Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از نیواطلس، گرافن از جمله مواد پرکاربرد در طبیعت است که بخش عمده آن را کربن تشکیل می دهد و خواص اعجاب آوری دارد. اما یکی از نقاط ضعف آن جذب اندک نور است که به همت پژوهشگران برطرف شده است.

گرافن در مجموع تنها کمتر از دو درصد از طیف نور مرئی قابل مشاهده در طبیعت را جذب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا به حال از روش هایی مانند افزودن برخی فلزات به گرافن برای افزایش جذب نور توسط این ماده استفاده شده بود. اما روش یادشده در عمل منجر به جذب نور توسط این فلزات و نه خود گرافن شده است.

در روش جدید تغییراتی در ساختار اتم های خود گرافن ایجاد شده و بدین منظور ابتدا این ماده بر روی یک بستر پلیمری قرار گرفته است و سپس از الگویی در مقیاس نانو برای تغییرات در آن استفاده شده است. نتیجه این تغییرات ایجاد یک حفره نوری در گرافن است که در زمان تاباندن نور به این ماده به جذب بیشتر آن توسط گرافن کمک می کند.

محققان می گویند با استفاده از این شیوه گرافن می تواند تا ۴۵ درصد از نور موجود در محیط اطراف را جذب کند و با بهینه سازی روش یادشده این رقم به ۹۰ درصد افزایش می یابد. با افزایش این رقم تحولاتی بی سابقه در زمینه طراحی و تولید محصولات اپتوالکترونیک مانند سیستم های دید در شب، دوربین های مادون قرمز، حسگرهای گازی و شیمیایی، نمایشگرهای لمسی و غیره پدید خواهد آمد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۵۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الزام ادارات به تامین بخشی از برق خود با انرژی های تجدید پذیر و بورس انرژی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،مهندس طاهر کیامهر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان در محل سالن جلسات شرکت توزیع نیروی برق برگزار شد ضمن تشریح جزئیات مصوبه رویه اجرایی تامین حداقل ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات و دستگاه‌های اجرایی از انرژی‌های تجدید پذیر، عنوان کرد: سال‌های گذشته مصوبه‌ای تحت عنوان الزام بخش اداری به تامین۲۰ درصد از نیاز برق مصرفی خود از محل انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشت که تا کنون تنها تعداد محدودی از ادارات و دستگاه‌های مشمول نسبت به اجرای این طرح اقدام کرده اند. 
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت اجرای این طرح همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری از ابتدای سال ۱۴۰۳ موظفند پنج درصد از برق مصرفی خود را با احداث نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تامین و در طول مدت چهار سال تا بیست درصد افزایش دهند و تا زمان احداث نیروگاه خورشیدی و رسیدن کامل به این هدف گذاری، ادارات باید ۵ درصد از برق مصرفی خود را با طریق خرید از بورس انرژی تامین کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی تشریح کرد: خرید تابلو سبز به صورت فیزیکی با گواهی تجدیدپذیر، و یا احداث نیروگاه خورشیدی با اخذ مجوز‌های لازم و یا انعقاد قرارداد دوجانبه با نیروگاه مطابق رویه‌های جاری از جمله روش‌هایی است که ادارات و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای تامین ۵ درصد برق مصرفی خود انتخاب نمایند و چنانچه اداره یا سازمانی به این مصوبه عمل نکند، نرخ برق مصرفی با بالاترین نرخ قیمت انرژی تجدیدپذیر محاسبه خواهد شد. 
وی با بیان اینکه سال سختی در ایام پیک تابستان امسال پیش رو داریم، بر لزوم همکاری همه جانبه برای عبور از این شرایط تأکید کرد و گفت: با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر ناترازی‌های تولید و مصرف و افزایش دمای هوای تابستان امسال نسبت به سال گذشته بی تردید سال ۱۴۰۳ سال سختی در حوزه صنعت برق داریم و در همین راستا نیازمند همکاری همه جانبه تمامی مشترکین به ویژه مشترکین بخش اداری هستیم. 
کیامهر در ادامه تصریح کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر علاوه بر رفع ناترازی در تولید و تقاضای برق سبب کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی وانتشار آلایندگی‌های هوا می‌شود که توجه به عوامل زیست محیطی یک وظیفه ملی است بنابراین اهتمام ادارات به احداث نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. 
در ادامه این جلسه مدیرعامل و معاونین فروش خدمات مشترکین و برنامه ریزی و مهندسی و جمعی از مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان به سؤالات و ابهامات نمایندگان ادارات در این خصوص پاسخ دادند.

دیگر خبرها

  • مونتاژکاران؛ وارثان بیشتر ارز کشور!
  • الزام ادارات به تامین بخشی از برق خود با انرژی های تجدید پذیر و بورس انرژی 
  • کشف یک سنگ که در دوران روم باستان بیشتر از طلا ارزش داشته است
  • ایجاد شکل خاصی از گرافن برای بهبود باتری سدیم یون
  • وارث بیشتر ارز کشور؛ مونتاژکاران/ خودروسازان چینی ارز دولتی را بلعیده‌اند
  • آژانس انرژی اتمی باید بداند شرایط تغییر کرده است و ایران به عقب بازنمی‌گردد
  • آژانس انرژی اتمی باید بداند شرایط تغییر کرده و ایران به عقب باز نمی‌گردد
  • فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌ نسخه‌ای
  • فراخوان کشف قیمت و تامین دارو‌های تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند