Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همانطور که انتظار مي رفت بخش حمل و نقل نمايشگاه CES امسال کاملا تحت شعاع فناوري هاي خودران و خودرو هاي برقي بود. تويوتا در نمايشگاه امسال حمل و نقل آينده خود يعني e-Palette را معرفي کرد که اين ايده موفق شد جايزه Engadget Best of CES را از آن خود کند.
يک استارتاپ از سيليکان ولي نيز با نام روبومارت از برنامه جديد خود رونمايي کرد که که محصولات و اقلامي را که خريد مي کنيد با استفاده از يک ربات در درب منزل تحويل مي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خودروسازان نيز در نمايشگاه امسال حضور فعالي داشتند و فناوري هاي خودران زيادي را از جمله يکپارچه سازي الکسا، ترمز اضطراري خودکار و اتومبيل خودران سطح 5 را که به صورت خودکار فرمان مي گيرد را معرفي کردند.
اما در بين تمامي ايده هاي آينده نگرانه اي که امسال در نمايشگاه معرفي شدند ايده نيسان براي آينده حمل و نقل بسيار جالب توجه بود.
يکي از اين ايده ها برقراري ارتباط بين راننده و خودرو با استفاده از فرامين مغزي است به طوري که يک سيستم بسيار پيشرفته مي تواند افکار و تصميماتي را که در ذهن راننده مي گذرد را به شکل فرامين به خودرو منتقل کند. اين تنها يکي از ايده هاي جالبي بود که در غرفه نيسان در اين نمايشگاه مشاهده شد.
در ادامه آلفونزو آلبياسا مدير بخش طراحي جهاني نيسان در اين خصوص خبرنگار ما را به غرفه نيسان برد و خودروي مفهومي IMx را به ما نشان داد.
خودروي مفهومي IMx شباهت زيادي به کانسپت شاسي بلند Byton دارد که آن نيز به تازگي رونمايي شده است. اين خودرو به تعداد زيادي از حسگر ها و دوربين ها در اطراف خود مجهز است و هر امکاناتي را که يک خودروي خودران نياز دارد را در خود جاي داده است.
آلبايسا در ادامه در توضيح اين خودرو گفت: "اگر کسي در سمت ديگر خودرو در حال راه رفتن باشد شما مي توانيد او را در پنل LED که در درب سمت شاگرد وجود دارد ببينيد.
اين فناوري به اين دليل در اين خودرو قرار دارد که خودرو هاي شاسي بلند به طور ذاتي ديد اطراف محدودتري دارند و اگر براي مثال يک کودک در حال راه رفتن در نزديکي خودرو باشد ممکن است نتوانيد وجود او را تشخيص دهيد." با اين سيستم راننده بدون نياز به تنظيم کردن دايمي آينه هاي جانبي در هر لحظه اشراف کاملي به اطراف و عقب خودرو دارد.
اين را بايد يک نکته مثبت براي خودروي IMx دانست چون با وجود اين دوربين ها ديگر نيازي به وجود آينه در اين خودرو وجود ندارد. البته اين مورد خيلي خوشحال کننده نيست چون نه نيسان و نه Byton هيچ يک نمي توانند خودرو هاي خود را بدون آينه هاي جانبي روانه بازار کنند که دليل اين امر وجود محدوديت هاي قانوني در اين خصوص است.

به اعتقاد مدير طراحي جهاني نيسان فناوري خودرو هاي الکتريکي و فناوري هاي خودران به طور ذاتي با يکديگر پيوند دارند. در اين خصوص وي مي گويد: "خودرو هاي برقي و خودرو هاي خودران همگي داراي سيستم رانندگي با سيم (Drive By Wire) هستند و به همين خاطر براي اينکه يک خودروي الکتريکي خودران سواري ايمني داشته باشد بايد از سامانه هاي رهيابي خودرو هاي خودران در اين خودرو ها استفاده کنيد."
همچنين توسعه خودرو هاي برقي اثراتي را نيز روي طراحي خودرو هاي آينده خواهد گذاشت و ممکن است خيلي ها اين تغييرات را نپسندند.
يکي از اين موارد براي مثال در خودروي IMx اين است که کف اين خودرو کاملا صاف است و شما بخش هايي همانند اگزوز و سيستم انتقال نيرو را نمي توانيد مشاهده کنيد. بنابر اين در زير اين خودرو يک فضاي کاملا باز و خالي وجود دارد.
اين غير عادي بودن خودرو در نيز ادامه دارد به طوري که بر خلاف خودرو هاي متداول در اين خودرو صندلي ها امکان چرخش و قرار گرفتن روبروي يکديگر را دارند و حتي مي توانند کاملا تا شده و به حالت تخت خواب مانند در بيايند.
همچنين خودرو هاي برقي هر روز کوچک و کوچک تر مي شوند چون در نهايت موتور هاي اين خودرو ها به داخل چرخ ها منتقل خواهد شد و به اين ترتيب نيازي نيست تا همانند خودرو هاي متداول فضايي براي قرار گرفتن موتور در نظر گرفته شود و به همين خاطر خودرو هاي برقي فضاي داخلي جاداري خواهند داشت.
آلبايسا همچنين به همکاري تيمش با دپارتمان مهندسي نيسان در توسعه ايده هاي جديد اشاره کرد و گفت که تيم او محدوديتي در طرح هايشان ندارند. براي مثال وي اشاره کرد که يکي از اقدامات من استخدام فيلم سازان است چون آنها خوب مي دانند چگونه ايده ها را بيان کنند.
ديگر مشکلي که وي با آن مواجه است اين است که چگونه اين است که چگونه به افراد نحوه کارکردن با اطلاعات زيادي را که خودرو هاي برقي خودران دارند را ياد بدهيم.
خودرو هاي خودران به حجم زيادي از اطلاعات نياز دارند که اين اطلاعات لزوما با يکديگر ارتباطي نيز ندارند. اطلاعاتي همانند مقصد خودرو که همگي از درايو هاي ابري برداشته مي شوند و بسياري از برنامه هاي ديگر. به همين خاطر نياز است تا افرادي استخدام شوند که کمک کنند اين حجم از اطلاعات و نحوه کارکردن با آنها را به راحتي براي مشتريان توضيح و نمايش دهند. به اين ترتيب رانندگان آينده بهتر مي توانند درک کنند که در خودروي آنها چه اتفاقي در حال افتادن است.
براي مثال وي اشاره کرد که يکي از مواردي که خودروسازان بايد براي آن چاره اي پيدا کنند حواس پرتي هاي رانندگان است. امروزه رانندگان زيادي هستند که در پشت فرمان به چک کردن اينستاگرام و يا فيس بوک مي پردازند و اين کار مي تواند براي ايمني آنها خطرناک باشد.
خودروسازان بايد راهي پيدا کنند که رانندگان بدون اينکه تمرکزشان روي رانندگي را از دست بدهند و يا باعث مزاحمت سرنشينان شوند بتوانند به اين کار ها نيز بپردازند. اين کار مي تواند از طريق نشان دادن اطلاعات لازم روي شيشه جلو و يا در صفحه نشان دهنده هاي مقابل راننده انجام شود.
مسيريابي خودکار يکي از مواردي است که در اين مواقع مي تواند به کمک رانندگان بيايد. با اين فناوري راننده مي تواند در امنيت کامل رانندگي را رها کرده و به شبکه هاي اجتماعي بپردازد و هر وقت کارش تمام شد دوباره کنترل خودرو را به دست گيرد.
متاسفانه مشتريان نمي دانند که براي دستيابي به چنين هدفي خودروسازان چقدر بايد تلاش کنند و فقط انتظار دارند تا همه چيز به خوبي کار کند.

ديگر مانعي که سر راه مهندسان نيسان وجود دارد به مساله وزن بر مي گردد. براي مثال يکي از اجزاي سنگين خودرو هاي مدرن چرخ ها هستند. مهندسين نيسان در حال حاضر در حال کار روي نسل جديدي از مواد همانند کامپوزيت هاي پلاستيکي هستند که ضخامت و وزن کمتري دارند در حالي که مقاومت و عملکرد آنها با رينگ هاي آلياژي استاندارد موجود تفاوتي ندارد.
البته قضيه تنها چرخ ها نيستند و خودروسازان بايد تمامي جوانب را در نظر بگيرند.
از ديگر نکات خودروي IMx اين است که اين خودرو هيچگونه دستگيره براي باز کردن در ها ندارد. به جاي آن در ستون B از يک دوبين استفاده شده است که چهره راننده را شناسايي مي کند. اين دوربين از الگوريتم هاي مخصوصي براي تشخيص هويت راننده استفاده مي کند و در صورتي که هويت راننده را تشخيص دهد به طور خودکار اقدام به بازکردن در مي کند.
براي اين کار از يک قفل سلونوئيدي استفاده شده است که در را باز مي کند و به اين تريب صرفه جويي زيادي در وزن صورت گرفته است.
صرفه جويي در وزن را در جاي جاي کابين IMx نيز مي توان مشاهده کرد و بسياري از بخش هاي پلاستيکي کابين به منظور کاهش وزن حذف شده اند.
با اعتقاد آلبايسا اين موارد سبب ايجاد تعادل و بالانس بين کيفيت خودرو و هزينه توليد آن مي شود چون در نهايت مشتريان انتظار دارند که خودرو هاي خودران داراي قيمت معقولي باشند. البته همين حالا نيز ما صرفه جويي ها در هزينه را آغاز کرده اين چون توليد برنامه هاي عملياتي و قابل اجرا به هيچ وجه ارزان نيست.
به گفته آلبايسا بزرگترين چالش پيش و روي آنها اين است که چگونه تمام اين فناوري ها را براي عموم مردم قابل دستيابي کنند چون اگر اين فناوري ها تنها در اختيار افراد ثروتمند باشد بايد آن را يک شکست بزرگ به حساب آورد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۳۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: نقشه راه شهر هوشمند مشخص شده است، در این راستا موضوع شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم، تیرماه امسال نیز کتابی با این موضوع تهیه شده که آن را تسری خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا سعید فردانی امروز ششم اردیبهشت در برنامه پنج شنبه‌های فناور (فصلی نو در حمایت از زیست بوم فناوری)، ارزش آفرینی از دارایی‌های دیجیتال در حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک، اصفهان کارت اظهار کرد: دنیا بیش از حدود ۵۰ درصد اقتصاد خود را در بستر دیجیتال تجربه می‌کند، در کشور ما نیز در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده که سهم هفت درصد اقتصاد دیجیتال به ۱۵ درصد برسد

وی با تاکید بر اینکه چه ترجمه‌ای از اقتصاد دیجیتال داشته باشیم، بسیار مهم است گفت: حرکت‌های نامتوازن و کاریکاتوری به جای آنکه نفع بلند مدت داشته باشد، ضرر آفرین است.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نقش آفرینی خوبی در این حوزه دارند افزود: از سال ۹۳ دگردیسی نگرشی خوبی در این حوزه انجام شده است، اقتصاد دیجیتال در مدیریت شهر، دارای دو بعد کاهش هزینه‌ها و استفاده از سهم شهرداری اصفهان در این حوزه می‌باشد تا بتوانیم برای موضوعات مرتبط با مدیریت شهر سرمایه گذاری کنیم.

فردانی گفت: از سال گذشته اتفاقی را رقم زدیم و آن مشارکت با دو شرکتی بود که در موضوعات شهری به صورت متمرکز نقش آفرینی می‌کنند، تا پروژه‌های هوشمند سازی شهری را به پروسه تبدیل کنند.

وی ادامه داد: از سال گذشته بیش از ۱۰ پلتفرم شهر هوشمند در حوزه ملی و بین المللی مورد بررسی قرار گرفت، که خوشبختانه با همکاری یک شرکت دانش بنیان در اصفهان توانستیم برای اولین بار در کشور پلتفرم شهر هوشمند را داشته باشیم.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان، شهر هوشمند را یکی از چالش‌های مدیریت ششم دوره ششم دانست افزود: شهر هوشمند یکی از ترجمه‌های تحول دیجیتال است، بارها مسئولان کشوری از ما خواستند که اصفهان کاری کند که اسم شهر هوشمند تبدیل به رسم شود، در این راستا باید می‌دانستیم چه قدم‌هایی را در چه نقشه راهی برداریم.

وی ادامه داد: نقشه راه شهر هوشمند مشخص شد، موضوع شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم، تیرماه امسال نیز کتابی با این موضوع تهیه شده است که آن را تسری خواهیم داد، بر این اساس مدیریت شهر اصفهان حرکت به سمت شهر هوشمند را نه انتخاب، بلکه یک الزام می‌دانند، در این راستا در سال ۱۴۰۳ اولویت راهبردی شهرداری اصفهان شهر هوشمند است.

فردانی تصریح کرد: در سالی که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه هوشمند سازی بهره خواهیم برد، قرار نیست موضوع فناوری پشت درهای سازمان فاوا و شهرداری متوقف شود.

کد خبر 747954

دیگر خبرها

  • واژگونی خودرو شوتی حامل سوخت قاچاق، فوت راننده و سرنشین آن را رقم زد
  • ۲ فوتی در اثر واژگونی خودرو شوتی حامل سوخت قاچاق در بندرخمیر
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن
  • شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم
  • خودروی برقی پریمیوم «اکسید»، لوکس‌تر و پیشرفته‌تر از تسلا
  • نیسان سیلفی e-Power جدید ۲۰۲۳ + عکس خودرو خارجی، قیمت ماشین Nissan Sylphy و مشخصات محصول
  • بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر
  • هوآوی از نرم‌افزار جدید خودروی هوشمند رونمایی کرد
  • افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران
  • آغاز تولید خودروهای برقی چینی در تایلند