Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به عوامل موثر در تغذیه گفت: از عواملی که در نوع تغذیه جامعه امروز نادیده گرفته شده، آب‌وهوا و مزاج افراد است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدکاظم کاظمینی پیش از ظهر امروز در نشست خبری بسیج اطلاع رسانی تغذیه اظهار داشت: در طب اسلامی، تغذیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که از شش اصل سلامتی، یک اصل به تغذیه اختصاص داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بزرگان طب اسلامی از جمله ابوعلی سینا نیز اهمیت بسیاری برای سلامت و تغذیه قائل بوده‌اند به نحوی که ورزش و تغذیه در کتب آنها از ارکان مهم سلامتی برشمرده شده‌اند.

کاظمینی با اشاره به اینکه تغذیه نیز مانند بقیه امور زندگی آداب و روش‌هایی دارد، بیان کرد: آداب تغذیه در سلامتی اهمیت بسیاری دارد و آداب اشتباهی نظیر غذا خوردن سریع، اجتناب از صرف غذا برای لاغری، آشامیدن آب در هنگام صرف غذا و ... امروزه در میان افراد مشاهده می‌شود.

انسان نقش ۱۰۰ درصدی در بحث تغذیه و تحرک بدنی دارد

متخصص طب سنتی ادامه داد: نوع تغذیه نیز باید متناسب با مزاج افراد، فصول، آب‌وهوا و ... باشد که این موارد بسیار مهم، در روش تغذیه امروز نادیده گرفته شده است.

کاظمینی یادآور شد: ممکن است خود فرد در عواملی آب‌وهوا، بیماری‌های مزمن، استرس و ... نقش مهمی نداشته باشند اما در دو عامل مهم تغذیه و تحرک بدنی دارای اختیار هستند و ۱۰۰ درصد اثرگذارند.

شریفی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این جلسه اظهار داشت: امروزه شاهد تحقیقات مردم در مورد موادغذایی و خواص آنها هستیم با این حال عده ای آگاهی‌های لازم را در این زمینه ندارند و برخی سودجویان نیز از این جهل افراد سوء استفاده کرده و به بحث تغذیه ورود پیدا کرده و مواد غذایی ناسالم و حتی داروهای ناسالم عرضه می کنند.

وی افزود: مردم امروز تشنه اطلاعات هستند اما نباید آب مسموم به آنها بدهیم بلکه باید اطلاعات و آگاهی‌های درست را در اختیار آنها گذاشته و این رسالت مهمی است که بر عهده مسئولان و دست اندرکاران حوزه سلامت است.

غذای بد خوردن و بد غذا خوردن عوامل مهم در تغذیه نادرست

مظفری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این جلسه اظهار داشت: در علم تغذیه با دو اشکال روبه‌رو هستیم، بد غذا خوردن و غذای بد خوردن که در مورد اول، حتی غذاهای سالم بدون رعایت آداب و رفتارهای غذایی درست، منجر به اثر بد بر بدن انسان می‌شود.

وی ادامه داد: خوردن غذای بد نیز شامل مصرف موادغذایی ناسالم مانند نوشابه ها، گوشت‌های فرآوری شده و ... است.

مظفری خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم مردم را به زور به سمت سلامتی ببریم اما باید رسالت خود را در این زمینه به درستی انجام دهیم و با قرار دادن اطلاعات لازم در اختیار مردم، قدرت انتخاب به آنها داده و در زمینه تغذیه فرهنگ سازی کنیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۹۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود

 به گزارش تابناک، رشد و توسعه فیزیکی کودکان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است که در آن، قد بلند ترجیح داده می‌شود و به عنوان نشانه‌ای از سلامت و تندرستی در نظر گرفته می‌شود.

علاقه به داشتن قد بلند نه تنها در میان کودکان بلکه در میان والدین آنها نیز مشهود است، چرا که اغلب با مزایایی چون اعتماد به نفس بالاتر و موقعیت‌های اجتماعی بهتر همراه است. با این حال، تعیین قد نهایی یک فرد تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله ژنتیک، تغذیه و سبک زندگی قرار دارد.

به گزارش فرطب، ژنتیک به طور قطعی در تعیین قد نقش دارد، اما تغذیه صحیح نیز می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند رشد قدی داشته باشد. تغذیه کافی و متعادل باعث تامین مواد مغذی لازم برای رشد و نمو سلول‌ها و بافت‌های بدن به خصوص استخوان‌ها می‌شود. در این میان، اهمیت مصرف پروتئین و مواد مغذی خاص نظیر کلسیم و ویتامین D که نقش اساسی در تقویت ساختار استخوانی و بهبود رشد قدی دارند، نباید نادیده گرفته شود.

از این رو، درک اهمیت تغذیه در کنار عوامل ژنتیکی و توجه به نقش آن در تحقق پتانسیل رشد قدی کودکان، می‌تواند به والدین کمک کند تا با اتخاذ رویکردهای مناسب تغذیه‌ای، زمینه ساز رشد بهینه فرزندان خود باشند.

اهمیت تغذیه در رشد قدی کودکان
رشد قدی کودکان نه تنها تحت تاثیر عوامل ژنتیکی قرار دارد، بلکه تغذیه صحیح نیز نقش کلیدی در این فرآیند ایفا می‌کند. احمد اسماعیل زاده تاکید می‌کند که ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای رشد استخوان‌ها و بهبود قد کودکان حیاتی هستند.

تاثیر پروتئین بر افزایش قد کودکان
پروتئین، به عنوان یکی از اساسی‌ترین مواد مغذی برای تقویت بدن کودک و تحریک هورمون‌های رشد، معرفی شده است. این ماده مغذی برای سلامت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست و سایر اندام‌های بدن ضروری است.

نقش لبنیات در رشد قدی
لبنیات، به ویژه شیر و ماست، حاوی پروتئین و دیگر مواد مغذی هستند که می‌توانند به افزایش قد کمک کنند. مصرف روزانه ۳-۴ وعده لبنیات به دستیابی به پتانسیل رشد در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

اهمیت شیر و فرآورده‌های لبنی در دوران کودکی
شیر و فرآورده‌های لبنی منابع خوبی از انرژی، پروتئین‌ها، فسفر، منیزیم، ویتامین D و به ویژه کلسیم هستند که برای رشد و نمو کودک ضروری می‌باشند. مصرف این محصولات در دوران کودکی به تقویت استخوان‌ها و رشد اسکلتی کمک می‌کند.

تاثیر ویتامین D و کلسیم بر رشد قد
علاوه بر کلسیم، ویتامین D نیز در تقویت استخوان‌ها و بهبود رشد قدی نقش دارد. ویتامین D به تراکم و استحکام استخوان‌ها کمک کرده و کمبود آن می‌تواند به ضعف عضلانی و اختلال در رشد قد منجر شود.

افزایش ترشح فاکتور رشد شبه انسولین با مصرف لبنیات
محصولات لبنی نه تنها به جذب کلسیم کمک می‌کنند، بلکه ترشح فاکتور رشد شبه انسولین را نیز افزایش می‌دهند که این امر به نوبه خود به رشد اسکلتی کمک می‌کند.

از این رو، توجه به تغذیه مناسب و غنی از پروتئین، کلسیم، و ویتامین D در دوران رشد کودکان، می‌تواند به دستیابی به حداکثر پتانسیل قدی آن‌ها کمک کند.

 

دیگر خبرها

  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • جایگاه شورا در اداره امور کشور نادیده گرفته می‌شود
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان+ فیلم
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • در جست‌وجوی مزاج معتدل
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • اوسمار: در بخش دفاعی اصلا خوب نبودیم/ خوردن ۴ گل ناراحتم می‌کند
  • چرا لیورپول روبن آموریم را نادیده گرفت؟
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی