Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنایع دستی با قابلیت های ویژه خود از جمله عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد و امکان ایجاد و توسعه آن در مناطق روستایی می تواند نقش مهمی در اشتغال جوانان روستایی و توسعه روستاها ایفا نماید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ یکی از فرهنگ های آیینی و به انزوا رفته  کهگیلویه و بویراحمد همان صنایع دستی در قالب قالی و گبه بافی و دیگر منسوجات دستی است که این روزها بنا به زندگی ماشینی در زیر خروارها گرد فراموشی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مادر بزرگ های دیار زاگرس نشین این روزها با دستانی لرزان به یاد همان روزهای خاطره انگیز حسرت به دل مانده اند که دوک چرخان و غلتان شده در دست های مهربانشان بنا به تقدیر و مشیت الهی به وادی فراموشی سپرده شده است.

صنایع دستی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد همانند دیگر عشایر ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و چون دامپروری و پرورش دام یکی از محورهای اصلی زندگی آنهاست، پشم و موی حاصل از طریق دامداری به مصرف تهیه و تولید صنایع دستی و دستبافت های متعددی می گردد که عشایر این خطه می توانند علاوه بر مصرف شخصی ، بخشی از آنها را به عنوان صنایع دستی به جامعه غیرعشایری عرضه کنند .

از جمله این صنایع دستی می توان به قالی و قالیچه ، گلیم ، گبه ، خورجین ، جاجیم و ... اشاره نمود.

در تشریح اهمیت صنایع دستی باید گفت بر خلاف تولیدات ماشینی، با گذشت زمان و فرسودگی دستگاه ها نه تنها از کیفیت شان کاسته نمی شود بلکه تولید کنندگان با افزایش مهارت و به کارگیری خلاقیت های جدید، ارزش و افزوده بیشتر ایجاد می کنند.

صنایع دستی با قابلیت های ویژه خود از جمله عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد و امکان ایجاد و توسعه آن در مناطق روستایی می تواند نقش مهمی در اشتغال جوانان روستایی و توسعه روستاها ایفا کند.

صنایع دستی از آن نظر که نمود بسیار روشنی از ماهیت، فرهنگ و هنر اقوام مختلف ایرانی و پنجره ای به تاریخ گذشته این ملت است از قابلیت لازم برای تبدیل شدن به یکی از جاذبه های برتر صنعت گردشگری برخوردار است.

 

صنایع دستی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد همانند دیگر عشایر ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و چون دامپروری و پرورش دام یکی از محورهای اصلی زندگی آنهاست.

پشم و موی حاصل از طریق دامداری به مصرف تهیه و تولید صنایع دستی و دستبافت های متعددی می گردد که عشایر این خطه می توانند علاوه بر مصرف شخصی، بخشی از آنها را به عنوان صنعت دستی به جامعه غیرعشایری عرضه کنند.

 

صنایع دستی به دلیل برخورداری از از بار فرهنگی و دارا بودن جنبه های هنری می تواند عامل ترویج عناصر فرهنگی در نقاط مختلف کشور و حتی فراسوی مرزها باشد.

 

استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به متنوع بودن صنایع دستی آن می تواند به عنوان مهمترین عامل برای کشف، جذب و پرورش جوانان خلاق، هنرمند و همچنین تشویق و ترغیب سرمایه گذاری بخش خصوصی به منظور حضور در این بخش به ویژه برای ایجاد بازارچه های صنایع دستی سیاست گذاری در راستای فروش و صادرات کالاهای خود باشد

شرایط محیطی به همراه طبیعت بکر که در زندگی عشایری این وادی نقش مهمی ایفا نموده است و همین امر موجب شده است که لوازم اولیه ریسندگی و بافندگی قالی و گلیم بافی و دیگر صنایع دستی از همان قدیم الایام رونق بگیرد. اگر بخواهیم به این تاریخ کهن و ریشه دار نظری بیفکنیم به وضوح می بینیم که در ایام بهار با چیدن پشم گوسفندان و سوار کردن آنها بر دوک ریسندگی و سپس سپردن به رنگرزی های محلی زمینه برپایی دار قالی را مهیا می نمودند.

فاصله گرفتن از تاریخ سراسر شعور و احساس آباء و اجدادی در زیر چرخ های ماشینی به معنای محو شدن گره های صنایع دستی است که از نظر کیفیت و مرغوبیت کالا بر همنوع خویش در فرش ها و منسوجات دستی رجحت و برتری دارد و این جایگاه منحصر بفرد ایالات و عشایری مناطق زاگرس نشین و بخصوص کهگیلویه و بویراحمد کاملا مشهود است.

به هر حال؛ در زمانی که بیکاری به عنوان معضلی فرآگیر در جامعه بخصوص در کهگیلویه و بویراحمد بیداد می کند می توان با اهمیت دادن بیش از پیش به این موضوع و تخصیص و اعتبارات لازم  ولو اندک ضمن رونق بخشیدن به صنایع دستی این مرز و بوم  هزاران جوان بیکار را از سر درگمی رهایی بخشید.

انتهای پیام /

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۳۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری

قائم‌مقام سازمان امور عشایری کشور گفت: به دلایل مختلف نمادهای هویتی عشایر مغان در حال از دست رفتن است و مستندات زندگی عشایری رفته رفته به دست فراموشی سپرده می شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مهدی میزبان ‌در آئین اختتامیه جشنواره کوچ عشایر در جعفرآباد مغان اظهار داشت: به دلایل مختلف نمادهای هویتی عشایر مغان در حال از دست رفتن است و مستندات زندگی عشایری رفته رفته به دست فراموشی سپرده می شود.

وی با تاکید بر اینکه سران طوایف عشایر باید نسبت به این فقدان حساسیت نشان دهند، خاطرنشان کرد: استفاده از نماد آلاچیق به عنوان سازه نماد استان اردبیل در همه تریبون‌ها و مراکز رسمی استان باید انجام شود تا با این روش های جلوی فراموشی و نسیان داشته های عشایری را بگیریم.

قائم مقام سازمان امور عشایری ایران با تاکید بر برندسازی محصولات و تولیدات عشایری باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ضروری است تا دستاوردها و محصولات تولیدی عشایر مغان از قبیل لبنیات، تولیدات سنتی و بافته های داری آنها برندسازی شده و به نام این طوایف ثبت شود.

میزبان با اشاره به اینکه عشایر هویت و تاریخ ملت ایران هستند، خاطرنشان کرد: دومین جشنواره بین المللی عشایر مغان ظرفیتی عظیم برای معرفی توانمندی های عشایر ایران در سطح ملی و بین المللی است و در این زمینه باید تمامی دستگاه های اجرایی پای کار باشند.

قائم مقام سازمان امور عشایری کشور عشایر مغان را جزو عشایر بااصالت و ریشه دار کشور معرفی کرد و گفت: معرفی و تبیین خدمات و ثمرات عشایر شاهسون مغان ضروری است و در این راستا برگزاری کنگره و همایش ملی و استانی برای معرفی و تبیین جایگاه جامعه عشایری در زندگی مردمان ایران زمین و به خصوص استان اردبیل مهم به نظر می رسد.

میزبان ثمرات برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان را یادآور شد و بیان کرد: هدف از برگزاری این رویداد هماهنگی دستگاه های اجرایی برای مدیریت کوچ و معرفی آداب و سنن و زندگی مردمان کوچرو استان اردبیل و استان های شرکت کننده است.

وی خواستار برندسازی محصولات تولیدی جامعه عشایری مغان از جمله پنیر و لبنیات تولید شده توسط این قشر شد و گفت: لازم است که تولیدات این زحمتکشان در قالب برند شاهسون تولید و در بازارهای داخلی و بین المللی عرضه شود.

قائم مقام سازمان امور عشایری کشور از حضور 656 ایل و طایفه مستقل عشایری در کشور خبر داد و تصریح کرد: این عشایر در قالب سه ایل بزرگ بختیاری، قشقایی و شاهسون در حال کار و تولید هستند.

میزبان با بیان اینکه 60 اداره و دستگاه اجرایی در راستای ساماندهی امور عشایر دخیل هستند، اظهار کرد: خدمات رسانی به جامعه عشایری و هماهنگی برای خدمات بیشتر دو وظیفه اساسی سازمان امور عشایری کشور است که با تمام توان در ادای وظیفه به این جامعه مهم و بزرگ کشور تلاش می کنیم.

وی جمعیت جامعه عشایری کشور را 251 هزار خانوار و بیش از یک میلیون و 315 هزار نفر اعلام کرد و افزود: جامعه عشایری ایران 1.4 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما در عین حال 25 درصد گوشت قرمز و 35 درصد صنایع دستی و بخش زیادی از گیاهان دارویی و مواد لبنی کشور را تامین می کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • لزوم پیش‌بینی آمبولانس‌های ویژه شرایط کوهستانی برای کهگیلویه و بویراحمد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود