Web Analytics Made Easy - Statcounter

با گذشت زمان طولانی از شکل گرفتن ایده ساخت خانه های بوم گرا، ما به جای پیشرفت کردن این صنعت، دچار پس رفت شده ایم و دیگر هیچ نشانی از آن رواق ها و بادگیرهای جنوبی در شهرها نمی یابیم و نماد شهرهای جنوبی به نخل های خیابانی محدود شده است. در این فاصله گرفتن از بافت بومیان تا آن جا پیش رفته ایم که اگر چشممان را به روی نماد های معروف هر شهر ببندیم، نمی توانیم آن شهر را از سایر نقاط ایران تمیز دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ روحیه کمال طلبانه انسان ها باعث شده است که هزینه های ما بیش از اینکه برای رفع نیازهای ضروریمان باشد، در جهت ارضای نیازهای زیبایی طلبانه مان باشد و پیشرفت جوامع موجب شده تا شیوه برج سازی قارچ گونه را برای سازه هایمان انتخاب کنیم.

این روزها موج ساختمان سازی به شیوه ای متحدالشکل که از تقلیدی غیر اصولی و کورکورانه از سبک معماری غربی ها سرچشمه گرفته است؛ همچون ویروسی تمام کشور را در بر گرفته و این طور به نظر می رسد که ایرانیان پیشینه 1000 ساله معماری خود را به دست فراموشی سپرده اند و معماری رومی را نماد ساختمان های مدرن و پست مدرن می دانند.

صنعت معماری در گذشته درخشان خود چون دیبایی هفت رنگ بود که در هر گوشه از ایران طرحی را به نمایش می گذاشت و خانه ها از یک شهر با شهری دیگر تفاوت های فاحشی داشتند و سازه ها با توجه به شرایط آن اقلیم طراحی می شد، برای مثال خانه های جنوب کشور با در نظر گرفتن آفتاب سوزان، رطوبت طاقت فرسا و باران های سیل آسا سبک معماری منحصر به فردی را دنبال می کرد.

اکنون با گذشت زمان طولانی از شکل گرفتن ایده ساخت خانه های بوم گرا به جای پیشرفت کردن این صنعت، دچار پس رفت شده ایم و دیگر هیچ نشانی از آن رواق ها و بادگیرهای جنوبی در شهرها نمی یابیم و نماد شهرهای جنوبی به نخل های خیابانی محدود شده است. در این فاصله گرفتن از بافت بومیان تا آن جا پیش رفته ایم که اگر چشممان را به روی نماد های معروف هر شهر ببندیم، نمی توانیم آن شهر را از سایر نقاط ایران تمیز دهیم.

خانه یوسفی، الگویی موفق برای خانه های جنوبی

شایسته فرح، کارشناس معماری میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به ناکارآمدی معماری غربی در ایران، اظهار کرد: شیوه ساختمان سازی کشورهای دیگر با توجه به اقلیم آب و هوایی آنان طراحی شده است و پیاده کردن آن معماری در ایران نمونه ناموفق تقلید است چرا که آب و هوای استان هرمزگان با شهری در اروپا کاملا متفاوت است.

کارشناس معماری میراث فرهنگی استان با تاکید بر اشتباهات رایج در معماری تلفیقی، تصریح کرد: در این سبک معماری با قرار دادن یک بادگیر بر روی نقشه ساختمانی رومی آن را تلفیقی می نامند که باعث تحریفی زشت در معماری بومی ما شده است و همچنین در جذب مخاطب نیز ناکام بوده است.

فرح ادامه داد: برخی از ساختمان ها نیز کاربری مدرن دارندو نباید در آن ها از نمادهای گذشته استفاده کرد.

وی با اشاره به وظیفه معماران در معرفی معماری های ارزشمند بومی، گفت: اکنون مردم خانه های رومی را به عنوان خانه ای امروزی قبول دارند و این نیز مربوط به معرفی نشدن خانه های زیبای بوم گرا است.

کارشناس معماری میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: بعد از بازسازی و مرمت خانه تاریخی یوسفی در بندرکنگ مردم آن خانه را به عنوان نمونه ای زیبا و موفق از معماری بومی به رسمیت شناختند و بعد از آن برای ساخت منازل خود از این خانه الگو گرفتند که این موضوع خود شاهدی برای معرفی نشدن معماری هرمزگانی در میان مردم است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۹۳۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی صبح پنج شنبه به خبرنگاران بیان کرد: جمعی از طلاب خواهر حوزه‌های علمیه بیرجند و خوسف از ظرفیت‌های گردشگری خوسف بازدید کردند.

رئیس میراث فرهنگی خوسف گفت: این کاروان ۷۵ نفره در سفر یک روزه به این شهرستان از منظر و بافت ۵۰۰ هکتاری فرهنگی تاریخی خوسف، آرامگاه ابن حسام، مزارع کشاورزی، خانه‌های تاریخی دکتر شکوهی و میرزا جعفر، مسجد جامع و دریاچه طبیعی گواب این شهر دیدن کردند.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود: تبیین شاخص‌های مختلف معماری اسلامی، انتقال فرهنگ و هنر منطقه، اهمیت میراث تاریخی و کهن و حفظ و نگهداشت آن از جمله اهداف تورهای گردشگری یک روزه است.

وی گفت: شهر خوسف در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است و به دلیل وجود کتیبه‌های تاریخی کال جنگال در نزدیکی خوسف و وجود محوطه‌های قبل از اسلامی، نشان از قدمت این شهرستان در این دوران دارد.

صالحی افزود: در دوران اسلامی، اوّل بار جیهَانی در اَشکال العالم از خوسف نام برده و می‌نویسد: «شهری خُرد است و در آن بُستان‌های بسیار و زراعت همراه است و عمارت فراوان و آب‌های بسیار.»

وی گفت: حمدالله مستوفی اولین کسی است که در سال ۷۴۰ ه. ق در نُزهه القلوب نام کنونی خوسف را آورده و درباره آن چنین می‌گوید: «خوسف شهر کوچکی است و چند موضع توابع دارد و آب آن از رودخانه باشد و دیه‌ها را آب از کاریز باشد و در آنجا همه نوع محصولی حاصل آید.»

مسئول میراث فرهنگی خوسف گفت: حافظ اَبرو در مورد تعداد دهات، مزارع و موقعیت شهر خوسف چنین نوشته: «بیست قریه و صد مزرعه از توابع خوسف است که بر کنار بیابان است و بر آن طرف بیابان، حدود کرمان است. خَبیص از نواحی آن است و آن را بیابان لوت خوانند و در تابستان از آن موضع نمی‌توان گذشت.

صالحی یادآور شد: بافت تاریخی خوسف که از دوران صفویه به بعد شکل گرفته، نشان از پیشینه عظیم معماری در این شهر دارد. بیشتر آثار معماری فعلی شهر متعلق به دوره صفوی تا قاجار است.

کد خبر 6094885

دیگر خبرها

  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • رییسی: دشمن در عرصه‌های مختلف ناکام مانده است
  • دشمن در عرصه‌های مختلف ناکام مانده است
  • رئیس جمهور در جشنواره ملی امتنان از کارگران گروه‌های کار و واحدهای نمونه: دشمن در عرصه های مختلف ناکام مانده است
  • دشمن در عرصه های مختلف ناکام مانده است
  • برگزاری جشنواره بازی‌های محلی و بومی در روستای گورزانگ به مناسبت روز ملی خلیج فارس + تصاویر
  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل