Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین- مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: با افزوده شدن مناطق طارم و الموت به محدوده باشگل مساحت مناطق حفاظت شده به ۱۲۶ هزارهکتار و میزان پوشش به هشت درصد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش شمسی پور به مناسبت روز هوای پاک در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان مهمترین چالش های زیست محیطی استان را تشریح کرد و از تخریب و آلودگی محیط زیست ابراز نگرانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت محیط زیست کشور مطلوب نیست

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اظهارداشت: با مشکلاتی که در سالهای اخیر همه استانهای کشور و از جمله قزوین در خصوص بحران آب، بیابانزایی، آلودگی آب و خاک، خشک شدن تالابها، فرونشست زمین و دهها موضوع دیگر بروز کرده همه باید نگران باشیم و با عزمی همگانی برای حل آنها برنامه ریزی کنیم.

وی اضافه کرد: دولت عزم جدی دارد تا موضوعاتی مانند قانون هوای پاک را که قانون نفس کشیدن است را با همه چالش ها و محدودیتها عملیاتی کند اما باید بپذیریم بحران آب مهمترین چالش پیش روی کشور است.

شمسی پور تصریح کرد: قزوین در ردیف دشت های ممنوعه است و خاک کشاورزی ما هم در معرض آلودگی های ناشی از سموم شیمیایی و پسماندهای صنعتی، کشاورزی و خانگی است که با رویکردی علمی و منطقی باید با آن برخورد کنیم تا آسیب های بحران را کاهش دهیم.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اظهارداشت:با تدوین برنامه ای عملیاتی و هدفمند تلاش کردیم در چارچوب قانون و نیازها و مشکلات جلو برویم و با توجه به تنوع مسائل زیست محیطی مشکلات این بخش را حل کنیم لذا به همه واحدها ابلاغ کردیم تا با برنامه حرکت کنند.

شمسی پور اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰ هزار نفر ساعت آموزش در مهدکودک ها، مدارس و ادارات برگزار شد تا گروه های مختلف با دغدغه های زیست محیطی آشنا شوند زیرا حل مشکلات نیازمند آگاهی است.

وی گفت: یکی از طرحهای ما «محیط بان مدرسه» است که آموزش صیانت از حیات وحش جدی گرفته شده ودرکنار آن سرشماری زمستانه از روزهای آینده آغاز می شود که این کار با مشارکت تشکلهای مردمی اجرا می شود.

افزایش ۳۵ درصدی وحوش استان قزوین/ اکوسیستم استان پویاست

شمسی پور بیان کرد: خوشبختانه با کنترل و نظارت بر زیستگاههای حیات وحش در سرشماری مشخص شده که شاهد رشد ۳۵ درصدی جمعیت وحوش منطقه هستیم که بیانگر پویایی اکوسیستم استان قزوین است.

وی اظهارداشت: در منطقه طارم و الموت حیات وحش وضعیت بسیار خوبی دارد و اگر بخواهیم جمعیت موجود از توازن خاصی برخوردار باشد باید شاخص ها را رعایت کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: با نظارت بر آبشخوارها تلاش کرده ایم با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزا از گسترش این بیماری جلوگیری شود که با ضدعفونی کردن همه آبشخوارهای حیوانات اهلی و وحشی به تعداد ۱۱۷ نوبت خوشبختانه هیچ اثر بیماری دیده نشده است.

۵۰۰ هزار هکتار عرصه تحت پوشش محیط زیست

وی بیان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش محیط زیست استان است که با ۴۲ محیط بان اداره می شود که به طور میانگین هر محیط بان باید ۱۰ هزار هکتار را پوشش دهد که کار سنگینی است.

شمسی پور تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ پاسگاه محیط بانی در استان فعال است و بزودی یک پاسگاه دیگر را ایجاد می کنیم تا خدمات بیشتری به مردم داده شود.

نصب سیستم نظارت تصویری در باشگل و اوان

وی اضافه کرد: برای کنترل و نظارت بهتر در مناطق حفاظت شده در حال حاضر با نصب دوربین در منطقه باشگل، دشت الله آباد، طارم و الموت و نیز دریاچه اوان این محدوده ها به صورت شبانه روزی رصد می شود.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اظهارداشت: با امضاء تفاهم نامه با دستگاههای مختلف از جمله نیروی انتظامی زمینه کاهش تخلف در این عرصه ها فراهم شده است.

افزایش مناطق حفاظت شده در قزوین

شمسی پور در ادامه از افزایش مناطق حفاظت شده در استان خبرداد و اظهارداشت: تاکنون یک منطقه حفاظت شده باشگل به وسعت ۲۵ هزارهکتار تحت پوشش بود که با اضافه شدن مناطق طارم و الموت این میزان افزایش یافت.

وی بیان کرد: استاندارد کشوری مناطق حفاظت شده حدود ۱۱ درصد است که در استان قزوین ۱.۵ درصد بود که با موافقت شورای عالی محیط زیست منطقه طارم با ۴۹ هزار هکتار و الموت با ۵۲ هزار هکتار به محدوده استان اضافه شد که در حال حاضر این وسعت به ۸ درصد رسیده است.

شمسی پور گفت:باافزایش مناطق تحت پوشش مدیریت حیات وحش، گیاهان وحشی، تثبیت کربن خاک و ارزش اقتصادی زیست محیطی با وضعیت مطلوبی انجام می شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۲۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: جمع‌آوری و ساماندهی حدود ۹۰ تن زباله و نخاله، دستاورد اجرای پویش «مسیر سبز- ایران پاک» از اسفند ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ در استان بوده و تداوم چنین طرح‌هایی، راهکار مناسبی جهت یادآوری و جلب همکاری همگانی برای حفاظت از محیط زیست است.

یوسف یوسفی در جمع خبرنگاران افزود: در بازه زمانی یک ماهه با مشارکت دستگاه‌های متولی و گروه‌های خودجوش مردمی، در طرح ملی «مسیر سبز- ایران پاک» ۴۸۰ هکتار از اراضی استان پاکسازی و حدود ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی جمع‌آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

وی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، اجرای طرح ملی مسیر سبز - ایران پاک  را با هدف اجرای طرح‌های پاکسازی طبیعت، بویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، مناطق روستایی و تفرجگاه‌ها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.

یوسفی اظهار کرد: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی‌های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

به گفته وی، طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها ‌مصوب ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۳ مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بر عهده بخشداری‌هاست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره