Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مسیح اکبری» کارگری است که برای امرار معاش خانواده‌ خود در یکی از واحدهای صنعتی شهر تهران کار می‌کند؛ او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، توقعی که کارگران از دستمزدهای سال ۹۷ دارند را اینطور توضیح می‌دهد: جامعه کارگری خواهان افزایش معقول و منطقی مزد است؛ افزایشی که بتوان با آن از عهده هزینه‌های یک ماه خانوار برآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عقیده او یکی از اتفاقاتی که معمول است در جلسات تعیین مزد رخ بدهد؛ این است که می‌گویند در کنار افزایش مزد، مزایایی مانند کمک هزینه مسکن، حق اولاد و حق بن تا فلان مقدار افزایش یافته است؛ در حالی که این افزایش هیچ سنخیتی با واقعیت‌های زندگی ندارد.

این کارگر تهران در توضیح مقصود خود می‌گوید: همین حالا مبلغ ۴۰ هزار تومان بابت کمک هزینه ماهیانه مسکن به کارگران پرداخت می‌شود؛ در حالی که این مبلغ آنقدر نیست که بتوان با آن، کرایه یک ساعت سقف بالای سر خانواده‌های کارگری را پرداخت کرد؛ اعضای شورای عالی کار آیا می‌دانند که مزدبگیرانی مانند کارمندان شهرداری‌ و پرسنل نظامی چقدر بابت حق مسکن می‌گیرند؟ هزینه‌ای که دولت بابت حق مسکن این افراد پرداخت می‌کند؛ حداقل ۲۰۰ هزار تومان است.

وی انتقاد خود از پایین ماندن مزایای مزدی کارگران را اینطور ادامه می‌دهد: طبق قانون، حق اولاد یکی از مزایایی است که باید توسط کارفرما به کارگران دارای فرزند پرداخت شود؛ در حال حاضر ارزش این مبلغ برای کارگری که دو فرزند دارد؛ مبلغی در حدود ۱۸۰ هزار تومان است؛ نمی‌توان منکر شد که با این مبلغ حتی نمی‌توان هزینه‌های پوشک یک بچه شیرخوار را پرداخت کرد.

وی تاکید می‌کند: تعیین حداقل مزد اتفاق مهمی است و بر سرنوشت یک سال خانواده‌های مزدبگیر تاثیر می‌گذارد؛ اعضای شورای عالی کار و به ویژه دولت باید در زمان تعیین مزد، نگاهی به ریخت‌وپاش‌های مالی که  توسط اشخاص خاص در جامعه اتفاق افتاده‌است، داشته باشند.

این کارگر تهرانی صحبت‌های خود را اینطور خاتمه می‌دهد: نهایتا می‌خواهند ۱۰۰ هزار تومان دیگر روی دستمزدهای امسال بگذارند و بگویند که مزدتان را برای سال ۹۷ افزایش دادیم؛ مزدبگیران چطور می‌توانند با این مسئله کنار بیایند؛ در حالی که می‌شنوند در فلان‌جا صحبت از اختلاس‌ و فساد مالی چند هزار میلیارد تومانی در میان است؛ حداقل اگر مزد‌ها  واقعی‌تر افزایش یابند، شاید منابع مالی برای فساد مالی کاهش یابد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۸۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۸ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است/ تامین یک میلیون قطعه زمین روستایی تا تابستان

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه  مهمترین مولدسازی تاریخ در حوزه مسکن در حال رخ دادن است گفت:   بیش از ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در حال ساخت است  که برای  این پروژه ها  یک ریال متقاضی واریز نکرده و این پروژه ها هیچ وام بانکی ندارند و هیچ  ریالی در بودجه به این پروژه ها  تخصیص داده نشده  است و تمامی آنها به پایان رسیده است.

وی افزود: عملیات آماده سازی پروژه های واحدهای مسکونی در حال انجام است و در اراضی شهری و روستایی  بیش از ۱۰۰هزار هکتار زمین در مدار آمده است.

بذرپاش بیان کرد: هزینه های عملیات آماده سازی اراضی باید از افراد گرفته شود که بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد از این هزینه ها از افراد گرفته نمی شود و به سال های آتی انتقال می دهیم.

او بیان کرد:  گلوگاه‌ اصلی ما در حال حاضر  تامین منابع مالی است که بخشی از آن شبکه مالی  و بانکی کشور است  که سال گذشته نسبت به سال قبل عملکرد بانک‌ها بهتر بود  اما فاصله هزینه ها  با پرداختی ها بسیار است و امسال نیاز است که  بانک ها همکاری بیشتری داشته باشند.

بذرپاش توضیح داد: در حوزه  صنعت شهرها تا به امروز  تفاهم نامه ساخت ۱۴۰ هزار واحد منعقد شده است. 

وزیر راه و شهرسازی  از هدف گذاری یک میلیون زمین روستایی خبر داد و گفت: تا به امروز ۶۷۰هزار زمین تامین شده و امیدواریم یک همتی صورت گیرد و تا تابستان یک میلیون زمین  روستایی را تامین کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد
  • ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان
  • یک اتفاق جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان / تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد؟
  • حق مسکن کارگران ۲ برابر می‌شود؟
  • ۱۲۸ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است/ تامین یک میلیون قطعه زمین روستایی تا تابستان
  • ادعای جنجالی علیه شهردار تهران؛ پرداخت ۲۵/۵ میلیارد تومانی کمک هزینه مسکن؟ +تصویر
  • افشاگری عبدالرضا داوری درباره شهردار تهران/ پرداخت ۲۵/۵ میلیارد تومان کمک هزینه مسکن به ۳۶ مدیر انقلابی منصوب زاکانی
  • آیا منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان جور شده است؟
  • پیشنهاد افزایش ۲ برابری حق مسکن از سوی وزیر کار
  • پیشنهاد وزیر کار برای افزایش ۲ برابری حق مسکن کارگران