Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-07@02:23:17 GMT

عراق نفت کرکوک را به ایران صادر می کند

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۷۵۱۱۶

خرداد: بر اساس گزارش های منتشر شده دو کشور قصد دارند برای انتقال مستمر و روزانه محصولات نفتی کرکوک به پالایشگاه های ایران خط لوله احداث کنند.

به گزارش یورونیوز بغداد اعلام کرده که عملیات صادرات نفت از میادین شمالی کرکوک به ایران را تا قبل از ماه آینده میلادی آغاز می کند.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق با اعلام این مطلب یادآور شده است که در مرحله نخست این عملیات روزانه حدود ۳۰ هزار بشکه نفت از طریق کامیون به پالایشگاه کرمانشاه در ایران منتقل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادرات محصول میادین نفتی کرکوک به ایران در قالب قرارداد سواپ یا معاوضه فرآورده های نفتی انجام می شود که بر اساس مفاد آن بغداد روزانه حداکثر ۶۰ هزار بشکه نفت خام تولید شده به ایران تحویل می دهد و فراورده ای نفتی به همین میزان در جنوب عراق تحویل داده خواهد شد. این قرارداد ماه گذشته میلادی به امضا رسید و وزیر نفت عراق پیشتر از توافق دو کشور بر سرآن خبر داده بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده دو کشور قصد دارند برای انتقال مستمر و روزانه محصولات نفتی کرکوک به پالایشگاه های ایران خط لوله احداث کنند. این در حالیست که تا پیش از برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق تولیدات نفت میادین کرکوک از طریق خط لوله به بندر جیهان در ترکیه و از آنجا به بازارهای جهانی صادر می شد.

پس از برگزاری همه پرسی و تحولات صورت گرفته در منطقه اقلیم کردستان، بغداد باردیگر کنترل میادین نفتی کرکوک را در دست گرفت و فروش نفت این منطقه را متوقف کرد.

ارتش عراق اواسط ماه اکتبر در جریان عملیاتی گسترده و با حمایت حشد شعبی، نیروهای شبه نظامی تحت حمایت تهران، موفق شد کنترل کامل کرکوک را از پیشمرگه های کرد پس بگیرد. کنترل این منطقه در سال ۲۰۱۴ پس از حمله نیروهای موسوم به خلافت اسلامی، داعش از دست دولت مرکزی عراق خارج شده بود.

برچسب ها: عراق ، نفت کرکوک ، ایران ، صادر

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۷۵۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران در عراق از پایانه مرزی مهران بازدید کرد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در عراق و وزیر داخلی عراق از پایانه مرزی مهران ظهر امروز دوشنبه بازدید کردند.

این بازدید به منظور بررسی آخرین تمهیدات لازم برای اربعین ۱۴۰۳ است.

کد خبر 6098169

دیگر خبرها

  • سفیر ایران در عراق از پایانه مرزی مهران بازدید کرد
  • قیمت تخم مرغ در میادین تره‌بار
  • قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • فرمانده کل سپاه پیام صادر کرد
  • قیمت قند و شکر در میادین تره بار
  • نرخ قند و شکر در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار
  • نرخ قند و شکر در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر حیفا
  • افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه