Web Analytics Made Easy - Statcounter

سد معبر و بی قانونی در پیاده روهای شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد موضوع تازه ای نیست اما با گذشت زمان این معضل نه تنها حقوق شهروندان را لگد مال کرده است بلکه در نبود نظارت مسئولان رفته رفته به یک عرف تبدیل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس،سد معبر و بی قانونی در پیاده روهای شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد موضوع تازه ای نیست اما با گذشت زمان این معضل نه تنها حقوق شهروندان را لگد مال کرده است بلکه در نبود نظارت مسئولان رفته رفته به یک عرف تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعریف پیاده رو

 پیاده‌رو راهی است که در امتداد خیابان و برای عبور عابرین پیاده ساخته می‌شود. پیاده‌روها گونه ای از مسیرهای عابرین پیاده هستند. گاهی پیاده‌روها به وسیله جدول یا باغچه با پوشش گیاهی (درخت، چمن، شمشاد) از خیابان جدا می‌شوند. گاهی پیاده‌روها فقط یک راه هموار مناسب برای قدم زدن و کاملاً مستقل از خیابان هستند و مثلاً برای تردد عابرین در یک پارک ایجاد می‌شوند.

مسیرهای پیاده روی ایمن، وجود سرپناه، محل نشستن، محیط تمیز و کم سر و صدا، دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی، مناظر جذاب عمومی، امکان برقراری ارتباط اجتماعی با دیگر شهروندان، توجه به خصوصیات جسمانی افراد همه و همه در طراحی پیاده رو تاثیر دارد. در شهرهای ایران متاسفانه استقبال از پیاده رو و کریدورهای عابر پیاده کمتر مورد توجه قرار گرفته و آن ظرفیت‌هایی هم که وجود داشته از بین رفته است. مسیرهای عابر پیاده از ایمنی کافی برخوردار نیستند و عرض نامناسب سبب مشکلاتی برای عابران می‌شود. روشنایی کم، تراکم زیاد عابران، پر سر و صدا بودن مسیرها و دود خودرو ها از عوامل دیگر کمبود پیاده رو است.

پیاده‌روها باید یک استاندارد اساسی را دنبال کنند که متناسب با هدف ساخت آنها این امکان را به همراه می‌آورند تا شهروند به معنای عام در کنار اصل حفاظت و ایمنی شخصی بتواند بعنوان عابر از فضای لازم برای عبور و مرور شهری استفاده کند. زیبایی پیاده‌رو از قبیل گل وگل کاری‌های کنار جدول‌ها هم در مرحله بعد در جهت دادن اعتماد بیشتر به شهروندان برای استفاده از پیاده‌رو بعنوان حق طبیعی آنها دررفت‌ و آمد بدون مزاحمت و ترس از عوامل بیرونی است. ظاهر زیبای پیاده‌روها در شهر باعث جذابیت آن شهر از لحاظگردشگری و همین‌طور باعث ایجاد امنیت خاطر در عابران می‌شود.

تعریف حقوق شهروندی

به طور کلی حقوق شهروندی را می‌توان به مجموعه قواعد حاکم بر روابط اشخاص در جامعه‌ی شهری تعریف نمود. حقوق شهروندی جز حقوق ذاتی و فطری انسان‌ها است. همچنین این حقوق غیر قابل‌ انتقال و تجزیه‌ناپذیر است، به این صورت که عناصر آن لازم و ملزوم یکدیگرند.

بنابر باور برخی صاحب‌نظران، شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت خویش در قبال جامعه عمل نمایند به “شهروند” ارتقا می‌یابند.

رفع سد معبر وظیفه ذاتی شهرداری است / خواب مسئولان در یاسوج

براساس قانون شهرداری‌ موظف است از معابر به عنوان ملک عمومی حفاظت کرده و آن را برای استفاده عموم آماده نگه داشته و از تجاوز به معابر و پیاده روها که حق طبیعی هر شهروندان است جلوگیری نماید.

 مطابق تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها، اراضی کوچه‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده‌روها، خیابان‌ها و به طورکلی معابر، مسیر رودخانه‌ها، نهرها، مجاری فاضلاب شهرها، باغ‌های عمومی، گورستان‌های عمومی‌ و درخت‌های معابر عمومی ‌واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی ‌محسوب می‌شود و در مالکیت شهرداری است.

گاهی سد معبر بیش از حد است که در نتیجه اجناس جمع آوری می شود ولی در مقیاس های کوچک تر با تذکر و اخطار مشکل حل می شود.

