Web Analytics Made Easy - Statcounter

خودروی برقی ساینا با همکاری مرکز تحقیق و نوآوری سایپا و دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر ساخته شد.

مهندس رزاق بلوری افشار با اشاره به رونمایی از این خودرو با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ساخت این خودروی برقی روی خودروی ساینا اجرا و در نتیجه ساینا به خودروی تمام برقی کاملا مدرن و به روز تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در ایران در مورد ماشین برقی خیلی صحبت شده است، برای نمونه من پیش از این خودروی قاصدک نصیر را ساخته بودم. اما بیشتر خودروهای برقی برای مسابقه یا ابتکار شخصی بوده و قابلیت استفاده عام را در شهر نداشته، محدود بوده یا استانداردهای روز دنیا را نداشتند.

مهندس افشار افزود: این خودرو در مرکز تحقیقات و نواوری سایپا و با همکاری دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر کامل ترین ماشین برقی در ایران است؛ زیرا همه محاسبات با مشاوره شرکت معتبر پانچ پاورترین/punch powertrain بلژیک انجام شده است.

وی یادآور شد: متولی اصلی مرکز تحقیق سایپا بوده که روی ساخت و توسعه ماشین های برقی کار می کند و سرمایه گذاری برای برقی شدن این خودرو را انجام داده، نصب، جانمایی و جاسازی تجهیزات برقی نیز در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر انجام شده است و در واقع ساخت این خودرو نتیجه همکاری خوب صنعت و دانشگاه به شمار می رود.

عضو هیأت مدیره ماد صنعت نصیر در توضیح این خودرو افزود: این خودروی برقی بعد از هر بار شارژ ۲۰۰ کیلومتر داخل شهر و ۳۰۰ کیلومتر خارج از شهر حرکت می کند.

وی در مورد مزیت خودروهای برقی برای کاهش آلودگی هوا گفت: این تنها راهکار ما در این زمینه است و دولت باید با سازوکارهایی هزینه خرید آن را برای مردم کاهش دهد. البته خودروهای هیبریدی هم در این زمینه خوب هستند ولی میزان شارژ آنها برای ترافیک سنگین شهر تهران کافی نیست.

افشار در مورد زمان ساخت این خودرو گفت: حدود ۲ ماه کار سخت کرده ایم و با توجه به آماده بودن نمونه اولیه انتظار داریم تا سال آینده تعداد انبوه آن به بازار بیاید. زیرا کار اولیه انجام شده و در تولید انبوه باید تغییراتی در کارخانه مناسب کار ربات ها داده شود.

مدیر اجرایی طرح ساینا الکتریکی در حاشیه بازدید سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از رونمایی نخستین خودروی برقی سایپا، با بیان اینکه در جهت اجرای سیاست های کلی سایپا، حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف سوخت درصدد تولید خودرویی تمام برقی برآمده ایم، گفت: ساینا برقی(EV) در ۲ پلت فرم X200 و SP100 تولید می شود که این ۲ مدل طبق سیاست های سایپا در حال تجهیز شدن به فناوری موتور برقی است.

این کارشناس بیان کرد: کاهش مصرف سوخت و آلایندگی علت اصلی تولید خودروهای برقی خصوصا در کشور بوده و این خودرو با همکاری مرکز تحقیقات سایپا و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی طراحی و ساخته شده است.

وی با تأکید بر اینکه قدرت موتور تمام برقی این خودرو حدود ۷۰ کیلووات است، افزود: ساینا بسته به نوع باطری انتخابی ازجانب مشتری امکان پیمایش از ۱۷۰ کیلومتر تا ۲۱۰ کیلومتر را خواهد داشت. این خودرو قابلیت شارژ سریع و شارژ عادی را دارد که ساینا حدود ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا با شارژ سریع نیروی خود را بازیابی کند، همچنین از طریق شارژ عادی این خودرو برای دریافت نیروی کامل خود سه ساعت و ۴۰ دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

این کارشناس در ادامه گفت: وزارت نیرو هم برای شارژ این خودرو طرحی را در قالب فهام در نظر گرفته که با همکاری شهرداری در حال گذراندن مراحل اولیه خود است.

وی افزود: قیمت ساینا (EV) هنوز مشخص نشده است و عرضه آن در بازار از زمانی که با حمایت های دولتی شروع به کار کنیم ۱۸ ماه زمان خواهد برد.

قیمت تمام شده این خودرو نیز در حدود ۷۰ میلیون تومان است که رقم قابل توجهی نسبت به نسخه های بنزینی ساینا با قیمت ۲۸ میلیون تومان به نظر می رسد.

البته سایپا امیدوار است که با حمایت های دولتی و ارائه تسهیلاتی ویژه، قیمت تمام شده خودرو برای مشتریان به حدود ۴۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند، هرچند که باید منتظر ماند و دید که آیا دولت و سایر نهاد های وابسته از توان مالی کافی برای ارائه سوبسید ۳۰ میلیون تومانی بر روی هر دستگاه ساینا برقی برخوردارند یا خیر؟

منبع: ساتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۱۲۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۹ هزار جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران

تین نیوز

معاون شهردار تهران گفت: قرارداد سنگینی برای احداث ۹ هزار دستگاه جایگاه شارژ با وزارت نیرو داریم که امیدواریم سال آینده اتفاقات خوبی رقم بخورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از رکنا، آیین افتتاح و بهره برداری ۳ ایستگاه بهار شیراز، آیت الله کاشانی و شهدای کن در خط ۶ مترو تهران به همراه ایستگاه تبادلی تربیت مدرس و ۲ ورودی جدید (ایستگاه های شهران و شهرزیبا) در این خط، در قالب صد و دوازدهمین پویش امید و افتخار، صبح امروز -شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲- با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این مراسم با بیان اینکه امروز عیدانه شهرداری تهران که از اسفند سال گذشته روی آن کار شد به شهروندان تقدیم خواهد شد، گفت: با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا احداث این ۴ ایستگاه را در دستور کار قرار دادیم. امروز ایستگاه هایی افتتاح خواهد شد که بار ترافیک غرب تهران را کاهش ویژه ای می دهد.

هرمزی با بیان اینکه این ایستگاه های جدید حاصل تلاش شبانه روزی همکاران من است، ادامه داد: ایستگاه شهدای کن و ایت الله کاشانی در توسعه غربی خط ۴ تبدیل به ایستگاه تبادلی می شوند. ایستگاه بهار شیراز نیز معماری ویژه ای دارد. همچنین با همت قرارگاه سازندگی خاتم یکی از زیباترین ایستگاه های خط ۶ یعنی ایستگاه تربیت مدرس را نیز راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه در مترو طراحی خطوط جدید را آغاز کردیم، گفت: خط ۸ مترو هفته گذشته کلنگ زنی شد. پیرامون خط ۹ و ۱۱ با قرارگاه خانم به تفاهم اولیه رسیدیم و سال آینده عملیات اینها آغاز خواهد شد. همینطور توسعه شمال غربی خط ۷ را هم آغاز کردیم که باعث گشایش در منطقه حصارک و دانشکاه علوم تحقیقات خواهد شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در واگن هم اتفاقات خوبی رقم خورد، خاطرنشان کرد: متروی تهران از ابتدا ۱۱۶۹ تا کنون واگن داشته است. ما قرارداد مهم ۷۹۰ دستگاه واگن را به سرانجام رساندیم. قرارداد واگن ملی ناظر به ۳۱۳ دستگاه واگن را نیز جلو بردیم و بیش از مقداری که در ۲۵ سال گذشته به متروی تهران واگن وارد شده در این مدت به مترو واگن اضافه می شود.

وی با بیان اینکه همچنین تعداد بالایی موتور، تاکسی، ون و اتوبوس برقی را برای پایتخت تدارک دادیم، گفت: این اتفاقی است که در مقایسه با عملکرد در این حوزه در دوره چهار ساله قبل قابل توجه است. چرا که در دوره پنجم مدیریت شهری در کل ۱۳۰ دستگاه اتوبوس به شهر اضافه شده بود.

هرمزی با بیان اینکه متروی پرند هم که قریب به ۱۴ سال کارش زمین مانده بود امسال با همکاری دولت و قرارگاه خاتم الانبیا افتتاح شد، گفت: اتفاقات خوبی در حال انجام است که نوید بهار حمل و نقلی را در سال آینده به ما می دهد.

وی با تاکید بر اینکه ما قرارداد سنگینی برای احداث ۹ هزار دستگاه جایگاه شارژ با وزارت نیرو داریم، بیان داشت: امید دارم که سال آینده اتفاقات خوبی که رقم خواهد خورد روز های بهتری را برای شهر تهران به ارمغان بیاورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • قیمت محصولات سایپا دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲/ شاهین و کوییک چقدر فروخته می‌شوند؟
  • قیمت محصولات سایپا دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲/ شاهین و کوییک چقدر فروخته می‌شوند؟
  • ریزش ناگهانی قیمت خودرو در آخرین روز‌های سال
  • غول‌های ژاپنی با هم خودروی برقی می‌سازند
  • اجازه واردات نامحدود لوازم جانبی خودرو‌های برقی صادر شود
  • اجازه واردات شارژر خودرو‌های برقی به صورت نامحدود صادر شود
  • احداث ۹ هزار جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران
  • عملکرد دیدنی سیستم تعلیق خودروی برقی NIO ET9 (فیلم)
  • قیمت محصولات سایپا شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲/ تیبا و شاهین در بازار آزاد چقدر فروخته می‌شوند؟
  • ۹ هزار جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران احداث می‌شود