Web Analytics Made Easy - Statcounter

بغداد – ایرنا – در حالی که همه احزاب و گروههای سیاسی از جمله احزاب کرد عراق خود را برای رقابت در انتخابات سراسری پارلمان و شوراهای استان آماده می کنند، حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، شرکت در این انتخابات در مناطق مورد منازعه را تحریم کرد.

به گزارش ایرنا، مناطق مورد منازعه موضوع ماده 140 قانون اساسی عراق است که میان بغداد و اربیل بر سر ماهیت و بافت کردی یا غیر کردی آن و در نتیجه طرف محق برای اداره کردن آن اختلاف وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تشکیلات حاکم بر کردستان عراق به بهانه مبارزه با داعش در سالهای اخیر این مناطق را تصرف کرد اما با بالا گرفتن تنش میان بغداد و اربیل در پی برگزاری همه پرسی استقلال (سوم مهر)، ارتش و نیروهای نظامی فدرال در این مناطق مستقر شدند و نیروهای وابسته به اربیل را عقب راندند.
استقرار نیروهای فدرال بویژه در استان راهبردی و نفت خیز کرکوک عملا پروژه جدایی طلبی حزب دموکرات کردستان عراق را با شکست مواجه کرد.
در پی این حوادث بود که بحران های سیاسی و اقتصادی در اقلیم کردستان عراق رو به فزونی گرفت و همه احزاب از جمله برخی کادرهای حزب دموکرات، شخص مسعود بارزانی را مسوول آن دانستند، امری که وی را ناچار به کناره گیری ظاهری از قدرت (پست ریاست اقلیم) کرد.
اکنون و با اعلام ائتلاف های انتخاباتی در سراسر عراق، حزب دموکرات کردستان عراق بیانیه ای صادر کرده و با توصیف مناطق مورد منازعه به عنوان مناطق اشغال شده شرکت در انتخابات در این مناطق را تحریم کرده است.
بیانیه کمیته رهبری حزب دموکرات کردستان عراق در کرکوک، این استان و 'تمامی مناطق کردستانی' خارج از کنترل دولت اقلیم کردستان عراق را مورد 'اشغال نظامی' و 'ناامن' توصیف کرده است.
انجمن رهبری حزب دموکرات کردستان عراق در کرکوک از مردم این استان و سایر مناطق نیز خواسته انتخابات را در این مناطق بایکوت کنند چرا که این بهترین تصمیم - به زعم بیانیه - برای اعتراض به اشغال نظامی این مناطق است که کماکان نیز ادامه دارد.
این بیانیه در حالی صادر شده است که دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق امروز دوشنبه بعد از نشست خود اعلام کرد هرگونه ائتلاف با سایر احزاب به دلیل فاصله زمانی زیاد با زمان برگزاری انتخابات امکان پذیر نیست و این حزب بطور مستقل در انتخابات پیش رو شرکت خواهد کرد.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی تبعات بحرانهای سیاسی و اقتصادی در منطقه کردستان عراق و به تبع آن برگزاری همه پرسی و تشدید بحرانها گروههای کرد عراقی را در انتخابات پارلمانی عراق رو در روی همدیگر قرار داده است، امری که سبب شد احزاب حاکم (حزب دموکرات و اتحادیه میهنی) نتوانند دیگر احزاب را برای تشکیل یک ائتلاف واحد کردی متقاعد کنند.
براساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات در عراق انتخابات پارلمانی عراق در 12 ماه می سال 2018 میلادی برگزار خواهد شد.
خاورم**380**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۹۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه کشورمان با نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت وگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با حضور در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، دیروز در راس هیئتی عالی رتبه از مقامات اقلیم کردستان، وارد تهران شده و با رییس جمهور کشورمان نیز دیدار کرده است.

امیرعبداللهیان: توقف جنگ در دستورکار سازمان همکاری قرار داردامیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادعای خبرنگار عراقی: بارزانی در سفر به تهران، تعهداتی داد
  • انگیزه بارزانی از حضور در تهران؛ درخواست اقلیم کردستان از ایران چیست؟
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیس مجلس دیدار کرد
  • روابط ایران و اقلیم کردستان عراق دوستانه است
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان
  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی دیدار کرد
  • نچیروان بارزانی با رئیسی دیدار کرد
  • جنایت زندان دوله‌تو + تصاویر | خود مشاهده کردم که آنان را جلوی کاروان‌های عروسی سر می‌بریدند...