Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر فروغی فر استاددانشگاه و کارشناس شبکه های اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، در خصوص نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در اغتشاشات اخیر گفت:‌ نظرات مختلفی نسبت به این موضوع وجود دارد؛ برخی تحلیل گران این جنبش را اعتراض علیه دولت، برخی اعتراض طبقه ی محروم و فرودست جامعه علیه بی عدالتی، برخی فعالیت های گروه های معاند نظام با حمایت ائتلاف غربی-عربی و برخی جنبش آزادی خواهی مردم ایران دانسته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما من معتقد هستم که این اعتراضات را می توان به جنگ تعبیر کرد اما نه جنگی از جنس جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، بلکه جنگ رسانه ای.

اعتراضات به سبک بازی پوکمون

وی درباره چرایی به کار بردن واژه جنگ بیان کرد: از عبارت جنگ به این دلیل استفاده شد که ریشه ی اتفاقات اخیر را باید در جنگ تمدن اسلامی با تمدن مدرن جست وجو کرد، البته این بار این جنگ در ساحت رسانه ای شکل گرفت . گذار از تمدن مدرن مورد توافق عمده ی جامعه شناسان، فلاسفه و روشنفکران دنیاست، ولی به تعبیر بسیاری از آنان این گذار از تمدن مدرن به پست مدرن است. ولی در نگاه فلسفه ی تاریخی شیعه، ایران اسلامی در حال گذار از تمدن مدرن به تمدن اسلامی است.


فروغی فر در ادامه افزود: هدف از عبارت جنگ رسانه ای تقلیل موضوع اعتراضات به اتفاقات رسانه ای نیست. هدف بزرگنمایی تاثیر رسانه ها در علت العلل بودن اعتراضات و راهبری آنها نیست، هدف انکار فشارهای اقتصادی و نفی خشم مردم از توزیع ناعادلانه ی ثروت در کشور نیست، بلکه مقصود این است که زمین بازی در این جنگ رسانه ای، فضای مجازی است.


وی اعتراضات اخیر را به بازی پوکمون تشبیه کرد و گفت: اعتراضات چند روزه ی اخیر کشور شبیه بازی پوکمون شده بود و تجمع معترضین هر شب و هر ساعت در مکان متفاوتی شکل می گرفت و به سادگی نمی شد پیش بینی کرد که محل بعدی اعتراضات و تجمعات کجاست و حرکت بعدی چیست.

جنگ رسانه ای؛ جنگ پارتیزانی

فروغی فر با اشاره به اینکه جنگ های رسانه ای از جنگ های پارتیزانی هم پیچیده تر است اظهار کرد: در جنگ رسانه ای دیگر با ارتش یا گروه معترض مشخص مواجه نیستیم، بلکه با معترضین پاره وقت مواجهیم . درست مثل رانندگان پاره وقت اسنپ و تبسی در مقابل رانندگان تمام وقت آژانس های سنتی اما در این مدل پاره وقت بودن رانندگان و در اینجا معترضین هیچ الگوی مشخصی ندارد و متناسب با شرایط زمانی و مکانی افراد قابل تعریف است. درست مثل وقتی که اتصال به اینترنت گوشی را روشن یا خاموش می کنیم در این پدیده ی اعتراضی، معترضین کلید اعتراض خود را خاموش و روشن می کنند.


این استاد دانشگاه درباره علل این نوع از اعتراضات تصریح کرد: برای شناساسی علت این اعتراضات بایستی تحلیل و بررسی صورت گیرد ولی قبل از هر تحلیل لازم است کار آماری دقیقی انجام گیرد؛ اینکه محدوده ی سنی معترضین چگونه است؟ وضعیت اقتصادی و اشتغال و تحصیلاتشان چگونه است؟ محدوده ی جعرافیایی و نسبت تعداد معترضین به جمعیت شهرشان چگونه است؟ و بسیاری سوال های دقیق دیگر که باید پاسخ داده شوند و سپس در انتها باید اطلاعات را دسته بندی کرد. اینکه فکر کنیم می توان معترضین را به سادگی به یک یا دو گروه دسته بندی کرد نگاه ساده انگارانه ایست و باید گروه های مختلف معترضین شناسایی شوند و سهم تاثیر هر کدام در اعتراضات بررسی شود.

آغاز سنجش قدرت نمایی شبکه های اجتماعی با مراسم مرحوم مرتضی پاشایی

وی در ادامه افزود: در واقع نمی توان فشارهای اقتصادی موجود و یا دخالت سرویس های بیگانه را نفی کرد، همچنین نمی توان بی عدالتی های اقتصادی و غیر اقتصادی را نفی کرد. ولی می توان گفت این شکل از اعتراضات با اینکه بر دوش همه ی اینها سوار شده است فرزند بلافصل فضای مجازی است، چرا که همه ی موارد بالا را در زمان های دیگر نیز در کشور داشته ایم ولی با اعتراضاتی به این شکل مواجه نبوده ایم.


فروغی فر با تاکید بر اهمیت تاثیر بر ذهن مخاطب در جنگ رسانه ای بیان کرد: به نظر من چیزی که در جنگ رسانه ای مهم است تاثیری است که ما بر ذهن مخاطب می گذاریم؛ جنگ رسانه ای می خواهد فقط با یک مانور خیابانی و تکنیک های رسانه ای، 80 میلیون مخاطب ایرانی را آماج موشک های رسانه ای قرار دهد تا 80 میلیون نفر از نظر ذهنی برای اتفاقات بزرگتر آینده آماده شوند. در این مرحله مهم نیست 2 نفر کشته شده اند یا 20 نفر، مهم این است که 80 میلیون نفر بشنوند و تحت تاثیر قرار بگیرند، البته کار رسانه این است که بگوید هرچه بیشتر بهتر است .

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این نوع اتفاقات در سطح جامعه روی می دهد اظهار کرد: به نظر می رسد که سنجشی در حال انجام است و آن سنجش قدرت نفوذ شبکه های اجتماعی است. باید گفت که این مرحله ای آزمایشی است، به بیان دیگر آزمایشی برای سنجش ضریب نفوذ رسانه ها، سنجش قدرت تخریب و آشو ب، قدرت تأثیر روانی و مدیریت اذهان و سنجش قدرت ساماندهی جنگ های نامنظم و پارتیزانی است .

وی در ادامه افزود: این حرکت در سنجش و ارزیابی رسانه های فضای مجازی و بطور خاص شبکه های اجتماعی در ایران از امروز آغاز نشده است و به نظر می رسد آزمایش قدرت رسانه ها در همراهی مرحوم مرتضی پاشایی از بیماری تا مرگ وی طرح ریزی شد و مورد آزمون قرار گرفت و بعد ها در انتخابات مجلس و به صورت جدی تر در انتخابات ریاست جمهوری پی گرفته شد و این بار این آزمون یک مرحله مترقی تر شده است و از سنجش قدرت حضور به سنجش قدرت تخریب رسیده است.


وی در پایان تاکید کرد : جنگ رسانه ای این روزهای ما جنگی است در زمین بازی رسانه های مجازی بین تمدن مدرن و تمدن اسلامی، که اگر در این جنگ ذهن مردم از انقلاب و خطی که در رسیدن به تمدن اسلامی ترسیم می کند ناامید شوند ممکن است در بلند مدت به سمت استحاله و تغییرات ساختاری در راستای ایران مدرن به جای ایران اسلامی برویم و شاید اینکه اعتراضات پایان یابند و نظام در ظاهر تغییری نکند اما بدون شک اگر این نا امیدی و یا استحاله ساختاری اتفاق بیافتد، بازنده ی جنگ رسانه ای منتظران تمدن اسلامی خواهند بود.

۳۰۴

معترضین جنگ رسانه ای جنگ های مارتیزانی پست مدرن تمدن اسلامی فضای مجازی ناصر فروغی فر

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۷۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوگل ۲۰ کارمند دیگر را به علت حمایت از مظلومان غزه اخراج کرد

گروهی که اخیراً تظاهراتی را در اعتراض به قرارداد شرکت آمریکایی گوگل با رژیم صهیونیستی سازمان داده است، اعلام کرد که این شرکت ۲۰ کارمند دیگر را به علت حضور در این اعتراضات اخراج کرده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه خبری سی‌اِن‌اِن، گروهی که اخیراً تظاهراتی را در اعتراض به قرارداد شرکت آمریکایی گوگل با رژیم صهیونیستی سازمان داده است، اعلام کرد که این شرکت 20 کارمند دیگر را به علت حضور در این اعتراضات اخراج کرده است.

گروه "فناوری برای آپارتاید ممنوع" No Tech for Apartheid که اخیراً تظاهراتی را در دفاتر گوگل سازمان داده بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت آمریکایی علاوه بر 30 کارمندی که هفته گذشته اخراج شدند، 20 نفر دیگر نیز از کار خود برکنار شده‌اند.

 این گروه ادعا می‌کند که برخی از کارمندان اخراج شده در اعتراضات و تحصن سه شنبه دو هفته گذشته در دفاتر گوگل در نیویورک و سانی ویل، کالیفرنیا، "نظاره گر غیرشرکت کننده" بودند و فعالانه شرکت نداشتند.

این بیانیه اخراج‌های دسته جمعی را در گوگل محکوم کرد و آن را "اقدام تهاجمی و انتقام جویی از روی استیصال" خواند.

سخنگوی گوگل از بیان دقیق تعداد کارگرانی که به دلیل اعتراضات اخراج شده‌اند خودداری کرد، اما در بیانیه‌ای که سه‌شنبه برای شبکهCNN  ارسال شد، تأیید کرد که اخراج‌های بیشتری رخ داده است.

سازمان دهندگان این اعتراض در عین حال می‌گویند که برخی از کارگران اخراج شده هیچ اختلالی در داخل دفاتر گوگل ایجاد نکرده‌اند.

"گروه فناوری برای آپارتاید ممنوع" در این بیانیه اعلام کرد که گوگل عصبانی شده است چرا که مدیران این شرکت از قدرتی که کارکنان در تحصن‌های تاریخی سه‌شنبه گذشته نشان دادند و همچنین از واکنش نادرست خود خجالت می‌کشند.

این بیانیه افزود: اکنون، این شرکت به هر کارمندی که از نظر فیزیکی در مجاورت تظاهرات بوده از جمله کسانی که اصلاً در این کمپین شرکت نداشته‌اند، ضربه می‌زند.

در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: قتل عام غیرنظامیان در غزه شکاف عمیقی در افکار عمومی آمریکا ایجاد کرده است و اعتراضات گسترده علیه حمایت دولت ایالات متحده... از اسرائیل در سراسر دانشگاه‌ها و شرکت‌های این کشور در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

اعتراض کارکنان گوگل به قرارداد رایانش ابری این شرکت با دولت اسرائیل بیش از شش ماه پس از حمله 7 اکتبر حماس شکل گرفت و این در حالی است که حملات اسرائیل به غزه اکنون بیش از 34 هزار کشته برجای گذاشته است که بیش از 70 درصد از کشته شدگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است/ سرکوب حامیان فلسطین چهره بی‌روتوش غرب را نمایان کرد/ گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند
  • وجدان بیدار در جامعه بیمار
  • فیلم| واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی
  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟
  • واکنش رسانه های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی
  • اعتراض دانشجویان در آمریکا و اروپا خبر اول رسانه‌های دنیا + فیلم
  • گوگل ۲۰ کارمند دیگر را به علت حمایت از مظلومان غزه اخراج کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد