Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ میرمحمد صاحبی در برنامه ادبی «صورت ماه» از شبکه رادیویی گفت وگو، نظامی را مردِ شیوه بیان نامید و افزود: نظامی بیشتر مرد شیوه بیان است تا ژرفای اندیشه! و نویسندگان را می‌توان به دو دسته بیان گرا و ژرف گرا تقسیم بندی کرد.

وی با بیان اینکه بیشتر شعرای معروف بیان گرا هستند، گفت: شعرای ژرف گرا کمتر شناخته شده هستند؛ همچون فرخی یزدی که در دوران معاصر می‌زیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صاحبی درباره سبک آذربایجانی در شعر فارسی افزود: در کتاب‌های جدید همچون کتاب سبک شناسی شعر فارسی اثر دکتر شمیسا به سبک آذربایجانی اشاره شده که میان سبک خراسانی و عراقی است.

وی با تشریح این سبک که مورد استفاده نظامی بوده است، گفت: نظامی یک شاعر با درجه بسیار بالا از زهد و پاکدامنی است و حتی پادشاه آن زمان جرات نمی‌کند در حضور او شراب بنوشد.

سپیده موسوی، پژوهشگر ادبی نیز گفت: نظامی یکی از قله‌ها و پایگاه‌های شعر و ادب فارسی است و در کنار شعرایی همچون سعدی و حافظ، منظومه سرایی عاشقانه را به عنوان مشخصه‌ای شعری دارد.

این مدرس دانشگاه افزود: روح حماسی بیان و سخن نظامی، ذهن شنونده‌های آثار او را ناخودآگاه به سمت فردوسی می‌برد، اما یکی از ویژگی‌های شعر سبک آذربایجانی، باستان گرایی و علاقه به وطن است که در شعر نظامی و دیگر شاعران این سبک مشاهده می‌شود.

موسوی گفت: نظامی بزرگان ایران قبل از اسلام را در دل منظومه‌های خود به تصویر می‌کشد؛ مثل بهرام گور در کتاب هفت پیکر که دلیل بر این است که او به روحیه وطن گرایی و میراث فرهنگی علاقه‌مند است.

وی درباره این سبک افزود: مبدع برخی سبک ها، ملک الشعرای بهار بوده و چون بیشترین سبک در منطقه خراسان گوینده و شنونده داشته با عنوان خراسانی نام گرفته است.

موسوی ادامه داد: بعد‌ها سبک عراقی وارد می‌شود و در کنار آن یکسری سبک‌های کوچک‌تر وجود دارد که استقلال خود را دارد، اما بدان اندازه بزرگ نیست که از سایر سبک‌ها جدا شود مانند سبک آذربایجانی که ویژگی‌هایی از سبک خراسانی و درون گرایی سبک عراقی را دارد.

در ادامه زیبا بهروز، پژوهشگر ادبی با اشاره به ابعاد هنری شخصیت نظامی گفت: در برخی مواقع بعد حماسی نظامی نیز در منظومه‌هایی که بدان پرداخته است، به ذهن متبادر می‌شود.

این مدرس دانشگاه، روحیه غنایی نظامی را برجسته‌تر از سایر ویژگی‌های این شاعر نامی برشمرد و افزود: شیوه بیان احساس در کنار خرد، جمع تضادی را ایجاد کرده که در نظامی بسیار بارز است.

بهروز افزود: نظامی در ۵ گنج خود درخشیده است و با نگاهی کلی حضور نظامی را در این ۵ گنج می‌بینیم و انعکاس شخصیت شاعر به صورت واقعی در این گنج‌ها با ماهیت‌های کلی مشاهده می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۸۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران مناطق تصمیم گیر نهایی شهریه مدارس غیردولتی هستند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمودزاده بعد از ظهر امروز جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش و نقش آن در تربیت نسل‌های تمدن ساز اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی توانمند عاملی برای پیشرفت، تمدن سازی و جامعه سازی در کشور است و آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد تأثیرگذار مهمترین نقش را در این حوزه ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه در شیوه نامه جدید مدارس غیردولتی به جایگاه و نقش معلمان مدارس غیردولتی توجه ویژه‌ای شده است، اضافه کرد: در این شیوه نامه جایگاه معلمان این مدارس احیا شده و وضعیت پرداختی حقوقی این افراد متفاوت خواهد بود. بی شک معلمان مدارس غیرانتفاعی که حقوق مناسب دریافت نمی‌کنند، نمی‌توانند انتظارات تعلیمی و تربیتی در حوزه تربیت دانش ِآموزان در تراز انقلاب را برآورده کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث شهریه مدارس غیردولتی مدیران مناطق تصمیم گیر نهایی خواهند بود و وضعیت و ساز و کار پرداخت شهریه به استان‌ها تفویض شده است. در این شیوه نامه افزایش شهریه مدارس پایین دستی و مدیریت شهریه مدارس بالادستی پیش بینی شده است.

محمودزاده با اظهار اینکه تقویت مدارس غیردولتی در حوزه پرورشی و تربیتی از دیگر اهداف شیوه نامه جدید است، گفت: فعالیت‌های پرورشی در سه محور برنامه‌های تمهیدی، ترویجی- تبلیغی و تعمیقی برنامه ریزی شده است.

کد خبر 6095982

دیگر خبرها

  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • پروژه‌ی «دولتی‌سازیِ دستمزد»
  • شیوه درست کردن نیمروی بدون روغن + فیلم
  • شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • صلیب سرخ: در شیوه کمک رسانی به افغانستان تغییر ایجاد شود
  • فیلمی از شیوه انتقال آذوقه به عشایر محاصره شده در سیل
  • مدیران مناطق تصمیم گیر نهایی شهریه مدارس غیردولتی هستند
  • خلاقیت در شیوه‌های آموزشی در کلاس درس یک معلم قمی
  • آشنایی بانوان مهابادی با شیوه‌های جدید طبخ آبزیان