Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه ما می‌دانیم که خواب خوب معمولا بهترین دارو برای بعضی از مشکلات است، خصوصا وقتی که با علائم سرماخوردگی مواجه می‌شویم. استراحت دادن به بدن در چنین شرایطی، کلید اصلی دستیابی به بهبودی است. با این ‌حال، وقتی که سرفه در خواب شبانه عادی وقفه ایجاد می‌کند، دیگر نمی‌توان به‌ خوبی استراحت کرد. در بدترین حالت هم وقتی که فرد بیشتر از همیشه به استراحت نیاز دارد، به ‌واسطه سرفه نمی‌تواند بخوابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا سرفه‌ها در ساعات شب بدتر می‌شوند؟

سرفه‌ها ذاتا تمایل دارند به این‌که شب‌ها دردسرساز شوند چون در طول روز، ما به‌طور طبیعی غذا می‌خوریم و در نتیجه کمک می‌کنیم به این‌که مخاط بینی از گلو و بینی پایین بروند. با این ‌حال، وقتی که شب‌ها دراز می‌کشیم، پاک‌سازی مسیر تنفسی برای بدن سخت‌تر می‌شود و دیگر مانعی مانند غذا خوردن نیز وجود ندارد که جلوی سرفه را بگیرد. در چنین حالتی، مخاط‌ها بیشتر در گلو تجمع می‌کنند و شما هم به‌طور غریزی برای مقابله با آن‌ها سرفه می‌کنید. به ‌علاوه، اگر مسیر بینی شما بسته شده باشد، مجبور می‌شوید که از مسیر دهان تنفس کنید. همین حالت می‌تواند دهان را خشک کند و عصب‌های پشت گلو را طوری تحریک کند که باعث سرفه بیشتر شوند. شیوه‌های مقابله با سرفه شبانه با وجود تمام نکاتی که در قسمت بالا شرح داده شدند، هنوز هم راه‌هایی برای مقابله با سرفه شبانه وجود دارند. شما می‌توانید از ترفندهای زیر برای این مقابله کمک بگیرید.

۱. استفاده از بالش اضافی

اگر دراز کشیدن به تشدید سرفه شما منجر می‌شود، ایجاد شیب ملایم موقع خواب می‌تواند به حل این مشکل در شما کمک کند. شما می‌توانید با استفاده از یک بالش اضافی، این شیب ملایم را موقع خواب ایجاد کنید.

۲. دقت در انتخاب حالت خواب

اگر مسیر تنفسی شما مسدود شده باشد، خوابیدن روی پشت می‌تواند خروپف شما را بدتر کند و مانع از خواب راحت شود. پس در این شرایط تلاش کنید که به پهلو بخوابید تا هم خودتان خواب بهتری داشته باشید و هم احیانا همسرتان را بیدار نکنید.

۳. کمک گرفتن از بخار

آب دوش آب گرم قبل از خواب شبانه، گرفتگی و احتقان بینی را تسکین می‌دهد و مسیر تنفسی شما را تا حدودی باز می‌کند. به ‌علاوه، حس آرامشی که از دوش گرفتن به ‌وجود می‌آید نیز به خواب بهتر کمک می‌رساند.

۴. استفاده از آب

در مواقعی که با سرفه مواجه می‌شوید،‌ باید آب مورد نیاز بدن را در طول روز تامین کنید تا بدن بتواند سرفه را راحت‌تر تسکین بدهد و با گلودرد مقابله کند. در ضمن، بهتر است که شب‌ها یک لیوان آب کنار رخت خواب بگذارید تا در صورت بیدار شدن از آن استفاده کنید. اگر سرفه شما بدون استفاده از دارو بهتر نشد، می‌توانید از محصولات بدون نسخه استفاده کنید. بعضی از این داروهای حاوی ترکیبات آنتی‌هیستامین مانند دیفن‌هیدرامین و پرومتازین هستند و در نتیجه ترشحات پشت حلقی را خشک می‌کنند. همین روند به خواب راحت‌تر واقعا کمک می‌کند.

مرطوب نگه داشتن منزل برای تسکین سرفه

محیط خشک اتاق، خطر تشدید سرفه های شبانه را افزایش می دهد، چون باعث خشک شدن مخاط می شود. میزان رطوبت مناسب برای اتاق افرادی که سرفه می کنند حدود ۸۰ درصد است. برای مرطوب کردن فضای اتاق می توانید یک دستگاه بخور در منزل قرار دهید و یا اینکه یک کاسه را پر از آب کرده و روی رادیاتور یا بخاری قرار دهید تا بخار کند. می توانید چند قطره عصاره روغنی اوکالیپتوس نیز برای تصفیه هوا، داخل آب بریزید.

 

هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدن تان قرار دهید

اگر سرفه بخصوص سرفه های خلط دار اذیت تان می کند بهتر است موقع خوابیدن در حالت نیمه نشسته بخوابید، به طوری که سرتان بالاتر قرار بگیرد. قرار داشتن در این وضعیت مانع از تراکم برونشیت به دلیل ترشحات زیاد شده و زمینه را برای بیرون ریختن خلط ها فراهم می کند. اگر سرفه هایتان به دلیل مشکل بالا آمدن محتویات معده (ریفلاکس معده) مزمن شده است، حالت نیمه نشسته برای خواب مانع از بالا آمدن اسید معده می شود. برای این کار کافیست که یک بالشت دیگر روی بالشت خود قرار دهید. می توانید بالشت اضافه را زیر تشک تان قرار دهید و بالشت خودتان را زیر سرتان بگذارید. این کار باعث می شود سرتان بالاتر قرار گرفته و کمتر سرفه کنید.

 

قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید

سرماخوردگی شدید، برونشیت و فارنژیت (التهاب گلو) باعث سرفه می شوند، افرادی که از این مشکلات رنج می برند باید تلاش شان را برای عدم تحریک برونش ها انجام دهند.

تنفس بخار آب گرم برای تسکین مجاری تنفسی و نرم شدن مخاط کارساز است. این کار باعث مرطوب شدن گلو و مخاط می شود. در نتیجه سرفه های خشک و همچنین سرفه های خلط دار تسکین پیدا می کنند. بنابراین می توانید حمام را گرم کنید و یک دوش آب گرم بگیرید. بهتر است قبل از ورود به حمام، کمی آب داغ را باز کنید تا فضای حمام گرم شده و بخار کند.

 

شستشوی بینی قبل از خواب برای کاهش سرفه ها موثر است

ترشحات بینی که پشت گلو جمع می شوند سرفه ایجاد می کنند. برای خلاص شدن از شر ترشحات پشت حلق و کاهش سرفه های شبانه، قبل از خواب مجاری تنفسی را شستشو دهید. برای این کار کافیست که با سرم شستشو یا آب نمک رقیق، بینی خود را شستشو دهید و خلط ها را خارج کنید.

 

از اسپری بینی استفاده کنید

در داروخانه ها اسپری بینی وجود دارد که برای کاهش سرفه و باز شدن بینی استفاده می شوند. البته بهتر است پزشک این اسپری ها را برایتان تجویز کرده و تعداد دفعات استفاده را بر حسب شرایط تان مشخص کند. زمانی که ریه ها التهاب کمتری داشته باشند، ترشحات کمتری نیز آزاد می کنند. در نتیجه خواب راحتی را تجربه می کنید.

 

دمنوش های مناسب برای خوابی راحت

اگر سرماخورده اید و دچار التهاب گلو شده اید، باید مایعات گرم بیشتری میل کنید. مرطوب نگه داشتن ناحیه گلو و بینی باعث روان شدن هر چه بیشتر ترشحات برونش شده و شما را از شر سرفه های خلط دار خلاص می کند. نوشیدنی های داغ از خشک شدن مخاطی که به دلیل سرفه زیاد تحریک شده است، جلوگیری می کنند.

برای داشتن خوابی راحت قبل از خواب دمنوش میل کنید. دمنوش زنجبیل، دمنوش گل ختمی، دمنوش گل پنیرک و غیره برای تسکین گلو مناسب هستند.

ترکیب نشاسته و آب جوش یا شیر نیز برای تسکین گلو فوق العاده است. کافیست نشاسته را با آب جوش یا شیر، داغ کرده و میل کنید. می توانید به جای نشاسته از آرد نیز استفاده کنید. برای این کار شیر را داغ کرده و یک قاشق آرد داخل آن بریزید. کمی هم بزنید تا یکدست و داغ شود. این ترکیب نیز گلویتان را نرم می کند.

 

آبنبات های ضدسرفه را فراموش نکنید

آبنبات های ضدسرفه که به آبنبات سرد نیز معروف اند برای تسکین گلو مفید هستند. اگر شب ها به دلیل سرفه زیاد نمی توانید بخوابید حتما قبل از خواب یک عدد آبنبات سرد در دهان بگذارید. این آبنبات ها گلو را نرم کرده و از سرفه های مکرر پیشگیری می کنند. در نتیجه می توانید راحت تر بخوابید. علاوه بر این میتوانید به به دانه نیز اعتماد کنید. این دانه های کوچک در دهان لعاب دار شده و باعث تسکین گلو و مقابله با سرفه می شوند.

بخور اوکالیپتوس برای خوابی راحت تر

بخور دادن یکی از بهترین روش های ممکن برای نرم کردن گلو و خلاص شدن از شر ترشحات و خلط ها است. اگر بینی تان گرفته و نمی توانید به درستی نفس بکشید، حتما بخور دهید. کافیست چند قطره عصاره روغنی گیاه اوکالیپتوش را داخل  آب ریخته و بخور بگیرید. بخور گرفتن باعث نرم شدن مخاط مجاری تنفسی می شود. بخار آب، ذرات عصاره روغنی اوکالیپتوس را به ریه ها رسانده و سرفه هایتان را کمتر می کند.

مراجعه به پزشک

همه ما ممکن است به سرفه مبتلا شویم، اما اگر سرفه‌ها بیشتر از ۳ هفته ادامه پیدا کنند، می‌توانند نشان‌دهنده مشکلات جدی‌تری مانند بیماری‌های ریوی باشند. در نتیجه خوددرمانی در این شرایط اصلا ایده خوبی نیست و شما باید هرچه سریع‌تر نزد پزشک بروید.

 

منبع: ساتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۴۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، غربالگری نوزادان یکی از مهم‌ترین اقدامات پزشکی برای مراقبت‌های اولیه کودکان است. این فرایند به منظور شناسایی زودهنگام بیماری‌ها و اختلالات مادرزادی در نوزادان انجام می‌شود. هدف از غربالگری، امکان تشخیص به موقع و درمان سریع این اختلالات است تا از بروز عوارض جدی و غیر قابل بازگشت پیشگیری شود.

در طول چند دهه گذشته، برنامه‌های غربالگری نوزادان به طور چشمگیری گسترش یافته و اکنون به بخش جدایی ناپذیر مراقبت‌های بهداشتی نوزادان تبدیل شده است. این برنامه‌ها شامل آزمایش‌های متعددی برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های متابولیکی، هورمونی، ژنتیکی و سایر اختلالات است که می‌تواند سرنوشت زندگی کودک را تغییر دهد.

علی رغم پیشرفت‌های چشمگیر در این زمینه، چالش‌های متعددی همچنان وجود دارد. چالش‌هایی مانند دسترسی نامناسب به مراکز بهداشت غربالگری در برخی مناطق، هزینه تست غربالگری نوزاد و موضوعات غیره که نگرانی‌هایی برای والدین نوزادان به وجود آورده است. در این مقاله، به بررسی اهمیت، بهترین زمان آزمایش غربالگری و کلیات تست غربالگری نوزاد خواهیم پرداخت.

اگر در انتظار فرزندتان هستید که هنوز متولد نشده است و در حال حاضر نگرانی برای محافظت از سلامت فرزندتان دارید، این مقاله کمک بسیاری به شما خواهد کرد تا اطلاعات کافی درمورد غربالگری نوزاد به دست آورید.

غربالگری نوزادان چیست؟

غربالگری نوزاد جزو خدمات بهداشت عمومی است که در این فرایند یک سری تست‌ها برای نوزادان طی چند روز هفته انجام می‌شود. در غربالگری، نوزادان تازه متولد شده برای گروهی از اختلالات سلامتی که در بدو تولد ممکن است دچار آن شوند، مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

با یک آزمایش خون ساده، پزشکان می‌توانند شرایط نادر ژنتیکی مرتبط با هورمون و متابولیک را که می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود بررسی کنند.

غربالگری نوزادان به پزشکان امکان می‌دهد بیماری‌های مرتبط نوزادان را به سرعت تشخیص دهند تا در صورت وقوع بیماری، درمان را در اسرع وقت آغاز کنند.

دلیل غربالگری نوزادان

برای نوزادانی که مشکل سلامتی دارند، انجام آزمایش غربالگری می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد. آزمایش غربالگری نوزاد با هدف شناسایی نوزادانی است که ممکن است سالم به نظر برسند؛ اما دارای یک بیماری نادر سلامتی هستند که اگر درمان نشود ممکن است آسیب جدی برای نوزاد ایجاد کند. تست غربالگری مانند آزمایش پاشنه پای نوزاد می‌تواند مشکلات سلامتی مانند زردی نوزاد آشکار کند.

بیماری‌هایی مانند زردی نوزادان یا همان یرقان خطر جدی برای سلامت نوزاد دارند و باید در اسرع وقت درمان شوند.

بنابراین، درمان زودهنگام بیماری‌ها می‌تواند سلامت نوزادان را بهبود بخشد و از ناتوانی شدید یا حتی مرگ نوزاد نیز جلوگیری کند.

غربالگری نوزادان چند مرحله است؟

غربالگری بر اساس هر نوزادی ممکن است متفاوت باشد؛ اما به طور کلی آزمایش غربالگری نوزاد شامل مراحل زیر است:

غربالگری شنوایی نوزادان

آزمایش شنوایی نوزاد بلافاصله پس از تولد نوزاد انجام می‌شود. اگر در بیمارستان زایمان کنید، ممکن است قبل از ترخیص شما و نوزادتان، این آزمایش به شما پیشنهاد شود. در غیر این صورت، این تست غربالگری توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک متخصص در چند هفته اول تولد نوزاد انجام می‌شود. در این آزمایش با استفاده از هدفون‌های کوچک و نرم افزار ویژه، تیم پزشکی بررسی می‌کند که کودک شما چگونه به صدا و امواج صوتی پاسخ می‌دهد.

آزمایش پاشنه پای نوزاد

آزمایش پاشنه پای نوزاد شامل گرفتن نمونه کوچکی از خون نوزاد برای بررسی بیماری‌های نادر اما خطرناک (زردی نوزاد) است. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی از پاشنه پای نوزاد چند قطره خون را روی کارت‌های مخصوص جمع آوری می‌کند تا برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده شود. پس از غربالگری نوزادان در مراکز بهداشت نتایج این آزمایش غربالگری معمولاً زمانی که کودک شما پنج الی هفت روزه شود آماده می‌شود.

آزمایش قلب نوزاد

این آزمایش برای بررسی شرایط قلبی شناخته شده به عنوان نقص مادرزادی قلبی یا CCHD استفاده می‌شود. این آزمایش ساده یا استفاده از روشی به نام پالس اکسیمتری برای بررسی سطح اکسیژن در خون نوزاد انجام می‌شود.

برای غربالگری نوزادان نارس چه بیماری‌هایی مورد آزمایش قرار می‌گیرند؟

برای غربالگری نوزاد نارس بیماری‌های مختلفی تحت بررسی قرار می‌گیرد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به تیروئید نوزادان اشاره کرد؛ این بیماری باعث کاهش سطح هورمون‌های تیروئید نوزاد و در نتیجه آن عقب ماندگی ذهنی و جسمی نوزاد می‌شود.

فنیل‌کتونوری یکی دیگر از بیماری‌هایی است که در غربالگری نوزاد مورد آزمایش قرار می‌گیرد. فنیل آلانین یکی از اسید آمینه‌های مهم و ضروری بدن است. نقص ژنتیکی آنزیم‌هایی که باعث مصرف فنیل آلانین در چرخه سوخت و ساز بدن می‌شوند، باعث افزایش سطح آن در بدن و ظهور آن در ادرار می‌گردد. در صورت درمان نشدن فنیل کتونوری، سطح بالای فنیل آلانین به بافت مغز آسیب می‌رساند و باعث عقب‌ماندگی ذهنی نوزاد می‌شود. تشخیص زودهنگام و درمان آن با رژیم‌های غذایی خاص سبب رشد طبیعی کودک می‌شود.

افزایش گالاکتوز یا همان گالاکتوزمی، کودکان مبتلا به این بیماری به دلیل نقص ژنتیکی در تولید برخی آنزیم‌ها قادر به استفاده از قند موجود در شیر نخواهند بود؛ بنابراین گالاکتوز خون نوزاد بالا می‌رود و ممکن است باعث بروز آب مروارید و آسیب به کبد و مغز نوزاد شود. از نشانه‌های افزایش گالاکتوز در بدن می‌توان به استفراغ طولانی اشاره کرد که باعث عوارض جبران ناپذیری می‌شود.

همچنین یک مورد مهم دیگر در آزمایش غربالگری نوزاد بررسی کمبود آنزیم G۶PD بوده که به دنبال آن بیماری فاویسم به همراه دارد. در این بیماری یکی از آنزیم‌های گلبول قرمز خون کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند باعث بروز بیماری‌های دیگری از جمله یرقان یا همان زردی نوزاد شود.

زردی در بین نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع است به همین دلیل باید تست‌ها و آزمایش‌های لازم برای این بیماری انجام شود. زمانی که درجه زردی نوزاد افزایش پیدا می‌کند باید درمان این بیماری فوراً آغاز شود تا نوزاد از عوارض و خطرات احتمالی آن دور بماند.

بهترین زمان غربالگری نوزاد چه وقتی است؟

همان‌طور که اشاره کردیم بلافاصله پس از تولد نوزاد بهترین زمان غربالگری است؛ نوزادان ۷۲ ساعت پس از تولد الی ۵ روز اول زندگی خود بهتر است غربالگری شوند.

نتایج غربالگری نوزادان از نظر کم شنوایی و بیماری قلبی به محض انجام آزمایش در دسترس است.

نتایج آزمایش خون معمولاً در پنج روزگی تا روز هفتم پس از تولد نوزاد آماده می‌شود. در صورت مثبت بودن آزمایش‌های غربالگری به والدین نوزاد اطلاع داده می‌شود.

مثبت بودن تست غربالگری نوزاد به این معنی نیست که کودک قطعاً دارای شرایط وخیم پزشکی است. پزشکان برای تأیید یا رد تشخیص بیماری‌های نوزاد آزمایش‌های بیشتری را تجویز می‌کنند.

اگر بیماری خاصی برای نوزاد تشخیص داده شود، پزشکان ممکن است برای نوزاد با توجه به وضعیت او روش درمانی تجویز کند.

زمانی که نوزاد بیمار می‌شود، باید درمان آن به سرعت شروع شود. درمان نوزاد ممکن است شامل رژیم غذایی، مصرف داروهای خاص یا استفاده از دستگاه‌های درمانی؛ مانند دستگاه فتوتراپی شود.

استفاده از دستگاه فتوتراپی (نوردرمانی) زمانی صورت می‌گیرد که نوزاد مبتلا به بیماری یرقان شده باشد؛ زیرا این روش سریع‌ترین راه درمان زردی نوزاد است. زمانی که بیلی روبین خون نوزاد از حد معمول فراتر می‌شود، دستگاه زردی با تابش امواج و نورهای خاص، سبب تجزیه و دفع بیلی روبین خون نوزاد می‌شود.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6090064

دیگر خبرها

  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • پیش‌بینی بارندگی در اغلب مناطق خوزستان
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • بهترین زمان نوشیدن شیر برای کاهش وزن
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟
  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