Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: مناطق آزاد معافیت‌های زیادی دارند و از بسیاری از نظارت‌ها مستثنی شده‌ و دیوان محاسبات هم نظارتی بر آنها ندارد. همین موضوعات سبب شده که دولت مستقلی را در این مناطق شاهد باشیم.

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو اظهار داشت: هدف ایجاد مناطق آزاد، توسعه اقتصادی بود، اما متاسفانه قوانین این مناطق، در طول زمان به درستی اجرا نشده است و این مناطق را به جزیره‌های مستقلی تبدیل کرد که قوانین را باید خودشان تعیین کرده و آن را مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در عین حال که مناطق آزاد معافیت‌های زیادی دارند اما از بسیاری از نظارت‌ها مستثنی شده‌ و دیوان محاسبات هم نظارتی بر آنها ندارد. همین موضوعات سبب شده که دولت مستقلی را در این مناطق شاهد باشیم.

 

مناطق آزاد ضد تولید و اقتصاد

این نمانیده مجلس عنوان کرد: قانون‌های فعلی مناطق آزاد باید اصلاح شود چراکه با موارد انحرافی ایجاد شده در طول زمان، مناطق آزاد نه تنها از اهداف اصلی خود دور شدند بلکه انحرافات زیادی هم در آنها ایجاد شد و به ضد اقتصاد و ضد تولید تبدیل شدند.

 

پورمختار با اشاره به اینکه از برخی قوانین مناطق آزاد برای واردات سوءاستفاده می‌شود، گفت: در حال حاضر مناطق آزاد به کانالی برای واردات کالا همچون واردات کالای همراه مسافر یا ته‌لنجی تبدیل شده است و واردات این مناطق، 10درصد واردات کل کشور را شامل می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه این شرایط موجب خواهند شد که تولید کشور به سمت تعطیلی پیش رود، اظهار داشت: در واردات از این مناطق نه تنها هیچ حقوق گمرکی پرداخت نمی‌شود بلکه واردات کالاهای مشابه تولید داخل موجب ضربه به تولید کشور نیز خواهد شد. کالاهای وارداتی، کالاهای مصرفی و نهایی هستند که در داخل کشور، فناوری جدیدی روی آنها صورت نمی‌گیرد به گونه‌ای که دارای ارزش‌افزوده بالاتری شوند.

 

 نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با بیان اینکه اگر بخواهیم عملکرد مناطق آزاد نظارت‌پذیر باشد باید قانون‌های فعلی مناطق آزاد را اصلاح کرد، گفت: علت پنهان بودن اطلاعات و عدم شفاف سازی در مناطق آزاد به علت نامطلوب بودن عملکرد این مناطق و نیز عدم دستیابی به اهداف مورد نظرشان است.

 

پورمختار ادامه داد: باید مشخص شود مناطق آزادی که حدود 25سال از احداث آنها می‌گذرد برای اقتصاد ما چه کرده‌اند؟ چه میزان در امر واردات، صادرات، تولید و تسهیل قاچاق تاثیرگذار بوده‌اند؟ این موارد باید به درستی و به وضوح مشخص و تحت نظارت باشد.

 

وی یادآور شد: متاسفانه برخی از مناطق آزاد به خصوص مناطق آزادی مانند کیش که نگین خلیج فارس است تبدیل به زمین‌فروشی شده درحالیکه از ظرفیت‌های آنها می‌توانستیم به درستی استفاده کنیم.

 

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان عنوان کرد: امیدوارم با مصوبه مجلس که مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد رفت، این مناطق نظارت‌پذیرتر شوند و پیگیری و طرح سوال از وزیر اقتصاد قابل پیگیری باشد تا زمینه اصلاح ساختاری و ریشه‌ای این مناطق هر چه سریعتر بررسی و اصلاحات مورد نظر انجام شود.

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۷۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

دادستان کل کشور گفت: برای فسادزدایی از ساختارها، باید نظارت‌ها هوشمند شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدکاظم موحدی آزاد پیش از ظهر امروز در بدو ورود به فرودگاه بندرعباس از سوی مسئولان قضایی و مسئولین اجرایی استان هرمزگان مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

دادستان کل کشور در دیدار با مقامات و مسئولین حاضر ضمن تشکر از استقبال گرم و صمیمانه رئیس کل دادگستری استان هرمزگان و دیگر مسئولان قضایی و اجرایی از امکان حضور در کرانه های نیلگون خلیج فارس و دیدار با مردم و مسئولین این منطقه ابراز خرسندی کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدکاظم موحدی آزاد همچنین اظهار داشت: تلاش می‌شود متناسب با سند تحول قوه قضائیه، ارائه خدمات به مردم تسهیل و هوشمند شود.

وی افزود: با هوشمندسازی خدمات، نظارت‌ها آسان، سریع و دقیق می‌شود.

دادستان کل کشور در ادامه به همکاری قوه قضائیه و دولت برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: هرمزگان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای مشارکت مردم و جهش تولید دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدکاظم موحدی آزاد افزود: در این سفر مسائل و نیازمندی‌های هرمزگان دریافت و به رئیس قوه قضائیه منتقل می‌شود.

در ادامه برنامه‌های سفر دادستان کل کشور به شهر بندرعباس حجت‌الاسلام و المسلمین موحدی آزاد با حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان نیز دیدار کرد.

وی همچنین از دادسرای بندرعباس و بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

انتهای پیام /864

دیگر خبرها

  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت و بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است
  • ورود سامانه بارشی به هرمزگان و تلاطم دریا در خلیج فارس
  • هرمزگان بارانی می‌شود
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد