Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: یکی از مشکلات اصلی ما این است که از طرفی انتظار داریم در صنعت هوافضا هماهنگ با دنیا پیش رویم اما برای رشد و توسعه ی این بخش حمایت های لازم صورت نمی گیرد و در بخش تخصیص منابع، چالش هایی وجود دارد به خصوص در صنعت فضایی و ماهواره ای که به اندازه ی صنعت موشکی برای کشور اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: کسب اطلاعات بروز و آنلاین از حوادث و اطلاعات کیهانی در دنیا توسط ماهواره ها صورت می گیرد وقتی کشور به سیستم ماهواره ای به روز مجهز نباشد و دانش فنی پژوهشگران این حوزه بومی سازی نشود کشور از مسیر توسعه ی فناوری های نوین فضایی فاصله می گیرد چرا که ممکن است شرایطی پیش بیاید که کشورهایی که اطلاعات ماهواره ای به ما می دهند دیگر اطلاعات و تصاویر ماهواره ای را در اختیار ما نگذارند.

او خاطر نشان کرد: همان طور که در صنعت موشک سازی حرفی برای گفتن داریم و بخش مهمی از اقتدار نظامی کشور مربوط به این صنعت است ماهواره ها هم مکمل توان موشکی ما هستند که اعضای کمیسیون تلفیق باید به این مهم توجه کنند و کاستی های دولتی در بخش بودجه ی فضایی را پوشش دهند چون قرار است تا سال 1404 از لحاظ علم وپژوهش کشور اول منطقه باشیم و با دنیا تعامل خوبی داشته باشیم اما کاهش بودجه ی فضایی ما را از این هدف باز می دارد.

ملکی تصریح کرد: در چند سال اخیر پیشرفت های خاصی در صنعت فضایی حاصل نشده است چون حرکت های زیگزاگی، آفتی برای پیشرفت کشور به حساب می آیند وقتی که رشد فزاینده ای در صنعت هوافضا شروع شد و با فرستادن ماهواره و حیوان به فضا تکمیل تر شد اگر بودجه برای آن در نظر نگیریم نمی توان به حرکت پرشتاب کشور در بخش فضایی امیدوار بود و پیشرفت به پسرفت تبدیل می شود، تا زمانی که احساس نیاز وجود داشته باشد و دوباره به فکر رشد و توسعه باشیم که این حرکت نوسانی مانع رسیدن به اهداف می شود.

عضو کمیته هوافضای مجلس ادامه داد: مگر می شود با این استدلال که کاهش بودجه داریم، به توان موشکی توجه نکرد؟ باید با مدیریت صحیح و صرفه جویی در هزینه های غیر ضرور بودجه ی کافی را به صنایع موشکی و فضایی اختصاص دهیم چرا که امنیت کشور در گرو پیشرفت در این صنایع حساس است، هم چنین در کمیسیون صنایع و معادن بحث بودجه ی هوافضا با حساسیت سنجیده شده است و اگر در کمیسیون تلفیق بودجه ی مناسبی برای توسعه ی اکتشافات فضایی و ماهواره های بومی اختصاص داده نشود، در صحن علنی مجلس به آن واکنش نشان می دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، لایحه بودجه سال ۹۷ در حوزه هوافضا، بخشی از اعتبارات برنامه‌ای دستگاههای فضایی کشور که در بودجه سال ۹۶ وجود داشت را حذف کرد و به توسعه اکتشافات فضایی و ماهواره های بومی اعتبار تعلق نگرفت.

202

پیشرفت ماهواره مکمل توان موشکی توسعه کمبود بودجه ماهواره بومی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۵۶۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور

رضا پسندیده دبیر زنجیره‌های بنیاد برکت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره براینکه طی هرساله بنیاد برکت از طرح‌های اقتصادی در سراسر کشور حتی از مناطق محروم و کم توسعه یافته بسته‌های حمایتی تخصیص می‌دهد، گفت: از ابتدای سال گذشته (۱۴۰۲)، تمرکز ویژه‌ای در زمینه زنجیره‌های سبز و آبی داشتیم؛ زنجیره سبز مربوط به کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع وابسته به این حول محوری است و زنجیره آبی مربوط به صنایع آبزی پروری و صنایع وابسته به آن محسوب می‌شود.

دبیر زنجیره‌های بنیاد برکت در ادامه تاکید کرد: برای هر زنجیره (سبز و آبی) یک کمیته مجزا و تخصصی ایجاد شده که تمام تصمیمات طرح‌های اقتصادی بنیاد برکت به صورت جزئی بررسی و اتخاذ شود و با متولیان هر ارگان مانند جهاد کشاورزی، شرکت شهرک کشاورزی، نظام مهندسی کشوری و افراد فعال این صنعت، مسؤولیت تصمیم‌گیری‌های مهم در این زمینه را عهده دار هستند. همچنین در حوزه زنجیره آبی افراد متولی از ارگان‌های شیلات، اتحادیه آبزیان، شهرک‌های کشاورزی، سازمان تحقیقات شیلات و افراد فعال حوزه آبزی پروری حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: دو سال گذشته در حوزه زنجیره سبز در زمینه خورد و خانگی ۲۲ هزار طرح، کسب و کار متوسط ۹۴ طرح و در زمینه زنجیره آبی ۸ هزار طرح خورد و خانگی و ۴۶ هزار طرح کسب و کار متوسط در سراسر کشور توسط بنیاد برکت تأمین مالی شد؛ همچنین در سال جاری توسعه اشتغال این زنجیره‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

پسندیده در خصوص حمایت بنیاد در زمینه صادرات این طرح‌ها، ادامه داد: علاوه بر صادرات، در زمینه توسعه بازار این طرح‌ها بسته‌های حمایتی در نظر داریم که موجب گسترش بازار و رفع شکاف‌های چالشی کشور شود.

این مسؤول در ادامه هدف اساسی بنیاد برکت را عنوان کرد و گفت: هدف اصلی شناسایی چالش و موانع کشور است که با کشف شکاف‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری مناسب برای مطلوب شدن شرایط در این زمینه خواهد کرد، ناگفته نماند، این بنیاد تنها مسؤولیت تأمین مالی را بر عهده دارد و هیچ‌گونه تصدی‌گری وجود ندارد.

کد خبر 6091387 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • «رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است
  • رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت