Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@00:12:09 GMT

بستن 30 هزار و 621 چاه غیرمجاز در کشور

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۳۴۶۲۸

بستن 30 هزار و 621 چاه غیرمجاز در کشور

تهران - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: از ابتدای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در بهمن ماه 93 تا اواسط دی‌ماه امسال 30 هزار و 621 حلقه چاه غیرمجاز بسته و از اضافه برداشت سه هزار و 273 حلقه چاه مجاز جلوگیری شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت نیرو، جهانگیر حبیبی با تشریح روند اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در کشور افزود: براساس ارزیابی صورت گرفته از مجموع 33 هزار و 894 حلقه چاه یاد شده 9 هزار و 384 حلقه مربوط به عملکرد سال جاری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، اقدامات بستن چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز از ابتدای سال 94 تاکنون منجر به جلوگیری از برداشت غیرمجاز یک میلیارد و 897 میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی شده است.

**اجرای بدون وقفه و با جدیت طرح احیا و تعادل بخشی
حبیبی با بیان این که اکنون سهم آب‌های زیرزمینی در تأمین آب کشور (کشاورزی، صنعت و شرب) بالغ بر 55 درصد نسبت به کل منابع آب بوده است، اظهارداشت: خشکسالی‌های اخیر، برداشت بیش از حدمجاز از منابع آب های زیرزمینی، تشدید افت سطح آب و کسری مخزن سالانه به میزان 5.7 میلیارد مترمکعب و کسری مخزن تجمعی به میزان 120 میلیارد مترمکعب در دراز مدت منجر به تدوین طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور توسط وزارت نیرو شد.
به گفته وی، این طرح در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب با هدف احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به تصویب رسید.

** برنامه کاهش برداشت آب به 8 میلیارد مترمکعب در سال 1400
وی با تاکید بر این که براساس این برنامه باید سال 1400 کاهش برداشت‌ها به هشت میلیارد مترمکعب برسد، گفت: برای اجرای طرح احیای و تعادل بخشی منابع زیرزمینی برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده است.
وی افزود: در ابتدای کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی به میزان 500 میلیون مترمکعب در سال 1394 به عنوان برنامه کوتاه مدت، حذف کسری مخزن 6 میلیارد مترمکعبی سالانه در پایان سال 1399 به عنوان برنامه میان مدت و جبران کسری مخزن دراز مدت در 15 سال بعدی هدف گذاری شده است.

**نصب بیش از 55 هزار کنتور بر روی چاه‌ها
حبیبی با تاکید بر این که از ابتدای اجرای طرح تاکنون 33 هزار و 549 دستگاه کنتور فهام و 21 هزار و 559 دستگاه کنتور حجمی و هوشمند آب و برق نیز بر روی چاه‌ها نصب شده است، افزود: طی چهار ساله اخیر به طور متوسط حدود 750 گروه گشت و بازرسی از ظرفیت بخش خصوصی برای حفظ و حراست منابع آب در سطح کشور در قالب طرح یاد شده فعال بوده‌اند.
وی با بیان این که برای به روز کردن بیلان( عملکرد) آب زیرزمینی و دقیق شدن آمار و اطلاعات منابع آب، کار آماربرداری سراسری منابع آب کل کشور امسال در حال انجام است، اظهارداشت: برای استقرار الگوی مدیریت مشارکتی و حرکت به سوی واگذاری وظیفه حفظ و حراست و مدیریت منابع آب زیرزمینی گام‌های خوبی برداشته شده که شروع آن در چهار دشت نیشابور، رفسنجان، اسدآباد و ارسنجان به عنوان دشت‌های انتخابی در سال جاری است.

**تعیین تکلیف 220 هزار چاه غیرمجاز تا سال 1400
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: با توجه به اهمیت طرح احیا برای کشور، برنامه اجرای طرح بدون وقفه و با جدیت مورد توجه وزارت نیرو قرار دارد و برای چهار سال آینده کاهش برداشت هشت میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی برای حفظ پایداری آبخوان‌های کشور مورد هدف است.
وی اضافه کرد: براساس زمان‌بندی اجرای فعالیت‌های باقیمانده، پیش‌بینی شده که پر و مسلوب المنفعه( سلب شدن) کردن حدود 220 هزار چاه غیرمجاز و نصب کنتور برای حدود 520 هزار چاه مجاز و چاه‌های مشمول قانون تعیین تکلیف از سال 1396 تا 1400 به اتمام برسد.
وی پیش بینی کرد: ارتقای پایش سفره‌های آب زیرزمینی از طریق استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، تکمیل شبکه سنجش آب زیرزمینی از طریق حفر چاه‌های پیزومتری و نصب تجهیزات اندازه‌گیری بر روی شبکه سنجش در بازه زمانی بین سال‌های 1396 تا 1398 به پایان برسد.
(پیزومتری چاهی است به قطر 10 تا 20 سانتیمتر که در داخل آن جدار فلزی یا یلاستیکی به قط پنج تا 15 سانتیمتر قرار داده شده است).

**تمرکز طرح احیا در دشت‌های دارای بیشترین تنش آبی
حبیبی با اشاره به این که برنامه با تمرکز در دشت‌های دارای بیشترین تنش آبی متمرکز است، گفت: از مجموع 609 محدوده مطالعاتی، 203 محدوده دارای شاخص تنشی بیشتری نسبت به سایر دشت‌ها هستند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: بیش از 65 درصد از کل برداشت آب زیرزمینی کشور در این محدوده‌ها صورت می‌گیرد و در حدود 35 درصد از کل اعتبارات این طرح را به خود اختصاص می‌دهد.
وی اظهارداشت: این بدان معناست که تخصیص تنها 35 درصد از اعتبارات می‌تواند موجب احیای 65 درصد از آبخوان‌های پرتنش کشور شود.

*چالش‌های اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی
وی به چالش‌های اجرای این طرح ملی اشاره کرد و افزود: عدم وجود تعامل گسترده و سیستماتیک بین ارکان مختلف حاکمیت در مسیر اجرای طرح، تمرکز اشتغال در کشور بر منابع آب زیرزمینی، اقدامات جزیره‌ای برخلاف جهت اهداف طرح و روند نامناسب تأمین اعتبارات مورد نیاز طرح، عدم تناسب مجازات‌ها با جرائم در قوانین و مقررات از چالش هایی است که در مسیر اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور قرار دارد.
حبیبی از راهکارهای رفع این چالش‌ها گفت: تمامی دستگاه‌های ذیربط و درگیر در این امر از جمله وزارت جهاد کشاورزی که سهم قابل توجهی از منابع آب زیرزمینی را در بخش کشاورزی مصرف می‌کند باید به گونه‌ای مؤثر در اجرای طرح سهیم شده و در پیشبرد آن نقش پر رنگ‌ و مسئولانه داشته باشند و با وزارت نیرو به صورت مؤثر همراهی کنند.
به گفته وی، نقش مردم و ذی نفعان برای حفظ و حراست منابع آب زیرزمینی بسیار مهم است و تقاضای وزارت نیرو از صاحبان چاه‌های مجاز و بهره برداران قانونی، حضور فعال در حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی و اجرای برنامه‌های احیا آبخوان‌ها و مدیریت منابع آب زیرزمینی مورد استفاده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: لازم است قوه‌ مقننه، سازمان صدا و سیما نیز ورود جدی داشته باشند و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید با وزارت نیرو همراه باشند و کمک کنند تا راه را برای تسریع در انجام طرح هموار سازند.
وی افزود: تنها در این شرایط با مشارکت تمامی دستگاه‌های مرتبط و بهره‌برداران می‌توان توفیق در برنامه‌های مورد انتظار را متصور شد و هرگونه ضعف و کوتاهی در هر یک از بخش‌های ذیربط کشور می‌تواند موجب کاهش سرعت و یا مسکوت ماندن قسمتی از طرح یا کل آن شود.
اقتصام**9186* 6075
خبرنگار: هما همت خواه** انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۴۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتباع غیرمجاز افغان دستگیر و از کشور خارج می شوند /۵۰ درصد اتباع در کدام شهر ساکن هستند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، علیرضا فخاری سه‌شنبه شب در نخستین جلسه شورای اداری ۱۴۰۳ که با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: نزدیک به ۵۰ درصد از اتباع حاضر در کشور در استان تهران ساکن هستند و اقدامات لازم به کمک سایر نهادها در حال انجام است که اتباع غیرمجاز را دستگیر و از کشور خارج شوند.

به گفته وی، اتباع مجاز را نیز چه در حوزه اقتصادی چه در حوزه اجرایی و فرهنگی باید سازماندهی کنیم، بخشی از ظرفیت‌های ما اکنون در اختیار اتباع است که باید برون دادهایشان را در این زمینه نمایان کنند.

فخاری سپس با اشاره به عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: تغییر مواضع کشورها پس از این اقدام سلحشورانه سپاه پاسداران نشان از عزت و اقتدار کشور ما است، در این عرصه با این دست برتر باید با برنامه ریزی صحیح از فرصت‌ها استفاده کنیم.

استاندار تهران با بیان اینکه شهر و استان تهران با ویژگی‌های خاص خود مظلوم است، افزود: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که نسبت به اوضاع این شهر و استان همت کافی را داشته باشند چرا که شان تهران این نیست که در جایگاه ۳۱ بودجه کشور و رشد ۴ درصد قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بودجه تهران از اولین استان یعنی اصفهان، ۲۷ رتبه پایین‌تر است که رشد در این امر جنب‌وجوش، برنامه و رعایت چارچوب‌ها و اصول را برای تغییر وضعیت می‌طلبد و اگر این کار صورت نپذیرد این مظلومیت باقی می‌ماند، ما اراده نکردیم ولی جمعیت ناسازگاری که نقش مصرف‌کننده دارند، برغم اینکه یک چهارم تولید، ۵۲ درصد سهم مالیاتی کشور و ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه استان تهران است، با ظرفیت اقتصادی‌مان فاصله زیادی داریم.

فخاری با انتقاد از ضعف شدید در جریان برنامه ریزی استان، تصریح کرد: هیچ سازمان و دستگاهی در استان تهران برای ۱۴۰۳ نباید بدون برنامه باشد و باید نظام بودجه‌بندی و اولویت‌های آن مشخص باشند.

وی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری‌های ما باید برای یک برنامه پنج ساله در دستور کار قرار بگیرد، افزود: تدبیر از وحدت نظرها بیرون می‌آید، ما باید بتوانیم در جهت‌گیری‌های استان با اهداف مشخص قدم برداریم، اگر در نظر وحدت داشته باشیم در عمل نیز وحدت خواهیم داشت.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مسوولان‌استان توصیه کرد با هادیان جامعه، به خصوص ائمه جمعه همکاری وتعامل داشته باشند.

وی برگزاری انتخابات اسفند ماه را فارغ از هرگونه مشکل و حاشیه، بسیار مطلوب عنوان کرد و اظهار کرد: قدردان همه عزیزانی که در انتخابات تلاش کردند هستیم، شما توانستید تلاش دشمن را خنثی کنید.

فخاری با بیان اینکه همه باید کمک کنند تا در ۲۱ اردیبهشت‌ماه و در مرحله دوم انتخابات نیز در چنین جایگاهی بمانیم و ادامه دهیم، گفت: ما باید برای انتخابات سال آینده از الان تلاش کنیم و جهت‌گیری‌های ما جهت‌گیری‌های مشخصی باشد.

استاندار تهران مشارکت و جامعیت را عامل قدرت ملی خواند و افزود: امینت یک امر نادیدنی اما قابل حس است، به لطف خدا متولیان امر به زیبایی عمل کرده و صحنه‌های زیادی را برای رقابت ایجاد کردند.

فخاری اظهار کرد: بزرگترین آفتی که ما با آن مواجه هستیم توجه نکردن به فرآیندها، خروجی‌ها و نتیجه‌گیری‌ها است.

وی گفت: ضروری است که مدیریت برنامه و بودجه در حوزه آمایش سرزمین، آخرین وضعیت همه سازمان‌ها و ادارات را ارائه دهد تا متوجه ضعف خود شوند، استان تهران در یک سرزمین کوچک با حجم بزرگ و جریان های نامتجانس قرار گرفته است.

استاندار تهران یکی از مسائل مهم پایتخت را مساله آب دانست و افزود: پروژه‌هایی در دست اقدام داریم، اما بحث، چگونگی تعیین اولویت‌ها است و باید اولویت ها مشخص شوند، برای ارائه برنامه حتماً اولویت سازمان ها را می خواهیم.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901671

دیگر خبرها

  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • لزوم شفاف سازی در منابع و مصارف بودجه
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • اتباع غیرمجاز افغان دستگیر و از کشور خارج می شوند /۵۰ درصد اتباع در کدام شهر ساکن هستند؟
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • استاندار تهران: اتباع غیرمجاز بازگردانده می‌شوند
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • اقدامات لازم برای خروج اتباع غیرمجاز استان تهران از کشور در حال انجام است