Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@17:32:16 GMT

تمديد حالت فوق العاده در ترکيه /تحليل

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۸۰۹۲۱

تمديد حالت فوق العاده در ترکيه /تحليل

خبرگزاري آريا - پارلمان ترکيه روز پنجشنبه ( 18 ژانويه ) بارديگر با پيشنهاد دولت اين کشور براي تمديد حالت فوق العاده در ترکيه موافقت کرد.
به رغم همه انتقادات و اعتراض هايي که به اجراي حالت فوق العاده در ترکيه وجود دارد، حزب عدالت و توسعه که اکثريت کرسي هاي پارلمان اين کشور را در اختيار دارد به راحتي توانست اين وضع را براي سه ماه ديگر تمديد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين ششمين بار است که حالت فوق العاده در ترکيه تمديد مي شود.
کودتاي نافرجام 15 جولاي و تبعات آن براي مردم ترکيهحالت فوق العاده در ترکيه بيستم ژوئيه سال 2016، پنج روز پس از کودتاي نافرجام در اين کشور به اجرا گذاشته شد و از آن زمان تاکنون هر سه ماه يک بار تمديد شده است.
حالت فوق العاده اختيارات ويژه‌اي به مقامات و نيروهاي امنيتي ترکيه ميدهد و از اينرو مقامات اين کشور از ژوئيه 2016 تاکنون اقدام به بازداشت گسترده و جمعي در بخشهاي مختلف از جمله ارتش ، پليس، دستگاه قضايي، مقامات سياسي مخالف، روزنامه نگاران، جامعه هنرمندان و نويسندگان و نيز جامعه دانشگاهيان ترکيه روي آورده اند همه اين بازداشتها به بهانه ارتباط اين افراد با کودتا انجام شده است.
اتحاديه اروپا: سوء استفاده ترکيه از کودتاي نافرجام و تسويه حساب با مخالفين
اتحاديه اروپا و احزاب مخالف دولت ترکيه ، آنکارا را متهم کرده اند که از حادثه کودتا براي تسويه حساب با مخالفان سياسي اش استفاده مي کند اما دولت ترکيه همچنان و هر ازگاهي با ايجاد موجي جديد از دستگيريها نه فقط به جامعه ترکيه نوعي نگراني و ترس را القاِء مي کند بلکه در پي القاي اين موضوع نيز هست که جامعه همچنان نيازمند هوشياري مقامهاي سياسي و امنيتي براي حفظ و تامين امنيت اجتماعي و اقتصادي است.
در عين حال دولت آنکارا و مقامات ارشد اين کشور مايل نيستند که امکان ضرب الاجل مقابله با مخالفان از هر طيف و گروه سياسي و اجتماعي بدون رعايت ضوابط و اصول شهروندي از دست بدهند، چرا که فقط در حالت فوق العاده است که نيروهاي ضابط قضايي و ماموران دولتي ميتوانند بدون رعايت قوانين و در پوشش استفاده حداکثري از اختيارات ويژه به اجرا و اعمال مشت آهنين در مقابله با مخالفان از هر طيفي ادامه دهند.
اهداف پشت پرده اردوغان از تمديد چندباره حالت فوق العاده در ترکيه
با اين حال برخي معتقدند هدف شخص اردوغان و دولت ترکيه از تکرار مکرر اعلام وضعيت فوق العاده در کشور پيشبرد برنامه خزنده اردوغان براي تسلط کامل بر نهادهاي امنيتي و قضايي و کليت جامعه است.
در اين باره «ولفگانگ پيکولي» رئيس بخش تحقيقات سازمان اطلاعاتي «تِنِئو» گفته است تلاش اردوغان براي تسلط بر نهادهاي امنيتي و اجرايي در کوتاه مدت است که اين رويکرد موجب رکود سياسي در ترکيه خواهد شد.
انچه سبب قرار گرفتن اين رويکرد در دستور کار اردوغان شده است روند نزولي محبوبيت اردوغان است.
رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيهتحولات سياسي واجتماعي ناشي از نارضايتي هايي که ناشي از شيوه سياست وحکومت حزب حاکم عدالت وتوسعه بوده است و به نگرانيها و دغدغه هاي سياسي و امنيتي مجموعه هيات حاکم ترکيه تبديل شده است.
طيفي از تصميم هاي سياست خارجي و داخلي ترکيه که به نارضايتي هاي عمومي روندي شتابان بخشيده و اردوغان را ناگزير از تلاش براي نظارت بيشتر بر نهادهاي اجرايي و امنيتي کرده است.
وضعيتي که محافل سياسي ترک از آن بعنوان گسترش شيوه پليسي حکومت در ترکيه نام مي برند.
از اينروست که اردوغان در مسائل کشور دخالت مي کند در سعي دارد به جاي ايفاي نقش در مقام رييس جمهور مردم ترکيه، نقش رهبر حزب عدالت و توسعه را ايفا کند.
وضعيتي که در رفتار وي در رهبري تبليغات انتخابات پارلماني گذشته همه پرسي قانون اساسي و بعضا راهپيمايي هاي حمايتي از دولت نمود پيدا مي کند. 134/111
نويسنده: اميرحسين اسدالله منفرد

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۸۰۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما دیگر تجارت سنگین گذشته را با اسرائیل نداریم، آن دوره تمام شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری با فرانک والتر اشتاین مایر همتای آلمانی خود با اشاره به جنایات رژیم اسرائیل در غزه گفت: ما دیگر تجارت سنگین گذشته را با اسرائیل نداریم، آن دوره تمام شده است.

وی افزود: این موضوع را مدتی پیش وزیر خارجه کشورمان بیان کرده است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: بر تلاشهایمان برای ارسال کافی و بدون توقف کمکهای انسانی به ملت فلسطین خواهیم افزود.

اردوغان همچنین اظهار داشت: نتانیاهو تنها برای افزایش عمر سیاسی خود، حتی امنیت شهروندان خود و همه منطقه را به خطر انداخته است.

وی درباره پاسخ موشکی ایران به اسرائیل نیز گفت: درگیری اخیر بین ایران و اسرائیل سطح تنش در منطقه را به بالاترین حد خود برده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد