Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پس از برپایی هشتمین دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در مشهد، گلایه‌هایی از سوی ناشران حاضر در این نمایشگاه به گوش می‌رسد که از نامناسب بودن نمایشگاه و فروش پایین آثار صحبت می‌شود. در این رابطه باید دلایل این موضوع بررسی شود که از آن جمله می‌توان به نامناسب بودن غرفه،‌ برخورداری از غرفه‌های مناسب برای برخی ناشرانی که فروش خوبی داشتند، بزرگ یا کوچک بودن نمایشگاه بر میزان مخاطب اثر می‌گذارد و میزان استقبال از این رویداد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب به سراغ سردار علی ناظری، معاون نشر و ادبيات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه که مسئولیت برپایی این نمایشگاه را برعهده داشت و در مدت زمان برپایی آن،‌ در محل این رویداد حضور داشت رفتیم تا با وی در این رابطه گفت‌وگو کنیم.

سردار ناظری در این رابطه که نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در کنار دو نمایشگاه کتاب دیگر برگزار شد و به گونه‌ای در حاشیه قرار گرفت که همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز گلایه ناشران در فروش پایین و استقبال کم باشد، عنوان کرد: ما به دنبال هم‌افزایی بودیم تا نمایشگاه در مکان و زمانی برگزار شود که مخاطبان رویدادهای فرهنگی دیگر به نمایشگاه کتاب دفاع مقدس هم بیایند. یکی از دلایل برپایی نمایشگاه در مشهد و مکان برپایی نمایشگاه‌های این شهر همین موضوع بود.

وی در توضیح بیشتر گفت: مصلای امام خمینی بهترین مکان برای برپایی نمایشگاه کتاب است که هفتمین دوره این نمایشگاه را در آنجا برگزار کردیم و متاسفانه با شمار اندک مخاطب روبرو شدیم و شاید بتوان گفت که این دوره از نمایشگاه بدترین دوره بود. این اوضاع با وجودی بود که شهرداری تبلیغات وسیعی انجام داده بود و تلویزیون در نمایشگاه مستقر بود و 75 دقیقه طی هر روز در سه زمان مجزا به پخش زنده از نمایشگاه مشغول بود.

سردار ناظری ادامه داد: در همین راستا طی هشتمین دوره نخستین چالش ما آن بود که بتوانیم فروش و تعداد مخاطبان مناسبی داشته باشیم. از این رو آوردن مخاطب به نمایشگاه کتاب تمام فکر ما را به خود مشغول کرده بود و 80 درصد انرژی مسئولان برای برپایی این رویداد فرهنگی به منظور جذب مخاطب بود. در این راستا مکان‌های مختلفی را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به مشهد رسیدیم که دو نمایشگاه استانی و ارشاد در این مکان برگزار می‌شد و مخاطبان خود را نیز داشت.

به گفته این مقام مسئول، با پیگیری میزان استقبال و فروش نمایشگاه‌های استانی و ارشاد از مسئولان مربوطه، مشخص شد که از میزان یک میلیارد بنی که آنها داشتند،‌ 970 میلیون تومان یعنی نزدیک به 100 درصد بن‌ها به فروش رسیده است. این در حالی بود که ما در نمایشگاه هشتم برابر 200 میلیون تومان بن داشتیم که 40 میلیون تومان از آن یعنی برابر 20 درصد فروش داشتیم.

وی توضیح داد: این رویکرد در شرایطی بود که نمایشگاه‌ها کنار هم قرار داشتند و مخاطبان آن نمایشگاه‌ها برای بازدید از نمایشگاه دفاع مقدس هم می‌آمدند. البته ناگفته نماند که آنان کتاب آموزشی را که مورد اقبال خانواده‌ها و دانش‌آموزان است نیز ارائه کرده بودند و بیشترین میزان خرید مربوط به کتب آموزشی بود. بر این اساس باید گفت که هدف‌گذاری ما درست بود و ما در کنار نمایشگاهی قرار گرفتیم که مخاطبان آنها به بازدید از نمایشگاه ما نیز اقدام کردند.

سردار ناظری اظهار کرد: مشهد در سال گذشته، 2017، پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود. در این راستا برخورداری این شهر از ظرفیت خارجی، دوربین رسانه ملی و حضور مسئولان نکته مهمی بود که نمایشگاه‌های این شهر از آن بهره‌مند بودند. تقریباً تمام مسئولان خراسانی برای بازدید از این نمایشگاه حضور پیدا کردند؛ نکته‌ای که ما نیز همان را می‌خواستیم. از این رو تصور می‌کنم که انتخاب خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در این نمایشگاه متوجه آن شدم این بود که خانواده‌ها و افراد در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند،‌ ولی کتاب نمی‌خریدند. در اینجا متوجه موضوعی شدم و آن این بود که برخی غرفه‌ها به خوبی فروش کردند که از آن جمله می‌توان به 27 بعثت اشاره کرد و برخی ادعا داشتند که فروش پایینی داشتند و  حتی 100 هزار تومان هم نفروخته‌اند.

سردار ناظری اظهار کرد: مدیرمسئول انتشارات 27 بعثت نامه نوشت که علیرغم غرفه‌آرایی و تبلیغاتی که انجام داده بود،‌ تنها دو کتاب خداحافظ سالار با فروش 300 جلد کتاب و آب هرگز نمی‌میرد پرفروش‌ترین آثار این نشر بودند. این در حالی بود که این غرفه 15 میلیون تومان در طول یک هفته کتاب فروخته بود؛ اما در عین حال گلایه داشت که کم فروخته است!

وی با اظهار تاسف از اینکه واقعیت و حقایق را نمی‌بینیم و جنبه طلبکاری، انتقادگرایی و روحیه ناشکری داریم، گفت: متاسفانه شکر خدا را به جا نمی‌آوریم. تلاش زیادی شد تا تعداد مخاطبان نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته افزایش پیدا کنند. در عین حال فروش عمده از سوی برخی سازمان‌ها مانند آستان قدس رضوی نیز داشتیم.

سردار ناظری از انتشارات شهید کاظمی که در اصل کار موزعان را انجام می‌دهد یاد و عنوان کرد: طبق لیستی که به ما داده شد، این موزع 71 میلیون تومان از ناشران خرید کرده بود که مقدار زیادی کتاب از خرید آن به نشر 27 بعثت اختصاص داشت. این میزان جدا از 15 میلیونی بود که 27 بعثت فروخته بود. همچنین 7 میلیون تومان خرید از انتشارات قدرولایت داشت.

وی در این باره که ایراد کار در کجاست، اظهار کرد: متاسفانه گاه کارهایی ارائه می‌شود که مخاطب را جذب نمی‌کند و وی پس از دیدن کتاب، آن را زمین می‌گذارد و می‌رود. به عبارتی کتاب جذابیت بصری ندارد. این ناشران بر روی تصویرگری، کاغذ، طراحی صفحه و گرافیک اثر هزینه صرف نمی‌کنند و گویی اهمیتی برای این موارد قائل نیستند. گاه خط و ظاهر کتاب آنقدر غیرجذاب است که مخاطب حتی آن را برنمی‌دارد تا نگاه کند.

سردار ناظری همچنین غرفه‌آرایی را موضوع دیگر برشمرد و گفت: این موضوع از سوی بسیاری از ناشران مورد توجه قرار نگرفته بود. نکته دیگر عدم برقراری تعامل و ارتباط ناشر حاضر در نمایشگاه با مخاطبانی بود که بر سر غرفه وی حضور یافته بودند. بسیاری از ناشران می‌نشستند و نسبت به حضور مخاطب در غرفه خود بی‌اعتنا بودند. در حالی که غرفه‌هایی بودند که کتاب‌های خود را به مخاطب معرفی می‌کردند و سلیقه آنها را می‌پرسیدند تا بتوانند آثار مناسب با علایق آنها را معرفی کنند.

وی با تاکید بر اینکه ناشران باید بدانند اوج کار آنها در این موضوع است که مخاطب جلوی غرفه آنها حضور یابد، گفت: ناشر باید تلاش کند که مخاطب دست خالی از غرفه وی نرود که متاسفانه این گونه نیست.

سردار ناظری اظهار کرد: این نمایشگاه در خایابان وکیل‌آباد که مکان بسیار خوبی است برگزار شد. همه نمایشگاه‌های بین‌المللی در خارج از شهر برگزار می‌شود؛ در حالی که این مکان در داخل شهر قرار دارد و مردم مشهد همیشه از برپایی نمایشگاه در این مکان استقبال می‌کنند.

وی عنوان کرد: البته باید تبلیغات بیشتری می‌شد. من دو بار در تلویزیون مشهد حضور پیدا کرده و صحبت کردم و مردم را به حضور در نمایشگاه تشویق کردم. اما در عین حال باید توجه داشت که اگر ناشران کار درستی روی کتاب و غرفه انجام می‌دادند و ارتباط درست با مخاطب داشتند، اوضاع بهتر از این می‌شد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۴۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب فرصتی است تا ناشران کتاب در زمینه‌های مختلف، تازه‌های نشرشان را در معرض فروش و معرفی کتابدوستان قرار دهند. انتشارات به‌نشر به عنوان یکی از ناشران موفق در زمینه ادبیات دینی،  قدیمی‌ترین و بزرگترین مجموعه انتشاراتی آستان قدس رضوی محسوب می‌شود که از سال ۱۳۶۵ در حوزه تولید، چاپ و توزیع کتاب در سطح کشور آغاز به کار کرده است.
 این انتشارات با گذشت ۴ دهه فعالیت به عنوان یکی از ناشران فعال مذهبی شناخته می‌شود که تاکنون در  جشنواره های متعدد ملی به عنوان ناشر برگزیده انتخاب شده است‌. این انتشارات طی بیش از سه دهه فعالیت، ۲۸۰۰ عنوان کتاب با شمارگانی بیش از ۳۳ میلیون نسخه کتاب منتشر شده که از میان این آثار انتشارات به‌نشر، بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب را با خود به نمایشگاه سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران  می‌آورد که بیش از ۱۰۰ عنوان آن، جزو آثار جدید به‌حساب می‌آیند.
امسال نیزهمانند سال گذشته، تمامی ناشران آستان قدس رضوی از جمله به‌نشر، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و... درغرفه متمرکز آستان قدس رضوی و در فضایی واحد، کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند. علاوه بر این انتشارات به نشر با اختصاص یک غرفه در بخش اختصاصی کودک و نوجوان سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران حضور می‌یابد.
کتاب‌های «به دنبال ماه» به نویسندگی مهدیه ارطایفه، «تروریست‌های یهودی» به ترجمه سید رضا قزوینی، مجموعه ۵ گانه «ماجرای دشت مرموز» اثر محمد میرکیانی، کتاب «جان فیروزه جان» از مریم بصیری، مجموعه ۵ جلدی «مامان جونی و زیارت» و ... از جمله آثاری هستند که برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب از آن‌ها رونمایی خواهد شد. بخش کودک و نوجوان انتشارات به‌نشر نیز با عنوان کتاب‌های پروانه با ارائه ۳۰۰ اثر عنوان کتاب به دیدار مخاطبانی می‌آید. 
 انتشارات به‌نشر یکی از پرکارترین و قدیمی‌ترین ناشران حوزه کودک و نوجوان است که  تاکنون در ۳ جشنواره به عنوان ناشر برگزیده کودک و نوجوان در سطح کشور و استان خراسان رضوی انتخاب شده و ۱۶۷ اثر کودک و نوجوان انتشارات به‌نشر در جشنواره‌های جایزه کتاب سال، سلام، رشد، جشنواره کتاب دینی، نشان ادبیات معنوی، کتاب سال رضوی، جایزه پروین، جایزه شهید غنی‌پور، جایزه شهید اندرزگو و حتی جوایز مربوط به جشنواره‌های هنری نظیر شیرازه و ... برگزیده شده است‌. این انتشارات در این سال‌ها تلاش کرده برای هر گروه سنی و سلیقه‌ای کتاب تألیفی در حوزه سبک زندگی دینی و ائمه معصومین(ع) داشته باشد. بنا به اعلام این انتشارات، کتاب‌های پروانه همچون گذشته با دست پُر در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ حضور خواهد داشت.
همچنین رویدادها و برنامه‌هایی از سوی انتشارات به‌نشر برای مخاطبان و پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است که می‌توان به برگزاری نشست‌های نقد و بررسی و رونمایی کتاب‌های «به دنبال ماه»، «تروریست‌های یهودی»، مجموعه ۵ گانه «ماجرای دشت مرموز»، کتاب «جان فیروزه جان»، مجموعه ۵ جلدی «مامان جونی و زیارت» اشاره کرد.

ارائه جدیدترین رمان‌ها و داستان‌های دینی به‌نشر در نمایشگاه کتاب
با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۵ تمرکز اصلی انتشارات به‌نشر بر موضوعات معارف اسلامی، آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت به‎ویژه امام رضا(ع) و مفاهیم انقلاب اسلامی و سبک زندگی ایرانی اسلامی بوده است کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه نیز در همین محورها و موضوعات هستند. 
تمامی آثار پرفروش و پرطرفدار انتشارات در نمایشگاه کتاب در معرض مخاطبان قرار خواهد گرفت و این انتشارات علاوه بر نمایشگاه حضوری، در نمایشگاه مجازی و سامانه خرید از کتابفروشی‌ها نیز شرکت کرده است. امکان خرید مجازی از همه جای ایران عزیز برای مخاطبان فراهم است و علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند علاوه بر خرید حضوری، از نمایشگاه مجازی و نیز سامانه کتابفروشی‌ها کتاب‌های خود را تهیه کنند.
به گزارش آستان‌نیوز: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب