Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه معتقد است، تحقق نیافتن مطالبه رهبر معظم انقلاب پس از شش سال در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم به علت عدم شناخت مسئولان از کار جمعی است.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا از دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت الاسلام سید مصطفی حسینی در پنجمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم گفت: آنچه باعث شده تا بعد از 6 سال به مطالبه مقام معظم رهبری در مورد حفظ قرآن کریم دست پیدا نکنیم این است که از کار جمعی شناخت نداریم و خوشبختانه تاکنون در سازمان اوقاف در بحث‌های مختلفی فعالیت‌ها را تجمیع کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: یکی از خلأءهایی که در ستاد راهبری طرح ملی حفظ احساس می‌شود، نداشتن یک کارگروه یا یک مجمع کارشناسی در زمینه حفظ قرآن کریم است و ستاد باید یک مجمع کارشناسی داشته باشد و تعدادی از اساتید طراز اول حفظ قرآن در آنجا نسبت به جزییات موضوع حفظ مطالعه کنند چون در اینجا مسائل کلی را بررسی می‌کنیم اما در آن مجمع به جزئیات پرداخته می‌شود.
حسینی افزود: اگر که اکنون در ستاد راهبری طرح ملی حفظ حضور داریم ولی تا به حال در فضای قرآنی کشور با هم یکی نشده‌ایم. چند برنامه‌ انجام داده‌ام و احساس کرده‌ام هیچ مرزی در این زمینه وجود ندارد.
نایب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اضافه کرد: مسابقات دانش­آموزی را به وزارت آموزش و پرورش واگذار کردیم یا آزمون احراز حفظ کل قرآن و قانون اعطای مدرک کارشناسی را به سازمان تبلیغات سپردیم یا به سراغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم و خواستیم با هم آزمون حفظ و مفاهیم برگزار کنیم و یا به سازمان بهزیستی و حوزه های علمیه و دانشگاه ها گفتیم مسابقات بین­المللی­تان را با ما برگزار کنید ولی کسی از ما نخواسته بود.

** صرفه جویی چند میلیارد تومانی در برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن
حسینی با بیان اینکه با اجرای همین سیاست در حدود دو یا سه میلیارد تومان در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن صرفه جویی صورت گرفته، افزود: با اعتباری که از محل واگذاری مسابقات شکوفه­ها صرفه­جویی شد، توانستیم ستاد مسابقات و وقف قرآنی را فعال کنیم.
این حافظ کل قرآن از ضرورت ایجاد هماهنگی در اجرای برنامه های قرآنی توسط دستگاه ها سخن گفت و افزود: به نظرم باید اصولی بر این کار محقق شود تا همه چیز مشخص شود و بنده در این زمینه ‌نگرانی‌هایی دارم. یعنی اگر قرار شد در یک موضوع متولی باشیم و مثلاً تربیت مربی را به دست بگیریم، در ادامه حوزه‌های علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم نیز این کار را انجام دهند و‌ پرچمداری اوقاف بی‌معنی خواهد شد.
حسینی با ارائه گزارشی از جلسه کارشناسان ستاد طرح ملی راهبری حفظ قرآن کریم گفت: یکی از پیشنهادها این بود که به جای اینکه از الان برای سال 1404، افق طراحی کنیم، یک سال به خودمان فرصت بدهیم و همه توان خودمان را بسیج کنیم تا در پایان سال ببینیم حاصل اقداماتی که توسط دستگاه‌ها صورت گرفته، چه خروجی داشته است و همین موضوع را ملاک و اساس افق 1404 قرار دهیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم نیز با بیان اینکه هنوز سه دستگاه اقدامات خود را در زمینه حفظ قرآن ارسال نکرده‌اند، از آنها خواست پیشنهادهای خود را برای جلسه آینده ارائه کنند.
حجت‌ الاسلام حمید محمدی‌ با بیان اینکه اگر ذیل این کاری که انجام می‌شود یک برنامه یک ساله هم داشته باشیم کار خوبی است،‌ افزود: از موافقین این بحث هستم که تا پایان سال 97 یک اقدام ویژه و خروجی مشخص که پایه‌ای برای برنامه‌ریزی برای افق باشد،‌ در نظر گرفته شود.
در ادامه این جلسه به اقدامات ذیل راهبردهای دستگاه‌ها پرداخته شد و در ابتدا راهبرد تربیت معلم و مربی حفظ قرآن (در نظام غیر رسمی) به تولیت سازمان اوقاف و امور خیریه مورد بررسی قرار گرفت.
چهار اقدام پیشنهادی سازمان اوقاف در این زمینه شامل برنامه ریزی و طراحی دوره­های تربیت مربی حفظ قرآن در سراسر کشور، مدیریت و نظارت بر اجرای دوره­های تربیت مربی حفظ قرآن از طریق دستگاه­ها و نهادها، تسهیل زمینه به­کارگیری مربیان حفظ قرآن در مؤسسات و نهادهای قرآنی کشور و همچنین ایجاد مراکز تربیت مربی حفظ قرآن در استان­هاست.
در پایان این جلسه در مورد طرح قرآنی 1452 و ارتباط آن با طرح ملی حفظ قرآن بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد تا نتیجه این تصمیم ها طی یک نشست خبری اعلام ­شود.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۷۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان استهبان در شرق استان فارس با سابقه درخشان در دین‌داری، مساجد فراوان، نمازهای جماعت پررونق، حوزه علمیه باسابقه، تربیت علما، مجتهدین و مراجع از دیرباز لقب نجف کوچک و دارالمؤمنین را به خود اختصاص داده است.

توجه به قرآن در شهرستان استهبان و وجود مؤسسات قرآنی متعدد و فعال و همچنین دانشکده قرآنی سبب شده که این شهرستان به‌عنوان شهرستان قرآنی شناخته شود.

چند سالی است که دبیرخانه قرآنی شهرستان استهبان ذیل فرمانداری شهرستان شکل‌گرفته و فعالیت‌های متعدد و متنوعی را پیگیری و اجرا می‌نماید.

از جمله اقدامات دبیرخانه قرآنی شهرستان، نام‌گذاری سال‌ها با عناوین مختلف است و تمام فعالیت‌های دبیرخانه قرآنی شهرستان باتوجه به نام‌گذاری سال برنامه‌ریزی و انجام می‌شود.

دبیرخانه قرآنی شهرستان استهبان، سال ۱۴۰۳ شمسی و ۱۴۴۵ قمری را به نام «شهرستان قرآنی، جلسات خانگی قرآن» نام‌گذاری نموده و تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سید جعفر ساجدی امام‌جمعه شهرستان قرآنی استهبان با اشاره به نام‌گذاری امسال گفت: قرآن به‌عنوان معجزه جاوید پیامبر خاتم، نسخه حیات‌بخش و چراغ راهنمای بشریت در تمام اعصار است که توجه و التفات به آن در زندگی، کارگشا و راهگشای بن‌بست‌های عجیب‌وغریب بشریت امروز است؛ ازاین‌رو قرآن نباید تنها به‌عنوان تزئین طاقچه و زینت‌بخش سفره عقد و هفت‌سین که باید در متن زندگی ما جاری و ساری باشد.

رئیس شورای قرآنی شهرستان استهبان ادامه داد: باهدف ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در بین اقشار و عموم مردم موضوع جلسات خانگی قرآن، به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های فرهنگی شهرستان قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که این برنامه منجر به ارتقای فرهنگ دینی و تقویت بنیه فرهنگی در بین مردم و ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی شود.

گفتنی است؛ جلسات خانگی قرآن از جمله فعالیت‌هایی است که به جهت سادگی قابلیت تکثیر و فراگیری در بین عموم مردم را دارد و استمرار آن به جهت مردم پایه بودن، ضمانت اجرایی محکم‌تری نسبت به فعالیت‌های دولتی دارد.

کد خبر 6090136 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد