Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-28@08:56:03 GMT

امید به گشایش بیشتر در چرخه نشر و کتاب

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۸۱۱۲۷

رویداد۲۴-چند روز بعد از انتصاب محمد سلگی، رئیس پیشین دفتر توسعه و کتابخوانی به ریاست «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» محمد جواد مرادی نیا سکان هدایت مهم‌ترین سازمان دولتی مرتبط با حوزه نشر را به دست گرفت، مدیری که پیش از این هم سابقه فعالیت در این سمت را داشته و اهالی کتاب چندان با او غریبه نیستند. انتخاب جدید وزیر ارشاد

خبر این انتصاب چندان هم دور از تصور نبود چراکه از چندی قبل زمزمه‌هایی در ارتباط با این انتخاب شنیده می‌شد و از همان زمانی که قرار شد محمد سلگی بعد از سه سال صندلی مدیریت حساس‌ترین بخش معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را ترک کند اهالی کتاب خبرهایی در ارتباط با انتخاب جدید وزیر ارشاد برای تصدی گری این سمت شنیده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سیزدهم اردیبهشت ماه سال 94 بود که علی جنتی، نخستین وزیر ارشاد دولت روحانی طی حکمی از انتصاب محمد سلگی به‌عنوان مدیر کل دفتر توسعه و کتابخوانی خبر داد. با وجود آنکه همچنان در کسب مجوز نشر آثار مشکلاتی پیش روی ناشران است اما اغلب آنان معتقدند که هم، زمان بررسی کتاب‌ها در مقایسه با دولت‌های نهم و دهم کاهش پیدا کرده و هم برخی گرفت و گیرهای سلیقه‌ای در بررسی کتاب‌ها کاهش پیدا کرده است.
همان‌طور که اشاره شد محمدجواد مرادی نیا پیش از این در اواخر دولت اصلاحات حدود یک سالی هم مدتی مدیریت این بخش از معاونت فرهنگی را برعهده داشته است. او دارای مدرک دکترای تخصصی تاریخ ایران معاصر است و سردبیری روزنامه کار و کارگر، ریاست مرکز تحقیقات ایرانگردی و جهانگردی، سردبیری مجله تخصصی اجتماعی شکوفه، دبیر اجرایی کتاب سال جمهوری اسلامی در سال 84 و مدیریت بخش ناشران داخلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در سال 83 برعهده داشته است.
با اصل تغییرات زودهنگام مخالفم
عبدالعظیم فریدون مدیر مسئول انتشارات «محراب قلم» در ارتباط با این جابه جایی مدیریتی در دفتری که پیش‌تر از آن به‌عنوان اداره کتاب یاد می‌شد به «ایران» گفت: «رفتن محمد سلگی به نظرم چندان خوب نبود چراکه تازه کم و کیف فعالیت‌های این اداره دستش آمده بود، از سوی دیگر فردی بسیار اخلاق مدار و با دانش بود و تعامل به نسبت خوبی با اهالی نشر داشت. با این همه محمدجواد مرادی نیا هم فرد با دانش و محترمی است و سابقه فعالیت دراین اداره را هم داشته.»
فریدون ضمن اشاره به اینکه با اصل تغییر در چنین اداره مهمی موافق نیست ادامه داد:«با این همه مرادی نیا هم آنقدر فرد شایسته‌ای است که بتوان از آسیب‌های احتمالی این تغییر چشم پوشی کرد. در آن سالی که او مدیریت این بخش از معاونت فرهنگی را بر عهده داشت از این فرصت برخوردار شد تا تجربه کافی در حوزه نشر را به دست آورد. از همین رو می‌توان خوشحال بود که برخلاف اغلب انتخاب‌های قبلی برای این اداره ما با مدیری تازه کار و بی‌تجربه روبه‌رو نیستیم.»
این فعال عرصه نشر با اشاره به یکی از مهم‌ترین خواسته‌های اهالی کتاب از مرادی نیا گفت:«اگر ایشان تلاش کنند تا ابهامات فعلی در راه کسب مجوز نشر برطرف شود حداقل بخش قابل توجهی از مشکلات اهالی کتاب، اعم از مؤلف، مترجم و ناشر برطرف می‌شود. چون هنوز اهالی کتاب به طور دقیق نمی‌دانند که چه مواردی منجر به ممیزی آثار آنان می‌شود.»
فریدون، شفاف‌سازی قوانین نشر و ابلاغ آن به همه افرادی که به نوعی در حوزه کتاب و نشر ذی نفع هستند را یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های پیش روی مرادی نیا می‌داند، خواسته‌ای که تنها به این مدیر مسئول نشر محدود نمی‌شود و اغلب ناشران طی دهه‌های اخیر خواهان آن بوده‌اند.
شرایط ممیزی بهتر از قبل شده
فتح‌الله فروغی دهکردی مدیر مسئول انتشارات «شورا» هم چندان با جابه جایی‌های مدیریتی آن هم در مراکزی که از چنین حساسیتی برخوردار هستند موافق نیست اما از سویی با آمدن مرادی نیا هم مخالف نیست و او را فردی اهل کتاب می‌داند.
او با اشاره به عملکرد سه ساله سلگی در اداره کتاب به «ایران» گفت:«محمد سلگی شناخت خوبی از فعالیت‌های فرهنگی بویژه در حوزه کتاب داشت و سعی می‌کرد امور مرتبط با کتاب روندی رو به پیشرفت داشته باشند. از همین رو معتقدم که شرایط ممیزی در این مدت خیلی بهتر از یک دهه قبل شده گرچه مشکلات ممیزی کتاب هنوز به طور کامل حل نشده و نیازمند همراهی بیشتر مسئولان ارشاد است.»
فروغی دهکردی در ارتباط با خواسته‌ای که به‌عنوان یک ناشر از مرادی نیا دارد افزود: «به‌عنوان یک ناشر و فرد صنفی از مدیر جدید اداره کتاب می‌خواهم که نگاهی جامع به قوانین نشر بشود تا از این طریق امکان هیچ اعمال سلیقه‌ای وجود نداشته باشد.»
او یکی دیگر از ملزوماتی که مرادی نیا باید در حلش بکوشد را برنامه‌ریزی برای پاسخگویی سریع‌تر به ناشران و مؤلفان می‌داند. البته تصریح دارد که سرنوشت کتاب‌هایی که منتظر کسب مجوز هستند در شرایط فعلی خیلی سریع‌تر از یک دهه قبل روشن می‌شود اما هنوز به سرعت عمل بیشتری در این رابطه نیاز است تا اهالی نشر بتوانند برنامه‌ریزی‌های طولانی‌تری داشته باشند.
همه مسائل ممیزی به ارشاد ختم نمی‌شود
رضا حاجی آبادی، مدیر مسئول نشر «هزاره ققنوس» برخلاف دو ناشر قبلی مدیر تازه وارد اداره کتاب را نمی‌شناسد، ولی او هم تأکید دارد که جابه جایی‌های زودهنگام به نفع بدنه نشر نیست. او در همین رابطه به «ایران» گفت:«طی 12 سال قبل آدم‌های مختلفی به اداره کتاب آمده و رفته‌اند. متناسب با طرز تفکری هم که هر یک داشته‌اند در این مدت با نگاه‌های مختلفی در نوع ممیزی آثار روبه‌رو شده‌ایم. متأسفانه اغلب این مدیران تا با کم و کیف کار آشنا شده‌اند به ناچار جای خود را به فرد جدیدی داده‌اند.»
او در ادامه افزود: «با توجه به اینکه فراتر از وزارت ارشاد هر از گاهی شاهد اعمال نفوذ برخی افراد و سازمان‌های خارج از وزارت ارشاد در حوزه‌های مدیریتی ارشاد هستیم نمی‌توان گفت که همه مسائل ممیزی کتاب‌ها تنها به اداره کتاب محدود می‌شود. با این همه امیدوارم مدیر تازه اداره کتاب سرعت بیشتری به انجام فعالیت‌ها و پاسخگویی به اهالی نشر بدهد. در بحث نمایشگاه‌های استانی، تشکل‌ها و حمایت از اهالی نشر هم امیدواریم شاهد اتفاقات تازه‌ای باشیم.»
عصر روز گذشته مراسم تودیع و معارفه محمد سلگی و جواد مرادی‌نیا، مدیران سابق و جدید اداره کل کتاب و توسعه کتابخوانی وزارت ارشاد برگزار شد و محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این مراسم اداره کتاب را یکی از دشوارترین بخش‌های مدیریتی در وزارت ارشاد عنوان کرد. حالا باید دید که مرادی نیا که پیش از این هم سابقه مدیریت این اداره را برعهده داشته آن را به چه مسیری هدایت کرده و چقدر در جلب نظر اهالی نشر موفق خواهد بود.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۱۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری اظهار کرد: بنا بر شاخص‌های تعریف شده و سوابق شهرهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و نتایج به دست آمده در ادوار گذشته پایتخت کتاب ایران، برخی از شهرهای ایران حائز شرایط شرکت در این رویداد بین المللی شده‌اند.

وی گفت: شهر کرج نیز بواسطه برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های درخور و شایسته ای که در سال گذشته با همت حضرت آیت الله همدانی امام جمعه فرهیخته کرج و دکتر عبداللهی استاندار پرتلاش و همچنین مهندس کیانی شهردار کرج، حجت الاسلام سعیدی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج، آقای مهندس آل عوض مشاور استاندار، آقای دکتر کاظمینی مدیرکل امور اجتماعی استانداری و خانم اسفندیاری مدیر انجمن بخوان با ما و مجری طرح و سایر دستگاه‌های اجرایی استان و با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به انجام رسید، فرصت رقابت در این عرصه فرهنگی بین المللی را به دست آورده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان البرز افزود: ضمن تبریک این اتفاق میمون و مبارک به اصحاب فرهنگ و هنر استان البرز، از همه دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای فرهنگی تقاضای همکاری و مساعدت داریم تا ان شاء الله با همدلی و وحدت شکل گرفته و انرژی مضاعفی که از موفقیت کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و شهر خلاق در مهارت مطالعه در رقابت پایتختی کتاب ایران در سال گذشته شکل گرفت، شاهد انتخاب کرج به عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو باشیم و شهر کرج را به عنوان نماد کتاب و کتابخوانی به تمام دنیا معرفی نمائیم.

جابری انصاری در پایان از تدابیر دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای دکتر جانعلی پور مدیرکل مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدردانی نمود و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه تلاش جمعی همه عوامل فرهنگی و هنری و مسئولین اجرایی استان، علاوه بر کسب عنوان پایتختی کتاب در سطح ملی و بین المللی، شاهد ارتقای شاخص‌های فرهنگی بخصوص سرانه مطالعه کتاب باشیم.

کد خبر 6090321

دیگر خبرها

  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • حمایت ساواک از حسینیه ارشاد؟!
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند