Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهواز - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:مشکل کارون تنها بحث انتقال آب نیست بلکه بخش زیادی از مشکلات این رودخانه به ورود فاضلاب به داخل آن باز می گردد.

به گزارش ایرنا نعمت اله جعفرزاده چهارشنبه در نشست تخصصی راه های برون رفت از مرگ کارون در اداره کل محیط زیست خوزستان افزود: اعتقاد دارم سیستم تصفیه آب شهر اهواز و خوزستان از بهترین سیستم های تصفیه آب است اما دلیل آنکه آب شرب سالم به دست شهروندان نمی رسد آن است که این سیستم برای تصفیه فاضلاب ساخته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یکی از راه های بهبود شرایط رودخانه کارون را تصفیه فاضلاب ها عنوان کرد و یادآور شد: وظیفه شکایت از شرکت ها و بیمارستان های متخلف که فاضلاب را درون رودخانه کارون می ریزند با اداره کل محیط زیست خوزستان است.
جعفرزاده گفت:قرار بود 16 سال پیش طرح جمع آوری فاضلاب اهواز در 40 ماه انجام شود که بدین منظور یک وام جهانی نیز پرداخت شد اما تاکنون به پایان نرسیده است.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: طبق قانون ریختن فاضلاب حاوی مواد پرتوزا و تجمع پذیر به رودخانه ها ممنوع است.
وی گفت: حدود 20 نفر از اعضای هیات علمی خوزستان به مدت یکسال درخصوص وضعیت آبی، مسایل زیست محیطی، کشاورزی، گردشگری و شیلات رودخانه کارون تحقیق کرده و نتایج آن را در اختیار مسئولان قرار دادند.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه رودخانه کارون دارای ارزش اقتصادی برای کل کشور است افزود: هر انسان عاقلی پیش از اقدام به کار، هزینه و منافع حاصل از آن را می سنجد و درخصوص انتقال آب نیز باید بررسی شود که اگر این حجم از آب منتقل شود چه چیز را به دست آورده و چه چیز را از دست می دهیم.
جعفرزاده با بیان اینکه جایگاه کارون را باید در محاسبات ملی ارزیابی کنیم یادآور شد: کارون به لحاظ اقتصادی ثمرات بسیاری برای کشور دارد که از جمله آن کشاورزی، مسایل صنعتی، شرب، شیلات و گردشگری است.

* کیفیت خرمای خوزستان کاهش یافته است
محمود محمودیان استاد دانشگاه شوشتر نیز درخصوص دبی رودخانه کارون اظهار کرد: مقدار کمی از دبی رودخانه کارون به نزولات آسمانی باز می گردد و بخشی از آن نیز ناشی از فاضلاب صنعتی است.
وی با اشاره به رعایت نشدن حق آبه خلیج فارس گفت: در گذشته کانال های خاکی در نخلستان ها وجود داشت که با پدیده مد آب خلیج فارس از بهمنشیر وارد کانال ها می شد و در هنگام جزر باز می گشت.
محمودیان یادآور شد: این امر باعث برقراری تعادل در شوری آب و کیفیت بالای خرما می شد اما اکنون کیفیت و کمیت خرمای خوزستان کاهش یافته است.

** 80 درصد بحران آبی خوزستان به عوامل انسانی باز می گردد
رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان نیز با بیان اینکه حدود 80 درصد بحران آب خوزستان به عوامل انسانی باز می گردد تاکید کرد: برخی به غلط تصور می کنند که دلیل انتقادات مردم خوزستان به طرح های انتقال آب تنها به دلیل وابستگی آنها به کارون است.
بدر سودانی با تاکید بر اینکه خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی بخشی از دلایل کاهش آب رودخانه کارون است گفت: انتقال آب از مهم ترین دلایل نابودی کارون است.
وی ادامه داد: ایجاد کانون های گرد و غبار، نابودی کشاورزی و گونه های گیاهی تنها بخشی از آثار انتقال آب است.شیوع بیماری های نوپدید در خوزستان نیز از نتایج غیرمستقیم انتقال آب است.
سودانی با بیان به اینکه کارون میراث بشری است اظهار کرد: رودخانه کارون متعلق به همه مردم کشور است و همه باید برای احیای آن تلاش کنند.
وی خاطر نشان کرد: برای استانی مانند خوزستان با دارا بودن رودخانه های پر آب، نباید مشکل آب ایجاد می شد. بحران آب در خوزستان ناشی از عملکرد ضعیف مسئولان در حوضه آب است.
سودانی با اشاره به نبود قانون برای منع انتقال آب رودخانه کارون اظهار کرد:دیگر قوانین ناقص در همین حوضه باعث ایجاد دردسرهای بسیاری شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان طرح شکایت از سازمان ها و شرکت های متخلف که فاضلاب خود را به کارون می ریزند وجود دارد یا خیر گفت: طبق ماده 66 قانون آیین دادرسی کیفری، اشخاص و تشکل های زیست محیطی می توانند از این شرکت های متخلف شکایت کنند.
وی افزود: طبق قانون فاضلاب حاوی مواد عفونی و شیمیایی اصلا نباید وارد رودخانه شود.
‌عبدالرضا نواح عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با انتقاد از اینکه طرح های بسیاری در خوزستان ناتمام مانده که این امر باعث ایجاد درماندگی در مردم این استان شده است اظهار کرد: طرح جمع آوری فاضلاب نیز از جمله همین طرح های ناتمام است.
نشست تخصصی راه های برون رفت از مرگ کارون با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و خبرنگاران در محل اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان برگزار شد.
9887/ 6037
خبرنگار: ندا رضاپور ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۵۹۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان

ثریا قربانی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : پس از بررسی‌های لازم نتایج این نمونه برداری‌ها نشان داد با توجه به اینکه فصل کشاورزی در منطقه آغاز نشده است و هنوز کود و سمومی به اراضی کشاورزی حاشیه این رودخانه داده نشده است، کیفیت آب رودخانه و تالاب هشیلان بسیار نزدیک به هم است از این رو با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، آب این رودخانه تا پایان فروردین ماه به این تالاب انتقال پیدا کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳.۵ میلیون متر مکعب انتقال آب انجام گرفته است اضافه کرد: در همین راستا مقرر شده است پس از این مدت زمانی، دوباره از آب این رودخانه نمونه برداری انجام شود که اگر کیفیت آب آن تغییری نیافته بود مجددا عملیات انتقال آب تا زمانی که امکان انتقال وجود دارد، انجام شود.

قربانی، با بیان اینکه بارندگی‌های مناسب سال زراعی جاری در احیای این تالاب بی تاثیر نبوده است یادآور شد: به دلیل خشکسالی‌های متوالی سال‌های گذشته و برداشت‌های بی رویه آب توسط چاه‌های متعدد غیرمجاز اطراف تالاب، آب سفره‌های زیرزمینی منطقه کاهش شدیدی پیدا کرده بود که این امر موجب شده بود بارندگی‌ها به تنهایی قادر نباشد این تالاب را احیا کند.

وی گفت: از این رو انتقال آب از رودخانه رازآور باعث شد که الان شاهد پرآبی کامل تالاب بوده و علاوه بر این منابع آبی منطقه تا حد زیادی احیا شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • گره گشایی از روند احداث زیرساخت‌های کشاورزی و صادراتی در خوزستان
  • توسعه ۱۷ کیلومتری شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان قزوین
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • ضروت تسریع در اجرای پروژه فیبرنوری در خوزستان
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • مشکل خط انتقال آب زرند مرتفع شد
  • ورود سیل شدید به رودخانه اصلی شهر تفت + فیلم
  • خط و نشان سیاوش اکبرپور برای سپاهان!
  • صدور سند برای ۵۶ هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در خوزستان