Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@02:18:24 GMT

زمین لغزش ۸۸۰۰ ساله باید جهانی شود

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۹۳۳۳۹

زمین لغزش ۸۸۰۰ ساله باید جهانی شود

ایران اکونومیست -
به گزارش ایران اکونومیست؛   دکتر «بهزاد فریادیان»  اظهار کرد: بزرگترین زمین لغزش جهان با قدمت حدود۸۸۰۰سال پیش با مساحت سطح لغزشی ۱۰۰کیلومترمربع، باحجم لایه‌های ۳۸میلیارد متر مکعب و حجم توده لغزشی بیش از ۴۰ میلیارد متر مکعب در بین ۱۱ زمین لغزش قاره‌ای جهان در محدوده رشته کوه زاگرس غربی دامنه شمالی کبیرکوه در دره سیمره ایلام رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: استفاده از مدل پرالونگ نشان می‌دهد مطالعه زمین لغزش کبیرکوه در دره سیمره به علت جذابیت بین‌المللی، ارزش بالای علمی و آموزشی، تنوع لندفرمها و امکان ورزشهای صخره‌نوردی و کوهنوردی، مطالعات حرکات دامنهای به ویژه زمین لغزشها و بهمن‌های سنگی و عوامل موثر در شکل‌گیری آن، ژئومورفولوژی ساختمانی، مطالعه رسوبات لغزشی، تکتونیک، باستان‌شناسی،اکوتوریسم، آشنایی مردم با ژئومورفولوژی حرکات دامنه‌ای و اشتغال‌زایی، بیشترین میانگین ارزش گردشگری را دارا است.

 این متخصص باستان‌شناسی ادامه داد: هرچند این زمین لغزه در ۲۳ اسفند  ۱۳۹۳  به شماره  ۲۴۰توسط میراث فرهنگی ایلام در فهرست آثار ملی کشور قرارگرفته است اما اهمیت جایگاه این رویداد طبیعی در سطح ملی و جهانی از نگاه مسئولین استان بسیار ضعیف درنظر گرفته شده است، چرا که  غفلت ۳ساله  و عدم تلاش برای به ثبت رساندن آن در فهرست آثارجهانی یونسکو سبب شده تا میراث فرهنگی لرستان به علت اینکه بخش اندکی  از توده لغزشی در آن سوی خط مرزی ایلام قراردارد بدور از نگاه یا موافقت احتمالی مسئولان ایلام که ۲ سال از ثبت ملی آن هم گذشته است، اقدام به ثبت مجدد اثر ملی بنام خود کرده و مقدمات ثبت جهانی این اثر ارزشمند و همچنین اقدامات تشکیل دفتر ژئوپارک در پلدختر را فراهم کرده است.

فریادیان دلیل خود را مصاحبه‌ای که چهارم دی۹۵ سال گذشته، به نقل از مسئولان میراث فرهنگی استان لرستان منتشرشده، بیان و ابراز امیدواری کرد: با قابلیت و توان شایسته‌ی مسئولان ارشد استان و کارشناسان میراث فرهنگی این حوزه با تشکیل پایگاه ثبت جهانی این اثر ارزشمند در ایلام اقدام لازم صورت گیرد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۹۳۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم

به گزارش صدای ایران از تسنیم مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، علیرضا عسکری چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

وی گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • دیدار «شی» با میراث‌دار «دوگل»
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • نشانی یوسف آسمانی به زمین رسید
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • محوطه جهانی نقش‌رستم به‌دلیل فرونشست تعطیل شد | مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید: فرونشست نقش رستم بحرانی تر از تخت جمشید است
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم