Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا- پایگاه خبری تابناک در گزارشی نوشت: پس از شکست داعش و سقوط خلافت خوانده این گروه تروریستی، این سوال پیش آمد که ایالات متحده و ائتلاف تحت رهبری اش قرار است چه سیاستی را در سوریه در پیش بگیرند؟ در واقع پرسش این است که آیا آمریکا قصد دارد از سوریه خارج شود یا اینکه همچنان در این کشور و مناطق کردنشین سوریه باقی بماند؟

در ادامه این گزارش می خوانیم: به نظر می رسد با توجه به تحرکات و اقدامات اخیر آمریکا در شمال سوریه، واشنگتن قصد دارد حضور خود در سوریه را تداوم بخشد و فراتر از آن ممکن است قصد داشته باشد این کشور را به محل جدیدی برای نیروها و پایگاه های نظامی خود تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در همین زمینه، ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا اعلام کرده است که به همراه گروه‌های معارض سوریه قصد دارد نیروی مرزی جدیدی متشکل از 30 هزار نفر در سوریه تشکیل دهد. اقدامی که بر عصبانیت ترکیه درباره کمک های واشنگتن به کُردهای مورد حمایت آمریکا افزوده است.

یک مقام ارشد نظامی ترکیه در این باره اعلام کرد که دلیل احضار کاردار آمریکا در آنکارا به وزارت خارجه کشورش در روز چهارشنبه هفته گذشته نیز همین مورد بوده است.

دفتر روابط عمومی ائتلاف مذکور با ارسال ایمیلی به خبرگزاری رویترز جزئیات تشکیل نیروی مرزی جدید را مورد تأئید قرار داده است.

هدف آمریکا از ایجاد ارتش 30 نفری در سوریه چیست؟
نیروهای جدید تحت فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه (از گروه های کُردی تحت حمایت آمریکا در سوریه) بوده و قرار است حمایت ها و کمک های واشنگتن را نیز دریافت کنند.

ائتلاف آمریکا همچنین افزود، این نیرو بر مرزهای سوریه با ترکیه، عراق و رودخانه فرات متمرکز خواهد کرد. منطقه‌ای که آمریکا به آن اشاره کرده است شمال شرق سوریه و مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد سوری است.

این شبه نظامیان تحت حمایت مالی و نظامی آمریکا بوده و واشنگتن از آن‌ها برای اشغال شهرهای شمال سوریه حمایت کرده است.

ترکیه با اعتراض به حمایت‌های آمریکا از شبه نظامیان کرد سوریه، خواستار پایان دادن به این حمایت‌ها شده است؛ چرا که از نظر آنکارا، این شبه نظامیان شاخه سوری گروه‌ تروریستی «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) به رهبری «عبدالله اوجلان» هستند.

ترکیه بیم از آن دارد که در سایه ضعف دولت سوریه در جنگ با داعش و سایر گروه‌های تروریستی و حمایت‌های تسلیحاتی و مالی آمریکا از شبه نظامیان کرد، شاهد اقلیم کردی دیگر در مرزهای جنوبی خود شود.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه در واکنش به تشکیل نیروی مرزی جدید 30 هزار نفری در سوریه متشکل از گروه کُردهای مورد حمایت واشنگتن اعلام کرد: حق ترکیه برای اقدام علیه آن ها محفوظ است.

برخی منابع محلی نیز به خبرگزاری «آناتولی» ترکیه اعلام کرده‌اند «پ‌. ک‌. ک» که ترکیه آن را گروهی تروریستی می‌داند، ظاهرا در حال آماده شدن برای راه‌اندازی یک ارتش کلاسیک است. به گفته این منابع، نیروهای موسوم به «گارد مرزی» که توسط نیروهای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و سیا آموزش دیده‌اند، ارتشی جدید هستند که «ارتش شمالی» نامیده می‌شوند.

این منابع افزودند، این ساختار جدید عمدتا از نیروهای کرد «پ‌ک‌ک» و «حزب اتحاد دموکراتیک» (پ. ی. د) تشکیل شده که به بهانه مبارزه با داعش از ماه‌ها پیش در شمال سوریه فعال هستند.

«جوزف ووتل» فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا اواخر سال گذشته میلادی اعلام کرده بود که قرار است آمریکا نیروهای مرزی در سوریه مستقر کند تا از احیای دوباره داعش جلوگیری کند.

با این حال رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از سیاست‌های نامتوازن آمریکا در خاورمیانه، تاکید کرد کسی نباید جرأت تاسیس یک دولت جدید در شمال سوریه داشته باشد. «رجب طیب اردوغان» گفت آنکارا نباید بهای واکنش‌های متناقض آمریکا به تحولات منطقه را بپردازد. اردوغان با اشاره به ارسال سلاح از سوی آمریکا برای شبه‌نظامیان کرد سوری، تاکید کرد هیچ کسی نباید به خود جرأت تاسیس یک دولت جدید در شمال سوریه را بدهد.

برخی از ناظران بر این باورند که این اقدام آمریکا زمینه های افزایش تنش ها و درگیری ها در شمال سوریه به ویژه میان نیروهای ارتش ترکیه و واحدهای مدافع خلق کرد را ایجاد خواهد کرد.

از سوی دیگر، تشکیل چنین نیرویی حاکی از آن است که آمریکا قصد دارد اثرگذاری بیشتری را در تحولات سوریه از آن خود کند و حتی می توان گفت به دنبال حضور بلندمدت در سوریه است.
*منبع: پایگاه خبری تابناک/24 دی 96
** اول ** 1337- انتشار دهنده: خداوردی اسدی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۰۶۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش اوکراین مجبور به جیره‌بندی مهمات شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، تحلیلگران نظامی  بر این باور هستند که بسته کمک نظامی اخیر آمریکا تنها می‌تواند به اوکراین برای حفظ مواضع فعلی خود در خط مقدم نبرد با ارتش روسیه کمک کند.

اوکراینی‌ها پیش از این در ماه فوریه کنترل آودیئیفکا واقع در منطقه دونتسک در شرق این کشور را از دست داده بودند. نیروهای کی‌یف در پی عدم دریافت تجهیزات و مهمات کافی از سوی متحدان غربی خود طی ماه‌های گذشته کنترل مناطق دیگری را از دست دادند. 

ارتش روسیه هم‌اکنون کنترل حدود ۱۸ درصد از خاک اوکراین را در دست دارد. مسکو همچنین نام ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را به فهرست «جنایتکاران تحت تعقیب» در روسیه اضافه کرده است.

کارشناسان در حالی شرایط کنونی برای نیروهای اوکراینی را «دشوار» توصیف می‌کنند که به گفته آنها معضل اصلی برای این نیروها عدم ایجاد خطوط دفاعی مستحکم است. این در حالی است که ارتش روسیه سال گذشته با ایجاد خطوط دفاعی مستحکم توانست از مناطقی که فتح کرده بود در برابر عملیات ضدتهاجمی اوکراین دفاع کند. 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • ۳۰ درصد پلیس‌های ترکیه در فکر خودکشی
  • گزارشی از حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • ارتش اوکراین مجبور به جیره‌بندی مهمات شد
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه منهدم شد
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • اسرائیل در روند کمک‌های بشردوستانه اخلال ایجاد می‌کند