Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دانشجوی نخبه‌‌ کشوری با بیان اینکه بدون توکل به خدا نمی‌توان کاری انجام داد، گفت: خانواده‌ام بویژه زحمات مادرم مهمترین دلیل موفقیتم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ مجید تکبیری یکی از دانشجویان نخبه شهرستان کاشمر  موفق شده است کسب رتبه 12 کشوری با سهمیه آزاد را در آزمون دکترای تخصصی سال 96 در رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک از آن خود کند و در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه تحصیل دهد، خبرنگار ما در همین خصوص مصاحبه‌ای تفصیلی با وی ترتیب داده که با هم می‌خوانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 صبح توس: چه عواملی باعث موفقیت شما شد؟

 

 تکبیری:  به نظر خودم پیگیری‌های مادرم و زحمت‌هایی که در این مسیر متحمل شدند مهمترین دلیل اصلی موفقیتم است؛ مواقعی که می‌خواستم درس بخوانم قبل از اینکه خودم شروع کنم به درس خواندن و از خواب بیدار شوم مادرم قطعا قبل از من استرس و دغدغه داشت و قبل از اینکه من بیدار شوم، مادرم بیدار بود که حتما من را در آن ساعت بیدار کند و پیگیری مادرم بود که باعث می‌شد تلاش برای تحصیلیم را وظیفه خودم بدانم؛ وقتی می‌دیدم اینقدر موفقیتم برای مادرم مهم است من هم واقعا سعی می‌کردم برایم مهم باشد و بخاطرش تلاش کنم.

 

 صبح توس: لطفا از پدرتان برایمان بگویید؟

 

 تکبیری:  متأسفانه پدرم یکسال قبل از اینکه وارد دانشگاه شوم فوت کرد یعنی قبل از دوره کاردانی و کارشناسی‌ام پدرم را از دست دادم.

 

 صبح توس: قبل از کسب این موفقیت، موفقیت‌های دیگری در بحث تحصیل داشتید؟

 

 تکبیری:  معمولا از همان اول ابتدایی جزو شاگردهای اول تا سوم بودم و در مقطع دوره متوسطه سال دوم هنرستان هم شاگرد دوم و در سال سوم هنرستان شاگرد اول رشته تحصیلی‌ام در سطح هنرستان کاشمر شدم.

 

 صبح توس: غیر از مادرتان بقیه اعضای خانواده هم کنارتان بودند؟ در مورد همراهی مادرتان و دیگر اعضای خانواده بیشتر توضیح دهید؟

 

 تکبیری:  بله قطعا؛ همیشه کمک هایشان نسبت به من بوده البته مدل کمک‌ شان مختلف بوده؛ در مورد پشتیبانی مادرم هم از همان ابتدا که از روستای خرسف سبزوار به شهرستان کاشمر آمدیم مادرم کار می‌کردند و برادرم هم که معلم شد و من و یکی از خواهرانم که فرزندان کوچک خانواده بودیم همراه با برادر بزرگترم درس می‌خواندیم که برادرم فوق دیپلم گرفت و خواهرم از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رشته بهداشت محیط مهندسی گرفت و همین موفقیت اعضای خانواده‌ام باعث شد که من هم ترغیب شوم و درس بخوانم.

 

با خودم می‌گفتم حالا که اینقدر مادرم بخاطر ما سختی می‌کشد حداقل بتوانم آن وظیفه‌ای که نسبت به درس و تحصیلم دارم به بهترین شکل انجام بدهم و قطعا موفقیت خواهر و برادرم در انگیزه تحصیلی‌ام مؤثر بوده و یکی از دلایل موفقیتم تشویق اعضای خانواده‌ام بود؛ به هر حال تأثیر دارد که اطرافیان آدم چگونه به آدم انگیزه بدهند که بگویند درس بخوان که برای آینده‌ات خوب است یا بگویند می‌خواهی بخوانی که چه شود؟!

 

 صبح توس: جند خواهر و برادر دارید؟ همه موفق به ادامه تحصیل شدند؟

 

 تکبیری:  سه خواهر و سه تا هم برادر دارم و همه از من بزرگترند؛ دو تن از خواهرانم و یکی از برادرانم چون که در روستا بودیم و امکانات زیادی نداشتیم نتوانستند ادامه تحصیل بدهند و تنها یک برادرم که به شهرستان رفته بود موفق شد ادامه تحصیل دهد و خوشبختانه اکنون معلم است و خواهرم هم که تنها دوسال از من بزرگتر است و توانست درسش را تا مقطع لیسانس ادامه دهد.

 

 صبح توس: برنامه‌ریزی درسی‌تان چگونه بود؟ از مؤسسات آموزشی کمک گرفته بودید یا خودتان برنامه‌ریزی داشتید؟

 

 تکبیری:  هیچ مؤسسه آموزشی نرفتم، نه پولش را داشتم و نه موقعیتش را که بخواهم بروم؛ کتابهای کمک درسی را می‌گرفتم و از قبل برای کنکور برنامه‌یزی می‌کردم که چه درس‌هایی لازم است در اولویت قرار بدهم و بخوانم که در موفقیت کنکور و تست زدنم تأثیرگذار باشد.

 

طبق تعداد درس یا کتابهایی که مثلا چهار کتاب را می‌خواستم بخوانم میانگین می‌گرفتم که هر کدام دو هفته زمان می‌برد که یک کتاب را کامل بخوانم و در مجموع برای چهار تا کتاب حدود دو ماه زمان نیاز بود و یک ماه هم که مرور کنم.

 

حدود سه الی چهار ماه قبل از کنکور شروع می‌کردم به خواندن و دو الی سه هفته آخر هم همه کتابهایم را به صورت کلی مرور می‌کردم و برای کنکور آماده می‌شدم.

 

 صبح توس: درسی بود که ضعیف باشید و با خودتان بگویید برای موفقیتم در کنکور از درس دیگری جبران می‌کنم؟ یا وقت بیشتری برای آن درس می‌گزارم؟ لطفا توضیح دهید.

 

 تکبیری:  زبان انگلیسی‌ام چون ضعیف بود در آزمون روی درس‌های تخصصی‌ام تمرکز می‌کردم و در کنکور هم درس‌های تخصصی‌ام را حدود 60 درصد زدم و اگر با همان 60 درصد از درس‌های عمومی‌ام هم مانند زبان را حدود 40 یا حداقل 30 درصد می‌توانستم بزنم رتبه‌‌ی قبولی‌ام در کنکورم یک یا دو می‌شد.

 

صبح توس: موقع درس خواندن پیش آمده بود که دست از تلاش بردارید و به این فکر کنید که یک مسیر معمولی را طی کنید؟

 

تکبیری: به توانایی و استعدادم ایمان داشتم که می‌توانم ادامه دهم و آدم خودش متوجه می‌شود و می‌فهمد که ادامه دادن در زمینه‌ای که تلاش می‌کند فایده دارد و یا نه و اگر تلاشش ثمره‌ای ندارد بهتر است برود در زمینه‌ای که می‌تواند ادامه دهد، من هم در زمینه درسی که شروع کردم دیدم می‌توانم ادامه بدهم و این توانستنم در کنکور مشخص شد.

 

صبح توس: علت اینکه رشته‌ی مهندسی برق با گرایش الکترونیک را انتخاب کردید چه بود؟ البته به توانایی و علاقه‌ی خودتان اشاره کردید لطفا بیشتر توضیح دهید.

 

تکبیری: سالی که می‌خواستم در دوره دبیرستان انتخاب رشته کنم معدل سال اول دبیرستانم و نمرات دروسم خوب بود و هر رشته‌ یا گرایشی مانند علوم تجربی، ریاضی و فنی می‌توانستم ادامه تحصیل دهم.

 

مشاوره که گرفتم متوجه شدم اکنون رشته‌های فنی و الکترونیک علم روز است و بر این اصل که مشاوره گرفته بودم رشته الکترونیک را انتخاب کردم و در همین رشته هم ادامه تحصیل دادم.

 

صبح توس: اکنون برای هم سن و سالهای خودتان و کسانی که تلاش می‌کنند به موفقیتی برسند چه حرفهایی دارید که بزنید؟

 

تکبیری: به نظر من هر کس در هر زمینه‌ایی چه علمی و چه کاری که قصد دارد تلاش کند و کاری انجام دهد، همان کار را به بهترین شکل انجام دهد به نحوی که بهترین باشد.

 

اگر تصمیم دارند که درسی را بخوانند نمی‌خواهد بگوید اگر من بخوانم یا نخوانم چه می‌شود؟! بلکه همان مسیری که شروع کرده و هدفش را مشخص کرده ادامه دهد و به عبارتی وسط این هدف مشخص شده تغییر مسیر ندهد و افکار منفی را از خودش دور کند.

 

وقتی هم که هدف را مشخص کردیم باید به بهترین شکل به آن هدف برسیم و در هر رشته‌ی تحصیلی که وارد شده با علاقه شروع کند به خواندن تا در همان درس بهترین باشد.

 

صبح توس: شما چه زمانی هدفتان را مشخص کردید؟ و به عبارتی چه زمانی به این مهم رسیدید که باید هدف داشته باشید؟ در این زمینه از کسی هم کمک گرفتید؟

 

تکبیری: در این زمینه مادرم و مابقی اعضای خانواده‌ام خیلی کمکم کردند و این مهم را برایم تبیین کردند و آینده این هدف را برایم گفتند که چه اتفاقی خواهد افتاد که اگر هدفت این باشد و در این مسیر حرکت کنی چه اتفاقی قرار است برای من بیفتد.

 

بعد از اینکه تا حدودی آینده‌ام مشخص شد که اگر بتوانم در همین رشته خودم تا آخر ادامه دهم ممکن است چه اتقاقاتی برایم بیفتد و چه موقعیتهایی برایم پیش بیاید؛ آن موقع بود که هدفم را مشخص کردم که در زمنیه تحصیلی، درسم را ادامه دهم و شروع کردم به تلاش کردن برای رسیدن به هدف مورد نظر.

 

صبح توس: بحث ارتباط با خدا را چقدر در موفقیت خودتان مؤثر می‌دانید؟

 

تکبیری: خیلی خیلی زیاد؛ قبل از هر چیزی اگر آدم توکل نداشته باشد یک جایی کم می‌آورد مثلا صبرش لبریز می‌شود و آرامش هم ندارد؛ اما اگر بداند زحمتش بدون نتیجه نمی‌ماند می‌شود توکل به خدا.

 

آدم بدون خدا نمی‌تواند کاری را انجام دهد؛ هر چقدر هم بخواهد کاری انجام دهد آخرش یک جایی کم می‌آورد اینجاست که اگر توکل نداشته باشی آن هدف را رها می‌کنی و من این بحث توکل به خدا را خیلی تأثیرگذار می‌دانم.

 

صبح توس: بعضی از دانش‌آموزان یا دانشجویان به استفاده از این کتابهای کمک آموزشی یا کمک درسی خیلی تأکید دارند و حتی امکان دارد بگویند چون برای ما مؤسسات آموزشی نبوده نتوانستیم به آن جایگاه علمی برسیم یا خیلی اصرار دارند که کتابهای کمک درسی باشد که به موفقیت دست پیدا کنند چه صحبتی دارید که روش درستی را انتخاب کنند؟

 

تکبیری: به نظر من قبل از اینکه از کتب کمک آموزشی یا مؤسسات آموزشی استفاده شود باید خود آدم هم یک پیش زمینه و یک توانایی داشته باشد؛ به عبارتی وقتی کسی در یک زمینه‌ایی مطلبی را یاد نمی ‌گیرد حالا فایده ندارد که همان موضوع را 10 نفر به او بگویند و یا از روی 10 کتاب بخواند، بلکه باید یک پیش زمینه‌ و فهمی از آن موضوع داشته باشد و بعد قطعا کتب کمک آموزشی هم می‌تواند کمک کند.

 

اولویت اول کتابهای درسی خود دانش‌آموزان و دانشجویان است و قطعا نخست باید کتابهای درسی‌اش را بفهمند؛ از اسم کتابها هم مشخص است عنوان شده کتابهای «کمک آموزشی» یعنی اول شما آموزش می‌بینید و بعد اگر جایی به مشکل خوردید و جایی را نفهمیدید آن موقع است که انسان سراغ  کتابهای کمک آموزشی می‌رود.

 

اگر همان ابتدای کار دانشجو یا دانش‌آموز سراغ کتابهای کمک درسی برود یک جایی کم می‌آورد و در آزمون کنکور کتاب کمک آموزشی کنار انسان نیست که بخواهد کمک بگیرد.

 

صبح توس: کنار عوامل موفقیتتان که ذکر کردید، مدرسه و محیط مدرسه و مسئولین و دوستان در موفقیت شما تأثیرگذار بودند؟

 

تکبیری: معلمان هنرستانم با آن شیوه درسی که داشتند خیلی تأثیرگذار بودند مخصوصا یک معلم داشتیم با نام غیاثی که در هنرستان باعث شد شیوه فهمیدن یک موضوع را متوجه شوم و بفهمم که پایه و اصل تمرین و تکرار است؛ تمریناتی هم که می‌دادند بر پایه تکرار و فهمیدن بود نه اینکه حفظش کنیم.

 

در رشته‌هایی مانند برق فهمیدن خیلی مهم است و خیلی مهمتر از هر موضوع دیگری است و تا نفهمی نمی‌توانی درکش کنی برای همین شیوه درسی این معلمم در دوره هنرستان خیلی تأثیرگزار بود، البته معلم‌های دیگرم قطعا در دوره‌های مختلف تأثیرگزار بودند ولی وی در رشته برق خیلی کمکم کرد.

 

صبح توس: دوستان چه میزان تأثیرگذار بودند؟

 

تکبیری: هیچ کدام از دوستانم در دوران مدرسه ادامه تحصیل ندادند؛ اما در دوران دانشگاه تفاوت دارد.

 

صبح توس: چطور شد که شما از دوستان تأثیر نگرفتید که شما هم تحصیل را ادامه ندهید چون معمولا دوستان از دوستان تأثیر می‌گیرند؟

 

تکبیری: هر کس شرایط خودش را دارد و قطعا خانواده خیلی مهم و مؤثر است؛ من بیشتر از اینکه بخواهم از دوستانم تأثیر بگیرم از خانواده‌ام تأثیر گرفتم؛ ملاک،خانواده‌ و نظر خانواده‌ام بود و دغدغه‌ی خانواده‌ام برایم خیلی مهم بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۵۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به برگزاری این جشنواره ملی در سه بخش فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای، عکس و پوستر گفت: برگزیدگان در سه بخش ملی، کیش و آزاد؛ معرفی خواهند شد.

سیدعلیرضا فاطیمان‌پور با اشاره به استقبال هنرمندان از جشنواره کیش بهشت خانواده‌ها، گفت: حمایت از هنرمندان بومی و توسعه رویداد‌های ملی و بین‌المللی حوزه خانواده در از اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، گفت: سه موضوع خانواده و نشاط اجتماعی، حریم خانواده و احترام به قانون و خانواده و محیط زیست با هدف ارتقای فضای بومی، هویت دینی و ملی در نظر گرفته شد تا بتوانیم نقش موثری به عنوان الگویی مناسب در توسعه گردشگری منطقه داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • برگزاری ماراتن کنکور در کرمانشاه با پیشتازی بانوان
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است