Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر با اشاره به وضعیت نامساعد این جشنواره، راهِ مردمی‌شدن هنرهای تجسمی در ایران را تشریح کرد. ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری دهمین جشنواره‌ بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در حاشیه نشست رسانه‌ایِ این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، گفت: برگزاری جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر هنوز به درجه‌ای نرسیده است که در پیشبرد اهداف هنرهای تجسمی و کمک به هنرمندان مؤثر واقع شود؛ متأسفانه این جشنواره هنوز به یک رویدادِ افتخارآمیز تبدیل نشده‌است و هنوز برای هنرمندان ما خلقِ یک اثرِ هنریِ خوب مایه‌ی افتخار است نه شرکت در جشنواره‌ فجر؛ برایِ تبدیلِ جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر به رویدادی که هنرمندان به شرکت در آن افتخار کنند مراحل زیادی را در پیش داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برای مردم برگزار می‌کنیم نه متخصصان

حقیقت‌شناس افزود: برند و جایزه‌ی جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر هنوز نتوانسته به مقامی دست پیدا کند که مورد انتظار ماست و این امر نیاز به زمان دارد؛ دوسالانه‌ ونیز بیش از صدسال سابقه دارد و امروز به جایگاهی رسیده است که صرفاً شرکت در این رویداد برای هنرمندان مهم است نه خودِ اثر. اگر جشنواره هنرهای تجسمی فجر به جایی برسد که شرکت در آن برای هنرمندانِ ما مایه‌ی افتخار باشد آن‌وقت می‌توانیم بگوییم که روند این جشنواره صحیح است و می‌تواند مؤثر باشد؛ در این مسیر اقدامات زیادی باید انجام داد مثلاً برخی تمایل دارند که جشنواره هنرهای تجسمی فجر توسط رئیس‌جمهور افتتاح شود و به عنوان یک رویداد مهم و مؤثر قلمداد شود.

وی با بیان این که تنها اثری که از دوره‌های گذشته‌ تاریخی باقی‌مانده، دستاوردهای هنرهای تجسمی است؛ ادامه داد: بنابراین امروز هم لازم است که توجه ویژه‌ای به این هنرها داشته باشیم؛ نباید گمان کرد که این دانه‌ای که در خاک کاشته شده است نیاز به نگهداری ندارد و خودش رشد می‌کند؛ امروز این دانه از زمین درآمده اما نیاز به آبیاری، رسیدگی و توجه دارد.

مسئولین نباید مستقیماً به سراغ هنرمندان بروند

دبیر هنری جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر تأکید کرد: در این راستا توجهِ دولت موضوعیت ندارد اما دولت می‌تواند شرایطی را فراهم کند که موجب جلب توجه مردم شود؛ ایجاد یک مکانِ بزرگ و در شأنِ هنرهای تجسمیِ ایران کمک می‌کند که این آثار جایگاه خود را پیدا کنند؛ باعث تأسف است که مسئولین ما مستقیماً به سراغ هنرمندان تجسمی می‌روند و با آنها رایزنی می‌کنند در حالی که هنرمندانِ این عرصه باید صاحبِ مکانی باشند که از طریق آنجا با هنرمندان ارتباط برقرار شود و افرادی که خواهانِ محصولاتِ هنرِ تجسمی هستند به آنجا بروند؛ مثل کسی که برای خرید خودرو به سراغ نمایندگی‌های فروش می‌رود نه کارخانه.

وی درباره دلایل بی‌توجهی به هنرهای تجسمی در مقایسه با سایر هنرها اذعان کرد: هنرهای تجسمی فرهنگ است نه تبلیغات؛ بخشی از هنرهای تجسمی که قابلیت تبلیغات دارد اهمیت خود را پیدا کرده است اما بخشِ عمیقِ هنرهای تجسمی نیاز به زمان و حمایت دارد؛ به عنوان مثال تولیدِ مجسمه، نقاشی و آثارِ معماری به راحتی به دست نمی‌آید و نیاز به وقت، انرژی و اصلاحِ مُکرّر دارد. در دهه‌های پیشین سفارشاتِ محدودی به هنرمندان تجسمی داده شده که خوب بوده است اما کفایت نمی‌کند؛ من معتقدم که توانِ کشور ما بیش از این است و به همین خاطر می‌گویم که ارتباطِ لازم با هنرمندان تجسمی برقرار نشده است.

