Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@09:28:31 GMT

چرا فسخ ازدواج دست مرد است؟

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۵۱۷۶۵

چرا فسخ ازدواج دست مرد است؟

کارشناس فقه و حقوق حوزه علمیه خواهران اردبیل گفت: شبهات مختلفی در مورد حقوق زن و مرد از جمله حق طلاق مطرح می شود که هدف همه آنها بی اعتبار نشان دادن احکام فقهی به ویژه در حوزه روابط اجتماعی و در نتیجه تقلیل التزام مردم مسلمان به احکام دینی و ایجاد احساس بدبینی نسبت به آن در میان بانوان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهربان مختاری کارشناس فقه و حقوق حوزه علمیه خواهران اردبیل در گفتگو با بانوی کوثر گفت: امروزه رفع تبعیض علیه زن و رعایت تساوی زن و مرد یکی از مسایل بحث انگیز و  مهم جامعه است که شبهات زیادی را در اذهان مردم ایجاد کرده و در بسیاری از کنوانسیونها و اسناد بین المللی نیز بر آن تاکید می شود که این در حالی است که باید توجه داشت لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت و شرافت انسانی، تشابه صد در صد آنها در حقوق و تکالیف نیست؛ تساوی غیر از تشابه است تساوی برابری است و تشابه یک نواختی؛ فلذا از همین رو است که دین اسلام براساس تفاوت ها و اختلافات طبیعی ،جسمی و روحی وظایف و مسئولیتهایی به زن و مرد داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از آغازین روزهای طلوع خورشید اسلام در سرزمین جزیره العرب تاکنون، که آفتاب گرمابخش آن همه کره خاکی را در نوردیده و در حال غلبه بر همه مکتب های باطل و غیر الهی است این دین بزرگ همواره با مخالفت ها و دشمنی های گوناگون روبه رو بوده و یکی از خواستگاهایی که مورد نقد و ایراد مخالفان قرار گرفته، بخش فقه و به خصوص مباحثی است که تحت عنوان احکام زنان یا تفاوت های فقهی زنان و مردان مطرح می شود.

کارشناس فقه و حقوق حوزه علمیه خواهران اردبیل تصریح کرد: شبهات مختلفی با صورت بندهای مختلف مطرح می شود که هدف همه آنها بی اعتبار نشان دادن احکام فقهی به ویژه در حوزه روابط اجتماعی و در نتیجه تقلیل التزام مردم مسلمان به احکام دینی و ایجاد احساس بدبینی نسبت به آن در میان بانوان است.

وی در خصوص اینکه چرا حق طلاق در اسلام به صورت مطلق به زنان داده نشده است، گفت: در فلسفه احکام اسلام، کانون خانواده و هرچیزی که موجب استحکام آن شود دارای اهمیت و ارزش بوده و هرچه موجب از بین رفتن آن شود مطرود و منفور است و با توجه به این مسئله اسلام حق طلاق را به دلائل متعدد، به طور مطلق در اختیار زن قرار نداده زیرا اولا در بسیاری از موارد که زن ، رضایت از شوهر ندارد کانون خانواده می تواند همچنان استحکام یافته و برقرار بماند و عدم رضایت زن به رضایت تبدیل شود و دوم اینکه حیات خانوادگی به علاقه طرفین وابسته است  و  طبق طبیعت، زن پاسخ دهنده احساسات مرد است.

مختاری خاطر نشان کرد: خداوند کلید فسخ ازدواج را در اختیار مرد قرار داده است چراکه بی علاقگی و بی وفایی مرد، زن را سرد و بی علاقه می کند اما اگر بی علاقگی از زن شروع شود معمولا تاثیر چندانی در علاقه مرد ندارد؛ همچنین از جهت رنجش و ناراحتی زنان زودتر از مردان رنجور و ناراحت می شوند و صبر و تحمل آنان کمتر است حال اگر حق طلاق به زنان داده می شد چه بسا فورا به طلاق روی می آوردند؛از طرفی چون ازدواج، حقوق و وظایف مالی و اقتصادی را بر شوهر لازم می کند جداشدن و طلاق برای او سخت تر از زنان است زیرا مهریه را باید پرداخت کند.

کارشناس فقه و حقوق حوزه علمیه خواهران اردبیل تاکید کرد: زن و مرد از لحاظ ساختار جسمی و روحی و توانمندیهای فردی، شرایطی متفاوت داشته دارای امتیازات و نقصان هایی در برابر هم هستند،لذا دین اسلام براساس تفاوتها و اختلافات طبیعی ،جسمی و روحی وظایف و مسئولیت هایی به زن و مرد داده است.

وی تصریح کرد: در اسلام در مورد حق طلاق، راه طلاق برای زن باز است و وی می تواند ضمن عقد نکاح شرط وکالت بر طلاق کند و یا در صورت خودداری شوهر از طلاق، زن می تواند به حاکم شرع برای طلاق گرفتن مراجعه کند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۵۱۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، معرفی و نقد کتاب اسلام و مبانی حقوق بشر از سوی گروه حقوق خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن حقوق شناسی برگزار می‌شود.

این جلسه با حضور سیف الله صرامی عضو هیأت علمی و مسؤول پژوهشگاه فقه و حقوق علوم و فرهنگ اسلامی، سید محمد قاری سید فاطمی استاد دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه مفید قم، احمد کاظمی موسوی پژوهشگر حقوق و معارف و اسلامی، حجت الاسلام رحیم نوبهار مؤلف کتاب و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برپا خواهد شد.

دبیری جلسه را بزرگمهر بشیریه دانش آموخته حقوق کیفری و جرم شناسی و عضو انجمن حقوق شناسی بر عهده دارد.

این نشست امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷ در خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان استاد نجات اللهی، بوستان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی سالن حافظ برگزار می‌شود.

کد خبر 6096989 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • احکام افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان قوه قضائیه صادر شد
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری