Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@17:22:34 GMT

فرصت طلایی پنجره جمعیتی در کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۹۵۹۳۰

فرصت طلایی پنجره جمعیتی در کرمانشاه

به گزارش ایرنا، به دلیل اهمیت این حوزه و رصد مستمر تحولات جمعیتی مناطق، عوامل، راهکار و اتخاذ تدابیر و برنامه ریزی های مختلف، سیاست های کلی جمعیت در قالب 14 بند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.
از همین رو دبیرخانه شورای راهبردی جمعیت در ثبت احوال کرمانشاه مستقر شده تا نسخه ای از گزارش اقدام ها و فعالیت های کمیته به صورت سه ماهه به دبیرخانه کمیته مشورتی در سازمان ثبت احوال ارسال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دومین جلسه شورای راهبردی جمعیت استان با حضور ارگان های مربوطه با هدف بررسی و اطلاع از آخرین تحولات جمعیتی استان در سرسرای جلسات معاونت سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه روز دوشنبه برگزار شد تا براساس این آمار و با توجه به فرصت پنجره جمعیتی، اولویت های استانی شناسایی شود و در راس امور دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

**2.5 درصد از جمعیت کشور ساکن استان کرمانشاه هستند
در این نشست کارشناس مسئول آمار ثبت احوال استان کرمانشاه به آخرین تحولات جمعیتی براساس سرشماری سال 95 پرداخت و گفت: استان کرمانشاه یک میلیون و 952 هزار و 434 نفر جمعیت دارد که از رتبه 13 جمعیتی در کشور برخوردار است و نزدیک به 2.5 درصد از جمعیت کل کشور در استان قرار دارند.
بهزاد اویسی افزود: 22 درصد جمعیت استان کرمانشاه در رده سنی صفر تا 14 سال، 72 درصد در رده سنی 15 تا 64 سال و 6 درصد جمعیت استان در رده سنی 65 سال و بیشتر قرار دارد.
وی افزود: براساس سرشماری سال 95، جمعیت فعال استان در سنین 15 تا 64 سال، 72 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده و این بدان معناست که جمعیت استان در پنجره جمعیتی قرار دارد.
اویسی در خصوص توزیع نسبی جمعیت بر حسب جنس، افزود: 988 هزار و 105 نفر از جمعیت استان را مردان و 964 هزار و 419 نفر از جمعیت را زنان تشکیل می دهند.
وی در زمینه توزیع نسبی جمعیت برحسب محل سکونت، گفت: یک میلیون و 468 هزار و 615 نفر از جمعیت استان شهری، 478 هزار و 444 نفر روستایی و پنج هزار و 375 نفر از جمعیت استان عشایری هستند.
به گفته اویسی، رتبه استان از نظر جمعیت شهری 12، روستایی 16 و عشایری رتبه سوم را دارد.

*سالانه 23 هزار نفر بر جمعیت استان افزوده می شود
اویسی با تاکید براینکه سالانه حدود 23 هزار نفر به جمعیت استان براساس ولادت ها افزوده می شود، ادامه داد: استان کرمانشاه رتبه 13 جمعیت در کشور را دارد و میانگین بعد خانوار 3.4 دهم درصد می باشد.
وی تراکم جمعیت استان را نیز 78 نفر در هر کیلومتر مربع عنوان کرد و افزود: نسبت جمعیت استان به جمعیت کشور 2.4 دهم درصد است و میانگین سنی استان 32 سال می باشد.

*کاهش 1.5 درصدی ولادت در استان
اویسی در زمینه میزان ولادت ثبت شده در استان گفت: در 9 ماه گذشته، به میزان 25 هزار و 824 مورد ولادت داشتیم که این میزان در مدت مشابه سال قبل 25 هزار و 435 مورد بوده است و به معنای 1.5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.
به گفته وی، نسبت جنسی متولدین در سال جاری 109.8 هشت دهم درصد گزارش شده و در هر ماه 2 هزار و 826 مورد ولادت، در هر شبانه روز 94 ولادت و در هر ساعت چهار ولادت به ثبت رسیده است.
اویسی ادامه داد: بیشترین میزان ولادت در مادران باردار در سنین 25 تا 29 سال در استان گزارش شده و در گروه سنی کم تر از 15 سال، 18 مورد گزارش شده
است و براساس آمار بدست آمده الگوی باروری در مادران کرمانشاهی به سطح سنین بالا در حرکت است.

*افزایش 2.5 درصدی وفات در استان
اویسی با بیان اینکه در 9 ماه گذشته در زمینه وفات ثبت شده به نسبت مشابه سال گذشته 2.4 دهم درصد افزایش داشته ایم، ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته هشت هزار و 230 مورد واقعه فوت و در 9 ماه سپری شده از سال جاری هشت هزار و 424 مورد واقعه وفات ثبت شده است.
وی نسبت جنسی متوفیان را 139.7 دهم درصد اعلام کرد و گفت: این نسبت در سال گذشته برابر با 141.4 دهم درصد بوده است.
به گفته کارشناس مسئول آمار ثبت احوال استان کرمانشاه، در هر ماه 936 مورد فوت، در هر شبانه روز 31 مورد فوت و در هر ساعت 1.3 دهم درصد فوت به ثبت رسیده است.
به گفته این کارشناس، از فروردین تا پایان آذر سال گذشته 15هزار و 189 مورد ازدواج و سه هزار و 893 مورد طلاق ثبت شده و میزان ازدواج در مدت مشابه سال جاری به میزان 13 هزار و 675 مورد و میزان طلاق سه هزار و 960 مورد ثبت شده است.
اویسی افزود: به ازای هر 3.4 دهم درصد ازدواج یک طلاق ثبت شده است و این نسبت در 9 ماه اول سال گذشته برابر با 3.9 دهم درصد بوده است.

**استفاده از ظرفیت سازمان های غیردولتی برای کاهش مشکلات
در ادامه معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه نیز ریشه اکثر مشکلات و آسیب ها را در مسایل اقتصادی عنوان کرد و گفت: باید برای کاهش نرخ بالای بیکاری در استان چاره ای اندیشیده شود.
مژگان نمکیان افزود: بی شک سازمان های غیردولتی و تشکل های مردم نهاد در این زمینه می توانند یاری رسان باشند که نباید از این ظرفیت غافل شویم.

**ثبت تحولات جمعیتی در قالب خبرنامه
در ادامه این نشست مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه اظهار داشت: پیشنهاد می شود اداره کل ثبت احوال مکلف شود گزارش تحولات جمعیتی را در قالب خبرنامه به همه دستگاه های اجرایی ارسال کند و آخرین اطلاعات و تعهدات را در اختیار آنان قرار دهد.
علیرضا قبادی به پاره ای از سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، ارتقای پویایی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش هزینه های زایمان و درمان ناباروری در زنان و مردان از این سیاست ها است.
به گفته وی، ارتقای امید به زندگی، ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش های عمومی در باره اصالت خانواده، تقویت مولفه های هویت بخشی ملی و فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان از جمله سیاست های دیگر است.
وی از مدیریت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سیاست های کلی جمعیت با تدوین و و اجرای ساز و کارهای مناسب و تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه گذاری و بهره گیری از ظرفیت ها را از دیگر سیاست های کلی جمعیت عنوان کرد.

**زلزله آمار فوتی را افزایش داد
قبادی یادآور شد، آمار گفته شده وفات انسان در استان در 9 ماه گذشته، تغییر جهشی داشته و آن هم به دلیل وقوع زلزله بوده که موجب اثرگذاری آن در تعداد و نسبت جنسی شد.
به گفته قبادی، روند فوت در استان روند کاهشی داشته ولی امسال بیش از 585 مورد براثر زلزله فوتی داشتیم که اگر این حادثه نبود آمار فوتی کاهش می یافت.

**پیگیری مطالبات مردم وظیفه مسئولان است
در ادامه معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه با اشاره به اهمیت بالای پنجره جمعیتی ادامه داد: این پنجره می تواند به فرصت طلایی تبدیل شود و هم می تواند در صورت استفاده نامناسب به تهدید تبدیل شود.
محمدابراهیم الهی تبار با تاکید براینکه وظیفه پیگیری مطالبات مردمی برعهده ما قرار دارد، افزود: شورای راهبردی جمعیت می تواند منشا تحولات بزرگ در استان شود.
دبیرخانه شورای راهبردی استان موظف به انعکاس و پیگیری مصوبات کمیته مشورتی کشور از رده های شهرستانی و گزارش آن به دبیرخانه شورا است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا است.
پنجره جمعیتی فرصتی است که بسیاری از کشورها آرزوی رسیدن به آن را دارند و این فرصت زمانی برای هر کشوری ایجاد می‌شود که جمعیت در سن کار و فعالیت اقتصادی در آن به حداکثر میزان خود برسد.
این تحول جمعیتی حاکی از آن است که در دهه جاری و پیش ‌رو، نسبت جمعیت مولد به بالا‌ترین سطح خود در تاریخ تحولات جمعیتی کشور می‌‌رسد.
به گفته کارشناسان کشورها تلاش می‌‌کنند از این فرصت و ظرفیت‌ها و منابع سرمایه‌ای حاصل از آن، برای توسعه همه جانبه و تضمین دوران بعد از‌ گذار جمعیتی یعنی سالخوردگی و سایر شرایط جمعیتی آینده به نحو مطلوب استفاده کنند.
به عقیده کارشناسان اصل جامعه بر جمعیت استوار است و حضور جمعیت به جامعه هویت می‌بخشد. عده زیادی سیاست کنترل جمعیت در چند سال گذشته را ضروری و حتی مفید ارزیابی می‌کنند اما همزمان می‌گویند حالا وقت تجدید‌نظر در آن سیاست‌ها رسیده و شاید حتی کمی هم دیر شده باشد.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۹۵۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، صابر جباری، در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، گفت: سال ۱۴۰۱ میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال ۱۶.۵۴ درصد بوده که این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۱۸.۹۷ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن آن از سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در حوزه جمعیت رقم خورده است، افزود: میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۷.۰۵، ۱۷.۵ و ۱۸.۰۶ بوده است.

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه روند میزان موالید در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از عدد ۲۴.۱۲ درصد به ۲۴.۳۹ درصد رسید، اظهار داشت: روند درصد زایمان چهارم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۵.۱ به ۶.۴۲ درصد رسیده است.

جباری اضافه کرد: روند زایمان پنجم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۱.۵۹ به عدد ۲.۰۴ رسیده است.

رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص کاهش چشمگیر روند رشد منفی تعداد ولادت در کشور طی سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۱.۶۱ درصدی موالید بودیم که این عدد در سال پیش از آن (۱۴۰۱) ۳.۶۷ درصد بود و نشان دهنده موفقیت برنامه‌ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

جباری با بیان اینکه در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۹۰، یک میلیون ۷۵ هزار و ۲۲۴ و یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۹ نوازد متولد شدند، یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ کاهش موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷ هزار و ۲۶۵ نفر بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ هزار و ۹۶۶ نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش موالید نسبت به سال قبل در سال ۱۳۹۸ رخ داد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ کاهش موالید نسبت به سال ۹۷ به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر رسید که کاهش ۱۲.۴۷ درصدی را نشان می‌داد و بیشترین نرخ کاهش از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۲ بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترکیب استقلال مقابل تراکتور؛ فرصت طلایی برای گلر جوان آبی‌ها
  • نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • کلید اولیه نوبت نخست کنکور فردا منتشر می شود/ ۵ روز فرصت اعتراض داوطلبان