Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرعباس ربیعی کارگردان مستند «بعدازظهر»گفت: آنچه مد نظرم بود فانوس گرفتن نبود بلکه دیده شدن فیلم در جشنواره بود.

امیرعباس ربیعی کارگردان مستند «بعدازظهر» که اثر جایزه فانوس هشتمین جشنواره فیلم عمار را از آن خود کرد  در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: آنچه مد نظرم بود فانوس گرفتن نبود بلکه دیده شدن فیلم در جشنواره بود پیروزی خیلی برایم اهمیت نداشت مسابقه بودن عمار برایم اولویتی نداشت، در واقع عمار را بستری برای دیده شدن اثر‌ها می‌دیدم خوبی جشنواره عمار در همین است که مسابقه موضوعیت ندارد، رقابت هم مهم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه افزود: خیلی از فیلم‌ها در عمار شرکت داده می‌شوند، اما جایزه نمی‌برند، در حالی که ممکن است بیشتر از آن‌ها که جایزه دریافت می‌کنند دیده شوند این برایم مهم بود که فیلم در اکران‌های مردمی دیده شود.

وی گفت: جشنواره عمار در عرصه مستند خیلی خوب پیش رفته است آثار مستند به حدی قابلیت پیشرفت دارند که در جشنواره‌های حرفه‌ای مثل سینما حقیقت هم شرکت داده می‌شوند و گاهی رتبه هم می‌آورند مستندسازان عماری با مستندسازان غیرعمار رقابت خاصی دارند، اما در عرصه داستانی جشنواره عمار هنوز به جایگاه ایده آل نرسیده است که بتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

ربیعی ادامه داد: البته سرعت پیشرفت آن بالاست، بچه‌های عمار که در حوزه داستان کار می‌کنند نسبت به دوره‌های اول پیشرفت خوبی داشته اند، فیلم سازان عمار در حوزه داستانی این قابلیت را دارند که بتوانند کار‌های سینمایی را آغاز کنند، اما نکته مهم این است که همان موضوعاتی را که آن‌ها در عمار به خوبی مطرح می‌کنند اگر بخواهند در حوزه سینمایی مطرح کنند موانع زیادی بر سر راهشان به وجود می‌آید چرا که سینمای ما تمایل به موضوعات آن‌ها ندارد عوامل سینما ممکن است با عماریون سخت ارتباط بگیرند.

کارگردان مستند بعدازظهر تصریح کرد: هدفم این بود تا جایی که می‌شود دایره مخاطبین را بیشتر کنیم این فیلم در دسته فیلم‌های نیمه بلند قرار می‌گیرد در حالی که جشنواره‌ها عموما فیلم بلند یا فیلم کوتاه هستند از این رو دارای محدودیت می‌شوند مگر چند جشنواره خاص داخلی و خارجی که البته تهیه کننده پیگیر آن‌ها است، اما برنامه ریزی ما بیشتر برای اکران‌های دانشجویی و مردمی عمار یا اکران‌های خاص است.

ربیعی در پایان افزود: جشنواره عمار برای فیلم سازان انقلابی حس خوشایندی دارد گویی که خانه خودمان است برای همین همیشه حضور در جشنواره عمار برایم مهم تلقی می‌شده، اما هدف من از شرکت در جشنواره دریافت جایزه نبود صرفا یک دغدغه ذهنی بود که مرا به سمت ساخت این فیلم سوق داد تا آن را بسازم. در کنار آن شرکت در جشنواره عمار هم اتفاق بسیار خوشایندی بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۲۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد

فیلم ۱۸ دقیقه‌ای «سناریوها» آخرین ساخته «ژان بوک گدار» کارگردان مولف فرانسوی در جشنواره کن امسال همراه با یک معرفی ۳۴ دقیقه‌ای از این سینماگر به نمایش درمی‌آید.

به گزارش ایسنا، «سناریوها» یک فیلم کوتاه ۱۸ دقیقه‌ای است که در سال ۲۰۲۲ و یک روز قبل از مرگ «ژان لوک گدار» از طریق مرگ خودخواسته در سوئیس به پایان رسید.

این فیلم یک معرفی ۳۴ دقیقه‌ای از گدار ارائه خواهد کرد که ترکیبی از «تصاویر ثابت و متحرک، چیزی بین خواندن و دیدن» است که همراه با فیلم نمایش داده می‌شود.

سال گذشته، فیلم کوتاه «تریلر فیلمی که هرگز وجود نخواهد داشت؛ جنگ های ساختگی» ساخته ژان لوک گدار در جشنواره کن به نمایش گذاشته شد که اولین پروژه او بود که پس از مرگ منتشر شد و برخی آن را به عنوان آخرین فیلم این کارگردان فرانسوی معرفی کردند، اما در اوایل همان سال، «نیکول برنز» نویسنده‌ای که روی کتابی درباره گدار کار می کرد، گفت که وی قبل از مرگش چندین فیلم دیگر را نظارت و کارگردانی کرده است.

فیلم کوتاه «سناریوها» با تلاش «فابریس آرانو» و «ژان پل باتگیا» همکاران قدیمی گدار در بخش کلاسیک جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی می‌شود.

«ژان لوک گدار» سینماگر سرشناس و از چهره‌های مطرح و پیشگام موج نوی سینمای فرانسه، در سال ۲۰۲۲ در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

این فیلمساز طی چهار دهه فعالیت سینمایی‌اش موفق به کسب جوایز معتبری شد که دو خرس نقره‌ای و یک خرس طلای جشنواره برلین، شیر طلا، جایزه هیأت داوران و شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز از مهم‌ترین آنها هستند.

وی که پنج‌بار نامزد جایزه نخل طلای کن بوده است، در سال ۱۹۷۸ جایزه افتخاری سزار فرانسه را دریافت کرد، در سال ۲۰۰۷ جایزه یک عمر دستاورد سینمایی آکادمی فیلم اروپا را گرفت و در سال ۱۹۹۵ یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو به وی اعطا شد.

فیلم سه‌بعدی او با نام «خداحافظی با زبان»، در سال ۲۰۱۴ توانست در جشنواره کن جایزه هیات داوران را کسب کند و یکی از آخرین ساخته او در سال ۲۰۱۸ با عنوان «کتاب تصویر» توانست اولین نخل طلای ویژه تاریخ جشنواره کن را از آن خود کند.

«از نفس افتاده»، «آلفویل»، «پی‌یرو خُله»، «تعطیلات آخر هفته»، «تحقیر» و «زن زن است»، تنهای بخشی از آثار مهم این کارگردان تاثیرگذار سینمای جهان محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
  • جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده‌های خاص مدارس است
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده های خاص مدارس است
  • فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری