Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران آنلاین / سودان برای اولین بار اعلام کرد، پس از فعالیت‌های نظامی دو کشور مصر و اریتره در منطقه "ساوا" در شرق این کشور، احتمال وقوع درگیری میان ارتش سودان با نیروهای این دو کشور وجود دارد.

به گزارش شبکه خبری المنار، هفته گذشته پس از آنکه عمر البشیر، رئیس جمهور سودان در استان‌های مرزی این کشور حالت فوق العاده اعلام کرد، خارطوم مرزهای شرقی استان کسلا با کشور اریتره را مسدود کرده و هزاران نیروی خود را در این منطقه مستقر کرد، همچنین آدم جماع، استاندار کسلا کمیته عالی برای بسیج نیرو در این استان تشکیل داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم محمود، معاون رئیس جمهور سودان و معاون رئیس کنگره ملی حاکم گفت: رهبران حزب در نشستی در دفتر این حزب، در پی دریافت اطلاعاتی امنیتی مبنی بر تهدیدات احتمالی مصر و اریتره در منطقه ساوا دستور استمرار تدابیر امنیتی در مرزهای شرقی سودان را صادر کردند.

پیشتر گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از ورود تجهیزات نظامی مصر شامل سلاح‌های جدید، خودروهای نفربر و خودروهای شاسی بلند به پایگاه نظامی ساوا در اریتره بودند.

ابراهیم محمود فاش کرد، بکری حسن صالح، معاون اول رئیس جمهور سودان در نشست روز پنج‌شنبه رهبران حزب کنگره ملی در خصوص تهدیداتی که در برخی استان‌ها به ویژه استان کسلا از آن صحبت می‌شود، توضیحی را ارائه کرد.

حسن صالح اواخر دسامبر ۲۰۱۷ سفری دو روزه به اریتره داشت و در آنجا با رهبران این کشور دیدار و گفتگو کرد.

خارطوم روز پنج‌شنبه سفیر خود در قاهره را در پی تنشی جدید میان دو کشور فراخواند.

تنش‌ها میان دو طرف پس از جنجال رسانه‌های مصری و حمله شدید آنها به سودان بابت سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دسامبر ۲۰۱۷ به خارطوم آغاز شد. سودان و مصر چندین پرونده اختلاف دارند که از جمله آنها سد النهضة در اتیوپی و درگیری‌های مرزی در مثلث حلایب در ساحل دریای سرخ است که از سال ۱۹۹۵ میلادی در کنترل مصر قرار دارد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۶۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «عبدالفتاح البرهان» رییس شورای انتقالی حاکمیتی سودان و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور در سخنانی تاکید کرد: تنها در صورتی سودان شاهد صلح خواهد بود که نیروهای پشتیبانی سریع از منطقه‌هایی که به اشغال خود درآورده‌اند خارج شوند و به منطقه‌هایی بروند که مورد پذیرش قرار بگیرند.

رییس شورای انتقالی حاکمیتی سودان در ادامه با اشاره به زمان آغاز روند سیاسی در این کشور افزود: تا زمانی که جنگ در کشور پایان نیابد هیچ‌گونه روند سیاسی وجود نخواهد داشت.

البرهان تاکید کرد: آتش جنگ را کسانی روشن کردند که سلاح به دست گرفتند، افراد بی‌گناه را کشتند و هم‌وطنان ما را از خانه‌هایشان آواره کردند.

وی افزود: ارتش به نبرد و پیشروی تا شهر الجنینه مرکز استان دارفور غربی ادامه خواهد داد.

در بُعد میدانی نیز ارتش سودان حمله‌ای پهپادی را علیه مراکز تجمع نیروهای پشتیبانی سریع در «خارطوم» پایتخت این کشور به انجام رساند.

ارتش سودان اعلام کرد که این حمله شامل برخی شهرک‌های خارطوم چون «الامتداد»، «الصحافات»، «الطایف» و «الجریف غربی» شده است.

همچنین بر اساس اعلام ارتش سودان، این حمله پهپادی تلفاتی مالی و جانی را به نیروهای پشتیبانی سریع وارد کرده است.

گفتنی است از نیمه ماه آوریل سال گذشته میلادی درگیری‌های داخلی در سودان میان ارتش این کشور به فرماندهی ژنرال «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع سودان به فرماندهی «ژنرال محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) آغاز شد.

بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان ملل متحد درگیریِ بیش از یک ساله میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان به کشته‌شدن حدود ۱۵ هزار سودانی و آوارگی نزدیک به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دیگر انجامیده است.

کد خبر 6094684

دیگر خبرها

  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه
  • بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • سه‌شنبه؛ تجلیل از مدال‌آوران با حضور رئیس جمهور
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین
  • باید برای افزایش تولید نگاه‌ها ‌به خلیج فارس جذب شو‌د + فیلم
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران