Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- ایرنا- شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سطوح ملی و استانی در کشور فعال است، شورایی که به گفته معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز از نظر و دیدگاه کارشناسی متخصصان برای تعیین دستورکار جلسات آن در استان فارس بهره گرفته می شود تا این جلسات اثربخشی لازم را داشته باشد.

دکتر یلدا راهدار در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس از تغییر در دبیرخانه های کمیسیون های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در یک سال و نیم گذشته سخن گفت و افزود: با ایجاد دبیرخانه شورای گفت‌و‌گو در اتاق شیراز، مسائل بخش خصوصی را در فرایندهای تخصصی بررسی می‌کنیم و آنها را اولویت بندی می‌کنیم تا هر مساله بر اساس اهمیت در شورای گفت‌و‌گوی استان یا کشور بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: این دبیرخانه با بهره گیری از نیروهای متخصصی که در یک سال و نیم گذشته به آن پیوسته اند، ماموریت دارد دستور کار جلسات شورای گفت و گو در استان فارس را تهیه کند، شورایی که به ریاست استاندار فارس و دبیر رئیس اتاق بازرگانی شیراز تشکیل می شود.
معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: ضرورت وجود پشتوانه علمی درخصوص نقش تصمیم‌ساز اتاق بازرگانی برای فعالان اقتصادی، در یک سال و نیم گذشته موجب ایجاد معاونت تحقیق و توسعه در اتاق شیراز شده است.
راهدار افزود: دبیرخانه شورای پژوهش متشکل از هیاتی 10 نفره از استادان دانشگاهی است که با ریاست رئیس اتاق تشکیل شده است، همچنین هشت هسته پژوهشی در زیرمجموعه این شورا شکل گرفته است.
وی اظهار کرد: پژوهش‌ها باید برمبنای استفاده ملموس در فضای کسب و کار تهیه شود؛ همچنین بودجه مناسبی برای این معاونت درنظر گرفته شده است و نخستین تولیدات هسته‌های پژوهشی نیز به ثمر رسیده و در مرحله داوری است.
راهدار افزود: در هسته‌های پژوهشی علاوه ‌بر استادان دانشگاه، 2 تا سه تن از خبرگان دولتی و 2 تا سه نفر از خبرگان بخش صنعتی عضویت دارند و ازآنجا که هر سه گروه به‌منزله ذی‌نفع در این معاونت حضور دارند، درباره قابل استفاده بودن نتایج پژوهش‌ها تبادل نظر و بر خروجی آن نظارت می‌کنند.
وی اظهار کرد: نتایج این پژوهش‌ها در اختیار دولت، ‌مجلس و قوه قضاییه قرار می‌گیرد و همچنین به اطلاع بخش خصوصی خواهد رسید.
راهدار که مسئولیت نایب رئیسی کانون ملی زنان بازرگان ایران را نیز برعهده دارد، درباره ایجاد دفتر مطالعات اقتصادی‌اجتماعی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز گفت: در این دفتر با جذب نیروی متخصص میانبرهایی برای بررسی طرح‌های پژوهشی ایجاد کرده‌ایم که پژوهش لازم را در بازه زمانی کمتر از 6 ماه و ظرف یک هفته انجام می‌دهند.
وی در ادامه راه‌اندازی و فعالیت دفتر پایش فضای کسب و کار را به منظور رصد دائمی فضای کسب و کار از طریق توزیع پرسشنامه‌های فصلی برای بررسی رشد اقتصادی، تورم و فضای بانک‌ها و قرار دادن گزارش آن در اختیار ذینفعان را از دیگر گام‌های اتاق شیراز عنوان کرد.
معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز از فعالیت ویژه اعضای دفتر مطالعات بهره‌وری آب و خاک درخصوص بحران آب خبر داد و بیان داشت:در این زمینه سمینار‌ها و همایش‌هایی برگزار شده و طرح‌های پژوهشی مختلفی در حال انجام است؛ همچنین از نتایج این مطالعاتی در سطح ملی نیز استفاده می‌شود.
راهدار با بیان اینکه دفتر تبادل تکنولوژی و استانداردسازی به تازگی کار خود را آغاز کرده است، عملکرد این دفتر را در خصوص بررسی مشکلات عمده صنایع و بهبود وضعیت صنعت دانست و افزود: بخشی از فعالیت‌های این دفتر مربوط به فضای کسب و کار و بخشی دیگر به فضای درونی سازمان‌ها بازمی‌گردد که بررسی سوءمدیریت در واحدهای صنعتی و کمبود منابع انسانی از کارکرد‌های اصلی آن است.
وی افزود: استان فارس باوجود بهره‌مندی از دانشگاه‌های معتبر از نیروی انسانی ماهر برخوردار نیست که به فرسودگی تکنولوژی و عقب‌ماندگی در حوزه فناوری برمی‌گردد.
نایب رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران، رفع مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه استاندارد را هدف اصلی دفتر استاندارد‌سازی اتاق بازرگانی شیراز خواند و بیان کرد: گاه شرکت‌های خلاق محصولاتی تولید می‌کنند که استاندارد مربوط به آن نوشته نشده و درنتیجه از ورود به بازار یا صادرات محصول بازمی‌مانند و گاه نیز استاندارد‌ها قدیمی است و بازنگری نشده که این مسائل در دفتر استاندارد سازی رفع می‌شود.
معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در ادامه از آغاز به کار دفتر آینده‌پژوهی این اتاق در 2 ماه آینده خبر داد و گفت: در دنیا چشم‌انداز سال 2050 میلادی برای آینده پژوهی تعریف شده است که در چشم اندازهای نزدیک تر مانند 2020، 2025 و 2040 نیز مورد توجه است.
وی اظهار کرد: در این فرایندها، میزان موفقیت و توفیق واحد صنعتی را در آینده پیش‌بینی می‌کنند بنابراین چنانچه فعالان اقتصادی از تغییرات پنج تا 10 سال آینده مطلع باشند، مسیرهای ثروت‌آفرینی را تغییر می‌دهند.
راهدار یادآور شد: با توجه به این که آینده‌پژوهی نیازمند هزینه کرد اعتباراتی از شرکت ها است، عمده فعالان بخش خصوصی به این حوزه به طور جدی ورود نمی کند.
وی ادامه داد: امیدواریم با ایجاد دفتر آینده پژوهی در اتاق شیراز، ضرورت این موضوع برای فعالان اقتصادی استان روشن شود.
راهدار در ادامه حمایت از تشکل‌ها و توانمندسازی آن‌ها را با برگزاری اولین دوره آموزشی جامع توانمندسازی تشکل‌ها از دیگر اقدامات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز عنوان کرد و گفت: هم اینک 24 تشکل زیرمجموعه اتاق شیراز فعال هستند.
معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز همچنین از برنامه این اتاق برای برگزاری دوره توانمندسازی فعالان رسانه ای استان فارس در حوزه اقتصاد سخن گفت و اظهار کرد: در این چارچوب، 20 تن از فعالان رسانه ای استان به مدت 6 ماه از آموزش های تخصصی با حضور استادان اقتصاد، خبر و ارتباطات برخوردار می شوند.
مهندس جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز و عضو اصلی شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی کشور و دکتر یلدا راهدار معاون اتاق شیراز و نایب رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس با کارکردهای مختلف ایرنا در حوزه خبر، عکس، پژوهش، نظرسنجی و شبکه های اجتماعی از نزدیک آشنا شدند.
7375/ 2027
خبرنگار: سیده سمیرا متین نژاد ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۶۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: یونس ژائله در نشست استاندار با فعالان اقتصادی تصریح کرد: دو و نیم میلیارد تومان از نظر ظرفیت منابع داخلی شامل منابع بانکی و خرید ارز و باقی اعتبار را نیز باید از طریق افزایش صادرات به کشورهای همسایه از جمله روسیه تامین کرد. 

وی به جبران عقب‌ماندگی‌های زیرساختی در آذربایجان شرقی تاکید کرد و گفت: استان در انتهای خط گاز قرار دارد، در تامین آب و برق دارای مشکل است و این امر باعث شده تا در توسعه عقب بماند و در این راستا باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری خودمان در انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم و همچنین از استاندار خواهشمندیم که پروژه انتقال آب ارس را با جدیت دنبال کنند.

وی از عدم همکاری و هم‌افزایی بانک ها با بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان، سرمایه گذاری تعداد ۲۱ واحدصنعتی بزرگ با ۲۵۶ همت در استان امضا شد و اغلب آن‌ها نیز برای تامین منابع مالی به بانک‌ها معرفی شده‌اند ولی متاسفانه علی رغم تامین سهم آورده شخصی به میزان بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد ولی بانک‌ها از اعطای تسهیلات خودداری می‌کنند و در این راستا نیز آذربایجان‌شرقی در سهم اعتبارات صندوق توسعه ملی ضعیف‌ترین استان است در حالی که باید از نظر جمعیتی، پنج درصد منابع این صندوق به این استان تخصیص یابد.

 در این مراسم سید باقر شریف زاده نایب‌رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران، مهدی امینی رئیس خانه صنعت آذربایجان شرقی، نوید امجد رییس کمیسیون دانش بنیان و بهبود کسب و کار اتاق بازرگانی تبریز، سیدیوسف حسینی رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز به بیان مشکلات و راهکار های اقتصادی تحقق شعار سال پرداختند.

 

دیگر خبرها

  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج
  • اصفهان دهم اردیبهشت میزبان اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)
  • نشست خبری اتاق بازرگانی اصفهان
  • جنجال در هشتگرد؛ هر ۷ عضو شورای شهر هشتگرد حق ورود به جلسات را ندارند!
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • ۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی
  • اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است
  • اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان
  • کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه موافق است/ منتظر پاسخ استعلام از دفتر رهبری هستیم