Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@06:18:19 GMT

مرگ خاموش، در فصل سرد

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۳۰۶۸۷

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ با آغاز فصل سرما مردم برای گرم کردن محل سکونت و کار از بخاری گازی با دودکش و بدون دودکش، شومینه‌های گازی یا هیزمی، چراغ‌های خوراک پزی و غیره استفاده می‌کنند که بر اثر سوختن ناقص مواد و گازها در این وسایل، گاز مونوکسید کربن (CO) تولید می‌شود.

تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است  ، با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث  مسمومیت شده و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

 

مرگ خاموش 120 نفر در فصل سرد

اصفهان از شهر هایی است که  استفاده از بخاری و گاز در آن زیاد است ، با خطرات زیادی همراه است  و اگر این شیوه گرم کردن به موتور خانه و پکیچ تبدیل شود بسیاری از مسمومیت های منجر به مرگ کاهش می یابد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان هم می گوید: امسال 120 مسمومیت و 12 فوتی گازگرفتگی به دلیل استفاده نامناسب وسایل در استان بوده ، که بیشترین آماردر  شهرستان‌های اصفهان، مبارکه، نجف‌آباد، فریدون‌شهر و شهرضا گزارش شده است.

غفور راستین ،44 درصد مردان ، 46 درصد بانوان و 10 درصد کودک را  آمار مسموم شدگان اعلام کرد و افزود: 38 درصد مسمومیت را ناشی از استشمام گاز مونوکسید کربن در رده سنی 20 سال، 16 درصد 21 تا 30 سال، 23 درصد 31 تا 40 سال و  23 درصد 40 سال به بالا است.

استفاده نکردن از پیک نیک در حمام یا کابین ماشین‌های سنگین، نصب نکردن بخاری در حمام، بررسی سالیانه وسایل گرمایشی ، روشن نگذاشتن خودرو در پارکینگ و استفاده نکردن از پیک‌نیک و منقل در فضای بسته که میتواند آمار مسمومیت و مرگ و میر ناشی از استشمام گاز مونوکسید کربن را کاهش دهد.

 دکتر راستین مدیرحوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان علائم مسمومیت با گاز گرفتگی را سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما بیان می کند و توصیه دارد : در استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به مسائل ایمنی و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش توجه کنید.  

استاندارد بخاری ها مناسب است

کارشناس امور استاندارد اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی  استان اصفهان با اشاره به تجهیز سیستم ods در بخاری‌های بدون دودکش می گوید: این بخاری ها در صورت کاهش اکسیژن محیط خاموش می‌شوند

افشین ربیعی گفت :  این بخاری ها باید در مغازه‌ها، ادارات و پاساژها با جریان هوای زیاد استفاده شود.

 وی معتقد است  تولید بخاری  غیر استاندارد در استان  نداریم و دستورالعمل های تمام وسایل گاز سوز به روز شده است.

مدیر یکی از کارخانه های بخاری سازی اصفهان که سال هاست در خصوص استاندارد سازی و اعمال ایزو بر بخاری ها مطالعه و فعالیت می کند، می گوید : نصب پیلوت ایمنی ODS ، نصب سنسور حرارتی انسداد لوله دودکش و گاورنر تنظیم فشار گاز از جمله استانداردهای  تدوین شده  برای بخاری های دودکش دار و بدون دودکش است،  که با رعایت آن از حادثه جلوگیری می شود .

محسن همامی با اشاره به اینکه استانداردهای جدید ایمنی در بخاری های قدیمی کاربرد ندارد گفت : داغ بودن و سلامت مسیر دودکش ، استفاده از دودکش های اچ و یا ضد باد از موارد مهم سلامت وسایل گرمایشی است.

وی یکی از موارد خطرناک در مسمومیت و گاز گرفتگی را  نصب آب‌گرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های بدون جریان هوا  یا نداشتن دودکش مستقل و منتهی به هوای آزاد دانست و گفت : اگر جریان هوای در ساختمانی که آبگرمکن دیواری یا پکیج با دودکش تک جداره نصب شده به گونه ای باشد که ایجاد جریان معکوس کند (مثل باز بودن دریچه کولر در زمستان)، مکش را مختل و موجب حادثه می شود.

افرادی که فضای منزل خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می کنند درز بندی و بستن منافذ درها و پنجره‌ها به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی را انجام دهند  اما در خصوص بخاری های گازسوز به منظور گرمایش محیط ، درز بندی و بستن کامل منافذ خطرناک است.

مصرف بالای گاز در بخاری

مدیرعامل شرکت  ملی گاز استان اصفهان هم استفاده از بخاری را ، بدترین نوع وسیله گرمایشی می داند و  می گوید : در استان اصفهان سالانه 21 میلیارد مترمکعب گاز مصرف می شود که  این رقم بسیار زیاد   است و بخاری ها از مواردی هستند که مصرف را چند برابر می کند.

سید مصطفی علوی معتقد است برای کاهش این مصرف باید از پکیج و از طرفی با عایق سازی ساده موتورخانه ها در مجتمع های مسکونی و اداری از 20 تا 30 درصد اتلاف انرژی جلوگیری کرد.

وی افزود : عایق سازی ، تعمیرات، استفاده نکردن از وسایل سرمایشی وگرمایشی نامناسب و بسیاری اقدامات ساده دیگر می تواند از هدررفت حامل های انرژی که نقش ویژه ای در تشدید آلودگی هوا بویژه در فصل سرد سال را دارد، جلوگیری کند.

وی اعمال قانون و مقررات در مصرف بهینه انرژی و سوخت را تا حدی موثر میداند اما آموزش و فرهنگ سازی  را نقش موثر و سازنده تری میداند زیرا استفاده از وسیله نامناسب گرمایشی ضرر های جانی را در پی دارد.

نگارنده :محمدرضا فاضلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۳۰۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از کنترل حریف انبار کارتن شهرری خبر داد و گفت: آتش در یکی از انبارها کاملا خاموش و انبار دیگر نیز در حال اطفا است و از سرایت آتش به انبارهای مجاور جلوگیری شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، جلال ملکی گفت: دو انبار مسقف هر یک به وسعت حدودی 500 متر در بین چندین انبار دچار حریق شده بود که شعله ور بودند و محدوده‌ای از فضای باز به وسعت هزار متری نیز شعله ور بود.

وی افزود: یکی از انبارها مملو از آسپری، افشانه و ادکلن بود که سقف انبار نیز کاملا دفرمه شده بود که در حال حاضر کاملا خاموش شده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در ادامه گفت: در حال حاضر بخش زیادی از حریف انبار لوازم یدکی دوچرخه نیز خاموش شده و آتش به طور کامل تحت کنترل است.

آتش‌سوزی حوالی بیمارستان هفت تیر مربوط به انبار کارتن بود

ملکی در پایان با تاکید بر اینکه از گسترش آتش به انبارهای مجاور جلوگیری شده خاطرنشان کرد: کانتینرهای بزرگ کالا در داخل محوطه باز این انبار نیز وجود دارد که یکی از آنها دچار حریق و سپس خاموش شد.

انتهای پیام/ 

 

دیگر خبرها

  • حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد  
  • مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد
  • قاتل خاموش جان یک جوان را در بروجن گرفت
  • مرگ خاموش جوان بروجنی
  • آخرین وضعیت حل مشکل پله برقی‌های خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب می‌شود
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان
  • رشد تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • خزعلی: صدای فلسطین نباید خاموش شود
  • جک تی9 جدید؛ همان طراحی آشنا با تفاوت های جزئی (+تصاویر)
  • بدرود ؛ محمد نوری