Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ سلامت و صلابت خانواده مانند دیگر نهادهای اجتماعی همواره در معرض انواع آسیب هاست که یکی از آنها موضوع به ظاهر ساده مهریه است.

به دادگاه‌های خانواده که برویم  می بینیم  تعداد مردانی که هنگام ازدواج، به اندازه جیب‌شان مهریه تعیین می‌کنند، بسیار کم است.

تا سال‌های پیش، نه قصه مهریه‌های نجومی در کار بود و نه با چند ماه زندگی مشترک موضوع دادخواست صداق توجیه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه می‌گویند مهریه را کی داده و کی گرفته، اصلا جدی نگیرید. مردان  زیادی هستند که به علت  احساساتی‌شدن پای عقدنامه را امضا کرده‌اند و به سال نکشیده، راهی زندان شده‌اند. فقط حضوری نیم ساعته در دادگاه ها ی خانواده هر فرد منکری را به طور کامل مجاب می‌کند که مهریه را بسیاری از خانواده ها چطور و چگونه تا ریال آخر دریافت می کنند و خیلی‌ها با چه مشقتی آن را می‌پردازند.

اگر نگاهی به پرونده‌هایی که این‌روزها در دادگاه‌های خانواده در جریان هستند، بیندازید؛ مشاهده می‌کنید در مقوله مهریه دچار یک سردرگمی، چشم‌و‌هم‌چشمی و از همه بدتر، بلاتکلیفی بزرگی هستیم.

21 سکه معادل امروزی مهریه حضرت زهرا(س)/مهریه ملی 110 سکه

تعیین مهریه‌های سنگین با سنت اسلامی که بر نکاح آسان تأکید دارد همخوانی ندارد.

اساس مهریه آنچنان که در سنت حسنه نبوی و فقه پویای جعفری با عنوان«صداق» مطرح شده، بیشتر برای استحکام کیان خانواده و برای تکریم مقام زنان است نه از هم پاشیدن خانواده؛ چنانچه در آیه 4 سوره مبارکه نسا بصراحت آمده است «در کمال رضایت قلبی، مهر زنان را به آنان بپردازید».

طبق فرمایش رئیس مکتب جعفری، مهریه حضرت زهرا(س) حداکثر 500 درهم است که در زمان پیدایش اسلام هر 10 درهم معادل یک دینار (طلا) ارزش داشته است. بنابراین اگر بخواهیم معادل امروزی مهریه دخت نبوت (س)  را تعیین کنیم باید بگوییم صداق ایشان 50 دینار یا به قیمت بازار 21سکه بهار آزادی است.

پرونده های مهریه را که ورق بزنیم هر پرونده برای خودش یک سوژه است  برای مثال در  پرونده ایی تعداد مهریه 500 قید شده بود که زن به تنها 12 سکه قانع می شود. پرونده دیگر هم بهتر از این نیست.

مدیر روابط‌عمومی ستاد دیه کشور می گوید در بیش از 90 درصد پرونده‌ها ،بانوان   با طولانی شدن روند رسیدگی به دادخواست آ‌نها و البته امتناع همسران در پرداخت کامل مهریه پس از توافق به 10 و نهایت دریافت 15 سکه راضی می شوند.

هادی جلالی با اشاره به تعداد پرونده‌هایی که در این زمینه در ستاد دیه کشور موجود است، ادامه داد: هم‌اکنون دو هزار و 600 پرونده از مجموع 10 هزار پرونده موجود در ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان مربوط به مطالبات مهریه است، پرونده‌هایی که با باز کردن آن مشاهده خواهید کرد که تعداد مهریه‌های 350 تایی و 250 تایی سکه برای مختومه شدن موضوع رسیدگی از جانب خانواده دختر به 20 و حتی پنج عدد تقلیل پیدا می کنند.

در سال 1391 با تعیین مهریه ملی (110 سکه ای) از سوی مجلس شورای اسلامی  و تأیید نهایی آن از سوی شورای نگهبان، قرار شد که سفره زندانیان مهریه برچیده شود. این قانون به غیر از کاسته شدن از زندانیان مهریه، باید در خصوص تغییر شیوه تعیین مهریه و تعدیل نرخ آن نیز فرهنگ سازی می‌کرد، ولی امروز همچنان بازار مهریه‌های کلان و نجومی داغ است و تعداد آن به بیش از هزاران  سکه رسیده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 1391 تصویب کردند که هرگاه مهریه زنی تا سقف 110 سکه بهارآزادی طرح جدید باشد، مرد در صورت پرداخت نکردن مشمول زندان می‌شود، اما چنانچه تعداد سکه‌ها بیش از آن  باشد، بر اساس تمکن مالی مرد تصمیم گیری می‌شود.

هفت درصد سهم استان اصفهان از دوهزار و 600 زندانی مهریه کشور

مدیر عامل ستاد دیه کشور با اشاره به آمار 12 هزار نفری زندانیان جرائم غیر عمد در ندامتگاه های کشور گفت: این آمار حدود پنج  درصد جمعیت کیفری را در کشور به خود اختصاص داده‌اند. که زندانیان مهریه در رتبه دوم محکومان مالی هستند.

استان اصفهان پس از فارس با هزارو 85 زندانی غیرعمد در رتبه دوم بیشترین‌ها در کشور قرار دارد.

سید اسداله جولایی افزود: تعداد زندان مهریه کشور هم اکنون بیش از دوهزارو 6٠٠ است که بیشتر آنها  نیروهایی جوان و اغلب آماده‌به‌کار که در بسیاری از کشورهای صنعتی از آنها به عنوان منابع عظیم انسانی یاد می‌شود.

مردانی که نه بر حسب سوءنیت مجرمانه، بلکه به دنبال وقوع یک حادثه ناخواسته البته در صحت کامل عقل و اراده روانه زندان شده و در پی ناتوانی مالی‌شان روزهای خود را در ندامتگاه‌های محصور کشور شب می‌کنند.

طبق آخرین آمارها استان های فارس، گیلان، مازندران و مازندران بیشترین درصد محکومان مهریه و استان های  سمنان ، خراسان‌شمالی،ایلام و خراسان‌جنوبی کمترین درصد زندانیان   مهریه  را در کشور دارند.

این زندانیان  نه بر حسب سوء نیت مجرمانه بلکه به علت  ارتکاب جرایمی از روی جهل به قانون یا ناخواسته و غیرمنتظرانه بدهکار مالی یا دیه شده اند و در ادامه به علت  ناتوانی در پرداخت آن روانه زندان شده‌اند از اینرو مورد حمایت ستاد دیه کشور قرار می‌گیرند. در این میان نیز ممکن است برخی افراد مشمول حمایت ستاد دیه قرار نگیرند.

به گفته مدیر کل زندان های استان اصفهان درحال حاضر 174 نفر به علت مهریه پشت میله های زندان استان هستند.

اسداله گرجی زاده به دیگر آمار زندانیان هم اشاره کرد و افزود: از هزارو 85 محکوم جرائم غیر عمد در استان اصفهان ،هزارو 79نفر مرد و 6 نفر مرد هستند که از این تعداد علاوه بر 174 زندانی مهریه،774 نفر هم محکوم مالی اند.

قانون مهریه ملی هر چند از تعداد زندانیان مهریه کاسته اما نتوانسته این درد را درمان کند. این روزها مهریه که باید باعث ایجاد مهر و محبت بیشتر در بین زن و مرد شود نه تنها حامی  خانواده نیست، بلکه موجبات تهدید امنیت روحی و روانی خانواده‌ها را فراهم کرده است.

درست است در قانون حمایت از خانواده، اصل میزان مهریه مشخص شده  است اما  در عمل مبنایی برای تعیین مهریه به این تعداد وجود ندارد. این مهریه در شرایطی تعیین شد که پرداخت چنین رقمی برای جوانان مقدور نیست. مطابق قانون، به محض جاری شدن صیغه عقد، زن می‌تواند مهریه اش را مطالبه کند.

در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی، 95 درصد افراد توان پرداخت مهریه همسر خود را ندارند و در صورت مطالبه زوجه، تا زمانی که استطاعت نداشتن زوج ثابت شود، او باید در زندان بماند.

مدیرعامل ستاددیه کشور می گوید : در قبال زندانیان مهریه حمایت مالی نداریم. کمک به بدهکاران مهریه نه به صورت بلاعوض و نه به طور کامل، بلکه تنها در قالب پرداخت پیش قسط است.

آن دسته از مددجویان مهریه هم که در سال‌های اخیر، استثنا مورد حمایت قرار گرفته‌اند آنهایی هستند که صداق معقول داشته یا با صلح و سازش میزان مهریه مورد مطالبه را به حد عرف جامعه رسانده‌اند، اما در پرداخت همین میزان هم مشکل دارند.

سید اسداله جولایی با بیان برنامه های این نهاد مردمی برای پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان ادامه داد: در کنار مأموریت اصلی ستاد دیه که همان آزادی زندانیان واجد شرایط است آموزش، فرهنگ‌سازی و در برهه‌ایی اصلاح قوانین از جمله تلاش 18 ساله ستاد دیه برای  تصویب قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث یا رفع جنبه کیفری از مهریه‌های بیش از  110 سکه را داشته ایم.

مشت نمونه خروار / پیرمرد 72 ساله کاشانی قربانی مهریه

در برخی شهرهای کشور ،برای تعیین مهریه برخی از خانواده ها بنابه رسوم،چشم و هم چشمی و ... علاوه بر تعهد داماد،خوشان هم  تعهد مالی از جمله پول ، زمین، خانه ،سکه و طلا ی مشخصی را به عنوان مهریه عروسشان ثبت محضری می کنند. این کار  در صورت اختلافات خانوادگی پای بسیاری از والدین را به دادگاه و حتی زندان می کشاند مثل حاج قربان پیرمرد 72 ساله کاشانی.

حدود هفت ماه پیش بود که مهریه عروس، پیرمرد کشاورز 72 ساله کاشانی را راهی زندان کرد .

حاج قربان با وجود سرپرستی از چهارفرزندش ،از خرداد امسال تاکنون به علت ناتوانی در پرداخت مهریه عروس خود به میزان بیش از هفت میلیون ریال بابت آینه و شمعدان،دو ونیم مثقال طلای 18 عیار ، 30 میلیون ریال پوشاک و فرش و 12 عدد سکه تمام بهار آزادی  و هزینه های دادرسی و حق الوکاله روند اقامه دعوی علیه او و فرزندش بدهکار و روانه زندان شده است.

هم اکنون با وجود اینکه از مجموع بدهی 830 میلیون ریالی این مددجو ،عروسش 600 میلیون ریال آن را بخشیده است اما این پیرمرد توانایی پرداخت آن را هم ندارد .

دوره زندانی‌شدن بابت هزار گل رز سیاه ، سفر به 20 پایتخت جهان یا گرفتن عکس سلفی با ستارگان مشهور جهان  به عنوان مهریه، خوشبختانه سر آمده اما امروز باز شاهد این هستیم که جوانی بدون احتساب پول توی جیبش ، بلندپروازی می کند و تعیین مهریه را به خانواده بی‌حساب زوجه می‌سپارد.

خانم‌ها و آقایانی که در آستانه شروع یک زندگی مشترک هستید، اگر وقت کردید قبل از نشستن بر سفره عقد، یک سر هم به دادگاه‌ خانواده بزنید که حضورتان در آن محل خالی از لطف نخواهد بود. باید از نزدیک ببینید تا باور کنید که قریب به اتفاق آنهایی که مهریه‌هایی با تناسب سال تولدشان به شمسی و میلادی تعیین کرده‌اند، آنهایی هستند که علاوه بر شناخت محدودشان از زندگی، در موضوع تحصیلات هم وضعیت درخور تعریفی ندارند.

آمار بالای محکومان مهریه در زندان ها و آمد و شدهای بجا و پرسه‌های گاه نابجای برخی زوجه‌ها در راهروهای دادگاه خانواده ثابت کرده که مهریه اگر وسیله‌ای تعیین کننده در جهت انس بیشتر زوجین نباشد، قطعا تضمین کننده خوشبختی بسیاری از وصلت‌ها نیست.

مهر و محبت به همسر به تعداد سکه ها نیست؛ دیوارهای دوام زندگی زناشویی با چیدن سکه های بیشتر به میزان سال تولد شمسی،قمری یا میلادی و ... بالا نمی رود بلکه با مهر واقعی و مهمتر از همه با داشتن خصیصه خوب گذشت .

نگارنده :سیده پروین امامی

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۷۰۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟

نرجس خاتون اسعدی خلیلی، گفت: دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور متولی ارائه خدمات، حمایت‌های اجتماعی و همچنین مداخلات به هنگام، مناسب و در دسترس مددکاری اجتماعی به بانوان سرپرست خانوار و دارای فرزند چندقلو است تا ضمن توانمندسازی آنان در تحقق اهدافی چون ارتقای سلامت، رفاه و توسعه اجتماعی در کشور گام بردارد.

وی با بیان اینکه این سازمان پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، نسبت به تحت پوشش قرار دادن تمام خانواده‌های نیازمند دارای فرزند دو قلو و بیشتر پشت نوبت دریافت خدمات اقدام کرد، ادامه داد: در حال حاضر ۴۱ هزار و ۵۰۰ خانوار دارای فرزند چندقلو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور درباره حمایت‌هایی که از سوی سازمان بهزیستی به این خانواده‌ها ارائه می‌شود؟ تصریح کرد: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، در حال حاضر حدود ۴۱ هزار خانواده‌ دارای فرزند دوقلو در دهک درآمدی ۱ تا ۵ تحت پوشش سازمان هستند.

وی ادامه داد: همچنین خانواده‌های دارای فرزندان سه قلو و بالاتر در دهک درآمدی ۱ تا ۷ نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته‌ و از خدمات بهره‌مند می‌شوند.

اسعدی خلیلی خاطرنشان کرد:  این خانوارها از مستمری ماهیانه برخوردار بوده و همچنین خدمات غیر مستمر به خانواده های دارای فرزند چند قلو نیز ارائه می‌شود.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور با اشاره به خدمات غیرمستمر به خانواده‌های دارای فرزند چندقلو تصریح کرد: دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نسبت به ثبت اطلاعات کودکان واجد شرایط دریافت شیرخشک در سامانه سلامت وزارت بهداشت (جهت دریافت شیرخشک رایگان) اقدام می‌کند.همچنین این خانواده‌ها از کمک هزینه ودیعه مسکن، وام اشتغال و خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان
  • کمک میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد
  • تسهیلات خاص برای خانواده‌های دارای فرزند چندقلو
  • ۲۷۴ زندانی ندامتگاه قزلحصار با پابند الکترونیکی خارج از زندان هستند
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی
  • زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)
  • فیلم/ نقشه فراری که زندانیان را به مقر پلیس رساند