Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدباقر خانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: آیین ننه چهارشنبه که آخرین چهارشنبه سال در روستاهای ملکان برگزار می شود، ریشه در باورها و اعتقادات مردم دارد.
وی افزود: در این آیین سنتی زنان روستایی محلی از خانه را برای کشیدن تصاویر انتخاب می کنند سپس با استفاده از آب و گچ و یا آرد نمادی از ماه،ستاره ،خورشید ،کوزه آب،چوپان و گوسفند را می کشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این آیین ماه و خورشید و ستاره به عنوان نماد روشنایی و حرکت،آب به عنوان نماد پاکی و زندگی، چوپان به عنوان نماد نگاهدار گوسفندان تلقی شده و به نوعی نشان از حرکت و پویایی و امیدواری به آینده و سال بعد است.
فرماندار ملکان گفت: این آیین جزو آیین های مختص این شهرستان است که در تعدادی از روستاها در چهارشنبه آخر سال برگزار می شود.
خانی خاطر نشان کرد: به منظور حفظ و ماندگاری آن، آیین ننه چهارشنبه در فهرست آثار ملی و تاریخی به نام شهرستان ملکان به ثبت رسیده است.
وی همچنین از ثبت معنوی دوشاب ملکان در فهرست آثار ناملموس خبر داد و گفت: محصول دوشاب این شهرستان که با تولید بیش از 100 نوع انگور از جایگاه بسیار ارزنده ای در سطح کشور برخوردار است و یکی از قدیمی ترین سوغاتی های ملکان به حساب می آید، در فهرست آثار ناملموس قرار گرفت.
فرماندار ملکان افزود: با توجه به مطالعات باستان شناسی صورت گرفته در قلعه بختک لیلان، وجود تنورهای ویژه پخت دوشاب در این شهرستان به اثبات رسیده به گونه ای که قدمت شیوه تهیه سنتی دوشاب در این شهرستان به دوره های تاریخی باز می گردد.
خانی گفت: با توجه به مدارک و مستندات موجود و ارائه پرونده از سوی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به کمیته تخصصی ثبت آثار کشور و پس از بررسی، شیوه سنتی تهیه دوشاب (شیره انگور) ملکان در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.
شهرستان ملکان با 110هزار نفر جمعیت در فاصله 155کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.
خبرنگار: قادر منجمی ** انتشار: رستگار
6132/7228/6183
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۷۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان

سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از سال گذشته حوزه هنری و دفاتر حفظ آثار در شهرستان‌ها فعال شده و قرار است زندگینامه شهدای هر شهرستان توسط جوانان داوطلب در همان شهرستان به تحریر درآید.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ عنوان کتابچه چاپ شد که هر کدام اختصاص به یک شهید دارد و به صورت جیبی قابل حمل است.

سرهنگ فلاحی بیان کرد: این کتابچه‌ها شامل زندگینامه، خاطرات و با وصیت نامه شهدا به همراه تعدادی عکس است تا دانش آموز با فضای دفاع مقدس آشنا شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در مدارس هر شهرستان، کتابچه‌ها توزیع می‌شود تا دانش آموز قهرمانان خود را بشناسند.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه در حوزه تولید کتاب قلم و تجربه نویسندگان مهم اند، افزود: در خراسان جنوبی از نظر نویسنده توانمند مشکل داریم، به همین منظور با کمک دستگاه‌های هنری و برگزاری کارگاه در تقویت قلم نویسندگان تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۶ نویسنده در حوزه دفاع مقدس داریم که ۲۳ نفرشان فعال اند و کتاب‌ها در حوزه‌های کودک، نوجوان، موسیقی، تئاتر، رمان، کتاب شعر، تاریخ شفاهی، خاطره، داستان و کتاب‌های اسنادی تالیف می‌شوند.

سرهنگ فلاحی گفت: در نمایشگاه کتاب که قرار است از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار شود به صورت حضوری و میدانی شرکت خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • تجلیل از معلمان بازنشسته شهرستان بافق
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر