Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلگراد- ایرنا- نخست وزیر بلغارستان در پارلمان اروپا با ارائه الویت های این کشور به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه صوفیه آماده کار با کشورهای بالکان غربی در مسیر ائتلاف اروپایی آنها است، تاکید کرد که ثبات اتحادیه اروپا به طور مستقیم به ثبات بالکان مربوط می شود.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از شبکه اینترنتی تلویزیون صربستان، ‘بویکو یوریسوف’ وضعیت شکننده در بالکان را هشدار داد و گفت که یک فشنگ کافی است تا وضعیت در منطقه بطور چشمگیری تغییر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بوریسوف در پارلمان اروپا به قتل سیاستمدار صرب در کوزوو که روز گذشته ( سه شنبه 16 ژانویه/16 دی) اتقاق افتاد، اشاره کرد و گفت که فقط با یک گلوله وضعیت بطور چشمگیری تغییر کرد. بالکان بسیار شکننده است و اگر این منطقه تکان بخورد تمامی اروپا لرزش خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه بلغارستان بعنوان ریاست دوره ای اتحادیه اروپا آماده است که با کشورهای بالکان غربی در مسیر ائتلاف اروپایی شان کار کند، تاکید کرد که بالکان غربی از اولویت های صوفیه است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه امور حمل و نقل، ارتباطات، انرژی، آموزش و ارتباطات دیجیتالی به توسعه اقتصادی منطقه و ادغام آنها در اتحادیه اروپا کمک می کند، گفت که چشم انداز کشورهای بالکان غربی در ائتلاف اروپایی آنهاست.
به گزارش ایرنا، یکی از عوامل مهم در جلوگیری مراحل ائتلاف اروپایی کشورهای بالکان غربی وجود اختلافات مرزی بین آنها است. بروکسل تلاش دارد که کشورهای بالکان غربی قبل از ورود به اتحادیه اروپا اختلافات مرزی خود را حل و فصل کنند و با این اختلافات وارد اتحادیه نشوند.
اسلوونی و کرواسی که از اعضای اتحادیه اروپا هستند هنوز نتوانستند اختلافات مرزی خود را برطرف کنند.
اتحادیه اروپا تلاش دارد که برای امنیت و ثبات سیاسی پایدار در اروپا پروسه عضویت کشورهای بالکان غربی در این اتحادیه را با الحاق کشورهای بالکان غربی به خانواده 28 عضو این اتحادیه کامل کند.
هر چند که بروکسل برای سرعت بخشیدن به روند پذیرش بالکان غربی به اتحادیه اروپا تلاش دارد ولی اختلافاتی که بین کشورهای بالکان غربی وجود دارد مانع تحقق این پروسه در آینده نزدیک شده است.
مقامات کمیسیون اروپا گفته اند که شرکای اتحادیه اروپا در بالکان غربی این فرصت تاریخی را دارند که برای اولین بار چشم انداز پذیرفتن خود را در بهترین چارچوب زمانی مشاهده و در این مسیر تلاش و اختلافات مرزی خود را حل و فصل کنند.
دو کشور صربستان و مونته نگرو که از کشورهای بالکان غربی محسوب می شوند با توجه به اراده قوی سیاسی و اجرای اصلاحات واقعی و حل و فصل اختلافات با همسایگان خود گام های بزرگی را در مسیر پیوستن به خانواده 28 عضوی اتحادیه اروپا برداشته اند و انتظار می رود تا سال 2025 به این خانواده بزرگ اروپایی ملحق شوند.
آلبانی وبوسنی و هرزگوین نیز درکنار کوزوو از دیگر کشورهای بالکان غربی هستند که در مراحل الحاق اروپایی چندان فعال نبوده ولی می بایستی تا آن زمان یعنی تا سال 2015 در این مسیر برای پیشرفت خود در چارچوب استانداردهای اتحادیه اروپا تلاش بیشتری بکنند.
صربستان و مونته نگرو در این مسیر مذاکرات الحاق اروپایی را شروع کرده اند و آلبانی ومقدونیه هم درسال 2018به حل و فصل اختلافات مرزی بین کشورهای بالکان عامل اصلی و بازدارنده آنها در مسیر ائتلاف اروپایی است که باید تلاش بیشتری برای رفع این معضل مبذول دارند.
اختلاف مرزی بین کشورهای بالکان غربی پس از جنگ های بالکان از دهه نود میلادی ادامه دارد و هنوز بطور کامل برطرف نشده است. اسلوونی و کرواسی که هر دو آنها عضو اتحادیه اروپا و ناتو هستند در باره مرزهای دریایی به توافق دست نیافتند.
بحران مهاجران و پناهجویان در اروپا نیز یکی دیگر از معضلاتی است که بلغارستان تلاش خواهد کرد تا این مشکل را تا حدودی کم رنگ کند اگر چه میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این خصوص هماهنگی و اتفاق نظر وجود ندارد.
اروپام**436**3404**انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۵۹۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل : چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأیید کرد انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل : چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم