Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@12:35:11 GMT

بررسی آثار اقتصادی خروج آمریکا از برجام

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۴۹۲۶۵

بر اساس گزارش های منتشر شده، پیش بینی می شود که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در هفته ی جاری اعلام کند که آمریکا همچنان به برجام پایبند می ماند. این در حالی است که برخی تحلیلگران همچنان به بررسی آثار خروج آمریکا از برجام پرداخته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از CNBC، قرار است که دونالد ترامپ در هفته ی جاری در خصوص پایبندی آمریکا به برجام اعلام نظر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که خروج آمریکا از برجام می تواند به یک بحران دیپلماتیک منجر شود و تاثیری شدید بر بازار نفت بگذارد.

 

در این خصوص، گفته می شود که ترامپ علیرغم اینکه در دوران انتخابات گفته بود که توافق هسته ای با ایران بدترین توافقی بوده است که آمریکا تا کنون وارد آن شده است، تصمیم دارد که فعلا برجام و معافیت های ایران از تحریم ها ذیل توافق هسته ای را همچنان ادامه داده و درعین حال اعلام کند که این توافق بر خلاف مصالح امنیت ملی آمریکا است. بر اساس برجام، رییس جمهور آمریکا هر ۹۰ روز باید در خصوص پایبندی ایران به توافق هسته ای اعلام نظر کند. در این خصوص، دولت ترمپ باید جدید ترین موضع خود را در بازه ی زمانی ۱۲ تا ۱۷ ژانویه اعلام کند. باید خاطر نشان گردد که در صورتی که ترامپ به برجام پایبند بماند اما آن را بر خلاف مصالح ملی آمریکا بداند، کنگره ی آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت که یا تحریم ها را علیه ایران مجددا برقرار کند و یا هیچ اقدامی انجام ندهد. همچنین، ممکن است که کنگره ی آمریکا در تصمیمی جداگانه به جای بازگرداندن تحریم های هسته ای، تحریم هایی جدید را علیه ایران به دلیل فعالیت های این کشور در منطقه اعمال کند. به گفته ی گروه بین المللی سیتی گروپ، احتمالا این تحریم ها علیه برنامه ی موشکی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان اعمال خواهد شد. 

این در حالی است که برخی تحلیلگران همچنان به بررسی آثار خروج  آمریکا از برجام می پردازند. به گفته ی سیتی گروپ، ایجاد هر نوع اختلال در برجام موجب تاثیرپذیری شدید بازار نفت خواهد شد. به گفته ی این نهاد، بازگشت تحریم ها باعث خواهد شد که ایران حداقل ۵۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کمتر نفت صادر کند. این میزان از کاهش صادرات بیش از همه بر کره ی جنوبی، ژاپن و کشورهای اروپایی تاثیر خواهد گذاشت. در این خصوص، سیتی گروپ گفته است که تاثیر آنی کاهش صادرات نفت توسط ایران افزایش ۵ دلاری قیمت این محصول در بازار خواهد بود. این نهاد افزوده است که با توجه به آنکه مشتریان (نفت ایران) تحت فشارهای آمریکا (بازار خود را) از دست خواهند داد، تلاش خواهند کرد در وضعیتی که اوپک و سایر تولید کنندگان میزان عرضه ی نفت را کم کرده اند دنبال (بازار جایگزین) باشند. 

افزون بر این، به نقل از خبرگزاری آتلانتیک، گفته شده است که در صورت مبهم ماندن وضعیت توافق هسته ای روند سرمایه گذاری در ایران تاثیر خواهد پذیرفت. به اذعان این خبرگزاری، حتی پس از برجام میزان سرمایه گذاری در ایران چشمگیر نبوده و ثروت قابل توجهی را روانه ی این کشور نکرده است. در ماه آپریل سال جاری وزیر اقتصاد ایران گفته بود که پس از اجرایی شدن برجام در ژانویه ی سال ۲۰۱۶ تفاهم نامه هایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار بین ایران و برخی کشور های خارجی امضا شده است اما به گفته ی سخنگوی دولت ایران از ماه مارچ سال ۲۰۱۶ تا ماه مارچ سال ۲۰۱۷ تنها ۱۳ میلیارد دلار سرمایه ی خارجی جذب کشور شده است. آتلانتیک افزوده است که به طور کلی عدم شفافیت و خطرات ناشی از عدم اطمینان از شرایط ژئوپلیتیک باعث عدم جذب سرمایه گذاران خواهد شد. به اذعان این خبرگزاری، این مسئله که برخی نهاد های نظامی تحریم شده ی ایران در برخی از شرکت ها سهام قابل توجهی دارند برای سرمایه گذاران بین المللی در ایران تصویری از یک جاده ی پرخطر خطر خواهد ساخت. افزون بر این، مبهم گذاشتن وضعیت توافق هسته ای برای چند ماه دیگر می تواند ریسک سرمایه گذاری را افزایش داده و سرمایه داران بین المللی را از سرمایه گذاری در ایران بر حذر دارد.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۹۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران تحریم‌ناپذیر است

 ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (اکسپو۲۰۲۴) اظهار کرد: امیدوارم این نشست که رونمایی از توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی بوده و فضای رقابتی ایجاد می‌کند موجب همگرایی و مشارکت همه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و بازرگانان شود و ارتقای اقتصاد در کشور و منطقه را به ارمغان بیاورد.

وی افزود: این نمایشگاه بیانگر این است که جمهوری اسلامی تحریم ناپذیر است و هیچ تحریمی به نتیجه نخواهد رسید و طرح های شیطانی منزوی ایران همگی خنثی خواهد شد.

رئیس قوه مجریه گفت: این کشور با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت ها می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری هایی را عرضه کند .

رئیسی افزود: این نمایشگاه تهدیدها را به فرصت ها تبدیل می‌کند، ترجمان این رویداد این است که ما توانسته ایم و باز هم می‌توانیم. 

رئیس جمهور گفت: خداوند متعال در اقلیم‌های مختلف برای جامعه امکانات فراوانی قرار داده و اگر آحاد انسان به علت زیاده خواهی و سلطه طلبی در جهت محروم کردن ملت‌ها از ظرفیت‌ها حرکت نکنند می‌توان با فکر و اندیشه نیاز بشر را مرتفع کرد اما جریان تحریم‌ها نماد ظلم به همه ملت‌ها هست، چرا که اگر ملتی را در تنگنا قرار دهیم تا به اهداف خود نرسد این ظلم به همه ملت‌ها تلقی خواهد شد و نوعی جنگ است .

او ادامه داد: در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل به خدا و تکیه بر داشته های ملی تحریم ها را پشت سر بگذارد به نحوی که سخنگوی کاخ سفید بگوید فشارها علیه حمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است و قطعا این ملت ایران بودند که این شکست را رقم زدند .

رئیسی گفت: تولیدگران افسرانی هستند که در خط مقدم جمهوری اسلامی هستند و توانسته اند در عرصه اقتصادی کشور را پیشرفت دهند و من از جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرفته و فناور یاد میکنم.

او گفت: ما برای جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل هستیم و این امکان در کشور وجود دارد. تولید کشاورزی و صنعتی نیازمند نقشه راه است اینها بخشی از توانمندی های جمهوری اسلامی است از همه میخواهم با جدیت کار را دنبال کنند.

رئیسی گفت: آنچه که من می‌خواهم به جمع فعالان بگویم این است که ما امکانات و ظرفیت زیادی را داریم و فقط لازم است از قوه به فعل دربیاید.امروز اگرچه غرب تلاش می‌کند به فناوری نوین دست پیدا نکنیم و انحصار در دست خودشان بماند اما بدانند که بسیاری از فناوری ها در کشور ما بومی شده و حتی با ترور دانشمندان نمی‌توانند ما را از دستیابی به فناوری بازدارند.

رئیس قوه مجریه گفت: در صنایع هسته ای و نظامی بیشترین فشار روی ما قرار دارد که البته بیشترین پیشرفت را نیز در این زمینه کسب کرده ایم البته در دکترین ما هدف دستیابی به سلاح هسته ای نیست، اما استفاده از این فناوری در عرصه های علمی در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

رئیس جمهور گفت: بدانید علی رغم خواست نظام سلطه توانایی بسیار وجود دارد و کشورها می‌توانند روی پای خود بایستند و برای ملت خود و جهان موثر باشند نظام سلطه نمی‌تواند ملت‌های مصمم را از استقلال باز دارد .

رئیسی گفت: قدرت نظامی مهم است اما قدرت تولید هم کمتر از آن نیست، آن چه می‌تواند کشور را قدرتمند کند قدرت اقتصادی است و به فعالان اقتصادی میگویم که شما در موضع تولید قدرت هستید .

او ادامه داد: رونمایی از توانمندیها ارتباط ملت‌ها با ملت‌ها و مردم با مردم دیگر کشورها را رقم می‌زند و به امید آفرینی می‌پردازد که ما حتما توانایی انجام کارهای بزرگ را داریم .

رئیس‌جمهور در پایان گفت: ما دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند را داریم و خط ترانزیتی قدرتمندی را دارا هستیم؛ همچنین در جهان موضوع  تجارت با ارزهای دیگری غیر از دلار و ملی مطرح است. جمهوری اسلامی توانایی فنی و مهندسی بسیاری دارد .امیدوارم این نشست منشاء برکات باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • پایگاه خبری اکسیوس: آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است
  • اکسیوس : آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است
  • اکسیوس: آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است