Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - حیدر العبادی تحت فشار پارلمان برای اعلام آمار دقیق نظامیان آمریکا در کشور؛ تعطیلی جلسه پارلمان عراق به خاطر درگیری؛ تداوم حملات خمپاره ای به طوزخورماتو و تهدید به شکایت در مراجع بین المللی از سوی نمایندگان ترکمن؛ انتقال گاز ایران به بصره تا پایان امسال؛ شروع عملیات تعقیب هسته های داعش در استان مرزی دیاله؛ تاکید بر ضرورت مدرن سازی نظام گردشگری میان ایران و عراق؛ و شکست طرح تحریک ارتش عراق علیه الحشد الشعبی؛ از مهم ترین اخبار روز دوشنبه کشور عراق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

** ابهام درباره تعداد دقیق نظامیان آمریکا در عراق از یک سو و اعتراض ها به حضور این نظامیان در پی اظهارات برخی مسوولان آمریکایی از جمله نماینده ویژه رئیس جمهور ایالات متحده در نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا مبنی بر ضرورت ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق از سوی دیگر پارلمان این کشور را برآن داشته است تا حیدر العبادی نخست وزیر عراق را فراخوانده و توضیحاتی درباره تعداد دقیق نظامیان آمریکایی حاضر در خاک این کشور را سوال کند.
به اعتقاد برخی از سیاستمداران حمله داعش در سال 2014 درهای عراق را به روی دخالت های خارجی در امور داخلی این کشور گشود و با توجه به پایان داعش در عراق،باید نخست وزیر پرونده حضور نظامیان آمریکایی را در کشور برای همیشه ببندد.

** تنش و درگیری بین تعدادی از نمایندگان پارلمان از دو فراکسیون اتحاد قوا و فراکسیون صدری ها، جلسه امروز پارلمان عراق را به یکشنبه آینده موکول کرد.
به نوشته خبرگزاری الفرات نیوز ارگان خبری جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار الحکیم، بعد از ورود مثنی السامرائی به جای نماینده مستعفی از اتحاد قوا با هدف ادای سوگند قانونی به جلسه امروز و مخالفت نمایندگان جریان صدر با این اقدام به گفته آن ها غیر قانونی درگیری آغاز شد.
پیرامون استعفای بحث برانگیز مطشر السامرایی از نمایندگی پارلمان عراق و جایگزین شدن مثنی السامرائی به جای او که مورد حمایت اعضای اتحاد قوا است، اختلاف نظر وجود دارد.

** وزیر کار و امور اجتماعی عراق امروز تعداد فقرای رسمی تحت پوشش کشورش را 4 میلیون تن اعلام کرد.
محمد شیاع السودانی با صدور بیانیه ای ضمن اشاره به آمار 4 میلیون نفری فقرای تحت پوشش کمک ها و حمایت های این وزارتخانه؛ خواستار افزایش بودجه برای پوشش دادن تعداد بیشتری از افراد بی بضاعت شد.
گرچه عراق جزو کشورهای ثروتمند از حیث منابع زیرزمینی به ویژه نفت در جهان است، اما به دلیل جنگ های پی در پی و پس رفت اقتصادی در این کشور، تعداد فقرا با توجه به جمعیت 37 میلیونی آن، رقم قابل توجهی است.

** به دنبال ادامه حملات خمپاره ای به شهر ترکمن نشین طوزخورماتو در استان صلاح الدین واقع در جنوب شهر کرکوک، تعدادی از نمایندگان ترکمن در پارلمان عراق تهدید به بین المللی کردن پرونده این شهر کردند.
به اعتقاد برخی از نمایندگان ترکمن، حملات خمپاره ای مستمر به این شهر در پی بازگشت قانون به کرکوک و مناطق مورد اختلاف در 16 اکتبر 2017 و حضور مجدد دولت مرکزی در این مناطق، همچنین توطئه ای با هدف تخلیه طوزخورماتو از ساکنان ترکمن دانست.

** برخی از ناظران بر این باورند که درد و رنج آوارگان بهانه ای برای اعمال فشار، باج خواهی ها و تجارت سیاسی شده است و تازه ترین مورد آن ادعای سفارت آمریکا مبنی بر حمله به نیروهای امنیتی عراق به بهانه مصائب آوارگان را می توان نام برد.
خبرگزاری رویترز بدون ذکر نام به نقل از مسئولی در سفارت آمریکا در بغداد گفته است که سفارت آمریکا گزارش هایی در دست دارد که نیروهای امنیتی عراق، آوارگان را برای بازگشت به شهر و دیارشان، تحت فشار می گذارند.
این در حالی است که یحیی رسول سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک نظامی در عراق امروز این ادعا را تکذیب کرد و گفت که نیروهای امنیتی بعد از اطمینان از امنیت شهر و دیار آوارگان، آن ها را به شهرهای خود عودت می دهند.

** حمیدرضا عراقی، از آمادگی بصره برای دریافت گاز تا پایان سال خبر داد و گفت که به محض آمادگی طرف عراقی، صادرات گاز ایران به بصره آغاز می‌شود و قابلیت صادرات روزانه 25 میلیون متر مکعب وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز کشورمان درباره صادرات گاز ایران به عراق برای تامین خوراک دو نیروگاه برق در بغداد و بصره گفت که پایانه شلمچه برای صادرات گاز به بصره در نظر گرفته شده و تزریق گاز به خط لوله صادراتی اهواز - شلمچه انجام شده است.

** فرمانده عملیات نظامی در استان دیاله موسوم به عملیات دجله امروز از آغاز عملیاتی گسترده با مشارکت نیروهای نظامی ارتش، پلیس و الحشد الشعبی، همچنین پشتیبانی هوایی بالگردهای ارتش عراق برای تعقیب و پاکسازی هسته های گروه تروریستی داعش در ساحل غربی رودخانه دجله در منطقه حاوی العظیم در شمال دیاله خبر داد.
این عملیات در راستای راهبرد فرماندهی عملیات دجله برای ارتقا و حفظ امنیت در عموم مناطق استان دیاله به ویژه مناطق مرزی صورت می گیرد.

** محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان امروز در دیداری با محمود یعقوبی مدیرکل گردشگری عراق و هیات های همراه بر ضرورت ارتباط و هماهنگی بیش از پیش میان بخش های دولتی برای برنامه ریزی و طراحی نقشه راه جهت ورود به مرحله مدرن سازی انواع گردشگری به ویژه پزشکی و سیاحتی و خروج آن از وضعیت سنتی و سفرهای انفرادی و بدون برنامه و بی سامان کنونی تاکید کردند.
درحال حاضر سالانه حدود 4 میلیون ایرانی عمدتا برای زیارت به عراق سفر می کنند و از سوی دیگر بیش از یک میلیون و 300 هزار گردشگر عراقی با اهداف زیارتی و سیاحتی به ایران می آیند.

** حیدرالعبادی نخست وزیر عراق شب گذشته در مراسم جشن پیروزی ارتش این کشور بر تروریست های داعش در نجف با اشاره به شکست طرح تحریک ارتش عراق علیه بسیج مردمی (الحشد الشعبی)، تمامی این گروه ها را نظامیانی دانست که زیر نظر فرمانده کل قوای عراق فعالیت دارند.
طرح تبدیل ساختار الحشد الشعبی به یک نیروی رسمی زیر نظر شورای عالی امنیت ملی و ارتش عراق پس از ماه‌ها بررسی و رایزنی در مجلس این کشور مطرح و سرانجام تبدیل به قانون شد.
خاورم**7074**3404**خبرنگار: مینا غفرانی آذر**انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۹۶۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تائید کشته شدن نظامی صهیونیست در حمله مقاومت فلسطین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یک نظامی اسرائیلی در حمله موشکی به «کرم ابو سالم» کشته شد.

کیبوتس «کفار گلعادی» به صورت رسمی کشته شدن «تل شاویت» نظامی اسرائیلی از گردان ۹۳۱ تیپ ناحال در حمله موشکی امروز مقاومت به پایگاه نظامیان صهیونیست در منطقه کرم ابو سالم را تأیید کرد.

گردان‌های قسام ساعتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نظامیان اشغالگر صهیونیست را در پایگاه نظامی کرم ابو سالم و اطراف آن با موشک‌های کوتاه برد ۱۱۴ میلیمتری رجوم هدف قرار داده است.

گردان‌های قسام اعلام کرده است که در عملیاتی مشترک با گروهان‌های قدس پایگاه اسرائیلی کرم ابو سالم را هدف حمله موشکی قرار داده است.

بنابر اذعان منابع عبری در این حمله تاکنون دو نظامی صهیونیست کشته و دستکم ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

ساعاتی پیش نیز منابع عبری گزارش دادند که این رخداد در جریان نبرد زمینی غزه، رخدادی غیر عادی بوده و در پی آن بالگردهای متعددی برای انتقال مجروحان به پایگاه کرم ابوسالم اعزام شده‌اند.

یدیعوت آحارونوت نیز در این باره گزارش داد که این حادثه، رخدادی خطرناک بوده و مقامات درباره انتشار جزئیات آن و همچنین شمار کشته شدگان و مجروحان سیاست سانسور را اجرایی کرده‌اند.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داد که ۷ زخمی در این عملیات به بیمارستان سوروکا در داخل اراضی اشغالی منتقل شده‌اند که وضعیت سه نفر از آنها وخیم است.

بنابر اعلام یک منبع عبری، این عملیات با پرتاب ده‌ها راکت از سوی مقاومت فلسطین به مکان تجمع نظامیان صهیونیست انجام شده است که در همان هنگام وقوع تلفاتی بر جا گذاشته است.

در مرحله دوم این عملیات پس از ورود یگان‌های نظامی به محل رخداد، بار دیگر این منطقه هدف حمله راکتی قرار گرفت که در نتیجه آن تلفات بالاتر رفت.

این منبع عبری گزارش داد که در این عملیات شمار زیادی از صهیونیست‌ها کشته و زخمی شده‌اند، امری که تصاویر منتشر شده از چادرهای محل حضور نظامیان صهیونیست نیز موید آن است.

کد خبر 6097718

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست
  • مختصات نظم جدید منطقه
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب سرزمین های اشغالی | جزئیات آمار مقاومت عراق در ۲۰۰ روز پس از طوفان الاقصی
  • تائید کشته شدن نظامی صهیونیست در حمله مقاومت فلسطین
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه
  • ۳ مساله تاثیر گذار بر تحولات منطقه
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا