Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا سیدجواد حسینی روز سه شنبه در نشست شورای جوانان خراسان رضوی در محل استانداری، راه اندازی خانه احزاب، خانه جوانان و خانه تشکلهای مردم نهاد را از اقداماتی برشمرد که در راستای واگذاری امور به مردم و بزرگ شدن سازمان مردم در این استان انجام گرفته است.
وی گفت: یکی از مشکلات جامعه کنونی، آسیبهای اجتماعی و رشد آن است به طوری که کارشناسان 10 درصد رشد این نوع آسیبها را طبیعی می دانند اما در ایران این میزان رشد بعد از انقلاب اسلامی 15 درصد بوده که از میانگین بالاتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به رویکردهای مختلف نظام و دولتها نسبت به حل مشکلات مربوط به آسیب های اجتماعی گفت: هم اینک رویکرد نسبت به حل این مسائل اصلاحی و جلب مشارکت مردمی است.
حسینی ادامه داد: در این دولت ارتقای ساختار تشکیلاتی آسیب های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته و در این مسیر طرح ملی کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی به تصویب رسیده، 18 آسیب اجتماعی شناسایی شده و 21 دستگاه اجرایی در اجرای این طرح دخیل شده اند.
وی بیان کرد: امسال از محل طرح ملی کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی، 50 میلیارد ریال به خراسان رضوی اختصاص یافته و پیرامون این بودجه 90 طرح عملیاتی در حال اجراست.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در راستای اجتماعی شدن آسیبها و جلب مشارکت مردمی، 10 راهبرد در این حوزه برای استان تدوین شده و در همین راستا شمار تشکلهای مردم نهاد از 540 مورد به 950 تشکل افزایش پیدا کرده است.
حسینی اظهار کرد: اکنون 24 تشکل مردم نهاد استان با اعتباری که به آنها اختصاص یافت، در حوزه اعتیاد مشغول به فعالیت هستند و همچنین 120 تشکل مردم نهاد پیرامون کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در استان فعال شده اند.
معاون استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در پنج سال گذشته 800 نفر از معتادان استان بهبود یافته اند و در هفت ماهه امسال نرخ طلاق 13.1 درصد کاهش داشته اما اعتیاد همچنان اعتیاد معضل اصلی استان و 12 هزار طلاق در این منطقه ثبت شده است.
وی برگزاری هفته های فرهنگی 28 شهرستان در شاندیز در خردادماه سال آینده، تدوین و اجرای طرح 'تعاملات گرم در خانواده' و مشارکت دستگاه های خدمات رسان در این حوزه، برگزاری جشنواره های بومی – محلی، طراحی سامانه نرم افزاری گردآوری آمارهای مربوط به آسیب های اجتماعی را از دیگر اقدامات معاونت سیاسی استانداری در حوزه اجتماعی برشمرد.

*رشد اقتصادی استان و عدم احساس شکوفایی در مردم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: در حالی که همه شاخص های اقتصادی در این استان رو به بهبود است، احساس شکوفایی در بین مردم نیست و مشکل فعلی جامعه عدم احساس شکوفایی و بهبود وضعیت اقتصادی مردم است.
حسینی با اشاره به اقدامات مثبت دولت در حوزه اقتصادی گفت: میزان مشارکت اقتصادی در این استان از 42.2 درصد در تابستان سال 96 به 45.1 درصد در پایان تابستان امسال رسید.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: نرخ بیکاری در این استان در ابتدای دولت یازدهم 14.5 درصد بود که این نرخ در سال جاری به 10.1 درصد رسیده و همچنین این نرخ از تابستان پارسال تا پایان تابستان امسال 2.4 درصد کاهش داشته است.
وی بیان کرد: از ابتدای امسال 154 هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی ایجاد شده است ضمن اینکه 300 هزار بیکار نیز در استان وجود دارند اما در هر صورت فرصت های جدید شغلی نیز به وجود آمده است.
حسینی، اشتغال کنونی خراسان رضوی در بخش کشاورزی را 21.2 درصد، بخش صنعت را 31.1 درصد و بخش خدمات را 47.7 درصد ذکر کرد.
وی اظهار کرد: براساس اعلام اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، رتبه استان در بخش شاخص های بهبود فضای کسب و کار در مدت 1.5 سال، 20 پله صعود کرد و خراسان رضوی در سال جاری توانست در این بخش رتبه سوم کشور را به دست آورد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید نرخ تورم استان 37.5 درصد بود که این نرخ در سال جاری به 7.4 درصد رسیده است.
حسینی با بیان اینکه شاخص رشد صنعت در استان پنج درصد است، گفت: در طول 100 روز ابتدای کار دولت دوازدهم در تولید اکثر اقلام در استان رشد به وجود آمده است به طوری که تولید کاغذ 108 درصد، خودرو 46 درصد، کاشی و سرامیک 52 درصد، مقاطع فولادی 58 درصد، فولاد خام 48 درصد و لوله و پروفیل 12 درصد بوده است.
وی افزود: همچنین در طول 100 روز مذکور، واردات کالا به خراسان رضوی چهار درصد کاهش و صادرات کالا از این استان 13 درصد رشد داشت و تراز بازرگانی استان مثبت و معادل 817 میلیون دلار بود.
وی ادامه داد: در هفت ماهه امسال 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل طرح 'رونق تولید و رفع موانع سرمایه گذاری' به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است.
حسینی اظهار کرد: در مدت مذکور 448 فقره جواز تاسیس واحد صنعتی با سرمایه گذاری 14 هزار و 44 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 10 هزار و 80 نفر در خراسان رضوی صادر شده است و تا پایان امسال 105 هزار میلیارد ریال طرح جدید صنعتی در استان به بهره برداری می رسد.
معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به رشد شرکت های دانش بنیان گفت: در این دولت تلاش زیادی برای اشتغال جوانان در قالب راه اندازی شرکت های دانش بنیان شد به طوری که اکنون تعداد این شرکتها در استان به 164 شرکت با تولید و صادرات 340 نوع محصول و اشتغال پنج هزار نفر رسیده است.
حسینی بیان کرد: حجم سرمایه گذاری که در پنج سال گذشته در شرکت های دانش بنیان انجام شده، 10 هزار میلیارد ریال بوده است و این شرکتها طی قراردادهایی که پارسال با افراد حقیقی و حقوقی داشتند، هزار و 110 میلیارد ریال محصول خود را به اروپا و آسیا صادر کردند.
وی گفت: بودجه امسال خراسان رضوی 28 هزار و 830 میلیارد ریال است که از این میزان 2 هزار و 310 میلیارد ریال به بخش عمرانی اختصاص دارد و تاکنون اختصاص چنین بودجه عمرانی به استان کم سابقه بوده است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در حوزه مسکن مهر، بی شک یکی از برندهای دولت یازدهم تکمیل طرحی بود که در دولت گذشته آغاز شد به طوری که از 120 هزار واحد مسکن مهر که ساخت آن در دولت پیشین آغاز شده بود، 33 هزار واحد در آن دولت بدون امکانات زیربنایی و روبنایی تکمیل شد و 56 هزار واحد با امکانات روبنایی و زیربنایی در طول پنج سال گذشته تحویل شده است.
حسینی اظهار کرد: هم اینک از کل واحدهای مسکن مهر در خراسان رضوی 92 هزار و 182 واحد تحویل متقاضیان شده و در مجموع این پروژه 94.7 درصد پیشرفت اجرایی داشته است.
وی با اشاره به راه افتادن نهضت تحول در روستاها در دولت دوازدهم گفت: دولت امسال بیش از 110 هزار میلیارد ریال اعتبار به 25 هزار روستای کشور به منظور ایجاد حداقل 2 طرح اقتصادی و اشتغالزا اختصاص داده که یکهزار و 600 روستای خراسان رضوی از این اعتبار سهم می برند.
در طول برنامه ششم توسعه باید سالانه هفت تا هشت درصد رشد اقتصادی به وجود آید که معادل جذب 620 هزار میلیارد ریال در استان است.
حسینی اظهار کرد: در طول برنامه ششم توسعه در خراسان رضوی باید نرخ بیکاری از 10.1 درصد کنونی به هفت درصد کاهش یابد که در این مدت باید 430 هزار فرصت شغلی ایجاد شود.
وی بیان کرد: برای افزایش صادرات و کاهش واردات در طول برنامه ششم توسعه در خراسان رضوی 67 اقدام در نظر گرفته شده است.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۹۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی

به گزارش قدس خراسان، یکی از موضوعات مطرح شده در اولین جلسه شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی سال جاری که در اواخر فروردین ماه برگزار شد، موضوع تشکیل و حضور خراسان رضوی در شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی شرق کشور و فواید آن برای استان بود که مورد تایید استاندار خراسان رضوی قرار گرفت. رئیس دبیرخانه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ضمن بیان این موضوع عنوان کرد: با توجه به محدودیت زمان در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مرکزی در تهران که با حضور وزیر اقتصاد به صورت یکبار در ماه برگزار می شود، طرح و حل مسائل همه شوراهای گفتگو همه استان ها زمان بر است، بنابراین یکی از راهکارها طرح مسائل مشترک استان ها با هم و تصمیم گیری در جهت حل آن ها است. علی اکبر لبافی ادامه داد: در اواخر سال ۱۴۰۱ دبیرخانه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به شورای مرکزی تشکیل دبیرخانه شورای گفتگو شرق کشور را پیشنهاد کرد که مورد استقبال قرار گرفت و تشکیل اولین شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی شرق کشور به دبیرخانه خراسان رضوی تفویض و در اجرای مکاتبات و اجازه صادر شده خراسان رضوی پایلوت استان های شرق کشور شد که تا کنون حدود ۶ جلسه مشترک اثرگذار این منطقه توسط دبیرخانه ها برگزار شده و تهران هم در جریان برگزاری روند این جلسات بوده است. توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان‌های شرقی وی ضمن اشاره به ویژگی های مشترک ۵ استان شرق کشور تصریح کرد: وجه مشترک مسائل توسعه استان های شرق کشور زیاد است و حل یک موضوع آن ها بر استان های دیگر اثر دارد. به عنوان مثال اگر مسائل گمرگ ماهیرود در خراسان جنوبی حل و فصل شود به تبع بر حل امور گمرگ دوغارون در خراسان رضوی هم موثر است و به نوعی هدف از تشکیل شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی شرق تسریع در بررسی، تجمیع و رفع مشکلات اقتصادی این استان ها است. لبافی در ادامه توضیح داد: درصد توسعه و پیشرفت در استان های شرقی در یک اندازه و به نسبت سایر نقاط کشور پایین است، به عنوان مثال با وجود اینکه این استان ها در زمینه تجارت خارجی نقش اساسی دارند اما درصد بهره مندی این استان ها از بزرگراه و آزاد راه ها نسبت به بقیه مناطق کشور به ویژه غرب چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت بسیار متفاوت و پایین به شمار می رود. رئیس دبیرخانه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خصوص نحوه برگزاری جلسات این دبیرخانه نوپا تصریح کرد: دبیرخانه شرق کشور به صورت دوره ای در ۵ استان تشکیل می شود به عبارتی دیگر هر سال یکی از این پنج استان مسئولیت دبیرخانه مرکزی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی شرق کشور را عهده دار خواهد شد و تعداد جلسات این شورا دو مرتبه در سال با حضور استانداران این ۵ استان است. لبافی جلسات مشترک بین استانداران و رواسای اتاق های بازرگانی استان های سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را هر شش ماه یک بار اعلام کرد و گفت: این جلسات به عنوان جلسات اصلی برگزار می شود و جلسات دبیرخانه ها متناسب با موضوع مشترک استان ها به صورت مجازی تشکیل جلسه خواهند داشت تشکیل خواهد شد. خراسان رضوی پایلوت دبیرخانه شرق کشور وی افزود: در ادامه و پس از طرح موضوع تشکیل شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی شرق کشور دبیرخانه مرکزی نوشتن دستور العمل کشوری را خواستار شد و دبیرخانه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ضمن نوشتن دستور العمل و بنا به نظر دبیرخانه مرکزی ان را به سایر استان های کشور طی یک جلسه ویدئو کنفرانسی معرفی کرد که در نهایت با استقبال برخی استان ها مواجه شد اما به دلیل اینکه برخی از استان های دیگر ملاحظاتی در مورد تشکیل شوراهای گفتگو منطقه ای داشتند در سطح کشور محقق نشد. وی تصریح کرد: موافقت استان ها برای تشکیل قطعی این دبیرخانه وجود دارد و تنها امضای توافق نامه رسمی آن مانده که این توافق نامه یا در نمایشگاه اکسپو تهران به امضای استانداران و رواسای اتاق های بازرگانی ۵ استان شرقی خواهد رسید یا اینکه در اولین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که به میزبانی خراسان رضوی و در مشهد برگزار خواهد شد این توافق رسمی به امضا خواهد رسید. لبافی در پایان خاطر نشان کرد: مهمترین فایده تشکیل این دبیرخانه ایجاد اتفاق نظر برای توسعه در شرق است. موضوع مهمی که اگر به صورت همزمان توسط دولت و بخش خصوصی و در ۵ استان شرقی دنبال شود طی سال های آینده شاهد اثرگذاری آن خواهیم بود. طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • بازدید استاندار خراسان رضوی از پروژه ملی قطار «مشهد-گلبهار-چناران» / عملیات احداث سرعت می‌گیرد
  • بازدید استاندار خراسان رضوی از پروژه ملی قطار «مشهد-گلبهار-چناران»/عملیات احداث سرعت می‌گیرد
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌رضوی مطلوب است
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»