Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@17:11:23 GMT

سهامی که قرار بود عدالت بر قرار کند

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۸۲۶۴۱

سهامی که قرار بود عدالت بر قرار کند

سهام عدالت نتوانسته عدالت اقتصادی را به اقشار ضعیف جامعه هدیه دهد و اخیرا دولت در اقدامی عجیب اعلام کرد که افراد در صورت عدم پرداخت 470 هزار تومان برای تکمیل سهام، مابقی آن را به نفع خود ضبط می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ سهام عدالت در سال 85 برای یاری‌رساندن به قشرهای کم‌درآمد جامعه توسط دولت تصویب شد که به‌موجب این طرح به افرادی از قشرهای کم‌درآمد سهامی را از طریق شرکت‌های تعاونی واگذار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهام عدالت با هدف کاهش فقر و توزیع عادلانه ثروت دولت بین اقشار مختلف جامعه آغاز شد از ابتدای واگذاری سهام تا امروز بحث‌های زیادی در این زمینه مطرح‌شده است.

به‌موجب این طرح مقرر شد سهامی از شرکت‌های تعاونی به افراد مشمول واگذار شود ولی به مدت ده سال سود این سهام برای تسویه‌حساب دولت با سهامداران به‌حساب دولت واریز شود.

این روزها صحبت از پایان یافتن مهلت ده‌ساله تسویه‌حساب دولت با سهامداران و واریز مبلغ سود سهام عدالت به‌حساب افراد است. ذکر این نکته قابل‌توجه است که یکی از تفاوت‌های سهام عدالت با یارانه در نوع پرداخت است به این معنی که یارانه به‌حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود و تمام مردم در قشرهای مختلف از آن بهره‌مند هستند. اما سود سهام عدالت به‌حساب هر فرد به‌صورت جداگانه واریز می‌شود ضمن این‌که فقط بخشی از افراد جامعه مثلاً افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند مشمول این طرح هستند.

دولت اخیراً اعلام کرده بود که پس از گذشت ده سال از آغاز طرح و پایان یافتن مهلت ده‌ساله برای تسویه‌حساب دولت با سهامداران فقط بخشی از مبلغ سهام یعنی 530 هزار تومان از محل سود سهام با دولت تسویه شده و سهامداران برای دریافت تمامی مبلغ سود می‌بایست مابقی را که 470 هزار تومان است به‌حساب دولت واریز کنند که در صورت عدم پرداخت این مبلغ دولت مابقی سهام را به نفع خود ضبط می‌کند.

در این خصوص نظر حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را جویا شدیم.

حجت الاسلام موسوی لارگانی هدف از اجرای سهام عدالت را کمک به افراد بی‌بضاعت و قشر متوسط به پایین جامعه دانست و توضیح داد: سهام عدالت با یارانه تفاوت دارد؛ مثلاً ممکن است روزی دولت اعلام کند توان پرداخت یارانه را ندارد اما سهام عدالت مثل سهامی است که ممکن است هر فرد در بازار بورس بخرد و می‌تواند درآینده علاوه بر فعالیت‌هایی که خود افراد دارند، درآمد سالیانه مختصری باشد.

وی گفت: چون در ابتدا مشخص نبود که  سهام هر فرد از کجا تأمین می‌شود قرار بر این شد از این سبد کلی طلب دولت پرداخت شود، یعنی سود حاصل از یک‌میلیون تومانی که دولت برای هر فرد در نظر گرفته است؛ صرف پرداخت طلب دولت ظرف ده سال بشود.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سؤال که بعد از ده سال تکلیف افرادی که نمی‌توانند مابقی طلب دولت را پرداخت کنند چه می‌شود، افزود: این‌که امروز دولت اعلام می‌کند که سود سهام عدالت در این ده سال 530 هزار تومان است و 470 هزار تومان مابقی را خود سهامدار باید به‌صورت یکجا پرداخت کند حقیقتاً این ظلمی در حق مستضعفین است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مشمولین سهام عدالت مانند کارمندان آموزش‌وپرورش و بعضی ادارات دیگر می‌توانند بالاخره از طریقی این مبلغ را تهیه و پرداخت کنند؛ اما این قشر ضعیف جامعه است که نمی‌تواند این مبلغ را تهیه و پرداخت کند.

حجت الاسلام موسوی گفت: دولت می‌تواند فرصتی پنج یا ده‌ساله به این افراد بدهد که بجای دریافت سود؛ این مبلغ برای مابقی بدهی سهام در اختیار دولت قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۲۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه سازمان خصوصی سازی به فدراسیون فوتبال درباره مالکیت استقلال و پرسپولیس

طرفداری| سرپرست سازمان خصوصی‌سازی با ارسال نامه‌ای به رئیس فدراسیون فوتبال از فروش رسمی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خبر داد.

به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، اعلام فروش سهام کنترلی متعلق به دولت در شرکت‌های فرهنگی - ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس را اعلام کرد.

در نامه بازیان آمده است:

به استحضار می‌رساند در اجرای مصوبه هیئت محترم واگذاری بلوک سهام کنترلی شرکت‌های فرهنگی - ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس متعلق به دولت (وزارت ورزش و جوانان) در تاریخ 1403/2/3 توسط این سازمان به فروش رسید.

از دست ندهید ????????????????????????

کری عجیب ستاره سپاهان برای پرسپولیس؛ داستان پلنگ و تمساح هالند سیبیلو؛ استایل عجیب غول نروژی تعجب بایرن مونیخ از پدرخوانده: چرا آن حرف‌ها را زدی؟  سرمربی شمس‌آذر: بین ما و پرسپولیس فرق نگذارید

دیگر خبرها

  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است
  • واریز «هدیه روز معلم» به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر
  • تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات
  • نامه سازمان خصوصی سازی به فدراسیون فوتبال درباره مالکیت استقلال و پرسپولیس
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • واریز پاداش «روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر
  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت