Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی پیش رئیس جمهور اظهاراتی مبنی بر جواز نقد معصومین ایراد داشت که در یادداشت پیش رو به بررسی این ادعا می پردازیم.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-ابوالفضل ابراهیمی: اهل بیت را در فرازی از زیارت جامعه کبیره اینگونه مورد خطاب قرار می دهیم: «عَصَمَکُمُ‏ اللَّهُ‏ مِنَ‏ الزَّلَلِ»‏ یعنی خدای متعال شما اهل بیت را از خطا حفظ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران که رئیس جمهور کشوری است که طبق متن قانون اساسی دین رسمی آن اسلام و مذهب شیعه اثنی عشری است طی سخنانی در مورد مساله نقد در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: «هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور ما معصوم نداریم، حالا یه وقتی اگر امام زمان در کشور ظهور کرد، حالا اون وقت هم میشه نقد کرد؛ پیامبر اسلام (ص) هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد؛ وقتی پیغمبر یک صحبتی می‌کرد؛ طرف بلند می‌شد رو به روی پیغمبر و می‌گفت: اَ من الله او منک (این حرف از طرف خدا به شما وحی شده است یا نظر خودت است)، اگر پیغمبر می‌گفت از طرف خداست، می‌گفت حرفی نیست و اگر می‌گفت از طرف خودم هست، می‌گفت من قبول ندارم و نقد می‌کرد.»

ابتدا مناسب است واژه نقد از نظر لغوی مشخص شود بعد از آن به صحت و سقم سخنان رئیس جمهور بپردازیم.

ابن فارس  متوفای ۳۹۵ ه.ق در کتاب معجم مقائیس(معجم مقائیس اللغة؛ ج‌۵، ص: ۴۶۷) که از معتبرترین کتب لغت در زبان عربی می باشد در معنای «نقد» می گوید:

نقد‌: یدلُّ علی إبراز شی‌ء و بُروزه.

کلمه نقد بر آشکار کردن و یا آشکار شدن شیئ دلالت می کند بعد شواهدی در این باب از استعمالات ذکر می کند سپس می گوید: از همین باب است «نقد الدرهم» و این زمانی به کار می رود که بخواهیم بدانیم آن درهم که سکه نقره می باشد از نظر خالص بودن در چه درجه ای می باشد و در هم نقد به درهمی می گویند که حالش مشخص شده که از نقره خالص می باشد.

در کتاب صحاح اسماعیل بن حماد جوهری(الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربیة؛ ج‌۲، ص: ۵۴۴) که متوفای سال ۳۹۳ ه.ق می باشد در معنای لغت نقد آمده است:

و نَقَدْتُ الدراهم و انْتَقَدْتُهَا، إذا أخرجْتَ منها الزَیْفَ. و الدراهمُ نَقْدٌ، أی وازنٌ جیِّدٌ.

درهم ها را نقد کردم یعنی درهم های ناخالص و تقلبی را جدا کردم.

با توجه به این معنای لغوی نقد کلام کسی یعنی قسمت های نادرست و تقلبی کلام شخص را جدا کنیم لذا در صحاح در معنای فلانی را نقد کردم می گوید: و نَاقَدْتُ فلاناً، إذا ناقشتَه فی الأمر.

یعنی در امر فلانی مناقشه کردم و خدشه وارد کردم.

در اصطلاحات عرفی و علمی نیز این معنای لغوی حفظ شده است و نقد کلام شخص یعنی اشتباهات کلامش را خارج کنیم.

با توجه به این معنای از لغت نقد آیا می توان گفت چنین مفهومی در مورد کلام اهل بیت علیهم السلام و افعال ایشان متصور است؟

آیا پیامبری که به نص کلام الله مجید در سوره نجم آیه ۴ هر چه می گوید وحی الهی است:

وَ مَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَی، إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحَی

کلامش ناخالصی و اشتباه دارد تا اینکه آن را نقد کنیم؟!

آیا کسی که کلامش ناخالصی و اشتباه دارد و احتیاج به نقد دارد معقول است  که اطاعتش در کنار اطاعت خدای متعال قرار داده شود تا در کتابی که قرار است « هدی للناس» باشد یعنی برای هدایت همه مردم نه فقط مومنین و مسلمین یازده مرتبه «اطیعوا الله» ذکر شده باشد و در تمام این موارد در کنار امر به اطاعت از خدا امر به اطاعت از رسولش هم ذکر شده باشد.

اهل بیت علیهم السلام نیز که خلفای حضرت هستند مانند پیامبر می باشند در این ویژگی لذا ایشان هم از خطا و اشتباه مصون می باشند و نقد در مورد چنین شخصی معقول نیست چون کلامش و فعلش ناخالصی و اشتباه ندارد تا آن را نقد کنیم پس جناب آقای رئیس جمهور که مفتخر به پوشیدن لباس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هستید حتی امام زمان هم اگر تشریف بیاورند نقد ایشان معنا ندارد و آن وقت هم نمی شود نقد کرد.

اما آیا اهل بیت و پیامبر اجازه نقد به کسی می دادند؟

نمی توان در جواب این سوال بله یا خیر گفت بلکه باید تفصیل داد.

اگر کسی که تازه مسلمان است و به احکام اسلام و ویژگی های رسول و امام آگاهی ندارد علت دستور حضرت را متوجه نشد و سوال کرد در اینجا طبیعتا حضرات معصومین علیهم السلام برای آن شخص توضیحات کامل را می دادند کما اینکه در روایات ما فروان است اما وقتی مقام عصمت اهل بیت مشخص شد دیگر جای سوال و انتخاب نیست اگر دستوری دادند باید اجرا شود لذا خدای متعال در سوره احزاب(الأحزاب‏ ، الجزء ۲۲، الصفحة: ۴۲۳، الآیة: ۳۶) که در مدینه نازل شده و مسلمین مقامات پیامبر را می شناختند می فرماید:

وَ مَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لاَ مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَی اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً مُبِیناً

هیچ مرد مومن و هیچ زن مومنی حق ندارد اگر خدای متعال و رسولش حکم به امری کردند آنها در این امر اختیار داشته باشند که اگر بخواهند انجام دهند و یا ترک کنند و هر کسی معصیت خدا و رسولش کند به تحقیق گمراه شده و آن هم گمراهی آشکار .

اما در مورد واقعه تاریخی که در کلام ایشان به آن اشاره شده است باید گفت:

این عبارت روایتی است که در کتاب شریف کافی(الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج‌۱، ص: ۲۹۲) از امام صادق علیه السلام نقل شده است که وقتی در روز غدیر ولایت امیر المومنین بر همگان واجب شد حضرت به دو نفر از اصحابشان فرمودند : بلند شوید و به علی علیه السلام به عنوان امیر المومنین سلام دهید که در این لحظه آن دو گفتند :

أَ مِنَ اللَّهِ أَوْ مِنْ رَسُولِهِ؟

تحلیل این سوال در جای دیگری باید بحث شود اما حضرت در جوابشان فرمودند:

مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ

یعنی این دستور هم از جانب خداست و هم از جانب رسولش.

پس در این نقل که روایت هم می باشد حضرت به آن دو فهماندند که امر خدا و رسول دو تا نیست تا تفصیلی در آن راه داشته باشد و به اصطلاح نقد پذیر باشد.

لذا اهل بیت در چنین مواردی اجازه نقد نمی دادند وقتی در محضر امام باقر علیه السلام از حضرت سوال شد که امامت امیر المومنین از جانب خدا بود یا رسولش حضرت عصبانی شدند و فرمودند:

وَیْحَکَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَخْوَفَ لِلَّهِ مِنْ أَنْ یَقُولَ مَا لَمْ یَأْمُرْهُ بِهِ اللَّهُ بَلِ افْتَرَضَهُ کَمَا افْتَرَضَ اللَّهُ الصَّلَاةَ وَ الزَّکَاةَ وَ الصَّوْمَ وَ الْحَجَّ.(الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج‌۱، ص: ۲۹۰)

وای بر تو! پیامبر آنقدر خوف از خدای متعال دارد که تا زمانی که خدای متعال امری به ایشان نکند چیزی نمی گویند ولایت حضرت امیر را خدای متعال واجب کرد همانطور که خدای متعال نماز و روزه و حج و زکات را واجب فرمود.

با توجه به این ادله که ذره ای از دریای معارف اهل بیت است به جناب ایشان عرض می کنیم نسبت به عقائد شیعه که حاصل ۱۴۰۰ خون دل اولیاء الهی است دقت بیشتری داشته باشند و هر حرفی را بدون دقت و مطالعه نقل نکنند.

وَ آخِرُ دَعْوَانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۳۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از اساتید خواهر و برادر حوزه علمیه استان قزوین

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در مراسم تجلیل از اساتید خواهر و برادر حوزه علمیه استان قزوین که به مناسبت شهادت استاد مطهری و روز معلم برگزار شد، گفت: شهید مطهری تمام عمر، بیان، قلم و زندگی‌اش در خدمت تعلیم، تربیت و نشر معارف الهی بوده است، بر روح پرفتوح ایشان درود می‌فرستیم و علو درجات را برای این شهید بزرگوار از خدای متعال درخواست می‌کنیم.

وی ادامه داد: همه ما مدیون شهید مطهری هستیم، چه آنهایی که شیفته و عاشق معارف ایشان بوده و هستند، چه آنهایی که غیرمستقیم و با واسطه از سفره برکات نورانی آن عالم فرهیخته بهره‌مند می‌شوند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر ما جامعه ایمانی و دینی را با جوامع دیگر مقایسه کنیم، باید ببینیم در عرصه معلمی فرق ما با دیگران چیست، طبیعی است که ما باید مهندسی تعلیم و تعلم در دین را بدانیم که اساس آن چگونه ریخته شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۲ سوره جمعه می‌فرماید «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ»، یعنی (اوست که در میان مردم بی‌سواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را از آلودگی‌های فکری و روحی پاکشان کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد، و آنان به یقین پیش از این در گمراهی آشکاری بودند)، این ساختار معلمی ماست، ما معلمی را با این فضا می‌بینیم، صرف اینکه اطلاعاتی را به دانش‌آموز، دانشجو و طلبه منتقل کنیم، این صرفاً رسالت ما نیست.

وی بیان کرد: در سراسر قرآن کریم و روایات ما معارفی گفته شده که تفاوت اساسی بین نظام آموزشی در حیطه دین با نظام‌های آموزشی غیر دینی را مشخص می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: پیامبر (ص) فرمودند من برای مکارم اخلاقی مبعوث شده‌ام، همچنین پیامبر (ص) در حدیث دیگری فرمودند من برای معلمی مبعوث شده‌ام، خدای متعال در کنار همه انبیاء در رابطه با رسول خدا (ص) در آیه ۳۶ سوره نحل فرمود «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ»، یعنی (و در حقیقت در میان هر امتى فرستاده‏‌اى برانگیختیم تا بگوید خدا را بپرستید و از طاغوت [فریبگر]بپرهیزید پس از ایشان کسى است که خدا او را هدایت کرده و از ایشان کسى است که گمراهى بر او سزاوار است بنابراین در زمین بگردید و ببینید فرجام تکذیب‌‏کنندگان چگونه بوده است).

امام جمعه قزوین اضافه کرد: فلسفه و هدف رسالت و معلمی وجه‌های متمایز نیستند، همه یک چیز هستند، یعنی همان پیغمبری که مبعوث شده معلم باشد، موضوع تعلیماتش مکارم اخلاق است، چگونه این مکارم اخلاق در جامعه نهادینه می‌شود و به مقصد و نتیجه می‌رسد؟ راهش دعوت مردم به ایمان و توحید است و اینکه مبانی اعتقادی مردم محکم شود، وقتی مبانی اعتقادی محکم شد اینها بنده خدا می‌شوند، وقتی بنده خدا شدند، اهل تقوا می‌شوند، وقتی اهل تقوا شدند، به کرامت می‌رسند.

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) فرمودند نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست، انبیاء هم معلم بشر هستند، تمام ملت باید معلم باشند؛ یعنی این گونه نیست که ما بگوییم یک قشری از جامعه معلم هستند و تعلیم می‌دهند، همه باید تعلیم ببینند و تعلیم بدهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در همه زمینه‌های معارف، همواره آدم باید تلاش کند بیشتر بفهمد و آنچه را که یاد گرفته بیشتر به دیگران آموزش بدهد، چرا که زکات علم تعلم است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند همه فرزندان اسلام باید معلم و متعلم باشند، یعنی ما دائم باید این سیره را داشته باشیم؛ یکی از آفاتی که حوزه‌های علمیه ما را ممکن است تهدید کند، این است که برخی طلاب به محض اینکه شغلی پیدا می‌کنند، احساس کنند دیگر نیاز به تربیت علمی ندارند، در حالی که انسان دائم باید دغدغه دانستن، یاد گرفتن و یاد دادن داشته باشد.

وی بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب هم فرمودند مسئله زبان فارسی، ملیت و پرچم از مسائل اساسی و مهم است، همه ما وقتی به منبر می‌رویم یا در دانشگاه کلاس درس داریم، این مسئله را باید مورد توجه قرار بدهیم، دشمن آمده ما را از اینها جدا کند تا هویت ایرانی- اسلامی ما را تضعیف کند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در فتنه‌ها هم معمولاً آنهایی که هویت انسانی‌شان را گم کرده‌اند فریب دشمن را می‌خورند، دشمن به راحتی با آنها بازی می‌کند و مملکتی را به آشوب می‌کشاند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: رهبر حکیم انقلاب فرمودند باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم، آنهایی که اشتغال رسمی معلمی دارند این را مدنظر قرار دهند.

وی بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب فرمودند معلم باید شاگرد را مثل فرزند خودش بداند، شما برای فرزند خودتان چه آرزویی دارید؟ مانند همان را باید نسبت به شاگردان داشته باشید، اینها استخوان‌بندی و ستون فقرات حوزه علمیه را محکم می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: اگر طلبه ما ببیند که ما او را مانند فرزند خود دوست داریم و دلسوز او هستیم، وقتش را بیهوده تلف نمی‌کنیم، مطالب مفید در اختیارش قرار می‌دهیم، در این صورت استخوان‌بندی حوزه علمیه هم محکم خواهد شد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: رهبر حکیم انقلاب در بیانات اخیر خود فرمودند معلمان پرورش‌دهندگان فضیلت و سازندگان آینده کشور هستند، اگر بخواهیم برای معلم شأنی قائل باشیم، رهبر فرزانه انقلاب این شأن را به این زیبایی بیان فرموده‌اند.

وی عنوان کرد: صرف این نیست که معلم بیاید یک سری مطالب را به ذهن شاگرد بنشاند، پرورش انسان، کرامت انسان و تعالی روحی دانش‌آموزان و طلبه‌ها جزو رسالت‌های معلمی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب امیدآفرینی را از رسالت‌های معلمی دانستند، البته امروز الحمدلله با گذشته خیلی فرق کرده است، در گذشته ما خیلی حرف‌های منفی می‌شنیدیم، برخی‌ها چیز‌هایی می‌گفتند که باعث خوشحالی صهیونیست‌ها، امریکایی‌ها و دشمنان اسلام و انقلاب می‌شد، حرف‌هایی می‌زدند که نظام تضعیف می‌شد و جایگاه شهدا دیده نمی‌شد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اضافه کرد: امروز این چیز‌ها الحمدلله خیلی کم شده است، معلمان ما بافضیلت هستند، در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هم همین طور است، البته هنوز هم آدم‌هایی هستند که جایگاه معلمی را نمی‌فهمند، اما تعدادشان اندک است، اکثر معلمان و اساتید موقعیت خودشان را می‌دانند و به رسالت بافضیلت و معنوی معلمی آگاهند.

وی تأکید کرد: رهبر فرزانه انقلاب در بیانات اخیرشان درباره فلسفه مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل فرمودند این معلمین هستند که باید به جوانان ما بفهمانند که اینها به ما استقلال می‌دهد و اینها هویت انسانی، ملی و دینی ما را در مقابل دیگران برجسته می‌کند، اگر ما اینها را متوجه نشویم ممکن است دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در اظهار انزجار نسبت به رژیم نسل‌کش صهیونیستی از ما جلو بزنند، ما امروز مفتخریم که پرچم‌دار مبارزه با صهیونیست‌ها هستیم.

امام جمعه قزوین گفت: امروز وقتی می‌بینیم جهان علیه ظلم قیام کرده است، دانشگاه‌های آمریکا، اروپا و حتی کشور‌های دیگر علیه صهیونیست‌ها به پا خاسته‌اند، اینها گویا همان ندای فیضیه ۵۴ را فریاد می‌زنند، امروز باید گفت ایران قیام کرد امام از تبعید آمد، اگر جهان قیام کند چه کسی می‌آید؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: بنابراین ما وظیفه داریم که فلسفه مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و مرگ بر صهیونیست‌ها را به جوانان بفهمانیم، اینها باید موضوع اساسی درس‌های ما باشد، هرگز نگویید ما ادبیات، فقه یا تفسیر می‌گوییم، سیاست به ما ربطی ندارد، امروز همه عالم فهمیده‌اند تفکیک دین از سیاست با عقل و منطق سازگار نیست.

وی اظهار کرد: همان‌هایی که می‌خواهند دین را نابود کنند، می‌خواهند سیاست و دین را از هم جدا کنند که مؤمنین بگویند ما سر به سجده می‌گذاریم و کاری به چیزی نداریم، تا آنها هر غلطی که دلشان خواست بکنند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: اگر ما بخواهیم مطالبات دینی را از حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بخواهیم و ببینیم خدای متعال از ما چه مطالباتی دارد، باید بدانیم مطالبات خدا در آیات الهی و بیانات انبیای عظام و ائمه اطهار (ع) آمده است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: مطالبه خدای متعال از من و شما برای خودمان و مخاطبانمان یعنی دانش‌آموزان، دانشجویان، طلبه‌ها و پامنبری‌ها در قرآن کریم آمده است، خدای متعال در آیه ۲۰۰ سوره بقره می‌فرماید یک عده فقط به دنبال دنیا هستند، امروز آمریکا این‌طور است، امروز آمریکا با موشک، کشتار، سرقت و تهدید این کار را می‌کند و صرفاً به دنبال دنیاست، خدای متعال در رابطه با این دسته از افراد که صرفاً به دنبال دنیا هستند می‌فرماید که اینها در آخرت هیچ چیز ندارند و خیلی بیچاره هستند.

وی گفت: خدای متعال در آیه ۲۰۱ سوره بقره می‌فرماید گروه دیگری هم هستند که می‌گویند ما در دنیا حسنه و در آخرت هم حسنه را می‌خواهیم، خدا به ما می‌گوید خودتان و مردم بسیج شوید که در گروه دوم قرار بگیرید، ما باید عامل باشیم تا این تحول معنوی و زیرساختی در جامعه به وجود بیاید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۲۵۷ سوره بقره نیز دو دسته را معرفی می‌کند، یک دسته کسانی که ولیّ آنها خداست، یک دسته کسانی که ولی‌ّشان طاغوت است، اوضاع روزگار این چنین است که یک عده ولایت خدا را دنبال می‌کنند، ولایت انبیای الهی را قبول دارند و ولایت اولیای الهی را با سلسله مراتب پذیرفته‌اند، یک عده هم ولایت شیطان و طاغوت را پذیرفته‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: الحمدلله حوزه‌های علمیه در این زمینه خیلی موفق بوده‌اند، اگر موفق نبودند دنیا بر اساس اندیشه انبیای عظام به پا نمیخاست، هر روز هم می‌بینیم اوضاع در این خصوص بهتر می‌شود.

وی یادآور شد: قرآن مردم را به ما نشان می‌دهد و می‌گوید مردم دو گروه هستند، عده‌ای هستند که فرشتگان در دل‌های آنها رفت‌وآمد می‌کنند، آیات قرآن دل‌های آنها را نورانی کرده است، حکمت‌های الهی از زبان اهل بیت (ع) و انبیای عظام دل‌های آنها را روشن کرده است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت درباره این گروه می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی (در حقیقت کسانى که گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ایستادگى کردند فرشتگان بر آنان فرود مى‌‏آیند و مى‏‌گویند هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: در رأس کسانی که ملائکه در قلبشان نازل می‌شود، انبیا و ائمه (ع) هستند، اما پیروان آنها هم از این موضوع بهره‌ای می‌برند و دل‌هایشان آمادگی دارد که محل نزول فرشتگان باشد.

وی بیان کرد: آیت‌الله حسن‌زاده در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند حکم الهی، معارف دینی و آیات قرآنی مانند زنبور عسل هستند و به دنبال دل‌های معطر و مطهر می‌گردند، آیه قرآن در هر دلی راه پیدا نمی‌کند، خیلی‌ها این آیات را پس می‌زنند، کلام امیرالمؤمنین (ع) را هر کسی قبول نمی‌کند، دلی که آلوده باشد، شرک و ریا در آن باشد و ساختار آن با لقمه حرام باشد نمی‌تواند آیات و روایات را بپذیرد. 

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: آیت‌الله حسن‌زاده در ادامه فرمودند بد‌ی‌ها، کینه‌ها و عداوت‌ها مانند مگس هستند که صرفاً به دنبال آلودگی می‌گردند، هر جایی آلوده‌تر باشد، اینها بیشتر می‌پسندند. 

امام جمعه قزوین تأکید کرد: قرآن هم می‌فرماید دل‌هایی هستند که فرشتگان، آیات قرآنی و حکم الهی بر آنها نازل می‌شود، در مقابل هم دل‌هایی هستند که شیاطین بر آنها نازل می‌شوند، خدای متعال در آیات ۲۲۱ و ۲۲۲ سوره شعراء می‌فرماید شیاطین بر دل دروغگویان گنهکار نازل می‌شوند.

وی اضافه کرد: باید ببینیم جامعه در معرض چه خطرات و چه فرصت‌هایی قرار دارد، همه ما باید تلاش کنیم دل‌های مردم برای پذیرش آیات حق آماده شود و شیطان را پس بزند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: خدای متعال در قرآن کریم جبهه بین مستکبران و مستضعفان را می‌سازد و می‌فرماید هر نگاه دو قطبی، حزبی، قومی، جناحی و طایفه‌ای باید کنار گذاشته شود، تنها دو قطبی عالم دو قطبی مستکبران و مستضعفان است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۸۲ سوره مائده صهیونیست‌ها را مستکبر معرفی می‌کند، فرق بین مسیحیان و یهودیان را هم می‌فرماید که مسیحیان مستکبر نیستند، اما یهودیان مستکبرند و یهودیان بدترین دشمنان مسلمانان هستند.

وی عنوان کرد: معلمان و مدرسین باید جامعه را در این زمینه‌ها زنده و فعال نگه بدارند، اینها به معنای زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت است، ما وظیفه داریم همواره این زمینه‌سازی ظهور را داشته باشیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: دو دسته دیگر را هم خدای متعال در قرآن کریم معرفی می‌کند، خدای متعال در آیه ۶۷ سوره توبه می‌فرماید منافقین افرادی هستند که به زور کنار هم نشانده شده‌اند، نه تنها دلشان همدیگر را نمی‌خواهد بلکه هر وقت فرصت پیدا کنند خون هم را می‌ریزند، اینها از هم نفرت دارند، چرا که نفاق دارند و مانند چوب خشک هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: خدای متعال در آیه ۷۱ سوره توبه راجع به مؤمنین می‌فرماید که عنصر محبت و دوستی بین اینها حکم فرماست.

وی تأکید کرد: این نوع تقابل‌ها زمینه‌های مسئولیتی من و شما هستند که در قرآن و روایات آمده‌اند و ما باید در این عرصه‌ها رسالت و وظیفه خودمان را انجام بدهیم.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اضافه کرد: نوشته‌های برخی نویسندگان عقل را تسلیم می‌کند، یعنی استدلال‌هایی راجع به موضوعات مختلف می‌کنند که عقل در مقابل آنها تسلیم می‌شود و حرفی برای گفتن نمی‌ماند، اما وقتی به دل مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که هنوز قانع و راضی نشده است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: برخی مطالب اهل سیر و سلوک هم نوشته‌هایشان دل را راضی می‌کند، اما عقل اعتراض دارد و راضی نمی‌شود، کتاب‌های شهید مطهری و امثال شهید مطهری حالتی به انسان می‌دهد که هم عقل تسلیم می‌شود و هم قلب راضی می‌گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تجلیل از اساتید خواهر و برادر حوزه علمیه استان قزوین
  • کلمبیا قطع کامل روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد
  • رئیس‌جمهور کلمبیا: روابط خود با اسرائیل را قطع می‌کنیم
  • رئیس جمهور کلمبیا: از فردا روابطمان با اسراییل را قطع می‌کنیم
  • مقام ارشد حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • از پروژه هواپیمای ۷۲ نفره چه خبر؟
  • عکس یادگاری کارگران با رئیسی
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تغییر کرد
  • پخش زنده| جشنواره ملی امتنان از کارگران با حضور رئیس‌جمهور