پیاده رو و معابر عمومی شهر متعلق به عموم است و هیچ کس حق استفاده شخصی از پیاده رو را ندارد و قانونی هم مبنی بر استفاده از 20 سانت یا یک متر جلوی مغازه نداریم.

قانون شهرداری مصوبه مجلس شورای اسلامی در ماده 55، تبصره یک عنوان می دارد که سد معبر عمومی برای کسب یا سکنی یا هر عنوان دیگر ممنوع است و شهرداری ها موظف هستند از آن جلوگیری کنند و بند 20 همین ماده تاکید می کند که شهرداری ها موظف هستند تا با مشاغل مزاحم و با تاسیس اماکنی که به نحوی موجب مزاحمت شهروندان باشد برخورد کنند، همچنین مجامع امور صنفی می توانند مسئولیت برخورد با تعدی و تجاوز به معابر عمومی را بر عهده بگیرند.

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در پیاده روهای شهر یاسوج

این روزها در پیاده روهای شهر یاسوج سد معبر به یک معضل اساسی تبدیل شده است و  به نوعی که می توان ادعا کرد تمامی مصادیق سد معبر را می توان یکجا در آن مشاهده کرد، از گاری دستی های زیاد تا سوء استفاده بسیاری از مغازه داران از مسیر رفت و آمد مردم.

میوه و تره بار، لباس، کفش، سبزی ، بنه و گندم برشته، مرغ محلی، سمبوسه، سیگار و کارت شارژ و به قولی از شیر مرغ تا جن آدمیزاد و هر چه دلت بخواهد این روزها در پیاده روهای شهر یاسوج پیدا می شود و هیچ نظارتی نیز برای ساماندهی این وضعیت به چشم نمی خورد.

                                                        انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۶۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده‌روی چهارراه عضد اراک تعریض می‌شود

سرپرست منطقه دو شهرداری اراک از تخریب ملک تجاری و تعریض پیاده‌رو چهارراه عضد خبر داد و گفت: در حال حاضر خاک‌برداری تخریب انجام شده و عملیات تسطیح و شن‌ریزی نیز صورت گرفته است تا در ادامه، این معبر سنگ فرش شود.

ناصر عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی با اشاره به نقش شهرداری‌ها در تسهیل تردد عابران و زیباسازی فضای شهری اظهار کرد: با توجه به اینکه خیابان شهید بهشتی به عنوان یکی از خیابان‌های اصلی و به نوعی نماد شهر اراک معرفی می‌شود و حجم عبور و مرور شهروندان در پیاده رو آن بالا است و تاکنون قسمت‌های عمده‌ای از آن تعریض شده است، یک باب مغازه واقع در طرح تعریض پیاده‌رو این خیابان به تازگی تخریب و به معبر اضافه شد.

وی افزود: در حال حاضر خاک‌برداری تخریب انجام شده و عملیات تسطیح و شن‌ریزی نیز صورت گرفته است تا در ادامه، این معبر سنگ فرش شود.

سرپرست منطقه دو شهرداری اراک از تخریب ملک تجاری و تعریض پیاده رو چهار راه عضد خبر داد و تصریح کرد: حفره‌ای به عمق دو متر که بر اثر ریزش چاه فاضلاب ملک قدیمی در بن بست خلیلی کوچه مدرس خیابان فردوسی ایجاد شده بود که با رعایت اصول ایمنی ترمیم و اصلاح شد.

عسگری گفت: ریزش و تخریب چاه‌های فاضلاب در بافت‌های قدیمی شهر روز به روز در حال افزایش است که لازم است شهروندان ساکن در این محله‌ها نسبت به ایمن‌سازی چاه‌های قدیمی فاضلاب موجود در منزل خود اقدام کنند.

کد خبر 750827

دیگر خبرها

  • مشارکت ۲۱ هزار نفر در ورزش شهروندی/ هدف شهرداری همدان سازندگی است
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • (ویدیو) تعبیر خواب شهرداری زاکانی برای پارک‌های تهران
  • ۶ پرونده نقض حقوق شهروندی در مازندران بررسی شد
  • پیاده‌روی چهارراه عضد اراک تعریض می‌شود
  • سد معبر عمومی و اشغال پیاده‌روها به هر دلیلی ممنوع است
  • اقدام عجیب یک مجموعه شهری معروف پایتخت در جذب نیرو: ۲ ماه کار، بعد اخراج!
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • چرایی برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت از منظر مسئولان و صاحبنظران
  • کاهش تعداد ساختمان‌های فرسوده پایتخت