Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-06@14:25:10 GMT

◄ زیرساخت ضعیف گردشگری ایران + جدول

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۷۴۱۲۹

◄ زیرساخت ضعیف گردشگری ایران + جدول

تین‌نیوز | 

مجمع جهانی اقتصاد (WEF) هر دو سال یک‌بار گزارشی با موضوع رقابت‌پذیری صنعت گردشگری و سفر منتشر می‌کند، بر اساس آمار منتشر شده کشور اسپانیا برای دومین بار، رتبه اول را در شـاخص رقابت‌پذیری سـفر و گردشگری  را به خود اختصاص داد.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس این گزارش ایران در سال 2011 رتبه 114 از بین 139 کشور، در سال 2013، با 16 پله صعود، رتبه 98 از بین 140 کشور، در سـال 2015 رتبـه 97  از بین 141 کشور و در نهایت در سال 2017 با 4 پله صعود، رتبه 93 از بین 136 کشور جهان را به خود اختصـاص داده اسـت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آماری که از سوی این مجمع جهانی توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر شده است، امتیاز ایران در شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری 2017 ،معادل 4.3 اسـت کـه ایـن امتیـاز در سـال 2015 ،3.3 بـوده اسـت. همچنین رتبه ایران از جایگاه نهم در بین کشورهای خاورمیانه در سال 2015 به جایگاه هشتم در سال 2017 در ایـن گـروه صـعود کرده است.

بر اساس گزارش سال 2017 مجمع جهانی اقتصاد، با ورود 2.5 میلیون گردشگر بین‌المللی به ایران و حدود 5.3 میلیارد دلار هزینه‌های پرداخت‌شده توسط آن‌ها، متوسط دریافتی‌های ایران به ازای ورود هر گردشگر، 1.665 دلار بوده است. به‌طورکلی؛ صنعت سـفر و گردشگری با ارزش‌افزوده حدود 1.10 میلیارد دلاری، سهم 5.2 درصدی از کل تولید ناخالص داخلـی ایـران را تشـکیل داده و بـا 476 هزار شغل، سهم 9.1 درصدی از کل اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

اما یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در این گزارش بحث زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی، زمینی و گردشگری است؛ رتبه ایران در حوزه زیرساخت حمل‌ونقل هوایی در سال 2015 در بین 141 کشور جهان در جایگاه 93 و در سال 2017 در بین 136 کشور در جایگاه 89 قرار گرفت.

ایران در حوزه زیرساخت زمینی و هوایی در سال 2015 در بین 141 کشور جهان در رتبه 76 و در سال 2017 در بین 136 کشور رتبه 75 کسب کرد. این رتبه در حوزه زیرساخت گردشگری در سال 2015  در بین 141 کشور جهان رتبه 119  و در سال 2017 در بین 136 کشور جهان رتبه 116 بود.

ایران از بین 14 زیر مؤلفه شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری در سـال 2017 ،درزمینهٔ بـاز بـودن بین‌المللی، رقابت‌پذیری قیمت‌ها، منابع طبیعی و منابع فرهنگی و سفر تجاری، امتیاز بـالاتر از متوسـط امتیـاز منطقـه خاورمیانـه داشته و در 10 زیر مؤلفه دیگر، امتیاز کمتری نسبت به میانگین منطقه خاورمیانه داشته است. نکته جالب‌توجه ایـن اسـت کـه باوجودی که ایران در شاخص منابع طبیعی و باز بودن بین‌المللی پایین‌ترین امتیازها را در بین سایر مؤلفه‌ها داشـته اسـت، امـا در بررسی شاخص‌ها در سطح منطقه خاورمیانه مشاهده می‌شود که ایـران در ایـن دو شـاخص امتیـاز بـالاتری نسـبت بـه میـانگین منطقه دارد.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۷۴۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند

محمدرضا جوفار گفت: در منطقه مکران ظرفیت‌هایی از جمله گردشگری، ترانزیت و منابع طبیعی وجود دارد. استفاده از تمام این ظرفیت‌ها می‌تواند وابستگی به درآمدهای فروش نفت و گاز را از بین ببرد.

 

محمدرضا جوفار کارشناس جغرافیای سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در رابطه با ظرفیت‌های مغفول مانده منطقه مکران، گفت: ظرفیت‌های منطقه مکران بسیار زیاد است که متاسفانه در چند دهه اخیر مغفول مانده است. مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی و بیانات خود به توسعه دریامحور اشاره داشتند اما بنظر می‌رسد عزم جدی برای توسعه دریامحور در کشور وجود ندارد.

 

جوفار درباره ظرفیت‌های موجود در این منطقه اظهار کرد: منابع طبیعی از جمله نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی، از مهم‌ترین ظرفیت‌های مکران به‌شمار می‌رود. این منطقه با دسترسی به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و هند و همچنین با دسترسی به دریاهای آزاد موقعیت جغرافیایی خاص و می‌توان گفت بی‌نظیری دارد.

 

وی افزود: مهم‌ترین ظرفیتی که مقداری روی آن تمرکز شده اما هنوز ضعف دارد، بحث گردشگری است. صرفا بحث گردشگری تجاری یا خرید نیست؛ گردشگری‌های متفاوتی از جمله گردشگری انرژی، ورزشی، طبیعی و فرهنگی که به جفرافیای سیاسی ربط دارد می‌تواند صورت بگیرد.

 

این کارشناس جغرافیای سیاسی در رابطه با اینکه چه مسیرهایی برای توسعه این منطقه وجود دارد گفت: زیرساخت‌هایی از جمله حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌تواند ایجاد شود. این ظرفیت‌ها می‌تواند مکران را به یک هاب بزرگ و چند منظوره تبدیل کند. همچنین می‌تواند آسیای مرکزی را به دریای آزاد متصل کند و برای ما ارزآوری و رونق را به دنبال داشته باشد.

 

جوفار با اشاره به اینکه این منطقه می‌تواند اثرات ملی و بین‌المللی از جمله ارزآوری داشته باشد و با برقراری ارتباط بین قومیت‌های مختلف باعث ایجاد اتحاد می‌شود، گفت: بهره‌وری از منابع طبیعی، یکی از فرصت‌هایی است که به آن توجه نشده است. توسعه صنایع فرآوری، ارتقای کیفیت زندگی مردم این منطقه و توجه به صنعت گردشگری از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این منطقه صورت بگیرد.

 

این کارشناس در پایان درباره ارزآوری این منطقه اظهار کرد: ارزآوری این منطقه به چند مولفه بستگی دارد. بهره‌وری اصلی می‌تواند از صنایع و برداشت از معادن صورت بگیرد. همچنین مبحث گردشگری و ترانزیت، از ظرفیت‌های دیگر این منطقه محسوب می‌شود.  با اطمینان می‌گویم که اگر از ظرفیت‌های این منطقه به صورت کامل استفاده شود، وابستگی کشور به نفت و گاز از بین می‌رود.

دیگر خبرها

  • تقابل گل‌گهر و شمس آذر برنده نداشت
  • افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴
  • گیشه سینماها در هفته دوم اردیبهشت چقدر فروخت؟
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • ملت ایران با تبعیت پذیری از رهبری راه شهدا را ادامه می‌دهند
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • رتبه نهم، پرمشتری‌ترین جایگاه جدول لیگ