Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عرب‌صالحی، مدیر پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه اسلامی‌سازی علوم انسانی، دیکته‌ای نیست و نیازمند کار فرهنگی و علمی است گفت: باید مبانی و روش‌های این کار تدوین شود و در مرحله بعد نیز ورود به مسایل داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این فرایند، زمان‌بر است، اظهار کرد: علوم انسانی دارای مبانی عام و خاص است که مبانی عام به صورت مشترک در این علوم قابل تدوین است ولی مبانی خاص هر رشته و شاخه علمی نیز باید با تکیه بر قرآن تدوین شود که این کار در برخی مراکر پژوهشی از جمله در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حال انجام است.

رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: پژوهشگاه در حال تدوین مبانی خاص برخی رشته‌های علمی مانند روان شناسی، تربیت و انسان‌شناسی از منظر قرآن کریم است ولی یکی از بزرگترین مشکلات در این فرایند، کمبود متخصصان و محققان فاضلی است که در هر دو عرصه قرآنی و رشته مربوطه، تخصص لازم را داشته باشند.

عرب صالحی در پاسخ به این سؤال، که سال‌های زیادی از طرح بحث علوم انسانی می‌گذرد ولی چرا هنوز به مرحله قابل قبولی نرسیده‌ایم و راه حل این مسئله چیست؟ بیان کرد: باید حوزه علمیه به شرایطی برسد که اگر امروز مراکز مختلف دانشگاهی و غیر آن، از ما درخواست صد فرد متخصص بینارشته‌ای قرآن و علوم درخواست کردند بتوانیم به این نیازها پاسخ بدهیم.

مدیر پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: راه حل این مسئله نیز تربیت این نوع از محققان توانمند است که با تخصصی شدن رشته‌های حوزه، میسر و مقدور می‌شود.

عرب صالحی با بیان اینکه ما در زمینه مدیریت اسلامی و برخی رشته‌های دیگر علوم انسانی با کمبود افراد متخصص میان رشته‌ای روبرو هستیم عنوان کرد: باید از سوی مسئولان حوزه علمیه برای این کار، فکر و تدبیری اساسی اندیشیده شود؛ البته زمان بر بودن این مسئله نیزنباید به بوته فراموشی سپرده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی اساسا معتقدند قرآن و روایت نمی‌تواند برای مباحث علمی، حجیت داشته باشد، پس چگونه می‌خواهیم آن را مبنا و منبع قرار دهیم؟ ادامه داد: در علوم انسانی سخن از واقع است و نه حجیت؛ حجیت تنها در احکام وجود دارد ضمن اینکه همه چیز هم در علوم انسانی قرار نیست از قرآن و روایات باشد که بخواهیم مسئله حجیت را طرح کنیم.

عرب صالحی ادامه داد: ما نمی‌گوییم برداشت ما از قرآن و روایات، صددرصد مطابق مراد جدی الهی از قرآن کریم و یا مراد ائمه(ع) در روایات است؛ زیرا در این صورت اگر خلاف آن ثابت شود، قول الهی زیر سؤال می رود، بنابراین ما احتمال و فرضیات را از قرآن و روایات می گیریم.

رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: بنابراین تفسیر علمی قرآن، موضوعی قابل اعتناست و نباید از آن گذشت. البته باید دقت لازم را در این مسئله هم داشته باشیم تا دچار اشتباهات و اشکالاتی نشویم که برخی افراد با این عنوان به آن مبتلا شدند و حتی تفاسیری نوشتند که مورد اشکال قرار گرفت.

مدیر پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: شهید صدر، بحث تفسیر استنطاقی از قرآن را مطرح فرمود و بر این اساس نیز به تدوین مبانی اقتصاد قرآنی و اسلامی پرداخت و افراد دیگری مانند شهید مطهری، آیت‌الله خویی و علامه طباطبایی همچنین آیت‌الله معرفت نیز بر این مسئله معتقد بودند؛ بنابراین تعامل علوم انسانی با قرآن و روایات هم ممکن و هم مفید است.

عرب صالحی تاکید کرد: در عین حال وقتی سخن از علوم انسانی است، در بحث مبانی، دلالت‌های آن روشن است؛ زیرا قرآن کریم و روایات تعریفی وحیانی از انسان دارند که با تعریف انسان و همچنین سایر مبانی فکری در نظام‌های مختلف بشری مدرنیسم، تفاوت فاحش است.

عرب صالحی تصریح کرد: خداوند خالق بشر است و وقتی تعریفی از انسان ارائه می‌دهد؛ این تعریف مبنا در علوم انسانی است، زیرا انسان یا محور علوم انسانی و یا موضوع آن است و اگر نگاه به انسان در یک علم تغییر کند، مبانی، و اهداف و مسایل آن علم نیز تغییر خواهد کرد.

عرب صالحی با اشاره به اینکه امکان استخراج گزاره‌های علمی از قرآن و روایات نیز برخلاف برخی نظرات وجود دارد بیان کرد: البته علم دینی به معنای این نیست که همه گزاره‌ها از نقل است و اگر گزاره‌ای از نقل استخراج شد به بوته تجربه گذاشته می‌شود و اگر دچار اشتباه شدیم به این نتیجه می رسیم که برداشت ما از آیه و روایت دچار اشکال است و یا روایت در محتوا و سند، معتبر نیست.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۱۹۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود

اسماعیل دستگزار در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری را روز معلم نامیده اند چرا که ترسیم طرحی از اراده، ایمان، اخلاص برای تلاش و تکاپو در تربیت انسان و هدایت دلسوزانه اوست که سرمشق معلمان مخلص میهن اسلامی ما است.

وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری یکی از سرمایه های عظیم و از طلایه داران مبانی فکری انقلاب اسلامی به شمار می رود که برای ایجاد تحولات فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مجاهدت ها کرد و هنوز نیز خیر و برکت آثار ایشان در جامعه اسلامی ساری و جاری و در تربیت نفوس و هدایت نسل ها مؤثر و ماندگار است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود گفت: روز معلم روز بزرگداشت علم و عالم و تجدید میثاق با دین و دانش و بصیرت و تقواست.

دستگزار ادامه داد: البته این شرافت و فضیلت برای معلم، زمانی ارزشمند است که بتواند این موهبت الهی را در وجود خود محقق سازد و با تمام وجود در جهت کمال جامعه به تعلیم و تربیت بپردازد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: معلم، استاد و مربی باید خود را وقف سیر تکاملی انسان ها بکند و در این راه روز و شب نشناسد و همواره دغدغه هموارتر نمودن راه سعادت و پیشرفت نسل‌ها را داشته باشد

دستگزار افزود: علامه بزرگوار شهید مرتضی مطهری الگویی به تمام معنا در این راه بود که در ادای امانتش از هیچ کوششی دریغ نورزید و جان پاکش را در ادای رسالت معلمی تقدیم کرد.

وی بیان کرد: فلسفه و رمز نامگذاری این روز به عنوان روز عقیدتی و سیاسی در سپاه و بسیج بیانگر ضرورت تجلّی و تبلور دائمی همین تفکر در این نهاد مقدس است زیرا رسالت مربیان و معلمان به ویژه در شرایطی که شبهات زیادی از سوی افراد چه با انگیزه یافتن پاسخ قانع‌کننده برای پرسش های خود و چه با انگیزه های شیطانی برای سست نمودن باورهای جامعه اسلامی طرح می‌گردد، رسالتی بسیار خطیر و مهم است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: مبنا و بنیان دین اسلام تعلیم و تربیت است و معلمی یکی از شئون الهی است که در وجود انبیاء و پیامبران نهاده شده است تا رسالت تعلیم و تربیت را برعهده گرفته و معلم بشریت باشند، به همین دلیل است که معلمی را شغل انبیاء نامیده‌اند و در تمام جوامع بشری معلم دارای ارزش، شأنیت و جایگاهی ویژه است.

کد خبر 6093317

دیگر خبرها

  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم