Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بخش پلاستیک و ترمیمی چشم بیمارستان فارابی با بیان اینکه اجرای طرح تحول سلامت مشکلات مالی بیمارستان‌هاب دولتی را چندین برابر کرده است، گفت: متاسفانه عدم اجرای صحیح طرح تحول سلامت و افزایش معوقات بیمه‌ها به بیمارستان‌ها باعث شده بیمارستان‌های دولتی در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند و پزشکان نیز تمایلی به ارائه خدمت در این بیمارستان‌ها نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر ابوالفضل کسایی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با توجه به اوضاع نابسامان بیمارستان‌های دولتی پس از اجرای طرح تحول سلامت گفت: متاسفانه وزیر بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت حدود 11 میلیون ایرانی را بدون در نظر گرفتن سطح مالی، ‌طبقه اجتماعی و ... تحت پوشش قرار داد که این امر مشکلات بسیاری را برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایجاد کرد زیرا افرادی که دانش و آگاهی بالاتری داشتند و مقیم خارج کشور بودند خود را تحت پوشش بیمه قرار دادند و برای انجام اعمال جراحی‌های مهم از قبیل جراحی چشم، زانو، قلب و ... به ایران می‌آمدند و با کمترین هزینه تحت درمان قرار می‌گرفتند و به بلافاصله به کشور مبدا خود باز می‌گشتند که این مساله هزینه و بار مالی بسیاری را بر دوش بیمارستان‌ها برجای گذاشت.

وی افزود:‌ بیمه کردن مردم امری بسیار مهم و ضروری است اما زمانی که بیمه‌های ما توانایی پرداخت بدهی‌های خود را ندارند این مساله نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه سیستم و نظام سلامت را دچار تشویش و بی‌نظمی خواهد کرد.

رئیس بخش پلاستیک و ترمیمی چشم بیمارستان فارابی در ادامه یادآور شد: حدود 10 الی 15 سال پیش نیز در زمان وزارت دکتر مرندی اتفاقی مشابه طرح تحول سلامت بیمارستان‌ها را به مرز ورشکستگی رساند در آن زمان ابلاغ شد که بودجه دولتی و سرانه درمان بیمارستان‌ها باید حذف شود و بیمارستان‌ها خودگردان شوند این در حالی است که بیمارستان یک مرکز خدماتی است و راهی جز دریافت هزینه از مردم برای گردش مالی خود ندارد که این مساله با توجه به شرایط مالی مردم و بیمه‌ها بیمارستان‌های بسیاری را به مرز ورشکستگی کشاند.

طرح تحول درآمد بیمارستان‌ها را کاهش داد

کسایی خاطرنشان کرد:‌ با اجرای طرح تحول سلامت نیز قرار بود 30 درصد هزینه درمان را مردم و 70 درصد را بیمه‌ها پرداخت کنند که پس از مدتی 30 درصد حق مردم به 6 الی 10 درصد کاهش پیدا کرد در واقع به یک باره 20 درصد از منبع درآمد بیمارستان‌ها کاسته شد و این در حالی است که مشکلات و عدم پرداخت بیمه‌ها همچنان پابرجا بوده و هست.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های دولتی قبل از اجرای طرح تحول سلامت برای خرید تجهیزات مورد نیاز به بیماران نسخه می‌دادند تا آنها خود وسایل را تهیه کنند، یادآور شد: در گذشته بیمارستان نامه‌ای را به بیمار می‌داد تا خود تجهیزاتی از جمله لنز‌های داخل چشمی و ... را تهیه کند و بیمار پس از خریداری تجهیزات نامه‌ای را برای سازمان بیمه از بیمارستان دریافت می‌کرد و می‌توانست هزینه‌های خودرا به راحتی پرداخت کند. اما اکنون با اجرای طرح تحول سلامت بیمارستان‌ها اجازه ندارند بیمار را برای تهیه تجهیزات به خارج از بیمارستان‌ بفرستند بنابراین باید خود تجهیزات را تهیه و در اختیار آنها قرار دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه درآمد بیمارستان‌ها با اجرای طرح تحول سلامت و کاهش سهم پرداختی مردم به شدت کاهش پیدا کرده و از طرفی بیمه‌ها با تاخیرات یک و نیم ساله بدهی‌های خود را پرداخت می‌کنند بیمارستان‌ها در تهیه تجهیزات دچار مشکلات مالی فراوان شده و نمی‌توانند بدهی خود را به شرکت‌های تولید کننده یا وارد کننده تجهیزات پزشکی پرداخت کنند که در نهایت دود اجرای طرح تحول سلامت نیز به چشم فروشندگان تجهیزات پزشکی نیز می‌رود.

دود طرح تحول در چشم شرکت‌های تجهیزات پزشکی

این متخصص پلاستیک و ترمیمی چشم خاطر نشان کرد: وقتی بیمارستان‌ها نتوانند بدهی خود را به شرکت‌های تجهیزات پزشکی پرداخت کنند شرکت‌ها نیز قادر به واردات تجهیزات مدرن نخواهند بود که در نهایت این شرکت‌ها نیز ورشکسته و یا تجهیزات بی‌کیفیت و ارزان را وارد می‌کنند که این مساله به نوعی به صورت غیر مستقیم به سیستم نظام سلامت و بیمار آسیب جدی وارد می‌کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه نتیجه یک عمل جراحی به تیم جراحی و سایل و تجهیزات وابستگی بسیاری دارد، بیان کرد: با توجه به شرایطی که پس از اجرای طرح تحول سلامت روی داده کیفیت کار تیم جراحی و تجهیزات نیز بسیار کاهش پیدا کرده که متاسفانه این مساله بیماران را با خطر جدی مواجه می‌سازد.

کسایی با تاکید بر اینکه تا مادامی که سازمان‌های بیمه معوقات خود را پرداخت نکنند مشکلات همچنان تداوم خواهد داشت، خاطر نشان کرد: دولت موظف است سازمان‌های بیمه‌ای پایه را مکلف کند که در عرض سه ماه معوقات خود یا حداقل 50 درصد آن را ظرف سه ماه به بیمارستان‌ها پرداخت کنند تا بیمارستان‌ها بتوانند رضایت پرسنل را کسب و تجهیزات مناسب را خریداری کنند.

تفاوت پوشش بیمه‌های عاملی برای فساد پزشکان

وی تفاوت سیاست پرداختی در بین سازمان‌های بیمه‌ای پایه و مکمل را یکی دیگر از مشکلات فساد آفرین در نظام سلامت دانست و گفت:‌ با اجرای طرح تحول سلامت اگر یک جراح عملی مانند جراحی مجاری اشکی را انجام دهد بابت هر جراحی 100 هزار تومان پس از تاخیر یک و نیم ساله دریافت خواهد کرد این در حالی است که اگر این جراح همین جراحی را در یک بیمارستان خصوصی انجام دهد یک میلیون و 500 هزار تومان دریافتی خواهد داشت و این در حالی است که بیمه‌های مکمل در عرض سه الی 6 ماه حق بیمارستان‌ها و پزشکان را دریافت می‌کنند در واقع درآمد پزشکان در بیمارستان دولتی و خصوصی حدود 15 درصد تفاوت دارد که این مساله پزشکان را دچار فساد می‌کند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: متاسفاله تاخیر پرداختی بیمه‌ها، پایین بودن سطح درآمد بیمارستان‌ها و کاهش دریافتی پزشکان در بیمارستان‌های دولتی باعث شده برخی پزشکان برای کسب درآمد بیشتر و امرار معاش بیماران را به مطب‌ها یا بیمارستان‌های خصوصی سوق دهند که متاسفانه این امر یک فساد در نظام سلامت محسوب می‌شود.

کسایی بیان کرد: زمانی که سطح درآمد پزشک در بیمارستان خصوصی و دولتی تفاوت چشم‌گیری داشته باشد تبعاً پزشک برای کسب درآمد بیشتر و امرار معاش از دربان بیمارستان تا تیم جراحی را دچار فساد می‌کند برای مثال به آنها پیشنهاد می‌دهد که اگر بیمار را به مراکز خصوصی ارجاع دهند بابت هر عمل جراحی 100 هزار تومان به آنها پاداش می‌دهد که حتی در این صورت نیز درآمد پزشک در بیمارستان خصوصی بیش از بیمارستان‌های دولتی خواهد بود.

وی افزود: ‌البته این فساد در کل نظام سلامت و در بین تمامی پزشکان وجود ندارد اما مواردی دیده شده و این امر زنگ خطری را به صدا درآورده است که اگر وزارت بهداشت و دولت برای آن چاره‌اندیشی نکنند تبعاً ما شاهد افزایش این معضل خواهیم بود.

این متخصص پلاستیک و ترمیمی چشم خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته تفاوت درآمد پزشک در مراکز وابسته به دولت و خصوصی حدود 2 تا 3 برابر است به همین دلیل پزشکان ترجیح می‌دهند زمان خود را به صورت برابر بین بیمارانی که سطح اجتماعی متوسط و بالایی دارند تقسیم کنند اما در کشور ما تفاوت درآمد و متاسفانه عدم داشتن درآمد در بیمارستان‌های دولتی باعث شده مشکلات بسیاری را در بیمارستان‌های دولتی شاهد باشیم.

دانشجویان باید در دوران طرح اجازه تاسیس مطب داشته باشند

کسایی در بخش دیگری از سخنانش عدم امکان تاسیس مطب برای دانشجویانی که دوره طرح خود را در مناطق محروم می‌گذرانند را یکی دیگر از مشکلات اجرای طرح تحول سلامت عنوان کرد و گفت:‌ دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی باید به مدت 2 الی 3 سال در شهرستان‌ها ارائه خدمت کنند در گذشته این پزشکان اجازه داشتند با تاسیس مطب کسب درآمد کنند اما امروزه با اجرای طرح تحول سلامت این حق از آنها سلب شده است و آنها اجازه ندارند مطب تاسیس کنند و برای گذران زندگی کسب درآمد داشته باشند. به همین دلیل وقتی بیماری به آنها مراجعه می‌کند آنها نیز بیمار را برای درمان به تهران ارجاع می‌دهند و همین امر باعث شده که شمار بسیاری از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌های دولتی افرادی باشند که خارج از تهران زندگی می‌کنند.

وی افزود: پزشکان ما که برای گذران طرح به شهرستان‌ها سفر می‌کنند دارای دانش و مهارت کافی بوده و می‌توانند به مردم ارائه خدمت کنند اما وقتی مهم‌ترین حق از آنها سلب می‌شود، آنها انگیزه کافی برای ارائه خدمت نخواهند داشت. در حال حاضر بیش از 80 درصد بیماران ما در مراکز دولتی افرادی هستند که برای درمان به تهران آمده که این مساله بار مالی بسیاری را به بیماران وارد می‌کند.

رئیس بخش پلاستیک و ترمیمی چشم بیمارستان فارابی یادآور شد: متاسفانه وزارت بهداشت طرح تحول سلامت را بدون انجام کارهای کارشناسی اجرا کرد که این مساله باعث شد پس از گذشت مدت کوتاهی ما شاهد به زمین خوردن این طرح و بروز مشکلات بسیاری برای بیمارستان‌ها باشیم. وزارت بهداشت در صورت تمایل به ادامه این طرح باید بازنگری‌های لازم را انجام دهد و برای بیمه مردم چاره‌اندیشی کند بدین صورت که صرفاً افراد نیازمند و دارای سطح درآمد متوسط و پایین تحت پوشش بیمه پایه قرار بگیرند و مابقی که دارای سطح درآمد مناسبی هستند تحت پوشش بیمه‌های مکمل باشند.

دولت بدهی خود را به بیمه‌ها پرداخت کند

وی افزود: همچنین دولت نیز باید بدهی خود را به سازمان‌های بیمه پرداخت کند تا آنها نیز بتوانند به موقع و در کوتاه‌ترین زمان پرداختی خود را به بیمارستان‌ها انجام دهند زیرا در حال حاضر مهم‌ترین بهانه سازمان‌های بیمه برای معوقات خود عدم دریافت بدهی‌ها از سوی دولت است بنابراین دولت باید با بیمه‌ها تسویه حساب کند تا آنها نیز قادر باشند حق بیمارستان‌ها را پرداخت و بیمارستان‌ها نیز به شرکت‌های تجهیزات پزشکی بدهی خود را پرداخت کنند.

کسایی خاطر نشان کرد:‌ اگر مشکلات فوق به زودی برطرف نشود علاوه‌بر مشکلاتی که مطرح شد می‌تواند زمینه‌های فساد بسیاری را ایجاد کند که در نهایت تمام این مسائل بیمار را متضرر می‌سازد بنابراین طرحی که تحت عنوان حمایت از مردم اجرا شد به ضرر آنها تمام می‌شود و مردم از دریافت خدمات با کیفیت بی‌بهره می‌مانند.

کسایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز وزارت بهداشت اعلام کرده که بیماران با دفترچه بیمه سلامت صرفا می‌توانند در بیمارستان‌های دولتی خدمات دریافت کنند و بیمارستان‌های خصوصی با این دفترچه به آنها خدمتی ارائه نخواهند کرد و این مساله باعث شده سیر بیماران به بیمارستان‌های دولتی افزایش یابد که این امر علاوه‌بر فشار کاری زیاد مشکلات مالی بسیاری را نیز به بیمارستان‌های دولتی متحمل می‌سازد و متاسفانه این در حالی است که مسئولین وزارت بهداشت خود جزء روسا و سهام‌داران اصلی بیمارستان‌های خصوصی هستند و در بیمارستان‌های دولتی کمتر و یا اصلا ارائه خدمت نمی‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: علاه بر این افزایش بار مراجعات مردم به بیمارستان‌های دولتی و بروز مشکلات مالی موجب شده تا پزشکان کمتر به بحث پژوهش و مطالعه اهمیت دهند زیرا وقتی برای انجام کارهای مطالعاتی نخواهند داشت که این امر در نهایت باعث می‌شود که سطح علمی پزشکان نیز دچار افت شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۳۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی تا ۳۱ اردیبهشت / معلمان مدارس غیر دولتی بیمه کامل می‌شوند

احمد محمودزاده با بیان اینکه پیش ثبت نام شهریه مدارس غیردولتی بر اساس مصوبه شورای نظارت سال‌های گذشته، به دلایل تسریع در کار و تکریم مراجعه کنندگان به مدرسه انجام می شود گفت: شرط پیش ثبت نام در مدارس غیردولتی این است که تا زمان ابلاغ شهریه سال، بر اساس شهریه سال قبل ثبت نام اتفاق بیفتد، شرط دیگر هم این است که به هر دلیلی دانش آموز از ادامه ثبت نام در مدرسه انصراف داد، هزینه اخذ شده عودت داده شود.

وی افزود: امسال افزایش هزینه درصدی نیست بلکه براساس عملکرد مدارس و مراکز افزایش می یابد، احتمال دارد شهریه برخی مدارس نسبت به سال گذشته افزایش و برخی ثابت و حتی برخی نیز شهریه کاهشی داشته باشند.

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه این گونه نیست هرسال درصدی برای همه مدارس اعلام کنیم ادامه داد: درصد افزایش متناسب با آیتم‌ها و الگوهای شهریه، در هفت محور تعیین می شود؛ امسال هم بازنگری جدی انجام شده و بر این اساس مدرسه به مدرسه و مرکز به مرکز بررسی انجام می‌شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه همین روزها بررسی در حال انجام است گفت: بخشنامه شهریه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ابلاغ شده، ۱۰ روز اول توجیه و اقناع برای موسساین است که با فرمت‌های جدید به چه شیوه عمل کنند، ۱۰ روز فرصت وارد شدن به سامانه دارند تا همه اطلاعات مدرسه‌ای را وارد و بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: کارگروه بر اساس مصوبه و ماده ۱۶ قانون تاسیس مدارس غیر دولتی که مدیر منطقه رئیس کارگروه است با همراهی موسسان و نماینده انجمن اولیاء و مربیان و مسئولان در داخل آموزش و پرورش، معاونین آموزش و پرورشی این شهریه تایید و به استان اعلام می‌شود. در صورت تایید از سمت استان این شهریه در پنل مدیریتی مدرسه برای دید عموم با کد مدرسه و اسم مدرسه ثبت می‌شود که همه این فرآیند تا ۳۱ اردیبهشت مشخص می‌شود.

ساعت تدریس معلمان غیردولتی برای «بیمه» شدن

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه حمایت از معلمان مورد غفلت قرار گرفته است عنوان کرد: معلمان بر اساس قانون ۳۰ ساعته شدند و متناسب با ۳۰ ساعت آموزش و تدریس، بیمه کامل می‌شوند و دستمزد ۳۰ ساعت کامل را می‌گیرند.

محمودزاده در خصوص جریمه نقدی مدارسی که بیشتر از شهریه و بیشتر از شهریه فوق برنامه که ۴۰ درصد شهریه است دریافت می کنند عنوان کرد: اگر مدرسه‌ای تخلف حوزه را داشت در شورای نظارت تصمیم می‌گیریم؛ از حساب مدرسه برداشت می‌شود، طبق ماده ۱۸ تبصره ۲ سهم دانش آموز به خودش داده می‌شود و به خاطر همین تخلف و جریمه بخشی تا صد درصد شهریه را در شورای نظارت در سطح کشور تصمیم گیری خواهیم کرد و برای استفاده در مناطق محروم در اختیار آموزش و پرورش کشور قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طبق گزارشات سامانه، ۲۲۵۳ فقره پرونده تخلف از استان‌ها گزارش شده افزود: صددرصد به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود و مردم با ثبت شکایت در سامانه می توانند تخلفات را گزارش دهند.

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در این خصوص به سازمان تامین اجتماعی توصیه شده که همراهی خوبی با این موضوع داشته باشد افزود: با این کار همه معلمان به حق و حقوق خود می‌رسند و به صورت کتبی و شفاهی به همه موسسان هم ابلاغ شده است.

محمودزاده با بیان اینکه در تهران ۲۰ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند اظهار کرد: ۸۰ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در سرانه فضای آموزشی انعطاف داریم اما در بحث ایمنی با کسی تعارف نداریم عنوان کرد: در مدارس غیردولتی طبق سند تحول بنیادین تنوع محیط یادگیری را می‌پذیریم یعنی دانش آموزی کلاس‌های تئوری را در مدرسه و سالن ورزش را در جای دیگر انجام می‌دهد تا شاداب بیشتری در او به وجود آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۲۶ مرکز دیالیز در آذربایجان‌غربی ارائه خدمات می‌دهند
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • مصدومیت ۱۰ نفر در واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس در آستانه اشرفیه
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی؛ مهاجرت پرستاران به بخش خصوصی
  • مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی
  • کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • «شهریه» مدارس غیردولتی تا ۳۱ اردیبهشت تعیین می شود/ معلمان مدارس غیر دولتی بیمه کامل می‌شوند
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی/ مهاجرت کادر درمان به بخش خصوصی
  • تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی تا ۳۱ اردیبهشت / معلمان مدارس غیر دولتی بیمه کامل می‌شوند