این هنرمندِ نقاش خاطرنشان کرد: اگر هنرهای تجسمی مردمی شود و تولیدات هنری به مصرف مردم برسد ما دیگر نیازی به حمایت و توجهِ مسئولین از داخل و یا خارجِ کشور نداریم؛ محصولاتِ ما باید در ایران بررسی و استانداردسازی و سپس به خارج از کشور فرستاده شود؛ صدورِ فرهنگ ما به سایر کشورها از طریق همین محصولات است و این‌هاست که در کشورهای خارجی به عنوان نشانه‌هایی از فرهنگِ ایران ماندگار می‌شود.

انتهای پیام/

 

R1489/P1397/S4,40/CT3

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۲۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیر موسیقی Winamp باز می‌گردد!

ایتنا -  مالک جدید Winamp ، شرکت Llama Group است  ، چند سالی است که برای ایجاد یک سرویس کاملاً جدید با نام Winamp تلاش می‌کند.
Winamp در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 یک پخش کننده موسیقی محبوب برای رایانه‌های رومیزی بود، و در چند سال گذشته، توسعه این نرم‌افزار با مالکیت جدید دوباره آغاز شده است. Winamp جدید اکنون تنها چند ماه دیگر باقی مانده است.

به گزارش ایتنا،  مالک جدید Winamp ، شرکت Llama Group است  ، چند سالی است که برای ایجاد یک سرویس کاملاً جدید با نام Winamp تلاش می‌کند. Winamp جدید سال گذشته وارد آزمایش عمومی شد و یک سرویس پخش موسیقی را با قابلیت پشتیبانی مستقیم از هنرمندان، جداگانه ترکیب کرد.

همچنین چند نسخه جدید برای پخش کننده کلاسیک Winamp منتشر شد، از جمله به روز رسانی 5.9 در سال 2022 ، اما اخیرا گزارش شده است که توسعه این پلیر دوباره متوقف شده است.
 

گروه Llama به تازگی نتایج سالانه 2023 را منتشر کرده است که شامل جزئیاتی در مورد به روز رسانی‌های آینده Winamp است. پلتفرم جدید موسیقی Winamp قرار است در تاریخ 1 ژوئیه 2024 راه اندازی شود.

این شرکت امیدوار است که با 50000 هنرمند در سال جاری و یک میلیون هنرمند تا پایان سال 2028 از طریق خرید موسیقی، دسترسی اولیه، کالا و موارد دیگر قرارداد امضا کند.

همچنین یک Winamp Player دسکتاپ به روز شده برای همراهی با پلتفرم جدید وجود دارد که قرار است در تاریخ 1 جولای عرضه شود. ظاهراً از پخش MP3 محلی، رادیو اینترنتی و کتاب‌های صوتی و همچنین تمام محتوای موجود از طریق پلتفرم Winamp پشتیبانی می‌کند.

نسخه وب فعلی به پادکست‌ها دسترسی دارد، بنابراین احتمالاً در نسخه دسکتاپ نیز وجود خواهد داشت. این شرکت می‌گوید که به سایر سرویس‌های موسیقی نیز متصل خواهد شد.

 
گروه Llama پلتفرم و پخش کننده جدید خود را به عنوان راهی برای ارتباط مردم با هنرمندان مورد علاقه خود و کمک به هنرمندان برای کسب درآمد بیشتر از کار خود ارائه می‌کند. سرویس‌های پخش موسیقی مدرن دستمزد خوبی به هنرمندان نمی‌دهند، بنابراین Winamp جدید ایده بدی به نظر نمی‌رسد. با این حال، با نسخه قدیمی Winamp که فقط یک پخش کننده صوتی دسکتاپ ساده بود، فاصله زیادی دارد.

شایان ذکر است که گروه Llama دچار مشکلات مالی شده است. بخش Targetspot خود (که قبلا به نام AudioValley شناخته می شد) را به شرکت هلندی Azerion، در ازای سهام Azerion فروخت، اما قیمت سهام Azerion بلافاصله پس از آن کاهش یافت. گروه Llama اعلام کرد که این اتفاق تاثیر قابل توجهی در توسعه پلتفرم Winamp داشته است.

دیگر خبرها

  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • پلیر موسیقی Winamp باز می‌گردد!
  • اهواز هم ونیز شد + فیلم
  • تجلیل از برگزیدگان دومین دوسالانه نشان هدهد سفید در گیلان
  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت
  • تمرینات یاسین چوکو، بادیگارد لیونل مسی و متخصص هنرهای رزمی و دفاع شخصی / فیلم
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد