Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

تست ادراري مي تواند علاوه بر مرکز درماني در خانه نيز انجام شود
براي اينکه مطمئن شويد باردار هستيد يا خير، کيت‌هاي خانگي تست بارداري زيادي در داروخانه‌ها وجود دارند که بيشترشان ادعا مي‌کنند دقتي 99 درصدي دارند اما اينطور نيست و گاهي ممکن است جواب تست خانگي بارداري خانمي که باردار نيست، به طور کاذب مثبت باشد! عوامل زيادي هستند که باعث مي‌شود جواب تست حاملگي مثبت کاذب شود؛ در اين مطلب اين عوامل را بررسي خواهيم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کيت‌هاي خانگي تست بارداري چطور عمل مي‌کنند؟
آزمايش‌هاي خانگي بارداري که از طريق ادرار عمل مي‌کنند، با شناسايي هورمون گونادوتروپين جفتي (hCG که همان هورمون حاملگي است) در ادرار، وجود بارداري يا عدم آن را تشخيص مي‌دهند. البته هورمون بارداري hCG هم در ادرار و هم در خون خانم باردار وجود دارد.
تست‌هاي خانگي بارداري بسته به برند آن، جزئياتي در دستورعمل خود دارند که مي‌تواند بر دقت نتيجه نهايي تاثيرگذار باشد. مثلا در بعضي کيت‌ها توصيه شده که خانم کاربر، يک نوار تست را در مسير ادرارش قرار دهد. برخي ديگر ظرفي براي نمونه‌گيري از ادرار دارند تا در نهايت فرد، يک نوار تست بارداري را داخل ظرف پر از ادرار فرو ببرد يا مقداري از ادرار را با کمک قطره‌چکان، روي نوار تست بچکاند.
نوع جواب مثبت يا منفي باردراي اين تست‌ها به برند کيت بستگي دارد و ممکن است به يکي از روش‌هاي زير ظاهر شود:
ظاهر شدن يک علامت «مثبت/+» يا «منفي/-»
ظاهر شدن کلمه يا کلمه‌هاي «PREGNANT» يا «NOT PREGNANT»
ظاهر شدن يک يا دو خط نشانگر
اين نکته مهم را به خاطر داشته باشيد که بعد از انجام آزمايش خانگي بارداري، حتي يک علامت کمرنگ يا ظاهر شدن يک خط هم مي‌تواند نشانه مثبت بودن جواب باشد.
در عين حال، تمام جواب‌هاي مثبت بارداري به اين معني نيست که بارداريد؛ گاهي ممکن است جواب تست شما مثبت کاذب باشد!
بنابراين خوب است در صورت مثبت شدن جواب تست بارداري، در اولين فرصت با پزشک‌تان مشورت کنيد. همچنين اگر احساس مي‌کنيد باردار هستيد اما جواب تست خانگي‌تان منفي شد، بايد با يک متخصص صحبت کنيد؛ چراکه مسلما آزمايش‌هاي بيشتري نياز است تا وضعيت شما به درستي مشخص شود.
در ادامه فهرستي از 5 شرايط ممکن آمده است که مي‌توانند باعث جواب مثبت کاذب در تست خانگي بارداري شوند.
1. خط تبخير
در تست‌هاي خانگي آزمايش ادرار براي تعيين بارداري، مهم است که تمام مراحل آزمايش را به درستي انجام دهيد. هر برند دستورالعمل خاص خودش را دارد، بنابراين مهم است که پيش از دست به کار شدن، تمام مراحل را يکبار با دقت بخوانيد.
در بيشتر تست‌ها از کاربر خواسته شده تا نهايتا 5-4 دقيقه بعد از انجام تست، جواب را بخوانند؛ چراکه اين جواب دقيق‌تر است و جواب‌هايي که بعد از 1- تا 30 دقيقه روي نوار تست ظاهر مي‌شود، ديگر ارزش نخواهند داشت.
در بيشتر کيت‌هاي خانگي غيرديجيتال بارداري، ظاهر شدن يک خط روي نوار تست به معناي باردار نبودن و ظهور دو خط به معني بارداري است که اين علامت‌ها ممکن است به شکل مثبت و منفي هم ظاهر شوند.
اگر تست بارداري را ديرتر از مدت زمان ذکر شده در دستور العمل کيت خوانديد، ممکن است شبيه جواب مثبت به نظر بيايد. البته در بيشتر موارد، چيزي که ظاهر مي‌شود، يک جواب مثبت بارداري نيست؛ بلکه بعد از مدت زمان تعيين شده در کيت، يک خط ديگر به خاطر تبخير ادرار روي نوار تست ايجاد شده است.

«حاملگي مولار»، «مول هيداتي‌فرم» يا «حاملگي پوچ»که به «بچه خوره» هم معروف است
2. سابقه سقط عمدي يا ناخواسته
بعد از سقط (خواسته يا ناخواسته) ممکن است جواب تست خانگي ادرار براي تشخيص بارداري‌تان مثبت شود. وقتي يک تخمک بارور وارد ديواره رحمي مي‌شود، بدن شروع به ترشح هورمون بارداري hCG مي‌کند. بعد از سقط ناخواسته يا عمدي، سطح hCG شروع به پايين آمدن مي‌کند؛ اما اين اتفاق به کندي رخ مي‌دهد. معمولا سطح hCG در يک دوره 9 تا 35 روزه کاهش مي‌يابد و به طور ميانگين 19 روز طول مي‌کشد تا اين کاهش رخ دهد. بنابراين انجام تست بارداري در اين دوره، يک جواب مثبت کاذب خواهد بود.
گاهي ممکن است خانمي دچار سقط ناقص شود. در چنين شرايطي ممکن است بافت‌هايي از بارداري در رحم باقي مانده باشند و همچنان باعث ادامه ترشح hCG شوند. در چنين مواردي، ممکن است به جراحي D&C (ديلاتاسيون و کورتاژ که به معناي باز كردن دهانه رحم تراشيدن و بيرون آوردن بافت ديواره داخلي رحم است) نياز باشد تا تمام محصولات و بقاياي بارداري از رحم تخليه شده و پاكسازي شود.
3. حاملگي مولار
«حاملگي مولار»، «مول هيداتي‌فرم» يا «حاملگي پوچ»که به «بچه خوره» هم معروف است، شرايطي است که باعث رشد تومور رحمي مي‌شود. حاملگي مولار به خاطر ناهنجاري‌هاي ژنتيکي تخم بارور شده و در نتيجه بارداري غيرطبيعي شود.
در يک حاملگي سالم و طبيعي، تخم بارور شده 23 کروموزوم از مادر و 23 کروموزوم از پدر دارد اما در در يک حاملگي مولار کامل، کروموزوم‌هاي مادر وجود ندارند و فقط کروموزوم‌هاي پدر حضور دارد که همين موضوع باعث عدم تشکيل رويان يا جفت مي‌شود.
در مقابل، حاملگي مولار ناکامل است که رويان و جفت تشکيل مي‌شود. با اين حال، رويان دو سري کروموزوم از پدر و يک سري از مادر دارد؛ در نتيجه رويان به جاي 46 کروموزم طبيعي، 69 کروموزوم دارد!
در بارداري مولار، به جاي رويان و جفت طبيعي، بافت جفت به شکل خوشه‌اي انگور رشد مي‌کند؛ اين اتفاق به خاطر شکل‌گيري توده‌اي از کيسه‌هاي کوچک و پر از مايع رخ مي‌دهد که بايد با يک جراحي D&C برداشته شود. بعد از اين جراحي، پزشک متخصص ميزان هورمون hCG به طور مرتب چک مي‌کند تا مطمئن شود به حالت طبيعي برگشته است.
گاهي ممکن است بيماري «تروفوبلاستيک بارداري پايدار» اتفاق بيفتد؛ شرايطي که به خاطر ادامه رشد محصولات حاملگي مولار در رحم رخ مي‌دهد که گاهي بايد با روش‌هاي جدي و سخت و انجام اعمال جراحي براي برداشتن رحم يا انجام شيمي‌درماني درمان شود.
در ضمن بد نيست بدانيد خانم‌هايي که حاملگي مولار را تجربه مي‌کنند، ممکن است درست مثل خانم‌هايي که دچار سقط شده‌اند، به خاطر از دست رفتن غمگين و ناراحت مي‌شوند.
4. داروها
برخي داروها ممکن است باعث شوند جواب تست خانگي بارداري شما مثبت از آب درآيد؛ اين داروها حاوي مقداري hCG به عنوان ماده محرک دارند که معمولا براي درمان ناباروري استفاده مي‌شوند. بنابراين بهتر است خانم‌هايي که از داروهاي درمان ناباروري استفاده مي‌کنند، هميشه براي تست بارداري به پزشک متخصص‌شان مراجعه کنند. البته بيشتر داروها و همينطور مواد مخدر والکل، تاثيري بر جواب تست‌هاي خانگي بارداري ندارند.
5. بيماري‌ها
برخي شرايط خاص پزشکي مي‌توانند سطح هورمون hCG خانم‌ها را افزايش دهند؛ حتي وقتي باردار نيست. مثلا:
بيماري‌هايي که بر غده هيپوفيز و سطح هورمون‌ها به خصوص در دوره پيش‌يائسگي يا خانم‌هاي يائسه تاثير دارند.
بيماري تروفوبلاستيک بارداري که باعث ايجاد تومور در سلول‌هايي مي‌شوند که به طور طبيعي مسئول ساخت جفت هستند.
سرطان‌هاي تخمدان، مثانه، کليه، کبد، ريه، روده بزرگ، پستان و شکم
فانتوم hCG که در نتيجه مداخله آنتي‌بادي‌ها با کيت تست رخ مي‌دهد؛ فانتوم hCG زماني رخ مي‌دهد که آنتي‌بادي‌هاي خاصي به مولکول‌هاي کيت تست بارداري مي‌چسبند که مسئول شناسايي hCG هستند. اين تداخل، باعث مي‌شود کيت بارداري، ميزان hCG را بيش از آنچه که واقعا هست، نشان دهد.

تست‌هاي خانگي بارداري بسته به برند آن، جزئياتي در دستورعمل خود دارند
کيست‌هاي تخمداني
بيماري‌هاي کليوي يا عفونت‌هاي مجاري ادرار
کيت‌هاي خانگي تست بارداري چقدر دقيق هستند؟
به گزارش دفتر سلامت زنان ايالات متحده آمريکا، کيت‌هاي خانگي تست بارداري تا 99 درصد دقت عمل دارند؛ البته به شرطي که درست استفاده شوند!
مقدار هورمون hCG موجود در ادرار خانم‌ها به مرور زمان افزايش مي‌يابد و معمولا اگر از اين کيت‌ها بعد از يک دوره پريود از دست رفته، استفاده کنيد، نتيجه دقيقي خواهند داشت.
البته ميزان هورمون hCG در حدود 10 درصد از زنان، فقط يک روز بعد از به تاخير افتادن پريود افزايش مي‌يابد. بنابراين در چنين روزي، بهتر است از اين کيت‌هاي خانگي استفاده نکنيد که نتيجه دقيقي نخواهند داشت.
دوباره يادآوري مي‌کنيم که اين تست‌هاي خانگي، صرفا بعد از مدت زمان معيني که در دستورالعمل‌شان آمده، معتبر هستند و با گذشت زمان، ممکن است نتيجه مثبت کاذب را به شما نشان دهند.
اگر جواب آزمايش‌تان مثبت است ...
به محض اينکه جواب آزمايش بارداري‌تان مثبت شد، به پزشک متخصص مراجعه کنيد تا با انجام ارزيابي و آزمايش‌هاي بيشتر، بتواند بارداري شما را تاييد کرده و بر روند آن نظارت کند.
اگر احساس مي‌کنيد باردار هستيد اما جواب تست خانگي بارداري شما منفي است، خوب است براي گرفتن راهنمايي‌هاي بيشتر با پزشک خود مشورت کنيد.
منبع: ninisite.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۱۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با «مثبت آموزش» به روز باشید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، برنامه «مثبت آموزش» با توجه به هدف شبکه آموزش که فرصت برابر آموزشی و توجه به عدالت آموزشی است، به بخش های مختلف فرهنگی، سواد آموزشی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد اجتماعی به صورت کارشناسی وگفتارها و داستان های کوتاه آموزشی، سلامت دانش آموزی و کارشناسی سلامت محور و … می پردازد.

در بخش صبحگاهی با محوریت تقویم تاریخ، اخبار و … اتفاقات روز را مرور می کند. در این بخش با تغذیه دانش آموزی و ورزش همگانی سبک های مختلف ورزش دانش آموزی را معرفی و بحث سلامت ورزشی را پیگیری می کند. همچنین در بخش فرهنگی اخبار و رویداد های جذاب فرهنگ و هنر مرور می شود.

مطالبات عمومی و پیگیری مطالبات و بررسی رویدادها و مناسبت ها در بخش های مختلف ملی و آیینی، توجه ویژه به نوجوانان و جوانان به صورت معرفی استعدادها و ظرفیت های مستعد، بررسی روند مطالبات معلمان و مسایل مرتبط با آموزش و پرورش به صورت مستقل، جذب و پخش تولیدات مردمی، روایت زندگی مردمی و نگاه ملی و آیینی به مناسب های تقویمی و تبیینی از دیگر رویکردهای قابل توجه برنامه «مثبت آموزش» است.

این برنامه در ساعات نیمروزی و عصرگاهی نیز تا حدود ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت و با مرور برنامه های پخش شده در شبکه آموزش به بررسی اخبار و مسایل روز و آموزش مطالب علمی و همچنین جهاد تبیین در زمینه دستاوردهای علمی و فرهنگی و آموزشی کشور نیز خواهد پرداخت.

برنامه «مثبت آموزش» به تهیه کنندگی سید احسان میرمحمد علی و محمد بخشایش هر روز از ۸ صبح تا ۱۸ به صورت متناوب و در ۱۵ دقیقه پایانی هر ساعت پخش می شود.

کد خبر 6087936 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • ۸ موقعیتی که نیازی نیست درباره آنها به دیگران توضیح دهید
  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم
  • چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • با «مثبت آموزش» به روز باشید
  • اثرگذاری مثبت مرد پرتغالی 8 ساله سپاهان (عکس)