Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-06@21:30:32 GMT

مضرترین موادغذایی برای استخوان ها

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۰۱۸۶

برای داشتن استخوان‌های محکم مصرف زیاد کلسیم و ویتامین دی اگرچه لازم است، اما کافی نیست. تغییر دادن عادات بد غذایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، درست به همان اندازه مصرف مواد غذایی مفید، ضروری به نظر می‌رسد. ناطقان: پوکی استخوان مانند دیابت یا فشار خون بالا از بیماری‌هایی است که با متعادل نگاه داشتن رژیم غذایی می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر سابقه پوکی استخوان در خانواده تان باشد، دقت به عادات غذایی اهمیت ویژه ای می یابد و باید برخی مواد غذایی را که برای بافت استخوانی مضر است، محدود و از برخی عادات غذایی اجتناب کرد:

مصرف بیش از حد سدیم: علاوه بر افزایش خطرهای بیماری های قلبی عروقی با مصرف زیاد نمک، هر چه میزان نمک مصرفی فرد بیشتر باشد، دفع کلسیم در ادرار و عرق فرد نیز بیشتر می شود.

استفاده زیاد گوشت قرمز: رژیم غذایی غنی از گوشت و پروتئین ها نیز برای استخوان ها ضرر دارد. در جریان هضم مواد غذایی، پروتئین های حیوانی اسیدهایی همچون اسید فسفریک، سولفوریک و غیره آزاد می کنند کهPHبدن را تغییر می دهد.هر چهPHبدن اسیدی تر باشد، مواد معدنی بیشتری در استخوان ها از دست می رود.

نوشیدن الکل: الکل فعالیت استئوبلاست ها (سلول های سازنده استخوان) را متوقف می کند. فراموش نشود که الکل می تواند موجب اختلالاتی در حفظ تعادل فرد شود که به ویژه در افراد مسن موجب شکستگی استخوان ها می شود.

غذاهای التهابی: در کسانی که استعداد یا سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان را دارند، از مصرف بیش از حد محصولاتی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی سفید، بادمجان و ... باید اجتناب کنند چون این غذاها منجر به التهاب استخوان و در نهایت تسریع روند ابتلا به پوکی استخوان خواهند شد.

اسفناج خام: اگرچه مصرف اسفناج برای تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است اما نوع خام آن به دلیل وجود ماده ای به نام اگزالات باعث عدم جذب کلسیم در بدن شود.

مصرف بیش از حد کافئین: مصرف روزانه قهوه از جذب بهتر کلسیم جلوگیری می کند. هر چه میزان کافئین وارد شده به بدن بیشتر باشد، کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می شود بنابراین اگر می خواهید تا ۹۰ سالگی زندگی کنید، باید از تعداد فنجان های قهوه که روزانه می نوشید بکاهید.


مصرف نوشابه های گازدار: این نوشیدنی ها علاوه بر این که اشباع از کافئین هستند، به علت داشتن اسید فسفریک، اسیدی معدنی که از جذب کلسیم جلوگیری می کند، برای استخوان ها مضرند. در مقابل، اسید کربنیک موجود در آب های معدنی گازدار هیچ تاثیر منفی بر استخوان ها ندارد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: موادغذایی ، استخوان ها ، مضرات

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۰۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت قند برای بدن امری حیاتی است

مصرف بیش از حد مواد قندی و اختصاص بخش عظیمی از رژیم غذایی روزانه به خوراکی‌هایی مانند قند، شکر، شیرینی و شکلات باعث می‌شود تا اضافه وزن، چاقی، دیابت و بسیاری دیگر از بیماری‌ها گریبانگیر افراد شود، بیماری‌هایی که هرکدام می‌تواند تبعات ناگواری داشته باشد و فرد را به سمت یک زندگی غیر عادی و یا مرگ زودرس سوق دهد. اما این تمام ماجرا نیست و می‌بینیم که افراد برای پیشگیری از بروز چنین بیماری‌هایی به صورت خود سر و یا با مشاوره گرفتن از بلاگرهای فضای مجازی و بدون مراجعه به پزشک متخصص، اقدام به حذف یکباره قند می‌کنند! در واقع از آن طرف بام می‌افتند و بدون اطلاع از وضعیت سوخت و ساز بدنشان، خود را در شرایطی قرار می‌دهند که می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های دیگری باشد.

خدیجه رحمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص علوم تغذیه در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه قند یا گلوگز مهم‌ترین منبع انرژی در دسترس برای تمامی سلول‌های بدن است، گفت: «مغز و گلبول‌های قرمز از قند برای دریافت انرژی استفاده می‌کنند و اصلا به همین دلیل است که مصرف آن به حد نیاز بسیار ضروری است.»

این استاد دانشگاه افزود: «براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، میزان قند دریافتی توسط هر شخص باید بین صفر تا ۱۵ درصد از کل کالری دریافتی در طول روز باشد. همچنین در کنار آن نیز باید افراد کربوهیدرات‌ها را در سبد غذایی خود قرار دهند تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز خود را به تامین کند.»

این متخصص علوم تغذیه با بیان اینکه بحث افراط و تفریط در مصرف مواد غذایی وجود دارد،‌ بیان کرد: «دریافت قند برای بدن امری حیاتی است اما مصرف بیش از حد آن انواع و اقسام بیماری‌های مختلف را در پی دارد و حذف آن نیز باعث به وجود آمدن اختلال در ارگان‌های مختلف بدن می‌شود که اصلی‌ترین آن‌ها مغز است، همچنین افت قند خون شایع‌ترین اتفاقی است که پس از حذف آن رخ می‌دهد و عملکرد گلبول‌های قرمز نیز مختل خواهد شد.»

رحمانی با تاکید بر اینکه مصرف معمول قند مشکلی به وجود نخواهد آورد و حتی بیماران دیابتی نیز به منابع طبیعی قند نیاز دارند، اظهار کرد: «افرادی که نمی‌خواهند قند، شیرینی، شکلات و یا شکر مصرف کنند، می‌توانند روزانه ۳ عدد خرما، ۲ قاشق غذا خوری کشمش، ۲ قاشق غذاخوری توت خشک و سه قاشق عسل را جایگزین کنند تا قند بدن تامین شود.»

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان تاکید کرد: «در نتیجه حذف کامل قند از رژیم غذایی موضوعی غیر اصولی است و مبنای علمی ندارد و افرادی که بدون اطلاع از وضعیت متابولیکی خود این کار را انجام می‌دهند، باید منتظر بروز بیماری‌های مختلف باشند.»

منبع: پانا

دیگر خبرها

  • دریافت قند برای بدن امری حیاتی است
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
  • برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند