Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@07:03:02 GMT

رشد ۲۵.۶درصدی تولید چینی بهداشتی

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۰۴۴۴۳

رشد ۲۵.۶درصدی تولید چینی بهداشتی

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: میزان تولید چینی بهداشتی در هفت ماهه امسال ( منتهی به مهر) به رقم 56.8 هزار تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد 25.6 درصدی داشت .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، بر پایه جدول آماری وزارتخانه مزبور در هفت ماهه سال گذشته ( فروردیین لغایت مهر) در مجموع 45.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 هزار تن چینی بهداشتی تولید شده بود.

همچنین در ماههای شهریور و مهر امسال 16.4 هزار تن چینی بهداشتی تولید شد که سهم مهر 8.1 هزار تن بود.

** صادرات 15 میلیون دلاری

بررسی ارزش صادرات چینی بهداشتی در دوره هشت ماهه امسال رقم 15 میلیون دلار را در ازای صدور 22.3 هزار تن نشان داد.

میزان صادرات چینی بهداشتی در سال 95 بالغ بر 21.8 میلیون دلار بود که به میزان صدور 34 هزار تن صورت گرفت.

** صنعت ساختمان عامل موثر در تولید چینی بهداشتی

تولید چینی بهداشتی با قدمتی نزدیک به 50 سال در کشور از صنایع متکی به صنعت ساختمان است که دوران رکود و رونق آن در گرو شرایط صنعت ساختمان دارد.

واقعیت اینکه تولید کنندگان چینی بهداشتی بیشتر متکی به بازار داخلی هستند، زیرا یکی از رقبای جدی در این صنعت کشور چین است که بازارهای منطقه و جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده است .

** ظرفیت اسمی کمتر از یکصد هزار تن

آمارهای گوناگونی در زمینه وضعیت ظرفیت اسمی این صنعت وجود دارد، آنچه که برآورد شده اکنون کمتر از یکصد هزار تن ظرفیت اسمی واحد های تولید کننده چینی بهداشتی کشور است و رقم 88 هزار تن هم از منابع غیر رسمی قید شده که چندان دور از انتظار نیست .

میزان تولید چینی بهداشتی در سالهای برنامه چهارم توسعه حدود 70 هزار تن بود، اکنون در هفت ماهه 96 بیش از 80 درصد عملکرد برنامه چهارم تحقق یافته است.

** شکل گیری نخستین کارخانه چینی بهداشتی سال 1347

بررسی ها نشان می دهد این صنعت در ایران سابقه زیادی ندارد و نخستین کارخانه چینی بهداشتی کشور در سال 1347 در قرچک ورامین ساخته شد و سپس واحدهای دیگر بتدریج شکل گرفت.

** سهم 45 درصدی حقوق و دستمزد در قیمت تمام شده

بر پایه اطلاعات موجود تولیدات صنعت چینی بهداشتی در ایران بیش از 70 درصد به روش دستی انجام می‌ شود و به‌دلیل قرار داشتن این صنعت در حوزه مشاغل سخت و طاقت‌فرسا، بیش از 45 درصد از قیمت تمام شده تولید مربوط به هزینه‌های حقوق و دستمزد است.

کشور چین که اکنون به ‌عنوان پیشتاز و اصلی‌ترین کشور تولیدکننده چینی بهداشتی در دنیا محسوب می‌شود، هزینه حقوق و دستمزد را در قیمت تمام شده تولیدات خود به حدود 1.5 درصد رسانده، اما این آمار به شکل رسمی اعلام نشده است.

** مشکل صادرات در صنعت چینی بهداشتی

صادرات در صنعت چینی بهداشتی کشورمان به لحاظ مطابقت نداشتن با نرخ تورم داخلی و خارجی و طولانی‌ بودن زمان مراحل دریافت تشویقات صادراتی و افزایش نرخ حمل‌ونقل و همچنین تولیدات سنتی و ارائه آن با قیمت پایین موجب خروج تولیدات مرغوب از بازارهای صادراتی می‌شود.

علاوه بر این ورود تولیدات کشور چین در بازارهای داخلی با قیمت ارزان از دیگر دغدغه ها محسوب می شود، زیرا از آنجایی که بازار چینی‌آلات بهداشتی در داخل کشور مستقیم از وضعیت تنش‌های اقتصادی و روانی بازار مسکن تاثیر پذیر است، بنابراین صعود و نزول آن وابسته به صنعت ساختمان است.

** تولیدات چینی تا 50 درصد زیر قیمت بازار

واقعیت اینکه تولیدات کشور چین با قیمت پایین و نفوذ آن به بازارهای ایران که از نظر قیمت تا 50 درصد زیر قیمت محصولات مشابه ایرانی است، تولیدکنندگان ایرانی را با مشکلات جدی روبرو ساخته و از طرفی به‌ دلیل تولید غیراستاندارد و زیر پله‌ای ‌که بدون مجوز آزادانه اقدام به کپی مدل‌ها و عرضه آن با قیمت‌های نازل در بازار می‌کنند.

** مصرف بازار داخل سالیانه حدود 50 هزار تن

آمارها حاکی است، حدود 10 شرکت تولیدی چینی بهداشتی در کشور، تولید سالانه حدود 70 هزار تنی را رقم می زنند و میزان مصرف داخلی هم سالیانه بین 45 تا 50 هزار تن برآورد می شود.

** عراق و حاشیه خلیج فارس از مشتریان چینی بهداشتی

کشورهای حوزه خلیج فارس بهمراه آسیای میانه و عراق به عنوان مهمترین خریداران چینی بهداشتی در منطقه محسوب می شوند و رویکرد به تولیدات مرغوب ایرانی در این بخش وجود دارد.

متخصصان ایرانی در بخش چینی بهداشتی بر این باورند که تولیدات کشورمان از نظر کیفی با نمونه های خارجی برابری دارند، اما از نظر قیمت قابل رقابت با تولیدات کشور چین نیست.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارش 10 ماهه 1394 ( به عنوان عملکرد سال 94 ) آورده است میزان صادرات چینی بهداشتی در این مدت 31 هزار تن به ارزش 22 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه در سال 1393 از نظر وزنی 9 درصد و از لحاظ ارزشی 22 درصد کاهش داشت.

برابر جدول داده های صادراتی سال 1394، کشور عراق 70 درصد چینی بهداشتی جمهوری اسلامی را جذب کرده است و پس از آن کشور افغانستان با 15 درصد، جمهوری آذربایجان با چهار درصد و ازبکستان با سه درصد در رده های بعدی جای دارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۴۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی، گفت: در مجموع ۱۵۰ همت در دو سال و نیم گذشته در بحث صنعت و معدن خراسان رضوی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری  با حضور در محل استودیو نمایشگاه ایران اکسپو 2024 تهران، اظهار داشت: این نمایشگاه توسط وزارت کشور با محوریت استانداری‌ها سال گذشته و امسال برگزار شد و هدف آن معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به رویکرد تشکیل زنجیره‌های ارزش افزود: یکی از مزیت‌هایی که خراسان رضوی دارد، وجود بارگاه منور رضوی در این استان و مشهد بوده که مزیتی را برای این خطه ایجاد کرده است لذا این امر مهم را یک ظرفیت مهم و استثنایی می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع زیارت یک زنجیره ارزش است، تصریح کرد: با استفاده از این ظرفیت، به وسیله موضوع زیارت و تشرف به بارگاه منور رضوی بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی ما حل می‌شود.

نظری به دومین زنجیره ارزش استان پرداخت و ادامه داد: مزیت دیگر استان خراسان رضوی معادن آن است. بر این‌ اساس 30 درصد از سنگ آهن فولاد کشور در استان خراسان رضوی و شهر خواف تامین می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مسئله ترانزیت از دیگر زنجیره‌‌های ارزش استان خراسان رضوی است، تصریح کرد: کوتاه‌ترین بخش مربوط به کریدور شمال به جنوب در شرق کشور واقع شده که مبدا آن چابهار است، لذا این کریدور از شرق کشور امتداد پیدا می‌کند و به کشور روسیه و کشورهای آسیای مرکزی می‌رسد و ظرفیت ترانزیتی خوبی برای ایران ایجاد می‌‌کند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی یک استان کشاورزی و دارای فراورده‌های کشاورزی است، گفت: همچنین بیشترین صنایع غذایی در استان خراسان رضوی فعالیت‌ می‌کنند اما در این نمایشگاه دو زنجیره ارزش «زیارت و گردشگری» و زنجیره «فولاد» معرفی می‌شوند.

نظری بیان کرد: استان خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین نمادهای اقتصاد بدون نفت را دارا است که بر این اساس بیش از 95 درصد اقتصاد استان ما بخش خصوصی است.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: در بخش صنعت و معدن حدود 5 هزار و 600 واحد صنعتی معدنی داریم. همچنین 125 همت سرمایه‌گذاری شده است و طی دو سال و نیم گذشته 1342 پروانه جدید بهره‌برداری برای واحدها صادر کرده‌ایم. باید گفت؛ حدود 730 پروانه جدید و 612 پروانه توسعه‌ای بوده و جمع سرمایه‌گذاری در این واحدها حدود 50 همت است. 

وی خاطرنشان کرد: 53 واحد عمده در دست اقدام و ایجاد است که تا پایان دولت با 97 همت سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری می‌رسند. در مجموع 150 همت در دو سال و نیم گذشته در بحث صنعت و معدن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

نظری به حوزه اشتغال پرداخت و تاکید کرد: میانگین نرخ بیکاری ما در خراسان رضوی 6.2 و بیش از 43 درصد نرخ مشارکت این استان است. همچنین صادرات غیرنفتی ما نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چیزی به عنوان بیمه بیکاری که رشد کند نداریم، اظهار کرد: سال 1402 نسبت به 1401 حدود 16 درصد کاهش در این حوزه داشتیم.

وی به شرکت‌های دانش‌بنیان استان و ظرفیت‌های آنان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار موثری به ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی داریم. بر این اساس؛ تولید دارو، سی تی اسکن و ونتیلاتور از دستاوردهای خراسان رضوی است. در بحث صنایع قطعه سازی خودرو از صنایع تعیین کننده در کشور هستیم و یکی از زنجیره‌های ارزش ما خودرو و قطعات خودرو است.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • رشد ۱۰۴ درصدی تولیدات پتروشیمی شیراز
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود