Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، محمود حجتی شامگاه چهارشنبه در نشست با فعالان و تشکل های بخش کشاورزی استان مرکزی در اراک افزود: توجه به زنجیره از مزرعه تا سفره در بخش کشاورزی امری ضروری است که با نقصان یک حلقه از این زنجیره، تمامی زحمات کشاورزان به هدر خواهد رفت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بخش کشاورزی در حوزه تامین نهاده های کشاورزی و مبحث زنجیره مزرعه تا سفره نیازمند تدوین راهبردی اقتصاد محور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نیاز بازار مصرف کشور به گوشت مرغ، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال برآرود شده و این در حالی است که ظرفیت تولید گوشت مرغ کشور، سه میلیون تن در سال است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: جهاد کشاورزی سال ۹۳، یک هزار و ۷۰۰ تن مرغ را برای تعادل بخشی از چرخه بازار مصرف خارج کرد تا قیمت ها متعادل شود.

حجتی گفت: صنعت مرغداری در کشور با ظرفیت یک و ۵ دهم کار می کند که برای توسعه و پیشرفت در این صنعت، جای کار بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت اراضی منابع طبیعی و کشاورزی گفت: در سطح کشور چندین میلیون هکتار زمین وجود دارد و ده ها هزار پرونده قضایی تشکیل شده که مشکل حقوقی دارند.

حجتی اظهار کرد: جهاد کشاورزی در تلاش است تا مشکلات فعالان بخش های مختلف کشاورزی را برطرف و با استفاده از رویکردهای گوناگون، توسعه و تقویت این حوزه را دنبال کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشورهای توسعه یافته از ظرفیت های ارزشمند بخش غیر دولتی در حوزه کشاورزی بهره مند هستند و دولت ها در این مسیر، تنها سیاست گذاری می کنند.

حجتی افزود: اتحادیه ها و تشکل های غیردولتی در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و هلند، فعالیت موثری در تولید و عرضه محصولات کشاورزی برعهده دارند.

وی افزود: دامداران در کشور هلند هرگز نگران خریدار و قیمت محصولات تولیدی خود نیستند چرا که تعاونی مسئول مستقیم خرید است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: تکمیل زنجیره تولید تنها راه تثبیت شکوفایی اقتصادی است و تولید و رقابت در بازار مصرف محصولات کشاورزی نیز، به حیات زنجیره تولید وابستگی جدی دارد.

حجتی گفت: با وجود همه تلاش هایی که در بخش کشاورزی، دامداری و زارعت در سطح کشور انجام شده هنوز کاستی هایی وجود دارد و بابت این نواقص عذرخواهی می کنم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مجموعه جهاد کشاورزی می کوشد برنامه ریزی مدونی برای کشت محصولات مورد نیاز کشور داشته باشد تا به شکل دوره ای، شاهد انبوه تولید و یا کمبود برخی محصولات نباشیم.

وی با یادآوری پرداخت یارانه به محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف گفت: اتحادیه اروپا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به محصولات کشاورزی یارانه پرداخت می کند و در کشور ترکیه نیز با کمک یارانه، محصولات کشاورزی صادر می شود.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت کشاورزی گلخانه ای در ساوه گفت: اقتصاد کشاورزی در شرایط جدید بر پایه آبیاری های نوین و کشت گلخانه ای استوار است و تحقق این امر باید در استان مرکزی با جدیت بیشتری پی گرفته شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اراک در کشت گلخانه ای ظرفیت قابل توجهی دارد و با استقرار کشاورزی نوین می توان بسیاری از سبزیجات مورد نیاز را در فضای گلخانه ای تولید و روانه بازار مصرف کرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۸۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

محمد هادی ایمانیه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، ضمن تقدیر و تشکر از پرسنل سازمان جهاد کشاورزی استان به سبب زحمات فراوانی که متحمل شده اند، بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و روسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک بصورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولین ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

او در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مد نظر را برای دانش بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد، اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راه‌گشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

او در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، گفت: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولید کنندگان و مشارکت کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

او در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، تصریح کرد: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

ایمانیه با تصریح بر اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالین این حوزه نیز وجود دارد ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است