Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد:ایران با نقش محوری خود در غرب آسیا و ارتقای دانش دفاعی، توانسته سد محکمی در برابر تنش‌آفرینی‌های غرب در منطقه ایجاد کند.

به گزارش خرداد به نقل از باشگاه خبرنگاران، در عرصه‌ای که تکنولوژی با سرعت بالایی به پیش می‌رود؛ ساخت تسلیحات مدرن بسیار حائز اهمیت بوده و هست، اما از آنجایی که تولید سلاح هزینه هنگفتی را همراه دارد خیلی از کشور‌ها روش جدیدی را برگزیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور‌های در حال توسعه که جمهوری اسلامی ایران هم جز آن‌ها است با دارا بودن دانش بومی در تولید تسلیحات نظامی به سمت همکاری با کشور‌هایی که دارای دانش برتر رفتند تا با همکاری هم سلاحی مدرن‌تر بسازند.

همکاری کشور‌های اروپایی در ساخت سلاح

کشور‌های اروپایی بعد از جنگ سرد متوجه شدند برای ساخت سلاح هزینه سنگینی را باید تحمل کنند، پس به سمت همکاری با یکدیگر روی آوردند که نتیجه آن تولید سلاح‌هایی پیشرفته شد.

در این زمینه کشورهایی چون انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا پیش قدم شدند و شروع به ساخت کردند که نتیجه آن طراحی و تولید جنگنده تایفون شد و پس از آن هم با همکاری انگلیس، فرانسه و آلمان جنگنده تندر ADV ساخته شد.

در حوزه هوایی اروپایی‌ها باز هم به همکاری ادامه دادند که نتیجه آن تولید هواپیمای تندر IDS که محصول مشترک انگلیس، آلمان و فرانسه بود، شد و بعد از آن هم پرنده جگوار با همکاری انگلیس و فرانسه طراحی و به سازمان رزم دو کشور ملحق شد.

در زمینه هواپیما‌های ترابری و آموزشی نیز با همکاری انگلیس، فرانسه، اسپانیا و آلمان پرنده‌هایی چون C-۱۶۰، ALPHA و تندر ECR ساخته شد، اما این پایان کار آن‌ها نبود؛ برخی کشور‌های اروپایی با همکاری کشور‌های قاره‌های آسیا و آمریکا، چون اندونزی و برزیل پرنده‌هایی، چون Airtech CN.۲۳۵، Alenia C-۲۷J Spartan و AMX را ساختند.

کشور‌های اروپایی در ساخت تسلیحات دریایی هم همکاری خوبی داشتند و کشورهای، چون فرانسه و اسپانیا در حوزه زیردریایی، ایتالیا و فرانسه در ساخت ناوشکن و هلند و اسپانیا در ساخت ناولجستیکی و تعمیراتی اداوات خوبی را ساختند.

در ساخت تجهیزات زمینی هم کشور‌های اروپایی چون آلمان، لهستان، بلژیک و سوئد علاوه بر همکاری با هم که نتیجه آن تولید تانک‌هایی چون Leopard ۲PL و CV۹۰۱۰۵ شد؛ در همکاری با کشور‌های آسیایی هم ادواتی چون K۲۱-۱۰۵ و K-۲۱ With XC-۸ Turret را ساخته و مورد بهره‌بردای قرار دادند.

در سامانه‌های موشکی هم کشور‌های ایتالیا، آلمان، فرانسه در یک همکاری مشترک سامانه پدافندی SAMP/T و موشک‌های ضد تانک HOT و MILAN را ساختند و با همکاری کشورهایی چون کانادا و آمریکا سامانه پدافندی MEADS و موشک ضد تانک Eryx را در اختیار گرفتند.

دو رقیب؛ شریک ساخت تانک Jaguar

شاید کمتر کسی تصور کند که دو رقیب بزرگ غرب و شرق یعنی آمریکا و چین در ساخت سلاح با هم همکاری کنند، اما این اتفاق افتاده است. این دو قدرت که در مسئله کره شمالی ثابت کردند اختلاف ۱۸۰ درجه‌ای دارند، اما برای اطلاع از توانمندی طراحان نظامی یکدیگر بازی ساخت سلاح را آغاز کردند که نتیجه آن تانک Jaguar شد که تنها پروژه مشترک دو کشور به حساب می‌آید.

اما چین در آسیا هم با همکاری پاکستان جنگنده JF-۱۷ Thunder را طراحی و ساخته است.

ماجرای روسیه و ساخت سلاح مشترک

در آسیا که بیشتر کشور‌ها برای ساخت تجهیزات نظامی به سمت اروپا تمایل دارند، اما روسیه هم اروپا و هم آسیا را هدف گرفته است؛ مسکو در آسیا با همکاری کشور هند BRAHMOS را تولید کردند، اما این پایان ماجرا نبود و پس از آن هم روسیه اعلام کرد که آماده انتقال دانش ساخت سلاح به هند است.

در این زمینه اس بی دیو معاون فرمانده نیروی هوایی هند در جریان مراسم هفتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک هند و روسیه در دهلی نو گفت: روسیه آمادگی خود برای انتقال تکنولوژی دفاعی به هند را اعلام کرده است.

از سوی دیگر روسیه و اوکراین هم که پس از وقوع انقلاب کیف روابط خوبی با هم ندارند پیشتر توانسته بودند با همکاری هم هواپیمای ترابری Antonov An-۷۰ را بسازند، اما این هم پایان کار روسیه نبود.

مسکو که از لحاظ قدرت نظامی در رتبه دوم قرار دارد با شروع رقابت فروش تسلیحات نظامی قصد تصرف بازار‌های زیادی در آسیا را داشت و از این رو به سمت کشورهایی چون ایران روی آورد و در ابتدا با قرارداد‌های نظامی سلاح‌های خود را فروخت، اما زمانی که قدرت ایران را دید رویکرد خود را عوض کرد.

ایران و سلاح‌هایی که توان صادرات دارند

جمهوری اسلامی ایران که این روز‌ها برای جشن ۴۰ سالگی انقلاب خود آماده می‌شود با تجربه‌های ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی؛ کار خود را برای ساخت تجهیزات نظامی آغاز کرد؛ جوانان ایرانی در ابتدا با روش مهندسی معکوس کار خود را آغاز کردند که در نتیجه آن تولید سلاح‌های پیشرفته بود، اما دست از کار نکشیدند.

متخصصان ایران اسلامی با سرعت پیشرفت تکنولوژی خود را همسان کردند و با این کار سلاح‌هایی را ساختند که تعجب جهان را برانگیخت؛ سلاح‌هایی چون تانک کرار، جنگنده قاهر ۳۱۳ و انواع موشک و بالگرد که می‌توان آن‌ها را امروز صادر کرد. 

همین موضوع رویکرد کشور‌های جهان به خصوص آسیایی را نسبت به ایران عوض کرد تا نه فقط به فکر خرید باشند، بلکه برای ساخت تسلیحات هم با کشور ما همکاری کنند که این موضوع را می‌توان در روابط روسیه و چین که دو قدرت بزرگ جهانی هستند به خصوص پس از توافق هسته‌ای؛ به وضوح دید.

تسلیحات مشترک مسکو و تهران خاری در چشم آمریکا

تهران و مسکو از گذشته روابط مشترک زیادی با هم داشته و در موضوع مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه آن را به خوبی نشان دادند که این موضوع برای غربی‌ها گران تمام شد؛ ایران و روسیه با رابطه‌ای عمیق در عرصه تسلیحات نظامی هم وارد صحنه شدند و قصد امضای قرارداد‌های زیادی با هم داشتند.

این موضوع کشور‌های غربی را مجبور به واکنش کرد که نتیجه آن تحریم نظامی بود که مانع خرید تسلیحاتی ایران می‌شد، اما از آنجایی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه حاضر نبود روند رو به رشد خود را متوقف کند با نگاه به داخل و جوانان متعهد و متخصص در حوزه دفاع ساخت تسلیحات بومی را پیگیری کرد که نتیجه آن رشد در حوز‌های هسته‌ای و نظامی بود.

کشور‌های غربی که متوجه اشتباه خود شدند دوباره راه بازگشت را در پیش گرفتند و مذاکره با ایران را آغاز کردند که در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ این توافق محقق شد و تحریم‌ها از جمله تحریم‌های نظامی کنار رفت و کشورهایی چون روسیه دوباره قصد بازگشت به بازار تسلیحاتی ایران را کردند، اما دیگر دیر شده بود.

ایران در زمان تحریم‌ها چنان پیشرفت کرده بود که نیازی به کشوری نداشت و از این به بعد در فکر همکاری با سایر کشور‌ها بود و قصد انتقال دانش ساخت ادوات را داشت و روسیه هم که مسیری جز این نداشت موافقت کرد تا با همکاری هم سلاح بسازند و دانش ساخت تسلیحات را به ایران منتقل کند.

در همین راستا خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع نظامی- دیپلماتیک روسی اعلام کرد: در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۵ مذاکراتی بین ایران و روسیه انجام شده است. در زمینه تولید مشترک حتی تفاهم نامه‌ای میان ایران و روسیه برای ساخت بالگرد جهت ترویج همکاری دو کشور، نوسازی ناوگان بالگردی ایران و حضور در بازار خاورمیانه امضا شده است.

 

این کار ایران و روسیه با وجود این که هنوز به میدان عمل نرسیده، پشت کشور‌های غربی به خصوص آمریکا را به لزره درآورده چه برسد به این که تسلیحاتی ساخته شود.

احتمال همکاری ایران و چین در آینده برای ساخت سلاح

پس از توافق هسته‌ای زمینه برای همکاری ایران و کشور‌های جهان باز شد که یکی از آن‌ها چین است؛ این کشور پیشتر در بازار اقتصادی ایران حضوری پررنگ داشت پس از این توافق هم وارد شد، اما با این تفاوت که این بار در تمام حوزه از جمله تسلیحات نظامی به میدان آمده است.

چین که توانسته در رقابت تسلیحاتی به آمریکا خود را نزدیک کند دانش خوبی برای ساخت سلاح پیشرفته دارد و ایران هم در تحریم‌ها به دانش بومی بالایی در این حوزه دست پیدا کرد؛ پس احتمال همکاری بین دو کشور در این زمینه بسیار زیاد است که در این صورت آمریکا با شکست بزرگی روبه‌رو می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران با ساخت سلاح‌های پیشرفته یکبار آمریکا را انگشت به دهان گذاشته و این بار با ساخت سلاح مشترک با همکاری دو رقیب اصلی ایالات متحده کمر واشنگتن را خواهد شکست و این به اصطلاح ابرقدرت را با همکاری روسیه و چین پایین خواهند کشید.

برچسب ها: توان دفاعی ایران ، آمریکا ، تسلیحات

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۴۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه : آماده گسترش همکاری‌ های نظامی با ایران هستیم

وزیر دفاع روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشستی در پایتخت قرقیزستان، آمادگی مسکو برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، "سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه در دیدار با امیرسرتیپ "محمدرضا آشتیانی" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت که روسیه آماده گسترش همکاری‌ نظامی با ایران است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که شویگو، امروز(جمعه) در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در آستانه، گفت: ما آمادگی خود برای پیشرفت و گسترش بیشتر همکاری سودمند دوجانبه نظامی و همکاری نظامی-فنی را اعلام می‌کنیم.

تاکید شویگو بر آمادگی مسکو برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران با وجود پابرجا بودن ادعای غرب درباره حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین انجام شده است.

ایران ادعای عرضه پهپادهای جنگی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و همکاری‌های نظامی با مسکو را در چارجوب روابط دفاعی دوجانبه با این کشور دانسته است.

مسکو نیز گفته بر خلاف اوکراین که برای پیش بردن جنگ به تسلیحات و مهمات متحدان غربی خود متکی است، در این جنگ از تولیدات صنایع نظامی داخلی استفاده می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • روسیه : آماده گسترش همکاری‌ های نظامی با ایران هستیم
  • شکست بزرگ اسرائیل در آزمایش دفاعی ایران
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد