Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@06:59:04 GMT

با Time Well Spent آشنا شويد؛ وقت طلاست

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۷۴۸۹۴

با Time Well Spent آشنا شويد؛ وقت طلاست

خبرگزاري آريا - سال 2016، تريستان هريس، کسي که سِمَت شغلي اش در گوگل «طراح اخلاقي» بود اين شرکت را ترک کرد تا روي سازماني غير انتفاعي کار کند که Time Well Spent يا «به خوبي سپري کردن زمان» نام دارد.
هدف از تاسيس اين شرکت، تغيير در چيزي است که «بحران توجه ديجيتال» خطاب شده و توسط نوابغ گوگل، اپل، فيسبوک و ديگر شرکت ها ماموريت «دزديدن افکار ما» را از طريق تکنيک هاي بيش از پيش پيچيده به وسيله اسمارتفون ها انجام مي پذيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هريس بي پروا منتقد فيسبوک است و اين هفته در شبکه NBC حاضر شد و شرکت مذکور را «يک صحنه جرم زنده» ناميد.
احتمالا انتظار داريد که فيسبوک با ايده Time Well Spent مخالف باشد چون اين شرکت درآمدش از ميزان زماني به دست مي آيد که مردم درون اپليکيشن و شبکه اجتماعي اش سپري کرده و تبليغات را مي بينند اما در عوض آن را پذيرفت.

در يک پست فيسبوکي مربوط به 11 ژانويه، مارک زاکربرگ از نام اين شرکت در مطلب خود استفاده کرد تا نشان دهد که فعاليت آن ها در همين راستا است: «با تمرکز روي نزديک کردن مردم به يکديگر، چه در مورد دوستان و خانواده ها باشد و چه در مورد اتفاقات مهم سراسر جهان، ما مي توانيم مطمئن شويم که فيسبوک به خوبي سپري کردن زمان است.»
روز گذشته، يکي از همکاران هريس دوباره توپ را به زمين فيسبوک انداخت. در دو متن تقريبا مشابه در وبسايت مديوم، جو ايدِلمن کسي که ادعا مي کند عبارت «Time Well Spent» را 5 سال پيش نزد هري گفته، راه جديدي را براي فيسبوک پيشنهاد کرد.
ايدلمن در اولين مقاله نوشت: «امکان آن وجود دارد، البته هر چند نه آسان که نرم افزار را به شکلي طراحي کرد که حس غايت طلبي کاربران را مورد توجه قرار دهد اما اين موضوع به تغييرات و اصلاحاتي اساسي نيز دارد که تغييرات و اقداماتي چون بهره گيري از يادگيري ماشيني و يا تغيير پلتفرم از وب به موبايل در برابر آن ساده به نظر مي آيد.»
کمتر از يک ماه از سال نوي ميلادي گذشته و Time Well Spent وعده داده که فيک نيوز سال 2018 باشد. فيک نيوز واژه اي بود که سال گذشته توسط هر قطب و جبهه اي در هر شرايطي مورد استفاده قرار گرفت.
براي زاکربرگ اما Time Well Spent معناي يک پژوهش مستقل را دارد که نشان مي دهد مردم زماني که روي فيسبوک گذاشته اند را ارج مي نهند و پس از آن احساس خيلي خوبي دارند. براي هريس اما اين اتفاق برابر است با فاصله گرفتن از اندازه گيري کامنت ها و به اشتراک گذاري ها و توجه به تاثيرگذاري شرکت ها روي زندگي کاربران.

در اين ميان تشابهات بسياري وجود دارد اما از اساس تفاوت هايي هم هست. در سال 2018، اين نبرد نتيجه اش را نشان خواهد داد.
براي ايدلمن، طراحي برابر است با سرنوشت. در مطلب ايدلمن به موضوع طراحي فيسبوک و ساختار آن اشاره بسياري شده:
نرم افزارهاي اجتماعي يک سري روابط اجتماعي خاص و يک سري رفتارهاي خاص را به بهاي يک سري روابط و رفتارهاي ديگر، ساده سازي و تسريع مي کنند. و اگر رفتار و روابط ساده شده با در نظرگيري ارزش هاي خاص کاربر طراحي نشود، پس استفاده از آن نرم افزار، زندگي اش را دشوارتر سازد که سبب مي شود احساس کنند زمانشان به خوبي سپري نشده.
براي مثال رفتار بر مبناي ارزش صداقت در اينستاگرام سخت تر خواهد بود اگر پست هاي صادقانه لايک هاي کمتري بگيرند. مشابه همين اتفاق در توييتر مي افتد اگر حرف هاي شجاعانه منجر به پاسخ هاي آزاردهنده شود. روي هر پلتفرمي، هر کسي که مي خواهد نزد دوستانش جذاب باشد خود را در حالتي کاملا دور افتاده از خويش مي يابد.
به عنوان کاربر، ما در نهايت به گونه اي رفتارهاي اجتماعي خود را بروز مي دهيم که به آن ها اعتقادي نداريم و بعدا پشيمان مي شويم. ما برخلاف ارزش هايمان رفتار مي کنيد: با عقب انداختن کارها، با دوري جستن از احساساتمان، با دخالت در نظر ديگران، با مشارکت در يک گروه نفرت پراکني عليه يک خبر و اين ليست ادامه دارد.
ايدلمن اشاره مي کند که نرم افزارهاي اجتماعي طبيعت رفتار ما را عميق تر از هر آنچه که به صورت آفلاين تجربه کرده ايم تحت کنترل دارند. حتي در مدارسي با لباس فرم، نوجوان ها سعي مي کنند از حالت طبيعي خارج شده و کفش، جوراب يا کوله اي متفاوت انتخاب کنند.
در فيسبوک و ديگر پلتفرم هاي اجتماعي، رويکرد يک سايز براي همه يعني ما در حالت خاص برقراري ارتباط آن ها گير کرده ايم. ما اعصاب خودمان را خورد مي کنيم و پس از آن هم در مورد خودمان احساس بدي داريم.
در مقاله دوم، ايدلمن سعي مي کند يک مسير جديد براي آينده پيشنهاد دهد. مطلب دوم از اولي کمي مبهم تر است و مخصوص به طراحان نرم افزارها اختصاص دارد. اما هر کسي که دوست دارد بداند نرم افزارهاي اجتماعي نسل بعد ممکن است چطور باشند برايش ارزش دارد که آن را بخواند.

ايدلمن پيشنهاد مي کند که توسعه دهندگان ابتدا از خودشان سوال بپرسند که کاربرانشان واقعا به چه چيزي ارزش مي دهند و سپس آن را طوري بازتاب دهند که کاربران بتوانند با اين ارزش ها رفتار اجتماعي آنلاين داشته باشند.
براي مثال، اگر يک کاربر اينستاگرام خلاق بودن، صادق بودن يا ارتباطات ماجراجويانه را ترجيح داد، طراحان بايد از خود بپرسند: چه جور محيط اجتماعي مي تواند خلاق بودن، صادق بودن يا ارتباطات ماجراجويانه را ساده تر سازد؟ آن ها مي توانند ليستي از مکان هايي که براي مردم اين چيزها را ساده تر مي سازد بسازند: مثل سفرهاي کمپينگ، تريبون هاي آزاد، گروه هاي نويسندگي و الي آخر.
سپس، طراحان از خود مي پرسند که کدام قابليت اين محيط مي تواند آن ها را به يک فضاي خوب يا بد تبديل کند. براي مثال، مکانيسم نمايش داده ها (مثل تعداد فالوورها) وقتي که بحث خلاقيت مطرح است اهميت مثبتي دارد يا خير؟ وقتي مي خواهند ارتباطات ماجراجويانه داشته باشند چطور؟ داشتن يک گروه کوچک براي خلاق بودن کافي است يا نيازمند گروهي از آدم هاي ناشناخته است؟
اين ها تنها راه هاي ارائه شده Time Well Spent براي شرکت هايي نظير فيسبوک نيست. گرچه جنگ بر سر سپري کردن بهتر زمان هم اکنون مطرح است و پيروزي ندارد اما از لحاظ اخلاقي آن هايي که اين عبارت را بر سر زبان ها انداخته اند تاکنون برنده هستند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۷۴۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود

حجت الاسلام میرعباس سالمیان در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، اظهار داشت: امروز به عینه شاهد تغییرات در جنگ و تقابل دشمنان می‌باشیم.
 
معاون آموزش و پژوهش مرکز اسلامی استان کرمانشاه گفت: امروز مهم‌ترین اسلحه در دست کشورهای مستکبر و زورگو جنگ ترکیبی علیه مخالفین خویش است.
 
این استاد حوزه تصریح کرد: دشمن با جنگ ترکیبی می‌خواهد که عملاً طرف مقابل را فلج نماید بنابراین شایسته است که همه کشورها به ویژه جهان اسلام با جنگ ترکیبی دشمنان به خوبی آشنا شوند.
 
حجت الاسلام سالمیان با اشاره به اینکه یکی از ‌هدف های جنگ ترکیبی دشمنان علیه جهان اسلام از بین بردن وحدت مسلمین است، یادآور شد: تا زمانی که وحدت در بین مسلمین باشد جهان غرب و استکبار هرگز نمی‌تواند بر مسلمانان مستولی شود بنابراین با جنگ ترکیبی که خود زیرمجموعه‌های بسیاری دارد می‌خواهد جهان اسلام را عملاً از هم بپاشاند.
 
معاون آموزش و پژوهش مرکز اسلامی استان کرمانشاه در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم فراگیری روش‌های جنگ نرم و جنگ ترکیبی دشمنان، خاطرنشان کرد: امروز بر همه ما واجب است که با انواع و اقسام جنگ‌های دشمنان چه در فضای مجازی و چه در فضای فیزیکی به صورت کامل و عملی آشنا شویم تا خدای ناکرده دچار شبیخون نگردیم.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با اسیدیته قهوه، یکی از اصلی‌ترین خصوصیات قهوه آشنا شوید
  • سقوط تلخ تیم نام آشنا به سری بی ایتالیا
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • ماجرای شبکه اجتماعی تیک تاک و ممنوعیت در آمریکا به کجا رسید؟
  • شرکت مالک «تیک تاک» برنامه‌ای برای فروش آن ندارد
  • صدای پای بازیکن نام آشنا در استقلال گوش می‌رسد/ این شادی گل بی دلیل نبود!
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • برگزاری رویدادی برای ورود به دنیای نوآوری و خلق ایده در اینوتکس ۲۰۲۴
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس