Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در یکی از کم سابقه ترین سوانح دریایی شنبه گذشته ساعت 20 به وقت محلی در آب های ساحل شرق چین یک نفتکش ایرانی به نام «سانچی» با 136 هزار تن میعانات گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران  با یک کشتی باری چینی برخورد کرد که حریق نفتکش و مفقود شدن 32 پرسنل آن را در پی داشت؛ حریقی که آن قدر ادامه یافت که در نهایت موجب غرق شدن کامل نفتکش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از 32 پرسنلی که در این حادثه مفقود شدند، 30 ایرانی و دو بنگلادشی، تنها پیکر سه پرسنل پیدا شد، و برای تشخیص هویت به شانگهای منتقل شد. پیکر یکی از پرسنل داخل دریا و پیکر دو پرسنل دیگر در جریان جست و جوی نیم ساعته تیم چینی به همراه جعبه سیاه کشتی پیدا شد.

 

 

جعبه سیاه این کشتی  برای بازخوانی فعلا به بندر شانگهای چین منتقل شده است و مسئولان پاناما طبق قوانین موظفند که اطلاعات ثبت شده در این جعبه را به طور کامل به ایران ارائه کنند.

شدت آتش به درجه ای رسیده بود که با اینکه 12 تکاور ایرانی برای تجسس مفقودان به منطقه اطفای حریق اعزام شده بودند هرگز نتوانستند وارد آن شوند.

این تراژدی، پایان تلخی داشت. اما تکرار سوانحی بود که سالانه ده ها بار در آب های جنوب شرق آسیا از جمله آب های چین رخ می دهد؛ موضوعی که در رسانه ها بسیار کم به آن پرداخته شده است.

در تازه ترین مورد «مجله حمل و نقل آمریکا» در تاریخ 10 دسامبر (19 آذر) در گزارشی با عنوان « آمار مربوط به سوانح حمل و نقل آب های آسیا را به عنوان مناطق سانحه خیز شناسایی کرده است»، با اشاره به مسئله سانچی در گزارشی نوشته است: 

«بررسی سوانح حمل و نقل دریایی جهانی در یک دهه اخیر، دریاهای شرق و جنوب شرق آسیا را به عنوان مناطقی سانحه خیز برجسته کرده است و حادثه اخیر برای نفتکش سانچی در برخورد با یک کشتی دیگر خارج از سواحل شانگهای آخرین نمونه از سوانح بزرگ دریایی در این منطقه محسوب می شود. شرکت بیمه دریایی «آلیانز» که اکثرا به بررسی اطلاعات مربوط به سوانح دریایی می پردازد، در گزارش سالانه خود در سال 2017 نوشته است: «دریاهای شرق/جنوب شرق آسیا در سال 2016 پرحادثه ترین مناطق جهان برای سوانح دریایی در جهان در سال 2016 شناسایی شدند و 34 مورد از این سوانح یعنی چیزی در حدود 40 درصد از کل سوانح جهانی (85 مورد در سال 2016) در این منطقه رخ داده است. این حادثه ها در مناطق دریایی ژاپن، کره، چین شمالی، و همچنین چین شرقی، آسیای جنوب شرقی، اندونزی و فیلیپین رخ داده اند.

 

 

آلیانز در گزارش سال 2017 خود همچنین به بررسی 25،898 سانحه از جمله 1،186 سانحه بسیار مرگبار بین ژانویه 2007 تا دسامبر 2016 پرداخته است. طی این مدت، امنیت حمل و نقل دریایی جهانی به طور کلی به شکل چشمگیری بهبود یافته است - سوانح کلی در جهان تا 50 درصد کاهش یافته و از 171 کشتی در سال 2007 به 85 مورد در سال 2016 کاهش یافته است. با این حال سوانح مربوط  به آسیای جنوب شرقی طی این یک دهه کاهش چشمگیری نداشته است (به طور متوسط 39 مورد در هر سال که برابر با یک سوم کل سوانح جهانی (33 درصد) است).

 

 

کاپیتان  «راهول خانا» مدیر جهانی بخش مشاوره خطرات دریایی در شرکت آلیانز که خود 14 سال سابقه دریانوردی دارد، توضیح می دهد: «برخی از این منطقه وسیع به عنوان «مثلث جدید برمودا» یاد کرده اند. من تا آن حد بغرنج فکر نمی کنم اما آسیای جنوب شرقی را باید یکی از مناطق سانحه خیز اصلی دریایی جهان دانست. دریاهای این منطقه تنها پرتردد نیستند، بلکه مستعد قرار گرفتن در معرض آب و هوای بد هم هستند و - من اشاره ام به این حادثه نیست - اما برخی استانداردهای امنیتی هم در این منطقه به استانداردهای بین المللی تعیین شده نمی رسد.

علل سوانح: 2007 تا 2016

تصادف ها (از جمله سوانح دریایی) چهارمین عامل اصلی مرگ و میر در بخش حمل و نقل در جهان6 درصد از کل تلفات را پس از انهدام، تخریب و آتش سوزی تشکیل می دهد.

در آب هایی که حادثه سانچی رخ داده است، تصادف دریایی علت بیش از یک چهارم از همه حوادث بخش حمل و نقل به طور کلی در طول دهه گذشته (1،092 مورد از 3،915 مورد در این منطقه) بوده است.

آتش سوزی / انفجار علت 7 درصد از همه حوادث در منطقه شرق / جنوب شرق آسیا طی دهه گذشته (269 مورد از 3915) بوده است.»

مجله آمریکایی وال استریت ژورنال نیز در گزارش دو روز پیش خود این مسئله را مطرح کرده است و در بخشی از گزارش خود علاوه بر اشاره به احتمالاتی چون نقص فنی، به سانحه خیز بودن آب های این منطقه اشاره کرده و نوشته است:

«اندرو کینسی» مشاور ارشد بخش دریایی بیمه آلیانز می گوید: «آب های چین برخی مواقع بسیار بی نظم می شود زیرا از جهات مختلف چنین کشتی در این محل تردد می کنند. اگر در چنین وضعی یکی از سیستم های هر یک از کشتی ها هم با نقص احتمالی مواجه شود، درصد وقوع تصادفات بیشتر می شود.»

گروه «تیلور و فرانسیس» در لندن نیز در گزارشی در سال 2016 تحت عنوان «بررسی اطلاعات آماری سوانح دریایی» که در سومین کنفرانس بین المللی فن آوری و مهندسی دریایی در ژوئن 2016 در پرتغال ارائه شده است، نیز بر آسیای جنوب شرقی را جزو مناطق سانحه خیز جهان ذکر کرده است. 

در این گزارش با اشاره به مناطق جغرافیایی که در آنها سوانح بیشتری رخ می دهد، جنوب چین، اندونزی و فیلیپین (12)، شرق مدیترانه و دریای سیاه (4)، ژاپن، کره و شمال چین (13) دریای شمال، جزایر بریتانیا، کانال و خلیج بیسکی (1)، خلیج عربستان و اطراف آن (8)، سواحل آفریقای غربی (19)، غرب مدیترانه «5)، هند غربی (23)، سواحل شرق آفریقا (9)، خلیج بنگال (11)، کانادا و آلاسکا (27)، بالتیک (2) خلیج مکزیک (25) به عنوان 18 منطقه جغرافیایی شناخته شده اند که بیشتر سوانح دریایی در آن رخ می دهد. موارد 1، 12 و 13 در شکل زیر خطرآفرین تر از دیگر مناطق به نظر می رسند.  

 

 

در این تحقیق سوانح دریایی طی سه دوره 1990 تا 2012 ، 1999 تا 2011، 2002 تا 2013 مورد بررسی قرار گرفته است.

مسئله ناامنی این منطقه از دیرباز مطرح بوده است. صندوق جهانی طبیعت نیز در گزارش مربوط به سال 2013 خود این مسئله را برجسته کرده است:

 

 

 

«آسیای جنوب شرقی که اکثر سوانح دریایی در آنجا رخ می دهد، شامل دریای جنوب چین، مثلث مرجانی و دریاهای کره و ژاپن می شود. این در حالی است که این مناطق تنوع زیستی غنی هم دارند و بنابراین نسبت به تبعات این سوانح آسیب پذیرتر هم هستند.»

در این گزارش از این منطقه با عنوان «کانون سوانح دریایی» یاد شده است.

 

چند سانحه مهم در منطقه

سوانح گزارش داده شده در این مناطق، خود تاییدی بر این گزارش ها است. 

در تازه ترین موارد، در تاریخ 18 ژوئیه (27 تیر) با برخورد یک کشتی باربری بزرگ به ناو جنگی «فیتزجرالد» آمریکا در سواحل ژاپن، ۷ ملوان و خدمه این کشتی کشته شدند و ده ها نفر دیگر هم در این تصادف مهیب زخمی شدند.

 

 

در این حادثه یو اس‌ اس فیتزجرالد حدود ساعت 2:30 بامداد به وقت ژاپن در حالی که با پایگاه خود در سواحل شهر «یوکوسوکا» ژاپن حدود 100 کیلومتر فاصله داشت با یک کشتی باربری غول‌ پیکر به نام «سی‌ ایکس کریستال» و با پرچم فیلیپین برخورد کرد و از پهلو به شدت دچار آسیب شد. این تصادف از نظر بسیاری از کارشناسان بی‌ سابقه و شگفت‌ آور به حساب آمد. بر اساس تصاویر هوایی که منتشر شده در این تصادف دماغه کشتی باربری از پهلو به ناو جنگی پیشرفته آمریکا برخورد کرده است.

گفته می‌ شود 25 دقیقه قبل از تصادف کشتی باربری تغییر مسیر ناگهانی داشته است.

در تاریخ 21 اوت 2017 (30 مرداد) هم ناو‌شکن نیروی دریایی آمریکا (مک کین) حدود ساعت 6 بامداد به وقت محلی با کشتی تجاری «آلنیک ام سی» که با پرچم لیبریا در حرکت بود برخورد کرد و آسیب دید. پس از یک روز نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد اجساد همه 10 ملوانان گمشده در تصادف ناوشکن ناوگان هفتم ایالات متحده در آب های سنگاپور پیدا شد.

 

 

ناوشکن مک کین در این حادثه صدمه دید ولی توانست خود را به بندر برساند.

نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به این سوانح، دستور توقف فوری در عملیات تمامی ناوگان آمریکا را صادر کرد.

 منطقه‌ ای که این سوانح اتفاق افتاده است منطقه‌ ای شلوغ است و تراکم کشتی‌ های بسیاری دارد. 

 

 

انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۹۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال

سردار هادی هادیانفر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در برنامه صف اول حاضر شد و به سوالاتی پاسخ داد.

هادیانفر گفت: در ۵ مولفه‌ای که برای سوانح وجود دارد، هر کدام نقش خود را دارند، اما گزارشات سازمان بهداشت جهانی بر روی عامل انسانی بیشتر تاکید می‌کند. در بعضی از گزارشات ۵۴ درصد و در برخی مطالعات ۹۲ درصد عامل انسانی را عامل جلوگیری از وقوع حوادث می‌دانند.

او افزود: آنچه که در قانون ما وجود دارد، ۳۲ دستگاه در حوزه پیشگیری و کاهش سوانح نقش دارند. آنچه که می‌تواند در رأس آنها این کار را مدیریت کند، شورای عالی مدیریت حمل و نقل است که از دستگاه‌ها وظایفشان را مطالبه کند. در برنامه ششم کاهش ۳۶ درصدی تصادفات را تدوین کردند. در برنامه هفتم کاهش ۵۰ درصدی در طول برنامه تدوین شده و دولت مکلف است در ۶ ماهه اول برنامه، کاهش ده درصدی را تدوین کند.

هادیانفر ادامه داد: فرهنگ سازی نیز در این زمینه مهم است. به عنوان مثال طرح همیار پلیس که در گذشته اجرا شد، بر اساس مطالعات ۱۸ درصد در کاهش سوانح اثر گذاشت. نهادینه شدن کمربند ایمنی و موارد ایمنی دیگر در نتیجه همین پویش است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در نقاط شهری و برون شهری ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیر در کشور داریم، گفت: ۳۲۰۰ مورد از این تعداد مربوط به جاده‌های کشور، ۵۳۰ هزار کیلومتر طول راه‌های کشور و ۲۹۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی است. میزان تردد نیز به ۴۰ میلیون وسیله می‌رسد و رابطه تردد و تصادف نیز متقابل است.

او افزود: ۸۸۷ نقطه پرتصادف از بین کل نقاط حادثه خیز پرتصادف شناسایی شدند و تاکنون ۴۱۲ مورد آنها تاکنون مرتفع شده و ۴۷۵ مورد آن باقی مانده که از اولویت‌های امسال ما است. یکی از عواملی که در دهه ۸۰ باعث شد میزان تصادفات و مرگ‌های ناشی از سوانح کاهش پیدا کند، واردات خودرو‌های باکیفیت بود که باعث شد خودروسازان داخلی هم به سمت افزایش کیفیت بروند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی درخصوص عدم تحقق پیش‌بینی‌های برنامه ششم در توسعه ترانزیت گفت: در دولت‌های گذشته به این بخش خیلی توجه نشد. کشور‌هایی که مسیر اصلی آنها کشور ما بود، اکنون از مسیر‌های جایگزین استفاده می‌کنند. در حال حاضر به آن پیش‌بینی پذیری که برای گیرنده خدمات مورد نیاز است نرسیدیم و حتما باید این اتفاق میسر شود تا صاحب بار با این اطمینان و تخمین هزینه از مسیر کشور ما عبور کند.

او در خصوص تدابیر برای جابه‌جایی‌های مربوط به راهپیمایی اربعین گفت: یکی از مهمترین مسائل ما ناترازی ناوگان نسبت به زائرینی است که در اربعین داریم. پیش‌بینی می‌کنیم امسال به مرز ۴ میلیون زائر برسیم. از این تعداد بخش زیادی از خودروی شخصی و برخی از ناوگان عمومی استفاده می‌کنند. یکی از مواردی که از طرف عراقی نیز خواسته شد این بود که خودرو‌های ما بتوانند با تمهیداتی که در نظر گرفته شده وارد خاک عراق شوند. همچنین ۱۵۰ میلیون یورو به واردات خودرو اختصاص داده شد که ۲ هزار دستگاه زیر ۵ سال کارکرد را وارد کشور کنند که امیدواریم به اربعین برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال
  • علم چگونه معمای «مثلث برمودا» را حل کرد؟
  • سوانح رانندگی در مشهد ۵۰ نفر را مصدوم کرد
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد
  • وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • یک انبار کالا در جنوب تهران طعمه آتش شد
  • یک انبار کالا در جنوب تهران طعمه آتش شد +فیلم
  • وقوع حادثه دریایی جدید در جنوب غرب عدن
  • حادثه دریایی جدید در جنوب غرب عدن